Shellin V-Power bensa
Valvoja: ffp jäsenet
Joo ei ole itä-suomessa vielä V-Poweria ja toivottavasti ei tulekkaan, olen tankannut 4 tankillista sitä enkä ole huomannut mitään eroa 98:n verrattuna... siis tulee vain mieleen että yrittääkö shell saada polttoaineista suuremman voiton kuin muut huoltoasemat... ja kun ottaa huomioon sen että eihän huoltoasemat tiliä tee polttoaineen myynnillä! Kaveri testas omassa evo mitsussa(N-ryhmäläinen) tuon kyseisen aineen ja sano että sama olisi ollut ajaa vaikka 95 oktaanisella... Onhan tuo V-Power kaiken lisäksi aivan järkyttävän hintaista......
Tästä ruotsin linkistä näkee mihin autoon suositellaan ja mihin ei... Pitkä linkki
Töissä yksi tyyppi kehui tankanneensa samaa ainetta tankkiin kuin shumi ferrariin. Kuulemma kulutus laskee ja tehot nousee (10v. wanha datsun). Piti oikein itsekkin alkaa järkeillä onko se mahdollista kun on paha tapa epäillä näitä motorappeja, v-powereita ja muita ostostv:stä tai mainoksista tuttuja tuotteita.
No ainakin teoriassa tehot laskee tavallisessa koneessa 99+:lla. Otetaan esimerkiksi kakkosautoni jossa on matalapuristeinen 9,4:1 kone, eli toimii siis 92-oktaanisella polttoaineella nakuttamatta ja ecu on tehtaalla optimoitu sille polttoaineelle. 99+ on korkeampioktaaninen ja palaa hitaammin mistä johtuu että alkuperäiset ecun sytkäkartat on myöhäisellä ja tehon pitäisi ainakin teoriassa olla pienempi. Ero voi olla tosin niin pieni ettei sitä huomaa.
Sytkän aikaistus ei vaikuta oikein järkevältä vaan pitäisi nostaa puristuksia koska paineessa seos palaa nopeammin eikä tarvitse lisätä sytkäennakoita. Ahdetussa pitää tietysti nostaa ahtoja puristusten sijasta ja saadaan sitäkautta palamisnopeustta suuremmaksi.
Osaako joku hahmotella mistä johtuu että ahdetut autot hyötyy korkeampioktaanisesta polttoaineesta? Jos on palotapahtumassa jotain ongelmia niin ecu osaa laskea ahtoja mutta tuskin se nostaa niitä vakiotasosta vaikka 120-oktaanista laittaisi tankkiin.
No ainakin teoriassa tehot laskee tavallisessa koneessa 99+:lla. Otetaan esimerkiksi kakkosautoni jossa on matalapuristeinen 9,4:1 kone, eli toimii siis 92-oktaanisella polttoaineella nakuttamatta ja ecu on tehtaalla optimoitu sille polttoaineelle. 99+ on korkeampioktaaninen ja palaa hitaammin mistä johtuu että alkuperäiset ecun sytkäkartat on myöhäisellä ja tehon pitäisi ainakin teoriassa olla pienempi. Ero voi olla tosin niin pieni ettei sitä huomaa.
Sytkän aikaistus ei vaikuta oikein järkevältä vaan pitäisi nostaa puristuksia koska paineessa seos palaa nopeammin eikä tarvitse lisätä sytkäennakoita. Ahdetussa pitää tietysti nostaa ahtoja puristusten sijasta ja saadaan sitäkautta palamisnopeustta suuremmaksi.
Osaako joku hahmotella mistä johtuu että ahdetut autot hyötyy korkeampioktaanisesta polttoaineesta? Jos on palotapahtumassa jotain ongelmia niin ecu osaa laskea ahtoja mutta tuskin se nostaa niitä vakiotasosta vaikka 120-oktaanista laittaisi tankkiin.
Melko marginaalisiksi tuntuisi ainakin tehohyödyt jäävän useimmissa vakiovehkeissä, turbollakin. Kulutuksessa tuntuu että pääsee melko samoihin 98:llakin. Näin ainakin omassa "matalapuristeisessa" turbokoneessa. Jossain perusluonteeltaan korkeapuristeisessa TFSI-koneessa voi ehkä olla enempi hyötyä kulutuksen suhteen, talousajoa kun harvemmin ajetaan ahdot tapissa.
Tehoja saatiin muuten TFSI-koneesta n. 3hv enemmän V-powerilla kun verrataan 98:n. Saman suuruisia eroja on mitattu myös toisaalla, ei siirtäne vuoria. Mutta pienempi kulutus ja nätimpi käynti voi esim. olla jo ihan hyviä perusteita moisen litkun tankkaamiselle.
Siis ei tuo polttoaine todellakaan humpuukia ole mutta pitäisi olla ainakin virisofta tms. joka antaa ottaa täyden hyödyn tuosta polttoaineesta. Korkeamman oktaaniluvunhan pitäisi antaa mahdollisuuden esim. ahtojen nostoon ilman nakutusta.
Noh, turbo-imprezojen omistajat ainakin lienee mielissään tuosta litkusta, eikös niissä ole mitattu kaikista mittavimmat teho-erot.. :)
Tehoja saatiin muuten TFSI-koneesta n. 3hv enemmän V-powerilla kun verrataan 98:n. Saman suuruisia eroja on mitattu myös toisaalla, ei siirtäne vuoria. Mutta pienempi kulutus ja nätimpi käynti voi esim. olla jo ihan hyviä perusteita moisen litkun tankkaamiselle.
Siis ei tuo polttoaine todellakaan humpuukia ole mutta pitäisi olla ainakin virisofta tms. joka antaa ottaa täyden hyödyn tuosta polttoaineesta. Korkeamman oktaaniluvunhan pitäisi antaa mahdollisuuden esim. ahtojen nostoon ilman nakutusta.
Noh, turbo-imprezojen omistajat ainakin lienee mielissään tuosta litkusta, eikös niissä ole mitattu kaikista mittavimmat teho-erot.. :)
v-poweria 95:n hinnalla
Shell tarjoaa mahdollisuuden kokeilla v-poverin käyttöä 95:sen hinnalla syyskuun ajan: http://www.shell.fi/
Siis ei tuo polttoaine todellakaan humpuukia ole mutta pitäisi olla ainakin virisofta tms. joka antaa ottaa täyden hyödyn tuosta polttoaineesta
No tuossa omassa on se virisofta mutta ei se kulutukseen/tehoihin siltin tunnu auttavan, tuolla hintaerolla mitä nyt on ollut tarttis kulutuksen laskea vähintään 0,5l maantieajossa jotta rahallinen "hyöty" olis +/-0.
No siksi lisäsin tuon "antaa ottaa". Eräässä S4-audissa ainakin tietääkseni saatiin ahtoja nostettua koska nakutti vähemmän v-powahilla. Luulisi että nämä custom-virittäjät saisi tällaisen ohjelman rukattua jos verraaripissiä alkaa samaan liki joka shelliltä..?
Ei tuossa omassakaan anna ottaa enempää tehoa vaikka ahtaa vakiona jo hieman normibensaa enemmän (1.2bar) koska vakio-ohjelma on 95/98:lle suunniteltu. Ennakoissa tuli kyllä hieman parannusta ja kone käy nätimmin etenkin yläkierroksilla kengittäessä eli kait tuossa varaa olisi. Samoin tuntuu että kengittäessä ei kuluta niin paljoa vaikka sukkasilleen ajaessa ei pääse juuri pienemmälläkään. Voisiko johtua siitä että puristukset on normiajossa suht matalat kun ei ole ahtoja samalla tavalla kuin kengittäessä..?
Yksi mikä voi vielä olla että vakio-ohjelma laskee ahtoja jos huomaa että tehot ylittyisi paremmalla bensalla, nimittäin vastaavasti auton valmistajan dokumentin mukaan ahtoja jopa hieman mahdollisuuksien rajoissa nostetaan 95:lla jotta saadaan liki samat tehot kuin 98:lla, oppivat on systeemit siis..
puhdasta spekulointia tosin kun en mistään mitään tiedä.
Ei tuossa omassakaan anna ottaa enempää tehoa vaikka ahtaa vakiona jo hieman normibensaa enemmän (1.2bar) koska vakio-ohjelma on 95/98:lle suunniteltu. Ennakoissa tuli kyllä hieman parannusta ja kone käy nätimmin etenkin yläkierroksilla kengittäessä eli kait tuossa varaa olisi. Samoin tuntuu että kengittäessä ei kuluta niin paljoa vaikka sukkasilleen ajaessa ei pääse juuri pienemmälläkään. Voisiko johtua siitä että puristukset on normiajossa suht matalat kun ei ole ahtoja samalla tavalla kuin kengittäessä..?
Yksi mikä voi vielä olla että vakio-ohjelma laskee ahtoja jos huomaa että tehot ylittyisi paremmalla bensalla, nimittäin vastaavasti auton valmistajan dokumentin mukaan ahtoja jopa hieman mahdollisuuksien rajoissa nostetaan 95:lla jotta saadaan liki samat tehot kuin 98:lla, oppivat on systeemit siis..
puhdasta spekulointia tosin kun en mistään mitään tiedä.
jimmy, ei vaikuta tuo oktaaniluku palamisnopeuteen. Edelleenkään oktaaniluvun nousulla ei missään olosuhteissa pitäisi olla huonoa vaikutusta moottorin toiminnalle. Muuten en tosiaan osaa sanoa onko tuo V-poveri tehty tuomaan lisää tehoa vai onko siinä ainoastaan korkeampi oktaaniluku kuin vanhassa ysikasissa.
No itse en ainakaan omien kokeilujen perusteella usko että suorituskyky mitenkään automaattisesti paranee ellei sitä säätämällä oteta korkeamman oktaaniluvun puitteissa. Noi muut jipot kuten "suorituskykyä lisäävä ja nestekitkaa vähentävä lisäaineistus" voi laskea markkinointimiesten puheiksi. Olkoonkin että kyllä oma perse aina oli huomaavinaan että kaasuun olisi reagoinut herkemmin, näin tosin tekee jo monesti kun laitat viriputsarin eikä se teho tällöinkään yleensä nouse :) Kulutuksessa tuntuisi edelleen, etenkin korkeapuristeissa koneissa, tulevan hyöytyä.
PS. nythän tuota pääsee taas testaamaan halvalla kun on tuo kamppis käynnissä, kyllä itsekin ajattelin pari tankkia taas laittaa niin voi kenkiä autoa hieman pienemmällä kulutuksella vailla pelkoa nakutusantureiden stressaamisesta, muutoin mennään ihan tavallisella 98:lla ilman bio tai muita hömpötyksiä :)
PS. nythän tuota pääsee taas testaamaan halvalla kun on tuo kamppis käynnissä, kyllä itsekin ajattelin pari tankkia taas laittaa niin voi kenkiä autoa hieman pienemmällä kulutuksella vailla pelkoa nakutusantureiden stressaamisesta, muutoin mennään ihan tavallisella 98:lla ilman bio tai muita hömpötyksiä :)
Sen tiedän että ennakoissa tapahtui muutosta, ahtoja en ole vielä tuosta päässyt mittaamaan koska ohjelma jota käytän ei anna mahdollisuutta tähän enkä ole viitsinyt uuteen autoon tekemään reikiä putkiin jotta saisi sen ahtomittarin sinne. Suorituskyky kuitenkin omassa autossa tuntuisi pysyvän suht. samana lämpötilasta ja/tai polttoaineesta riippumatta. Tuo ECUn sielunelämä harvemmin on julkista tietoa niin ei näe mitä kaikkea siellä tapahtuu joten spekuloinniksi jää pitkälti.
Monissa nykyautoissa on kuitenkin tietääkseni mukautuvat järjestelmät ja trendi taitaa esim. uusissa ahdetuissa olevan että vakio-ohjelmalla pyritään pitämään tehot mahd. lähelle tiettyjä rajoja muutaman hevosen toleranssilla, tämä ei vielä välttämättä tien päällä esim. kelloa vastaan näy minkä mm. itse luen suorituskyvyn parantumiseksi. Tokihan peppumittari sitten voi sanoa mitä vaan ja on itseäkin huijannut pariin otteeseen kunnes on todistettu vääräksi eli sekkari kouraan ja tutulle pätkälle testaamaan muutamia vetoja..
Monissa nykyautoissa on kuitenkin tietääkseni mukautuvat järjestelmät ja trendi taitaa esim. uusissa ahdetuissa olevan että vakio-ohjelmalla pyritään pitämään tehot mahd. lähelle tiettyjä rajoja muutaman hevosen toleranssilla, tämä ei vielä välttämättä tien päällä esim. kelloa vastaan näy minkä mm. itse luen suorituskyvyn parantumiseksi. Tokihan peppumittari sitten voi sanoa mitä vaan ja on itseäkin huijannut pariin otteeseen kunnes on todistettu vääräksi eli sekkari kouraan ja tutulle pätkälle testaamaan muutamia vetoja..
Jaa ECU rajoittaa tehoja? Mistä ECU tietää paljonko tehoja tai vääntöä on koneessa? Onko niissä jokin kiihtyvyysanturi sisäänrakennettuna vai laskeeko se kierrostennousunopeuteen kuluvaa aikaa tms? Olis ihan mielenkiintoista perehtyä jonkun nykyaikaisen ECUn toimintaan.
Jonkinverran on tullut vietettyä aikaa tehodynamometrin vierellä ja vähän hymyilyttää tuo aiemmin mainittu "tehoero 3 hevosvoimaa". Kahden peräkkäisen vedon tehoero on helposti muutama kilowatti vaikkei välissä olis muuta tehty kuin sylkäisty kämmenen ennen avaimen kääntämistä. Koska tarkka mittaustapa puuttuu niin ei voida apsoluuttisesti mitata tehoeroja ennen ja jälkeen muutosten (pakoputkistomuutokset, pestävät suodattimet, oktaaniluku jne). Jos itse uskoo tulokseen niin se on hyvä ja jos saa parhaan kaverinkin uskomaan tulokseen niin se hipoo jo täydellistä.
TM:ssä oli joskus artikkeli laihaseosmoottorin toiminnasta ja ecun sielunelämästä. Siitä jäi mieleen toi oktaaniluvun vaikutus palamisnopeuteen ja sen artikkelin mukaan korkeampioktaaninen palaa hitaammin. Laiha- ja rikas seos syttyy ja palaa hitaasti joten ecun on osattava laskea ennakot myös seoksen mukaan eli on varmasti monimutkainen homma.
