Passatin tehot hävis?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

Passatin tehot hävis?

ViestiKirjoittaja Aki Im » 8.8.2006 17:05

Mun -97, 1.9 tdi, passatista hävisi lauantaina (5.8.) yhtäkkiä tehot. Ei kiihtynyt juurikaan. Kulki vaivoin 110 km/h. Sunnuntai aamuna tehot oli sitten jälleen käytettävissä koko päivän jatkuen aina tähän päivään asti.

Tänään (8.8.) töihin mennessä auto kulki aivan normaalisti, mutta töistä lähtiessä huomasin sen olevan taas erittäin "laiska". Tehot hävinny!

Onko kenelläkään ollut vastaavaa autossaan? Tai osaako kukaan sanoa, mikä siinä mahtaa olla? Tehot ei ole muuttunut ajoaikana kumpaankaan suuntaan.

Joku sanoi, että jokin magneettiventtiili on rikki? Voisko olla ja mistähän magn. venttiilistä mahtaa olla kysymys? Onko venttiili kallis, jos ostais ja vaihtais sen ihan kokeilun vuoksi, auttaako se?

Kiitos jo etukäteen neuvoista, jotka auttaa vian paikallistamisessa.


-Aki Im-

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 8.8.2006 18:14

Suuri epäilys on MAF= ilmamassa mittari. Suosittelen käymään lukemassa vikakoodit. Ja lukemassa massamittarin arvot. Kulutus tavaraa näissä peleissä.

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 8.8.2006 19:54

Sama vika kävi vkolopun aikana Ocussa 138000tkm ajettuna. Maanantai aamuna oli kaikkesta 90 hv:stä joku 22% hukassa. Oli kuin SDi:llä ajelis. Tänään kävin lujettaan koodit ja huomen aamulla asentajalle.
Kuulemma MAF:ja menee silloin tällöin :) Aika usein kuitenkin, mitä topikkeja on lueskellut.
Tarkkoja asennus ja hintatietoja huomenissa.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 8.8.2006 20:22

Hyvä. Laitappa tietoa siitä tapauksesta. Minusta kun vain tuntuu, että mun autosta hävis (ja on edelleen "kateissa") ainaki 40-50 % tehoista. No, kaiketi koodit kertoo sen...

Kun en ole kovinkaan perillä näistä koodi-hommista, niin kysyn, että voiko sitä vikakoodia saada muuten kuin merkkiliikkeessä käyttämällä vai saako esim. joku tavallinen korjuumies ne koodit selvitettyä?

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 9.8.2006 13:49

Olikohan ilmamassamittarit 80e - 140e.
Liekkö tuo mullakin menossa kun joskus vingahtaa ja vetoja ei ole ihan tarvittava määrä, ehkä ?..

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 9.8.2006 22:18

1,5h keikka aamulla Viikin Metroon.

Diagnoosi, MAF sökö, uutta tilalle. Koe-ajolle jolloin arvot kohdillaan mutta vedoton auto. Lisää tutkimista, ahtopaineanturi/solenoidi sökö, vaihtoon. Jumitti kuulemma jotenkin. Uus lenkki ja kaikki kunnossa.

Eilen tarjosivat aluksi lista hinta MAF:a vaan 470e kun kuulemma hyllyissä ei oo nuita vaihto MAF:ja. Kallista ois ollut.
No kyllä sieltä sitten sellainen löytyi ja hintakin vaan n.150e. EI vain ollut varastokirjanpidossa. Tuo ahtopaineanturi/solenoidi oli n. 60e. Lisäksi eiliset vikakoodien lukemiseta 40e ja työtä n.60e. Eli yhteensä 300e. Tarkennan kun saan laskun käteen, postitse.

Lopputulema.
Ihan jees palvelua, pitää vaan muistaa aina nuitten hintojen ilmavuus kaikessa. Kahvilipun sain, aamu sumpit ootellessa.
Kun todettu että pelkkä MAF vaihto ei auta niin ei otettu asiakkaaseen yhteyttä, että tulee myös lisäkustannuksia. Kun ahtoanturia tarvitaan kanssa. Vaihtoivat sen ja työn vastaanottaja tuli ilmoittamaan että mitä tehty ja auto valmis.

Tyytyväinen olen kun tuollaisenkin vian saa ootellessa korjattua. Varsinkin kun tarvin autoa pävittäin.

ps. laitan loput tiiot kun kerkiä, tuossa lyhykäisesti.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 9.8.2006 22:34

Tuo MAF vika on niin yleinen että tuo pitäisi olla jo tunnustettu tyyppivika. Ehkäpä se onkin jo tunnustettu kun on alettu myydä merkkiliikkeessä noita vaihto Maffeja kolmasosaan entisestä hinnasta. Tänäänkin kun jonotin tuota Passatin laskua Laakkosella, edessä oli mies hakemassa autoaan korjauksesta. Maffihan siitä oli mennyt ja paine-anturi samalla. Tämä tänään Joensuun Laakkosella noin klo 15:45 aikaan..

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 10.8.2006 17:14

Passattiin tuli tehot takas...taas. Jospa se kestäis 22:n pvä:n asti, ku sillo vaihdetaan öljypohjan tiiviste. Samalla vois tutkituttaa tuon tehojen häipymisen.

Miten tuollainen tarvikkeena ostettu (ei merkkiliikkeestä) MAF kestää? Onko kokemuksia? Hajooko lyhyemmässä ajassa kuin alkup.?

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.8.2006 17:32

Maf -vika ei yleensä oireile tuolla tavalla, vaan huononee eikä enää paremmaksi muutu.

N75 tai ahtopaineanturivikaa veikkaisin..

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 10.8.2006 17:34

Miten tuollainen tarvikkeena ostettu (ei merkkiliikkeestä) MAF kestää? Onko kokemuksia? Hajooko lyhyemmässä ajassa kuin alkup.?

Ehkä se merkkiliikkeen MAF kestää pari metriä pidemmälle kuin Motonetin, en tiedä. Mutta jos laittaisit Pierburgin, niin siitä ei sitten tarvi enää huolehtia.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 10.8.2006 18:35

Motonet maffin hinta 60 € luokkaa, joten ei jaska ainakaan ite pähkiä sen kanssa kumpi parempi, orkkis vai kiinanpojan tekele. Hintaeroa kuiten lähes tupla, ja niin jalo se "alkuperäis" antsa ei ole, että kestäisi myös tupla ajomäärän :-)

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 10.8.2006 19:03

Alkuperäis osalla on takuuta 2v. Ja tarvikeella se vuosi. Joten alkuperäisen melkein sinne laittaisin.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 10.8.2006 19:10

Niin, tuosta viasta vielä. Jos se ei olekkaan MAF, vaan jokin muu. Esim. tuo mainittu ahtopaineenanturi.

Kun tuo passatti on autom. laatikolla, niin voisko tuo ahtopaineenanturi vaikuttaa tuohon laatikon toimintaan, kun se jollakin kierros- / ajonopeusalueella heittelee kierroksia aika paljon. Ihan niinku se vaihtais vaihdetta, mutta sitte pykältää ja taas kiihdyttää ja taas laittaa suurempaa... kierrokset vaihtelee 2000 ja 2300 välillä.

Reilusti kiihdyttäen tai matalilla kierroksilla se toimii (mielestäni) oikein.

Eli voiko jokin anturi sekottaa koko pirssin tuollai?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 11.8.2006 13:12

Jaha, tuli käytyä vikakoodit hakemassa:

*Imusarjan paineanturi oikosulussa (+):aan.

*Imusarjan "painesäätöero" (en muista tarkalleen mikä se oli) anturi rikki.

Merkkiliikkeessä ei osannut sanoa varmaksi, aiheuttaako noiden viat em. käyttäytymisen autooni. No, ne vaihdetaan 22. pvä. Sen jälkeen sen varmaan huomaa.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 11.8.2006 13:50

^Minkä verran löytyy tee-se-itse -miestä?

Nimittäin, sinuna asentelisin jonkun ahtopainemittarin ja ohittaisin sen n75:sen.
=letku suoraan imusarjasta hukkaportille. Voisi alkaa pelaamaan.

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 11.8.2006 20:13

Kyllähän tuota on tullu rassailtua aika lailla eri autojen parissa, mutta ne on ollut vähä vanhempaa mallia ja bensa koneella yleensä. Eka kertaa turbo tiiselin kanssa tekemisissä. Ei ole tuo turbon tekniikka täysin hallussa.

Kerroppa vähä tarkemmin tuosta "ohituksesta".

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 14.8.2006 21:21

Tässä niitä lupaamiani hintatietoja Ocun remontista.

Vikakoodi Diagnoositesti J792310 40e
17964 p1556 ahtopaineen säätöraja alitettu. SP-ajoittainen vika.


vas.testi ilmamassamittarin ohjearvot kuntoon. edelleen tehoton. komponenttidiagnoosi. ilmamassamittarin lisäksi myös ahtopaineventtiili viallinen. uusittu. ok.
ilmamassamittari tdi, 06A906461 v 144,96e tuo sisälttää alennusta 15%. (Eli vaihto-osan hinta ois 170,54e)
venttiili 1J0906627a 66,77e
Ilmamassamittari + paineventiilin uusinata sk00 työtä. 79e

Elikkä yhteensä 346,26e

Nyt toimii ja kukkuun...

Jaahas autoelokuvan pariin, Puhallettu 60 sekaa.
Viimeksi muokannut RSOCUstin, 15.8.2006 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vaggine
-
Viestit: 545
Liittynyt: 20.4.2006 20:08

ViestiKirjoittaja vaggine » 15.8.2006 13:07

Nimittäin, sinuna asentelisin jonkun ahtopainemittarin ja ohittaisin sen n75:sen.
=letku suoraan imusarjasta hukkaportille. Voisi alkaa pelaamaan.

Mitäs jos tämän tekisi ehjälle autolle? Pysyisikö paineet siellä piikissä, eli jossain yhden barin paikkeilla?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 23.8.2006 20:26

Käytin passatin anturin vaihdossa, mutta anturin vaihtoon tuli pikku nystyrä... Anturia ei kuulema voi vaihtaa erikseen, vaan pitää vaihtaa koko ohjauskeskus (muistaakseni nimeltään), jossa anturi sijaitsee. Maksaa 1400 €.

RSOCUstin
-
Viestit: 114
Liittynyt: 29.1.2004 18:28

ViestiKirjoittaja RSOCUstin » 23.8.2006 20:50

Kuullostaa kummalta?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 23.8.2006 21:09

Niin minustakin, mutta kahdesta merkkiliikkeestä on tullu sama syy ja korjausehdotus. Vko:n lopun aikana eräs merkkiliikkeen korjaamon mies kattelee autoa ja tekee uuden tutkimuksen.

Saas nähä miten käy.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 23.8.2006 21:15

Mikä mokkula sieltä nyt sitten on mennyt? kuulostaa aikasta ihanan kalliilta jos tosissaan tollanen kalikka pitää alkaa uusimaan. olis omasta romusta 10% sen arvosta.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 23.8.2006 22:17

No minullakin VW huollossa sanoivat että pitää vaihtaa kansi kun on nokka ja nostimet on poks. Uusi kansi 2120 euroa + töistä 1080 euroa. Uusi nokka nostajineen ja laakereineen 930 euroa.

On tää uudemmilla autoilla autoilu halbaa..Varaosa/työhinnat ovat karanneet täysin käsistä.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 23.8.2006 23:56

Aki Im: Älähän anna niiden huollon kavereiden nyt hätäillä.. Poistuiko tuo paineanturin vikakoodi nollauksella? jos poistuu, niin siinä anturissa tuskin on vikaa, vaan siinä että ahtopaineet nousevat liian korkealle..

Noissa vanhemmissahan toi anturi sijaitsee ecun sisällä, joten koko ecun vaihto on yksi tapa korjata vika. Käytettynä sellaisen löytää 200-500€ hintaan. Osaava elektroniikka-mieskin mielestäni pystyy vaihtamaan siihen vanhaan sen pelkän anturin.

Squash
-
Viestit: 103
Liittynyt: 18.8.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Squash » 24.8.2006 15:09

Aki, et oo tainnu mainita moottorin tyyppiä/tehoa missään? No, ainakin tuon ikäisessä AFN/81kW tosiaan ahtopaineanturi sijaitsee ECU:n yhteydessä (ohut putki lähtee moottorin ja tulipellin väliseltä ahtoputkelta) ja siinä tuskin on mitään vikaa. Tietenkin tuo ohut putki voi olla öljyn tukkima kun sitä huohotusöljyä sinne imupuolelle pääsee aina jonkin verran, mutta jos (yli?)paineesta tulee vika niin anturi on luultavasti kunnossa.

Epäilen vahvasti, että ahtopaineen säätöventtiili (hinta n. 100e) on vaihtokunnossa, kuten itsekin jo ekassa viestissä varovasti ehdottelit. Tämä löytyy kyseisen ikäisestä AFN:stä moottoritilasta jäähdytinkennon takaa (turbon läheltä). Lisäksi niiden kaikkien ohuiden (ali)paineputkien kytkentä ja kunto kannattaa tarkastaa ja rikkoutuneet putket uusia.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 24.8.2006 17:16

Mulla antaa saman koodin ja tulee aina uudestaan. Pitäiskö tosiaan toimia ilman n75-venttiiliäkin? Jossain sanottiin että toimii myös ilman jos jättää ventiilin piuhat kiinni. Sitten vaan ahtopuolelta letku hukkaportille ja tankoa säätämällä ahdot halutulle tasolle vai kuinka?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 24.8.2006 21:22

Joo en minä niin hätäilekkään. Tässä on vain sellainen asia kysymyksessä, että tuo remontti maksaa minulle max 200 €, joka on omavastuu osuus. Omavastuu tulee autoliikkeen myöntämän takuun (6kk) osuutena (jonka huomasin myöhemmin, onneksi). Ihmettelen vain itsekki, että koko laite pitäisi uusia.

Muuten:
Koneesta kuuluu täydellä teholla kiihdyttäessä korkea sirinä ääni hetken ajan (~2 sek.). Kunnes sirinä ääni loppuu, niin se lähtee kiihtymään huomattavasti paremmin. Voisiko tällä "vialla" olla jokin yhteys ko. ongelmaan? Onko kenelläkään ollut vastaavaa?

Joku kyseli tehoja... siinä on se 81 kw, autom.

Itse en tunne kovinkaan hyvin ahdetun dieselin tekniikkaa (periaatteen, mutta en yks. kohtia.), joten on aika työläs alkaa sitä tutkii. Saas nähä, miten sen käy. Se selviää vko:n lopun jälkeen.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 24.8.2006 21:25

Mites kuluttajansuojan mukainen 6 kk?

Aki Im
-
Viestit: 101
Liittynyt: 8.8.2006 17:02

ViestiKirjoittaja Aki Im » 24.8.2006 21:45

Jaha, hyvä kysymys. En oo tuota ajatellutkaan... senhän saattais saada ilman omavastuuta.

amatööri
-
Viestit: 16
Liittynyt: 26.6.2006 16:03

ViestiKirjoittaja amatööri » 24.8.2006 23:39

Tuo 200€ omavastuu on täysin naurettava vedätysyritys myyjän puolelta. Itse vasta ostin passatin ja papereissa oli tuo sama 200€ omavastuu. Auto on pariin kertaan käynyt (takuu) korjauksessa ja molemmilla kerroilla heti viedessä kerroin, että en sitten tuota 200€ maksa. Kummallakaan kertaa ei tarvinnut alkaa riitelemään, myyjäkin tuon varmasti tietää mutta ainahan asiakasta kannattaa yrittää kusettaa ;)

Myyjän virhevastuu on 6kk, ja virhevastuun alaisista korjauksista ei mitään omavastuuta voi/saa periä (korjaus ei tietääkseni saisi aiheuttaa kuluja, tuttu otti bensarahat joka korjaamoreissusta - joutui saman vian takia käyttämään autoansa useita kertoja pajalla).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 80 vierailijaa