Passatin tehot hävis?
Valvoja: ffp jäsenet
Passatin tehot hävis?
Mun -97, 1.9 tdi, passatista hävisi lauantaina (5.8.) yhtäkkiä tehot. Ei kiihtynyt juurikaan. Kulki vaivoin 110 km/h. Sunnuntai aamuna tehot oli sitten jälleen käytettävissä koko päivän jatkuen aina tähän päivään asti.
Tänään (8.8.) töihin mennessä auto kulki aivan normaalisti, mutta töistä lähtiessä huomasin sen olevan taas erittäin "laiska". Tehot hävinny!
Onko kenelläkään ollut vastaavaa autossaan? Tai osaako kukaan sanoa, mikä siinä mahtaa olla? Tehot ei ole muuttunut ajoaikana kumpaankaan suuntaan.
Joku sanoi, että jokin magneettiventtiili on rikki? Voisko olla ja mistähän magn. venttiilistä mahtaa olla kysymys? Onko venttiili kallis, jos ostais ja vaihtais sen ihan kokeilun vuoksi, auttaako se?
Kiitos jo etukäteen neuvoista, jotka auttaa vian paikallistamisessa.
-Aki Im-
Tänään (8.8.) töihin mennessä auto kulki aivan normaalisti, mutta töistä lähtiessä huomasin sen olevan taas erittäin "laiska". Tehot hävinny!
Onko kenelläkään ollut vastaavaa autossaan? Tai osaako kukaan sanoa, mikä siinä mahtaa olla? Tehot ei ole muuttunut ajoaikana kumpaankaan suuntaan.
Joku sanoi, että jokin magneettiventtiili on rikki? Voisko olla ja mistähän magn. venttiilistä mahtaa olla kysymys? Onko venttiili kallis, jos ostais ja vaihtais sen ihan kokeilun vuoksi, auttaako se?
Kiitos jo etukäteen neuvoista, jotka auttaa vian paikallistamisessa.
-Aki Im-
Sama vika kävi vkolopun aikana Ocussa 138000tkm ajettuna. Maanantai aamuna oli kaikkesta 90 hv:stä joku 22% hukassa. Oli kuin SDi:llä ajelis. Tänään kävin lujettaan koodit ja huomen aamulla asentajalle.
Kuulemma MAF:ja menee silloin tällöin :) Aika usein kuitenkin, mitä topikkeja on lueskellut.
Tarkkoja asennus ja hintatietoja huomenissa.
Kuulemma MAF:ja menee silloin tällöin :) Aika usein kuitenkin, mitä topikkeja on lueskellut.
Tarkkoja asennus ja hintatietoja huomenissa.
Hyvä. Laitappa tietoa siitä tapauksesta. Minusta kun vain tuntuu, että mun autosta hävis (ja on edelleen "kateissa") ainaki 40-50 % tehoista. No, kaiketi koodit kertoo sen...
Kun en ole kovinkaan perillä näistä koodi-hommista, niin kysyn, että voiko sitä vikakoodia saada muuten kuin merkkiliikkeessä käyttämällä vai saako esim. joku tavallinen korjuumies ne koodit selvitettyä?
Kun en ole kovinkaan perillä näistä koodi-hommista, niin kysyn, että voiko sitä vikakoodia saada muuten kuin merkkiliikkeessä käyttämällä vai saako esim. joku tavallinen korjuumies ne koodit selvitettyä?
1,5h keikka aamulla Viikin Metroon.
Diagnoosi, MAF sökö, uutta tilalle. Koe-ajolle jolloin arvot kohdillaan mutta vedoton auto. Lisää tutkimista, ahtopaineanturi/solenoidi sökö, vaihtoon. Jumitti kuulemma jotenkin. Uus lenkki ja kaikki kunnossa.
Eilen tarjosivat aluksi lista hinta MAF:a vaan 470e kun kuulemma hyllyissä ei oo nuita vaihto MAF:ja. Kallista ois ollut.
No kyllä sieltä sitten sellainen löytyi ja hintakin vaan n.150e. EI vain ollut varastokirjanpidossa. Tuo ahtopaineanturi/solenoidi oli n. 60e. Lisäksi eiliset vikakoodien lukemiseta 40e ja työtä n.60e. Eli yhteensä 300e. Tarkennan kun saan laskun käteen, postitse.