Jonkinverran on tullut vietettyä aikaa tehodynamometrin vierellä ja vähän hymyilyttää tuo aiemmin mainittu "tehoero 3 hevosvoimaa". Kahden peräkkäisen vedon tehoero on helposti muutama kilowatti vaikkei välissä olis muuta tehty kuin sylkäisty kämmenen ennen avaimen kääntämistä. Koska tarkka mittaustapa puuttuu niin ei voida apsoluuttisesti mitata tehoeroja ennen ja jälkeen muutosten (pakoputkistomuutokset, pestävät suodattimet, oktaaniluku jne). Jos itse uskoo tulokseen niin se on hyvä ja jos saa parhaan kaverinkin uskomaan tulokseen niin se hipoo jo täydellistä.
TM:ssä oli joskus artikkeli laihaseosmoottorin toiminnasta ja ecun sielunelämästä. Siitä jäi mieleen toi oktaaniluvun vaikutus palamisnopeuteen ja sen artikkelin mukaan korkeampioktaaninen palaa hitaammin. Laiha- ja rikas seos syttyy ja palaa hitaasti joten ecun on osattava laskea ennakot myös seoksen mukaan eli on varmasti monimutkainen homma.
jimmy, nykyaikaiset moottorinohjaukset kuten uudet motronicit pelaavat laskennallisella vääntömomentilla ja kierrosluvulla (eli teholla). Ts. kaasupolkimesta tilataan voimaa ja kaasuläppää avataan ja ahtopaineita nostetaan tilatun voiman mukaan. Tokihan tämä teho tai vääntö on laskennallinen, mutta tällä todellakin säätää moottorin tehontuottoa.
Ja mitä palonopeuteen ja oktaanilukuun tulee, niin vaikka niillä onkin riippuvuussuhde, niin ne ovat myös erilisiä ominaisuuksia polttoaineissa, kuten myös haihtumispiste, haihtumisen energiasitovuus, specific gravity, energiamäärä jne. Kaikilla näillä voidaan vaikuttaa tehoon. Eli v-powerin ominaisuudet eivät ole pelkästään oktaaniluvusta kiinni. Se kyllä näyttäisi olevan fakta, että hyödyt jäävät olemattomiksi ellei moottorinohjaus osaa säätää ennakoita tuolle bensalle.
Ja mitä palonopeuteen ja oktaanilukuun tulee, niin vaikka niillä onkin riippuvuussuhde, niin ne ovat myös erilisiä ominaisuuksia polttoaineissa, kuten myös haihtumispiste, haihtumisen energiasitovuus, specific gravity, energiamäärä jne. Kaikilla näillä voidaan vaikuttaa tehoon. Eli v-powerin ominaisuudet eivät ole pelkästään oktaaniluvusta kiinni. Se kyllä näyttäisi olevan fakta, että hyödyt jäävät olemattomiksi ellei moottorinohjaus osaa säätää ennakoita tuolle bensalle.
jimmy: "tehoero 3 hevosvoimaa" oli heitetty ilmaan sillä mentaliteetillä että eroa ei huomattavissa määrin ole, vedot oli lisäksi tehty eri päivinä joten voi hyvin olla että ero on todellisuudesssa vielä pienempi.
Mitä ECU:n toimintaan tulee niin itse en ole asiaan syvällisemmin perehtynyt (perehtyisin mieluusti mutta tieto on kiven alla) mutta esim. oman auton suhteen eräässä valmistajan dokumentissä väitetään että esim. 95 polttoaineella teoreettista tehohäviötä 98:n nähden kompensoidaan pienellä ahtopaineen nostolla, mitään hajua ei ole miten tämä toimii. En tietenkään usko että ECU osaisi haistella mitä litkua sinne tankkiin milloinkin laitetaan, lähinnä luulisin että nakutusanturi/autom. ennakon säätö ja tuo laskennallinen tavoitevääntö on ne avainsanat tuossa..
Mitä ECU:n toimintaan tulee niin itse en ole asiaan syvällisemmin perehtynyt (perehtyisin mieluusti mutta tieto on kiven alla) mutta esim. oman auton suhteen eräässä valmistajan dokumentissä väitetään että esim. 95 polttoaineella teoreettista tehohäviötä 98:n nähden kompensoidaan pienellä ahtopaineen nostolla, mitään hajua ei ole miten tämä toimii. En tietenkään usko että ECU osaisi haistella mitä litkua sinne tankkiin milloinkin laitetaan, lähinnä luulisin että nakutusanturi/autom. ennakon säätö ja tuo laskennallinen tavoitevääntö on ne avainsanat tuossa..
Ihan vain offtopikkina, kun tässä nyt kulutuksista puhutaanki niin näppään pienen kysymyksen väliin. Kuinka paljon tuomosen 1.8T 3B passatin olette saaneet kuluttamaan n. 800km matkalla maksimissa. Kauhistutti laskea kulutus kun tulin suomeen. 16.3 litraa sataselle. Varsin vauhdikkaasti tulin tuon matkan, mutta kuitenkin :O
Moni tuntuu kokeilleen vain yhtä tankillista ja yllätten ei mitään ole havaittavissa. Itsellä alkoi vasta kolmannella tankillisessa näkyvää kulutuksen alenemista. Jäähän sinne pohjalla väkisinkin sitä vanhaa 98/95. Kumpanakin kahdesta seuraavasta viikonlopusta on edessä tutut 800km reissut, joten silloin saa ainakin varmempaa tietoa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.2.2004 19:32
Ajettiin täällä testi WRC escortilla penkissä(rullat)
Polttoaineet:
ELF FIA ~6.5e/L+ALV
V-POWER ~1.3e/L
ASPEN RACEFUEL ~2.3e/L
V-power kesti antaa melko samat ennakot kuin ELF ja tehot oli muistaakseni noin +7hv ELFille(347hv), ero on melko mitätön. Aspen sai huonoimman tuloksen. Hyvä polttoaine V-power varsinkin kun vertaamme hintoja...
Olen kuullut väitteen, että auton tehoa ei voi nostaa oktaani lukua nostamalla. Jos auto on tarkoitettu käymään 95 bensalla, ei uuden v-power 99okt. bensan käyttö paranna suorituskykyä, ellei autoa uudelleen säädetä juuri tuolle bensalle?
Voiko "väärän" bensan käytöstä olla jotain haittaa? Kuvitellaan tilanne, että auto on suunniteltu 95E bensalle ja tankkiin yh'äkkiä lorautetaankin 99 V-poweria?
Voiko "väärän" bensan käytöstä olla jotain haittaa? Kuvitellaan tilanne, että auto on suunniteltu 95E bensalle ja tankkiin yh'äkkiä lorautetaankin 99 V-poweria?
Siis kyllähän tuolla 95->99 siirtymisellä todennäköisesti saadaan muutama hevonen lisää (onhan tuota 95->98 vertailua ollut esim autobildissä ja eroa tuli) mut 98->99 ei välttämättä perstuntumalla huomaa, ainakaan omassa en mitään huomannut vaikka lastukin on ja useamman tankillisen ajoinkin..
Mitään haittaa siitä ei varmasti oo jos vahingossa tankkaa 95 tilalle 99:ä.
Mitään haittaa siitä ei varmasti oo jos vahingossa tankkaa 95 tilalle 99:ä.
Ei taida hyötyä jezuksenaikainen -97 passatti korkeempioktaanisesta eteenkin jos on vakiosofta ecussa. Taitaa muuten olla kaikissa ruiskukoneissa jostain 80-luvun alusta alkaen nakuanturi lohkonkyljessä muttei se sitä tarkoita että se hyötyy korkeempioktaanisesta. Eikös se periaatteessa myöhastä syttöö jos nakuttaa eikä 95-oktaanisella pitäis saada vakiokonetta nakuttamaan.
Vähän tuumailin jos muutais vakiokoneen toimimaan korkeampioktaaniselle polttoaineelle. Eli nyt on vakiona matalat 9,4:1 puristukset ja kone toimii 92-oktaanisella mutta sellaista ei mistään saa jossei venäjällä käy. Kantta laskemalla nostais puristukset 11:1 eli 98-oktaaniselle ja megaruutalla moottorinohjaus. Samalla vois muotoilla venttiilit +seetit kanteen eli sillä haetaan pienemmät pumppaushäviöt ja parempi sylinterintäyttö kierroksille. Ainakin teoriassa pitäis moottorin hyötysuhde parantua, kulutus pienentyä ja tehokin nousee jos on tuuria. Olisko hommassa mitään järkeä?
Vähän tuumailin jos muutais vakiokoneen toimimaan korkeampioktaaniselle polttoaineelle. Eli nyt on vakiona matalat 9,4:1 puristukset ja kone toimii 92-oktaanisella mutta sellaista ei mistään saa jossei venäjällä käy. Kantta laskemalla nostais puristukset 11:1 eli 98-oktaaniselle ja megaruutalla moottorinohjaus. Samalla vois muotoilla venttiilit +seetit kanteen eli sillä haetaan pienemmät pumppaushäviöt ja parempi sylinterintäyttö kierroksille. Ainakin teoriassa pitäis moottorin hyötysuhde parantua, kulutus pienentyä ja tehokin nousee jos on tuuria. Olisko hommassa mitään järkeä?
Tänään tankattiin taas tuota. Eipä tuolla muuta eroa tullut omassa autossa kuin että auto hyökkii apinanraivolla osakaasulla ja reagoin muutenkin nopeammin kaasuun = epämiellyttävä ajaa koska tossa on jo muutenkin erittäin herkäksi viritetty toi vaste. Täyskaasulla ei sit taas mitään eroa.
Olipahan huoltoasemalla liiveihin sonnustautuneet miehet/naiset jotka tuli kyseleen onko sulla bensa-auto ja jos vastaus myöntävä niin kehottivat schumin nestettä lorauttamaan kun kerta samaan hintaan saa..
Olipahan huoltoasemalla liiveihin sonnustautuneet miehet/naiset jotka tuli kyseleen onko sulla bensa-auto ja jos vastaus myöntävä niin kehottivat schumin nestettä lorauttamaan kun kerta samaan hintaan saa..
Viimeksi muokannut kojaak, 5.9.2006 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään tankkasin tuota siis 95:n hinnalla (1,233 eur/l). Mitenkään tuota ei asemalla mainostettu, hinnankin sai tietää vasta kun oli pistoolin nostanut pumpusta (tämän pikkukaupungin valomainokseen mahtuu vain 95:n ja dieselin hinnat).
Tossa paikallisella asemalla oli pistoolien yläpuolella kyltti, nyt v-poweria 95:Sen hinnalla. Myös kassalla neiti mainosti oikein kunnolla sitä.
Toinen kaveri ajoi asemalle niin kassan täti pyörähti pihalla asti sanomassa asiasta.
^No voi prkl. Pidemmässä reissussa eilen tankkasin ensimmäistä kertaa useampaan vuoteen Shellillä ja tietenkin tavallista 95E:tä, missään ei mainostettu V-Poweria 95:n hinnalla enkä kiinnittänyt hintatolppaankaan huomiota.
Tosin kello oli tuolloin 8 ja matkan varrella eräs toinen asema käänsi V-Powerin hinnan halvemmaksi vasta joskus 9:n tienoolla. Ilmeisesti tuo halpa hinta ei sitten olekaan voimassa heti aamusta?
No eipä tässä kulkineessa V-Power mitään vaikuttaisi, mutta olisihan sitä voinut ysivitosen sijaan tankkiin tuolla hinnalla lurauttaa...
Tosin kello oli tuolloin 8 ja matkan varrella eräs toinen asema käänsi V-Powerin hinnan halvemmaksi vasta joskus 9:n tienoolla. Ilmeisesti tuo halpa hinta ei sitten olekaan voimassa heti aamusta?
No eipä tässä kulkineessa V-Power mitään vaikuttaisi, mutta olisihan sitä voinut ysivitosen sijaan tankkiin tuolla hinnalla lurauttaa...
Noniin, nyt on ajettu 50 litraa V-poweria taivaan tuuliin ja kokemukset on yllättäviä! Ennenkuin kerron aineen "eduista" on huomioitava se, että autoon tehtiin vuosihuolto testin alkaessa. Tämä tietysti omalla tavallaan vaikuttaa testin tuloksiin.
Testi tapahtui siis työmatkaa ajaessa. Työ matkan pituus on yhteensä 110km. Taajama ajoa on n. 10km ja loput juuri päällystettyä pikatietä. Ruuhkaa on hieman iltapäivällä, siten että joutuu jonottamaan (n. 5-10min). Ajotapa on ollut samanlaista joka päivä ja myös sääolosuhteet olleet melko samanlaisia.
Koneen ääni muuttui mielestäni enemmän "murisevaksi" kuin 95 ajettaessa, toisaalta tyhjäkäynti kuulostaa mukavan tasaiselta. Kulutus laski mielestäni melkoisesti, ennen testin alkua kulutus oli keskimäärin 8.2L / 100km ja v-powerin kanssa 7.6L / 100km
Jatkossa käytän v-poweria, ellei kokemus toisin tule osoittamaan.
Testi tapahtui siis työmatkaa ajaessa. Työ matkan pituus on yhteensä 110km. Taajama ajoa on n. 10km ja loput juuri päällystettyä pikatietä. Ruuhkaa on hieman iltapäivällä, siten että joutuu jonottamaan (n. 5-10min). Ajotapa on ollut samanlaista joka päivä ja myös sääolosuhteet olleet melko samanlaisia.
Koneen ääni muuttui mielestäni enemmän "murisevaksi" kuin 95 ajettaessa, toisaalta tyhjäkäynti kuulostaa mukavan tasaiselta. Kulutus laski mielestäni melkoisesti, ennen testin alkua kulutus oli keskimäärin 8.2L / 100km ja v-powerin kanssa 7.6L / 100km
Jatkossa käytän v-poweria, ellei kokemus toisin tule osoittamaan.
tulipa sitä laitettua tankkiin kun oli tiistaina "halvinta" mitä löysin ja taitaa se eri tavaraa kuitenkin olla kun 98. kun 95:sen vaihoin taannoin 98:iin niin auto kulki kylmänä noin viikon hiukan nykyttäen. nyt kävi sama homma eli kyllä se jotain saa aikaan siellä koneessa entisseen verrattuna. lähinnä mitä tuntui tapahtuvan oli että tyhjäkäynti lämpimänä laski ja tasaantui vähän. myös kulutus laski jonkun verran. tehojen muutoksesta persdyno kertoi että ihan yhtä laiska kun ennenkin. katotaan mitä kulutus näyttää kun kone kunnolla tottuu uuteen tavaraan.
toivottavasti jatkaisivat tuota tarjousta pitemmälle kun syyskuun loppuun.
miten muuten kun se on merkitty 99+? onko se sitten ainakin, jopa yli 99 oktaanista vai ihan mainos jekku?
toivottavasti jatkaisivat tuota tarjousta pitemmälle kun syyskuun loppuun.
miten muuten kun se on merkitty 99+? onko se sitten ainakin, jopa yli 99 oktaanista vai ihan mainos jekku?
Kahteen autoon olen laittanut tota V-pöveeria ja molemmissa on ollut kyllä eroa verrattuna 95:een
1.6 MK2 Golfis tyhjäkäynti parani ja auto sammui heti ku kääns virrat pois, eikä jäänyt yskimään.
Toinen on sitten tää GSI Kadetti. Siinäkin on tyhjäkäynti parempi ja jotenki tuntuis siltä ettei enää puske mustaa yläkierroksilla.
Kulutuksia en ole jaksanut laskea.
1.6 MK2 Golfis tyhjäkäynti parani ja auto sammui heti ku kääns virrat pois, eikä jäänyt yskimään.
Toinen on sitten tää GSI Kadetti. Siinäkin on tyhjäkäynti parempi ja jotenki tuntuis siltä ettei enää puske mustaa yläkierroksilla.
Kulutuksia en ole jaksanut laskea.
Opel Omegassa on myös ns. RON-plugi. Itellä on sellanen malli jossa se "98" puoli sisältää äärettömän vastuksen, se taas muistaakseni lisää kulutusta 5%, sytytys 5 astetta myöhemmässä ynnä muuta mahdollista.
Tuon plugin kääntäminen 98-asentoon autto yllätys yllätys epätasaseen tyhjäkäyntiin, eli tais olla seos liian laihalla joten käänsin takasin 95-asentoon ja säädin seosta isommalle...
Nyt onkin tankissa 98:ia (ja plugi 98-asennossa) kun eihän täällä ole Shelliäkään, ja lähin Shell joka on noin 10km päässä naapurikunnassa ei vielä moista ihmelitkua myy. Eikä varmaan kannata, wanhat isännät tuskin niihin uusiin kiiltäviin autoihinsa (jotka on ostettu metsien/peltojen/vast myynneistä saaduilla rahoilla) mitään "humpuukilitkuja" laittavatkaan...
Ja teinit taas... No nehän ajaa vaikka 200km tuninkihirviöillään jos vain saa formulabensaa :)
Ja kukaan muu tuskin huomaiskaan jos mittareilla 98 vaihtuis 99+:aan...
Tuon plugin kääntäminen 98-asentoon autto yllätys yllätys epätasaseen tyhjäkäyntiin, eli tais olla seos liian laihalla joten käänsin takasin 95-asentoon ja säädin seosta isommalle...
Nyt onkin tankissa 98:ia (ja plugi 98-asennossa) kun eihän täällä ole Shelliäkään, ja lähin Shell joka on noin 10km päässä naapurikunnassa ei vielä moista ihmelitkua myy. Eikä varmaan kannata, wanhat isännät tuskin niihin uusiin kiiltäviin autoihinsa (jotka on ostettu metsien/peltojen/vast myynneistä saaduilla rahoilla) mitään "humpuukilitkuja" laittavatkaan...
Ja teinit taas... No nehän ajaa vaikka 200km tuninkihirviöillään jos vain saa formulabensaa :)
Ja kukaan muu tuskin huomaiskaan jos mittareilla 98 vaihtuis 99+:aan...
Nyt on parit tankilliset ajettu V-powerilla - käynti muuttui tasaisemmaksi ja kulutus laski huomattavasti. Testasin ihan normaalissa työmatka-ajossa eli käytännössä tasanopeutta vajaat sata km päivässä.
Tällä hetkellä 95 tulee kuitenkin halvemmaksi (ainakin minulle), sillä V-power maksaa kymmenen senttiä enemmän kuin 95. Jotta V-power olisi taloudellisempi vaihtoehto, se saisi maksaa korkeintaan 9 senttiä enemmän.
Tällä hetkellä 95 tulee kuitenkin halvemmaksi (ainakin minulle), sillä V-power maksaa kymmenen senttiä enemmän kuin 95. Jotta V-power olisi taloudellisempi vaihtoehto, se saisi maksaa korkeintaan 9 senttiä enemmän.
Nyt on 3 tankkia putkeen ajettu Almeralla ('99 HB 1.6L) V-powerin kanssa..
7.44
7.24
6.78
Keskikulutukset noilla tankeilla.. Vaikka ajanut rauhallisesti säännöllisesti pelkästään samaan reittiä joka viikko niin mm. tällä vikalla tankilla olen antanut aika helvetisti happea tolle mopolle joten pistää vähän ihmetyttämään miten noin paljon kulutus kuitenkin laskenut.
Ekan tankkauksen jälkeen tankissa oli varmaan sen 10l+ 95E:stä. Toisella tankilla vanhaa sekoitusta 15l+ ja kolmas tankki 5l+ jäljellä..
Nyt ajelen 3-4 tankkia Nesteen 95E:llä, että saan vertailu kulutukset. (Duunipaikka siirtyi toiseen paikkaan ja noi v-powerin tankkaukset oli ekat täyden tankit uudella työmatkalla.)
6.4l/100km on koko auton historian aikana pienin kulutus mitä ollut. Silloin ajelin keskisuomeen ja takaisin _erittäin_ rauhallisesti ilman mitään ylimääräisiä kiihdytyksiä. Sinänsä aika outoa kun noi kulutukset on pk.aluella ajelua.
7.44
7.24
6.78
Keskikulutukset noilla tankeilla.. Vaikka ajanut rauhallisesti säännöllisesti pelkästään samaan reittiä joka viikko niin mm. tällä vikalla tankilla olen antanut aika helvetisti happea tolle mopolle joten pistää vähän ihmetyttämään miten noin paljon kulutus kuitenkin laskenut.
Ekan tankkauksen jälkeen tankissa oli varmaan sen 10l+ 95E:stä. Toisella tankilla vanhaa sekoitusta 15l+ ja kolmas tankki 5l+ jäljellä..
Nyt ajelen 3-4 tankkia Nesteen 95E:llä, että saan vertailu kulutukset. (Duunipaikka siirtyi toiseen paikkaan ja noi v-powerin tankkaukset oli ekat täyden tankit uudella työmatkalla.)
6.4l/100km on koko auton historian aikana pienin kulutus mitä ollut. Silloin ajelin keskisuomeen ja takaisin _erittäin_ rauhallisesti ilman mitään ylimääräisiä kiihdytyksiä. Sinänsä aika outoa kun noi kulutukset on pk.aluella ajelua.
vanhassa kunnon tuulilasissa (uusin numero)on näköjään testi mitä se vaikuttaa kahteen eri koneeseen. mitattu sitkeys, kulutus, tehon muutokset ja jotain muuta. vertailu autot golf 1.6 FSI ja corolla 1.8 vvti. kaksi kumpaakin. lisäksi polttoaineita muita vertailussa nesteen 95E, 98E ja ekomallin 98E.
Omassa autossa nyt teboilin TARRA98:lla kulkee itseasiassa jopa karvan verran paremmin kuin v-powahilla, kaasunvaste on miltei yhtä hyvä ja käynti tasaista yläkierroksillakin. Mikä parasta hinta on jäsenkortilla seudun halvimpia. Kulutus on melko sama noilla kaikilla litkuilla, enemmän ajotavasta kiinni tossa omassa autossa.. Niinja joillan "halpis" 98 litkuilla tulee tuossa omassa ainakin sellaista pienoista "tärinää/helinää" yläkierroksilla, tarralla siis mennään toistaiseksi.
Tarjous koskee ainoastaan yhtiön V-Power-bensaaTampereen Lahdenperänkadun Shell-huoltoasema myy tänään polttoainetta poikkeuksellisen edullisesti, sillä menovettä voi tankata 99 sentin litrahintaan.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/155247.shtml
Eilen oli sitten napapiirillekin (Rovaniemi) ilmaantunut V-Power 98E5:n tilalle. Taitaa kauppias ottaa kaiken irti tästä E10-inhosta, jota kansa potee ituhippien maailmanparannusintoilun vuoksi... Nyt siis napapiiriltä saa Nesteen tosi "edukkaaseen" hintaan 98E5 ja Shelliltä V-Poweria ihanaan 1,67e/l hintaan.. Onpa kiva tankkailla taas moottorikelkkaa. Viikonloppuna vielä tankkasin Shelliltä 98E5.
toiselta palstalta luettua.
Hmph, no eipähän tarvii sitäkään sit enää tankata ja voi keskittyä ekoiluun ton RE85 kanssa...
Uskokaa nyt hyvät ihmiset jo viimein että nykyinen V-Power on ihan samaa Neste oilin tekemää perus -98:a. Aidon v-powerin myynti loppui suomessa ja ruotsissa tehdyn yrityskaupan myötä. Myös ruotsin shelleissä myytävä v-power on Nesteen tekemää peruskauraa. Kuten edellä todettiin on tuotteella vakiintunut käyttäjäkunta. Eivät suoranaisesti valehtele kun sanovat että v-poveria edelleen myydään. Niin myydäänkin mutta se EI ole samaa erinomaista tavaraa kun ennen, ja mitä edelleen myydään esim saksassa. (Huomatkaa hintaero.)
Tämän asian joutui myöntämään jopa shellin markkinointi-ihminen meidän neukkarissa 16.2.2012, vaikka ensin yritti toista väittää.
Hmph, no eipähän tarvii sitäkään sit enää tankata ja voi keskittyä ekoiluun ton RE85 kanssa...
Nopeesti verrattuna näyttäisi Shellin V-Power olevan samaa mitä Nesteen 98E5.
V-Power: http://www-static.shell.com/static/fin/ ... r_2011.pdf
Neste 98E5: http://www.neste.fi/doc/130178_fi.pdf
V-Power: http://www-static.shell.com/static/fin/ ... r_2011.pdf
Neste 98E5: http://www.neste.fi/doc/130178_fi.pdf
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa