Kysymys lienee validi myös uusikoppaiselle Pololle, Ibizalle jne., kun rakenne varmaan ihan yksi yhteen Fabian kanssa ja laakeritkin samaa pingpongtavaraa.
Noissa kun nuo etupyöränlaakerit eivät liian kestäviä ole, niin toinenkin kierros laakereita rupeaa olemaan jyrinäkunnossa edessä. Ekat kesti sellaiset huimat 80 tkm (silloin vaihdettu verstaalla), ja toinen kierros on aloittamassa ääntelyjä nyt.
Noissa ilmeisesti laakeri on yhdysrakenteinen pyörännavan kanssa, mutta onko joku vaihtanut noita itse? Veli Saksalaisen "So wird es gemacht" -kirja ei tietenkään opasta laakerin vaihtoa, ja Haynesia ei ko. vessaan ole vielä edes ilmestynyt. Merkkikorjaamolla toki lienee joku uskomaton erikoistyökalusarja tuonkin työn tekemiseen, mutta saako tuon vaihdettua myös normaaleilla työvalineillä? Saako navan irti olkatuesta normaalikonstein, vai pitääkö purkaa napata ensin vetoakseli ulosvetäjällä pois, sitten koko olkatuki irti ja lopuksi lähteä prässihommiin irrottamaan napaa? (Tuolloin voisikin sitten jo ruveta suosimaan sitä VAG-ihmetyökalua ja verstaskäyntiä.)
Fabian etupyöränlaakerien vaihto?
Valvoja: ffp jäsenet
muistaakseni korjaushinta oli 180e töineen...Olisko ollut 150e pelkkä laakeri/napa ja loppu työtä...
Hieman Offtopic : Mennessäni varaamaan aikaa työnvastaanottaja katsoi vähän omituisesti ja alkoi epäilemään jo piilokameraa, syykin selvisi :
- Olin kuulemma NELJÄS samana päivänä käynyt joka halusi Skoda Fabiaan laakerinvaihdon etupyörään :-)
Hieman Offtopic : Mennessäni varaamaan aikaa työnvastaanottaja katsoi vähän omituisesti ja alkoi epäilemään jo piilokameraa, syykin selvisi :
- Olin kuulemma NELJÄS samana päivänä käynyt joka halusi Skoda Fabiaan laakerinvaihdon etupyörään :-)
Kiitos vastauksista. Se oli sitten aika lailla sellainen kuin pelkäsinkin/odotinkin, ja miltä se näytti päältä katsoen.
VAG on ollut kyllä viime vuosina varsin taitava tekemään konstruktioita, jotka tehokkaasti ehkäisevät turhaa tee-se-itse-toimintaa, ellei omista hallillista VAG-ihmetyökaluja. Näin erääseen takavetoiseen saksalaismerkkiin verrattuna ero on aika huomattava...
No, tässä tapauksessa verstaan hinta ei ole onneksi kovin mahdottoman paha, mutta noiden laakerien kesto on kyllä naurettavan ja säälittävän rajamailla. Tai ainakin jos ja kun on tottunut siihen, että 200+ ajetussa on vielä alkuperäiset laakerit kiinni ja sitten joskus joudutaan ehkä vaihtamaan ensimmäinen.
VAG on ollut kyllä viime vuosina varsin taitava tekemään konstruktioita, jotka tehokkaasti ehkäisevät turhaa tee-se-itse-toimintaa, ellei omista hallillista VAG-ihmetyökaluja. Näin erääseen takavetoiseen saksalaismerkkiin verrattuna ero on aika huomattava...
No, tässä tapauksessa verstaan hinta ei ole onneksi kovin mahdottoman paha, mutta noiden laakerien kesto on kyllä naurettavan ja säälittävän rajamailla. Tai ainakin jos ja kun on tottunut siihen, että 200+ ajetussa on vielä alkuperäiset laakerit kiinni ja sitten joskus joudutaan ehkä vaihtamaan ensimmäinen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”