Lopputulema.
Ihan jees palvelua, pitää vaan muistaa aina nuitten hintojen ilmavuus kaikessa. Kahvilipun sain, aamu sumpit ootellessa.
Kun todettu että pelkkä MAF vaihto ei auta niin ei otettu asiakkaaseen yhteyttä, että tulee myös lisäkustannuksia. Kun ahtoanturia tarvitaan kanssa. Vaihtoivat sen ja työn vastaanottaja tuli ilmoittamaan että mitä tehty ja auto valmis.
Tyytyväinen olen kun tuollaisenkin vian saa ootellessa korjattua. Varsinkin kun tarvin autoa pävittäin.
ps. laitan loput tiiot kun kerkiä, tuossa lyhykäisesti.
Diagnoosi, MAF sökö, uutta tilalle. Koe-ajolle jolloin arvot kohdillaan mutta vedoton auto. Lisää tutkimista, ahtopaineanturi/solenoidi sökö, vaihtoon. Jumitti kuulemma jotenkin. Uus lenkki ja kaikki kunnossa.
Eilen tarjosivat aluksi lista hinta MAF:a vaan 470e kun kuulemma hyllyissä ei oo nuita vaihto MAF:ja. Kallista ois ollut.
No kyllä sieltä sitten sellainen löytyi ja hintakin vaan n.150e. EI vain ollut varastokirjanpidossa. Tuo ahtopaineanturi/solenoidi oli n. 60e. Lisäksi eiliset vikakoodien lukemiseta 40e ja työtä n.60e. Eli yhteensä 300e. Tarkennan kun saan laskun käteen, postitse.
Lopputulema.
Ihan jees palvelua, pitää vaan muistaa aina nuitten hintojen ilmavuus kaikessa. Kahvilipun sain, aamu sumpit ootellessa.
Kun todettu että pelkkä MAF vaihto ei auta niin ei otettu asiakkaaseen yhteyttä, että tulee myös lisäkustannuksia. Kun ahtoanturia tarvitaan kanssa. Vaihtoivat sen ja työn vastaanottaja tuli ilmoittamaan että mitä tehty ja auto valmis.
Tyytyväinen olen kun tuollaisenkin vian saa ootellessa korjattua. Varsinkin kun tarvin autoa pävittäin.
ps. laitan loput tiiot kun kerkiä, tuossa lyhykäisesti.
Tuo MAF vika on niin yleinen että tuo pitäisi olla jo tunnustettu tyyppivika. Ehkäpä se onkin jo tunnustettu kun on alettu myydä merkkiliikkeessä noita vaihto Maffeja kolmasosaan entisestä hinnasta. Tänäänkin kun jonotin tuota Passatin laskua Laakkosella, edessä oli mies hakemassa autoaan korjauksesta. Maffihan siitä oli mennyt ja paine-anturi samalla. Tämä tänään Joensuun Laakkosella noin klo 15:45 aikaan..
Niin, tuosta viasta vielä. Jos se ei olekkaan MAF, vaan jokin muu. Esim. tuo mainittu ahtopaineenanturi.
Kun tuo passatti on autom. laatikolla, niin voisko tuo ahtopaineenanturi vaikuttaa tuohon laatikon toimintaan, kun se jollakin kierros- / ajonopeusalueella heittelee kierroksia aika paljon. Ihan niinku se vaihtais vaihdetta, mutta sitte pykältää ja taas kiihdyttää ja taas laittaa suurempaa... kierrokset vaihtelee 2000 ja 2300 välillä.
Reilusti kiihdyttäen tai matalilla kierroksilla se toimii (mielestäni) oikein.
Eli voiko jokin anturi sekottaa koko pirssin tuollai?
Kun tuo passatti on autom. laatikolla, niin voisko tuo ahtopaineenanturi vaikuttaa tuohon laatikon toimintaan, kun se jollakin kierros- / ajonopeusalueella heittelee kierroksia aika paljon. Ihan niinku se vaihtais vaihdetta, mutta sitte pykältää ja taas kiihdyttää ja taas laittaa suurempaa... kierrokset vaihtelee 2000 ja 2300 välillä.
Reilusti kiihdyttäen tai matalilla kierroksilla se toimii (mielestäni) oikein.
Eli voiko jokin anturi sekottaa koko pirssin tuollai?
Jaha, tuli käytyä vikakoodit hakemassa:
*Imusarjan paineanturi oikosulussa (+):aan.
*Imusarjan "painesäätöero" (en muista tarkalleen mikä se oli) anturi rikki.
Merkkiliikkeessä ei osannut sanoa varmaksi, aiheuttaako noiden viat em. käyttäytymisen autooni. No, ne vaihdetaan 22. pvä. Sen jälkeen sen varmaan huomaa.
*Imusarjan paineanturi oikosulussa (+):aan.
*Imusarjan "painesäätöero" (en muista tarkalleen mikä se oli) anturi rikki.
Merkkiliikkeessä ei osannut sanoa varmaksi, aiheuttaako noiden viat em. käyttäytymisen autooni. No, ne vaihdetaan 22. pvä. Sen jälkeen sen varmaan huomaa.
Tässä niitä lupaamiani hintatietoja Ocun remontista.
Vikakoodi Diagnoositesti J792310 40e
17964 p1556 ahtopaineen säätöraja alitettu. SP-ajoittainen vika.
vas.testi ilmamassamittarin ohjearvot kuntoon. edelleen tehoton. komponenttidiagnoosi. ilmamassamittarin lisäksi myös ahtopaineventtiili viallinen. uusittu. ok.
ilmamassamittari tdi, 06A906461 v 144,96e tuo sisälttää alennusta 15%. (Eli vaihto-osan hinta ois 170,54e)
venttiili 1J0906627a 66,77e
Ilmamassamittari + paineventiilin uusinata sk00 työtä. 79e
Elikkä yhteensä 346,26e
Nyt toimii ja kukkuun...
Jaahas autoelokuvan pariin, Puhallettu 60 sekaa.
Vikakoodi Diagnoositesti J792310 40e
17964 p1556 ahtopaineen säätöraja alitettu. SP-ajoittainen vika.
vas.testi ilmamassamittarin ohjearvot kuntoon. edelleen tehoton. komponenttidiagnoosi. ilmamassamittarin lisäksi myös ahtopaineventtiili viallinen. uusittu. ok.
ilmamassamittari tdi, 06A906461 v 144,96e tuo sisälttää alennusta 15%. (Eli vaihto-osan hinta ois 170,54e)
venttiili 1J0906627a 66,77e
Ilmamassamittari + paineventiilin uusinata sk00 työtä. 79e
Elikkä yhteensä 346,26e
Nyt toimii ja kukkuun...
Jaahas autoelokuvan pariin, Puhallettu 60 sekaa.
Viimeksi muokannut RSOCUstin, 15.8.2006 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aki Im: Älähän anna niiden huollon kavereiden nyt hätäillä.. Poistuiko tuo paineanturin vikakoodi nollauksella? jos poistuu, niin siinä anturissa tuskin on vikaa, vaan siinä että ahtopaineet nousevat liian korkealle..
Noissa vanhemmissahan toi anturi sijaitsee ecun sisällä, joten koko ecun vaihto on yksi tapa korjata vika. Käytettynä sellaisen löytää 200-500€ hintaan. Osaava elektroniikka-mieskin mielestäni pystyy vaihtamaan siihen vanhaan sen pelkän anturin.
Noissa vanhemmissahan toi anturi sijaitsee ecun sisällä, joten koko ecun vaihto on yksi tapa korjata vika. Käytettynä sellaisen löytää 200-500€ hintaan. Osaava elektroniikka-mieskin mielestäni pystyy vaihtamaan siihen vanhaan sen pelkän anturin.
Aki, et oo tainnu mainita moottorin tyyppiä/tehoa missään? No, ainakin tuon ikäisessä AFN/81kW tosiaan ahtopaineanturi sijaitsee ECU:n yhteydessä (ohut putki lähtee moottorin ja tulipellin väliseltä ahtoputkelta) ja siinä tuskin on mitään vikaa. Tietenkin tuo ohut putki voi olla öljyn tukkima kun sitä huohotusöljyä sinne imupuolelle pääsee aina jonkin verran, mutta jos (yli?)paineesta tulee vika niin anturi on luultavasti kunnossa.
Epäilen vahvasti, että ahtopaineen säätöventtiili (hinta n. 100e) on vaihtokunnossa, kuten itsekin jo ekassa viestissä varovasti ehdottelit. Tämä löytyy kyseisen ikäisestä AFN:stä moottoritilasta jäähdytinkennon takaa (turbon läheltä). Lisäksi niiden kaikkien ohuiden (ali)paineputkien kytkentä ja kunto kannattaa tarkastaa ja rikkoutuneet putket uusia.
Epäilen vahvasti, että ahtopaineen säätöventtiili (hinta n. 100e) on vaihtokunnossa, kuten itsekin jo ekassa viestissä varovasti ehdottelit. Tämä löytyy kyseisen ikäisestä AFN:stä moottoritilasta jäähdytinkennon takaa (turbon läheltä). Lisäksi niiden kaikkien ohuiden (ali)paineputkien kytkentä ja kunto kannattaa tarkastaa ja rikkoutuneet putket uusia.
Joo en minä niin hätäilekkään. Tässä on vain sellainen asia kysymyksessä, että tuo remontti maksaa minulle max 200 €, joka on omavastuu osuus. Omavastuu tulee autoliikkeen myöntämän takuun (6kk) osuutena (jonka huomasin myöhemmin, onneksi). Ihmettelen vain itsekki, että koko laite pitäisi uusia.
Muuten:
Koneesta kuuluu täydellä teholla kiihdyttäessä korkea sirinä ääni hetken ajan (~2 sek.). Kunnes sirinä ääni loppuu, niin se lähtee kiihtymään huomattavasti paremmin. Voisiko tällä "vialla" olla jokin yhteys ko. ongelmaan? Onko kenelläkään ollut vastaavaa?
Joku kyseli tehoja... siinä on se 81 kw, autom.
Itse en tunne kovinkaan hyvin ahdetun dieselin tekniikkaa (periaatteen, mutta en yks. kohtia.), joten on aika työläs alkaa sitä tutkii. Saas nähä, miten sen käy. Se selviää vko:n lopun jälkeen.
Muuten:
Koneesta kuuluu täydellä teholla kiihdyttäessä korkea sirinä ääni hetken ajan (~2 sek.). Kunnes sirinä ääni loppuu, niin se lähtee kiihtymään huomattavasti paremmin. Voisiko tällä "vialla" olla jokin yhteys ko. ongelmaan? Onko kenelläkään ollut vastaavaa?
Joku kyseli tehoja... siinä on se 81 kw, autom.
Itse en tunne kovinkaan hyvin ahdetun dieselin tekniikkaa (periaatteen, mutta en yks. kohtia.), joten on aika työläs alkaa sitä tutkii. Saas nähä, miten sen käy. Se selviää vko:n lopun jälkeen.
Tuo 200€ omavastuu on täysin naurettava vedätysyritys myyjän puolelta. Itse vasta ostin passatin ja papereissa oli tuo sama 200€ omavastuu. Auto on pariin kertaan käynyt (takuu) korjauksessa ja molemmilla kerroilla heti viedessä kerroin, että en sitten tuota 200€ maksa. Kummallakaan kertaa ei tarvinnut alkaa riitelemään, myyjäkin tuon varmasti tietää mutta ainahan asiakasta kannattaa yrittää kusettaa ;)
Myyjän virhevastuu on 6kk, ja virhevastuun alaisista korjauksista ei mitään omavastuuta voi/saa periä (korjaus ei tietääkseni saisi aiheuttaa kuluja, tuttu otti bensarahat joka korjaamoreissusta - joutui saman vian takia käyttämään autoansa useita kertoja pajalla).
Myyjän virhevastuu on 6kk, ja virhevastuun alaisista korjauksista ei mitään omavastuuta voi/saa periä (korjaus ei tietääkseni saisi aiheuttaa kuluja, tuttu otti bensarahat joka korjaamoreissusta - joutui saman vian takia käyttämään autoansa useita kertoja pajalla).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa