Fabian etupyöränlaakerien vaihto?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ErkkiE
-
Viestit: 6
Liittynyt: 28.9.2006 13:19

Fabian etupyöränlaakerien vaihto?

ViestiKirjoittaja ErkkiE » 28.9.2006 18:15

Kysymys lienee validi myös uusikoppaiselle Pololle, Ibizalle jne., kun rakenne varmaan ihan yksi yhteen Fabian kanssa ja laakeritkin samaa pingpongtavaraa.

Noissa kun nuo etupyöränlaakerit eivät liian kestäviä ole, niin toinenkin kierros laakereita rupeaa olemaan jyrinäkunnossa edessä. Ekat kesti sellaiset huimat 80 tkm (silloin vaihdettu verstaalla), ja toinen kierros on aloittamassa ääntelyjä nyt.

Noissa ilmeisesti laakeri on yhdysrakenteinen pyörännavan kanssa, mutta onko joku vaihtanut noita itse? Veli Saksalaisen "So wird es gemacht" -kirja ei tietenkään opasta laakerin vaihtoa, ja Haynesia ei ko. vessaan ole vielä edes ilmestynyt. Merkkikorjaamolla toki lienee joku uskomaton erikoistyökalusarja tuonkin työn tekemiseen, mutta saako tuon vaihdettua myös normaaleilla työvalineillä? Saako navan irti olkatuesta normaalikonstein, vai pitääkö purkaa napata ensin vetoakseli ulosvetäjällä pois, sitten koko olkatuki irti ja lopuksi lähteä prässihommiin irrottamaan napaa? (Tuolloin voisikin sitten jo ruveta suosimaan sitä VAG-ihmetyökalua ja verstaskäyntiä.)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.9.2006 18:17

Laakerin takaisin prässääminen ei onnistu ilman tuota jumalaista erikoistyökalua. Muutoin kyllä.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 28.9.2006 22:51

muistaakseni korjaushinta oli 180e töineen...Olisko ollut 150e pelkkä laakeri/napa ja loppu työtä...
Hieman Offtopic : Mennessäni varaamaan aikaa työnvastaanottaja katsoi vähän omituisesti ja alkoi epäilemään jo piilokameraa, syykin selvisi :
- Olin kuulemma NELJÄS samana päivänä käynyt joka halusi Skoda Fabiaan laakerinvaihdon etupyörään :-)

ErkkiE
-
Viestit: 6
Liittynyt: 28.9.2006 13:19

ViestiKirjoittaja ErkkiE » 29.9.2006 10:55

Kiitos vastauksista. Se oli sitten aika lailla sellainen kuin pelkäsinkin/odotinkin, ja miltä se näytti päältä katsoen.

VAG on ollut kyllä viime vuosina varsin taitava tekemään konstruktioita, jotka tehokkaasti ehkäisevät turhaa tee-se-itse-toimintaa, ellei omista hallillista VAG-ihmetyökaluja. Näin erääseen takavetoiseen saksalaismerkkiin verrattuna ero on aika huomattava...

No, tässä tapauksessa verstaan hinta ei ole onneksi kovin mahdottoman paha, mutta noiden laakerien kesto on kyllä naurettavan ja säälittävän rajamailla. Tai ainakin jos ja kun on tottunut siihen, että 200+ ajetussa on vielä alkuperäiset laakerit kiinni ja sitten joskus joudutaan ehkä vaihtamaan ensimmäinen.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 29.9.2006 14:32

fabioissahan noita menee paljon, mutta mitäs ihmeen erikoistyökalua tuo laakerin vaihto tarvii??? Kun prässi ei minun mielestä ole erikoistyökalu. Kyllä 100 muussakin merkissä on prässi lakrut!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa