Shellin V-Power bensa

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

Shellin V-Power bensa

ViestiKirjoittaja Kurdi » 7.6.2006 20:58

Onkos porukka nyt innolla lorottanut sitä tankkiin lisäheppojen toivossa...)?

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 7.6.2006 22:34

Suurin vaikutus uudemmissa autoissa tai lähinnä autoissa missä on jo nakutustunnistimet.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 7.6.2006 22:54

Mikäs tommonen on? Saakos tuota E98:na myös?

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 7.6.2006 22:59

98 poistuu shell asemilta kokonaan ja tilalle tulee v-pover joka on 99+ okt.Helsingis ainakin yks asema myy v:tä jo ja parin viikon sisällä moni muukin asema etelä ja länsisuomesta ouluun asti. Itä-suomi vissiin jää ilman toistaiseksi.

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=fi-fi

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 7.6.2006 23:12

Toihan on hyvä. Kait tota V-Poweria voi käyttää/tankata ihan tuollaisenaan, ilman mitään erikoisehtoja?

Jarppa83
-
Viestit: 259
Liittynyt: 13.6.2004 1:56

ViestiKirjoittaja Jarppa83 » 7.6.2006 23:14

Itä-suomi vissiin jää ilman toistaiseksi.


Niinpä tietysti. Olisi ollut ihan mukava kokeilla mut varmaan sitten joskus.
Viimeksi muokannut Jarppa83, 7.6.2006 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

aol
-
Viestit: 151
Liittynyt: 22.11.2003 10:53

ViestiKirjoittaja aol » 7.6.2006 23:14

Tullinpuomilta (hki) sai V-Poweria jo eilen.

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 8.6.2006 0:04

millainen hinta vrt. 98:iin?

aol
-
Viestit: 151
Liittynyt: 22.11.2003 10:53

ViestiKirjoittaja aol » 8.6.2006 0:06

6 senttiä kalliimpaa kuin shellin 98. Eli 9 senttiä kalliimpaa kuin 95.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 8.6.2006 10:01

Eli peräti 3.3 euroa tankillisella enemmän. Tuota tankkiin kunhan sitä vain saa...

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 8.6.2006 10:04

Onko tosta jotain hyötyä ellei ohjelmaa rukata ko. bensalle sopivaksi?

selvesa
-
Viestit: 187
Liittynyt: 29.7.2003 1:00

ViestiKirjoittaja selvesa » 8.6.2006 10:16

No luulis tuon jossain vaiheessa tänne idemmäksikin(Kajaaniin) tulevan jos kerta 98 poistuu kokonaan, vai hakevatko "naapurilta" tuota 98:ia myyntiin ?. Joo tuossa emännänkin työkaverit menivät koulutukseen/tiedotus tilaisuuteen tuon uuden bensan johdosta,mutta ei tule ainakaan vielä tänne myyntiin.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 8.6.2006 10:22

Liippaa nyt hieman vierestä, mutta mahtaakohan suomeen olla tulossa myös v/super/ultimate(shell,aral jne) dieseliä joka myös suosittua keskieuroopassa? Kristallin kirkasta tuo väriltään on. Muuta tankatessa ei juuri olekkaan tullut huomattua, paitsi että auto käy vähän nätimmin, joka sekin johtunee auton raajojen vetreytyksestä tuolla saksan laukkaradoilla.

edit: http://www.shell-tankstelle.de/440.asp

www.ultimate.aral.de

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 8.6.2006 12:04

Jossain ohjelmassa oli testi missä laitettiin 99/100 oktaanista ja tavallista löpöä tankkiin. Joissain autoissa vaikutti ja joissain ei. Mieleen jäi että yksi auto jossa tuli suurin parannus oli turbo impreza eli jos sellasen omistaa niin mars tankkaamaan :)

Edit: oli fifth gear se ohjelma ja autot oli uusi Golf GTI, Renault Clio (perusvapari) ja Impreza WRX STI. Eli Cliolla ei mitään hyötyä, Golfilla 2-5hp ja imprezalla jopa 26hp (shell optimax vs. supermarket fuel). Tehot mitattiin navoista tollasella Rototest tms. mittalaitteella. (www.rototest.com). Tiedä sitten miten eroaa suomen polttoainelaaduista nuo. Mutta tosiaan eipä noista tavallisilla autoilla hirveästi hyötyä ole.

edit2: syy miksi golfilla tuli noin pieni parannus on varmaan se että kys. moottori on valmiiksi nimenomaan korkeaoktaaniselle suunniteltu.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 8.6.2006 12:41

Tossa on EVO-lehden skannailtuja sivuja, jossa testasivat dynossa GTI Golfilla eri oktaanisten bensojen vaikutusta...

sivu1
sivu2
sivu3

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 8.6.2006 12:46

Näyttäisi sille, että heppoja ei tule kun 3-5hv, mutta väännön paras alue laajenis mukavasti. Shell Optimax 95 vs. Tesco99

AtlHawk
-
Viestit: 427
Liittynyt: 8.3.2004 14:58

ViestiKirjoittaja AtlHawk » 8.6.2006 12:57

^^^Optimax on ihan normaalia 98 oktaanista joka tosin englannissa on suht harvinaista herkkua. eli ihan normi 95 vs. 98 vertailu.

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 8.6.2006 13:18

Itsellä kokemus V-Powerista noin 1000km matkalta viime kesänä ruotsissa. Kulutus pieneni ja persdynon perusteella vääntöä koneessa oli hieman enemmän. Eli on vaikutusta ainakin omassa autossa (GTI 16v:ssä).

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 8.6.2006 14:17

Apinaa koijataan.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 8.6.2006 14:22

jokohan tuota voisi tankata ilmäjäähyvolkkareihin ettei tarvi lisäaineiden kans värkätä? :)

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 8.6.2006 15:34

http://www.autoclips.net/detail.php?id_video=3264

tuossa tuo fifth gearin testi, bp ultimate oli myös testattu mutta optimax (ilm. 98okt) sai parhaat lukemat golfilla & imprezalla. ei tosin niin tieteellisen tarkkoja nuo tulokset, pelkät huippulukemat ilmoitettu. noh, oli miten oli kait nuo jotain kuitenkin näyttäisi (ehkä) vaikuttavan.

edit: niinja oli tiedossa ettei tuo ole kuin 95 vs 98 vertailu, mutta jotain eroja näköjään niissäkin on. Eli miksei sitten korkeammalla oktaaniluvullakin jos kerran moottorinohjaus osaa mukautua :) Se on sitten eri juttu kuinka usein tuota raaskii tankata ja tuleeko mainittavaa vaikutusta enää 98E:hen verratuna.
Viimeksi muokannut kojaak, 8.6.2006 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.6.2006 15:40

Ennen lyijyttömiä bensojahan markkinoilla oli 99-oktaaninen bensa jonka 98E korvasi. Ilmeisesti 98 ei enää riitä nykyautojen oktaanivaatimukseksi...

Edit: mitä muuta ihmeellistä tuossa bensassa muka on kuin suurempi oktaaniluku?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 8.6.2006 15:52

Onko tuo nyt tarkoitettu vain V-mallisille lohkoille ;)

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 8.6.2006 22:13

Ei 98 Shellin valikoimista kokonaan poistu vaan niiltä asemilta mille tulee V:tä
Siinä on myös lisäaine joka pienentää kitkaa männänrenkaiden yläpuolella minne ei juurikaan moottoriöljy pääse vaikuttamaan.Näin ollen moottorin hyötysuhde paranee.

volksvääken
-
Viestit: 1136
Liittynyt: 12.5.2004 23:20

ViestiKirjoittaja volksvääken » 12.6.2006 8:35

nostetaas topikkia vähä takas, työkaveri selaili fordsonin klubisivuja ja kysy et onko ffpn ukot jo kokeillu mitä vaikutuksia on tullu bensasta, eli kokemuksia ihmiset?

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 12.6.2006 12:42

Voi vähän huvittavalta kuullostaa mutta tankillisen ajaneena voin sanoa että vääntöä kyllä tuntuis olevan enemmän. Eikä bensa myyjän puhe että "yhdellä tankillisella pääsee 12 prosenttia pidemmälle" ole hatusta tempastu. Yllättävän positiivinen kokemus ja tankkaan jatkossakin V-Poweria vaikka hinta onkin hieman korkeampi. vaikka ohjelma on tehty 98 oktaaniselle niin kaikki pelasi ihan samanlain kuin aikaisemminkin ja ehkä hieman paremminkin...)

aol
-
Viestit: 151
Liittynyt: 22.11.2003 10:53

ViestiKirjoittaja aol » 12.6.2006 14:51

Tuntuu että laulaa vähän kivemmin yläkiekoilla... olkoon vaikka placebo-fiilis, mutta tärkeintä että asiakas on tyytyväinen. :-)

Pitää ajella pari tankillista nesteen 98:llä jossain välissä ja vaihtaa takaisin vpoweriin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.6.2006 15:37

Eikä bensa myyjän puhe että "yhdellä tankillisella pääsee 12 prosenttia pidemmälle" ole hatusta tempastu.
Mihin tuo perustuu? Päteekö tämäkin vain nakutustunnistimella varustettuihin tehokkaampiin koneisiin?

Muuten pääsisin tuon bensan kanssa 900km tankillisella :)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 12.6.2006 15:58

En nyt väitä että oisin päässyt siihen 12 prosenttiin, mutta kulutus kyllä tippui. Täytyy jossain vaiheessa laskeskella mitä se kulutus todellisuudessa on.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 12.6.2006 21:29

Turha toivo että toi jossain kaasaripelissä vähentäis kulutusta ja tois lisää tehoa.
Kyllä noi bensan kulutukset ja tehot tulee ihan vaan nakutustunnistimisen toimimisesta.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 13.6.2006 16:59

Niin, noh...tuntuuhan se siltä, että muutama poni on saanut tukkosen nenänsä auki. Ei tuo nyt maailmaa mullista, mutta tuota käytetään joka tapauksessa. :)

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 13.6.2006 22:10

Saattaa se kaasariautoissakin vaikuttaa jos olivat cartingautolla saaneet nipistettyä puol sekunttia pois kierrosajoista 98:n vaihtamalla v-poveriin.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 15.6.2006 19:58

Mihinkäs hintaan tuota irtoaa eripuolilla Suomea. Kouvolassa 1.439

Pönni
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.2.2006 23:46

ViestiKirjoittaja Pönni » 15.6.2006 20:38

Kokemus: Väli Turku - Porvoo VAG:n 2.0 TFSI -moottorilla Nesteen 98 E :llä, rajoitusten mukaan ajettuna aamuneljältä (ei liikennettä). Vakionopeudensäätimellä matkasta n. 90 %. Kulutus ajotietokoneen mukaan 7,1 l / 100 km. Ilmastointi ECON-asennossa.

Porvoosta takaisin Turkuun samaa reittiä, illalla kymmenen jälkeen (ei paljon liikennettä / ohitettavia). Sama laulu - lähes koko matka cruiserilla, ECON-asento jne... Tankissa Shellin V-Poweria ja kulutus 6,6 l / 100 km.

Sattumaa, voodoo-juttuja vai oikeasti pienempi kulutus? Kai tähän vaikuttavat ilmankosteus, ilmanpaine jne mutta mielestäni olosuhteet olivat molemmilla kerroilla hyvinkin samanlaiset. Illalla hieman lämpimämpää kuin aamulla.

Testasin nimittäin ihan piruuttaan luettuani tätä topicia. Suorituskyvyssä en huomannut perstuntumalla lainkaan eroa.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 15.6.2006 21:33

^ Litrahinnan pieni hintaero tienaantuu takaisin jo samalla tankillisella pienemmän kulutuksen ansiosta. Saahan siitä ainakin hivenen hyötyä tehojenkin suhteen, tai sitten vain iloisemman mielen, kun luulee niin. :)

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 16.6.2006 7:31

Alustavasti hieman samansuuntaisia kokemuksia verrattuna nesteen bioskeidaan (98). Persmittarin mukaan tuo nesteen etanolilla "jatkettu" toimii osakaasulla ehkä aavistuksen hienostuneemmin (pehmeämmin) mutta taas ylhäällä "puuroutuu" kun v-power kiekaisee iloisesti ylärajalle asti. Muutenkin moottori tuntui shellin bensalla jotenkin herkemmältä reagoimaan, moottorin äänikin kuulosti jotenkin kireämmältä.. Todennäköisintä on kuitenkin että mainosmiesten puheet vaan tekee kummia ajukopassa ja auto tuntuu heti ferrarilta kun laittaa poweria tankkiin. :)

Varsinaisessa suorituskyvyssä en huomannut mainittavaa muutosta, hyvin veti molemmilla (nopea kellotus 3. vaihteella 80-120 molemmilla n. 5s). Kulutuksesta en vielä osaa sanoa koska nesteen töhkää on vielä hieman yli puoli tankkia mutta alustavasti tankin viisarin nopea hupeneminen nesteen roinalla povaisi ehkä v-powerin voittoa eli taidetaan sitä ruveta täälläkin tankkaamaan, saahan tuosta sentään bonusta s-tilille useimmilta shellin asemilta :-P

PS. nuo on erittäin persdyno kokemuksia eli ei kannata ottaa kovin todesta. ;)
Viimeksi muokannut kojaak, 18.6.2006 1:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 16.6.2006 15:49

Omat kokemukset bensoista rajoittuu A6 Avantin 2.0TFSIhin (180hv versio), jossa 700km matkalla 91 bensalla päästiin 9 litraan siistillä ajolla (3-4 henkeä) ja 95 ollessa tankissa pääsin 8 litraan paluumatkalla eli vaikutusta kulutukseen ainakin löytyy. Menomatkalla kulkua en ehtinyt kokeilla, mutta hyvässä alamäessä tuo lahna otti 245 mittariin kun takapenkki potki vauhtia ovista eli teho eroa tuskin huomaan muutakuin dynossa, mutta onhan tuo pienempi kulutuskin jotakin -->Enemmän pilistä :-)

Boser
-
Viestit: 707
Liittynyt: 23.7.2003 12:06
Viesti:

ViestiKirjoittaja Boser » 16.6.2006 19:01

Kävin sitten tankkaamassa shellillä v-poweria tankkiin ja sain sellaisen lipukkeen millä saa litralta 5centtiä alennusta. Kaikki on aina kotiinpäin. ;)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.6.2006 19:26

91 bensalla päästiin 9 litraan siistillä ajolla (3-4 henkeä) ja 95 ollessa tankissa
Mistäs 91:stä saa, Venäjältä?

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 16.6.2006 19:40

Juuri kattelin että ainakin uudessa seelannissa saa 91:stä.

mutta en tiedä kannattaako sitä montaa kannua yrittää lentokoneella tänne tuoda :D

kumikaksonen
-
Viestit: 148
Liittynyt: 6.10.2003 19:54

ViestiKirjoittaja kumikaksonen » 16.6.2006 20:05

Olen ajellut nyt noin 300 kilometria V-Powerilla ja positiivisia kokemuksia täälläkin. Testasin käytännöneron ensin itse ja tuntui ainakin alaväännön osalta paremmalta ja ehkä jopa äkäisemmältä. Sen jälkeen istutin emännäntekeleen ratintaakse ihan ummikkona ja hänen käytyään ajelulla kysyin, tuntuuko auto erilaiselta, johon vastaus oli: "tuntui pirteämmältä". Hän ei siis tiennyt että oli osallisena tieteellisessä tutkimuksessa. :)

Ajotietokoneen "toinen puoli" on ollut nollaamatta edellisestä öljynvaihdosta lähtien ja siinä ajokilometreja noin 3000, keskikulutuksen ollessa 8.4l/100 km. Tämän 300 kilometrin testiajon jälkeen tuo ajotietokoneen näyttämä keskikulutus on laskenut kaksi kymmenystä, mikäli siitä voi jotain johtopäätöksiä vetää. Nyt alkoi kesäloma, joten täysin pätevää vertailua aikaisempaan kulutukseen ei pysty tekemään, kun suurinosa ajelusta on tullut juuri työmatkoista.

Autona Golf III Gti ja tankkauspaikkana Shell Haapalehto Oulussa. Tuolla tosin on vielä 98 kyltit mittareissa, mutta kysyessäni kertoivat säiliössä olevan V-Poweria. Toivottavasti eivät kusettaneet, sillä jos ovat niin sittenhän tässä on kuvitellut ihan kaiken. :) Tankkaan kuitenkin vastakin tuota.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 16.6.2006 21:51

Jos auto ennen on kuluttanut 8litraa pitäisi kulutus tippua vähintään litran satasella et kannattaa tuota tankata, kun litrahinnassa näyttäis olevan ~0,15eur. eroa 98:iin, tai en tiedä mitä Kouvolassa maksaa 98 bensa mut Raumalla hinta on alle 1,30:nen.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 16.6.2006 22:30

Saksan normaalibensa on 91 okt, Super 95 okt ja Super Plus 98 okt eli ei tartte ihan Uuteen-Seelantiin asti lähteä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.6.2006 23:14

litrahinnassa näyttäis olevan ~0,15eur. eroa 98:iin, tai en tiedä mitä Kouvolassa maksaa 98 bensa mut Raumalla hinta on alle 1,30:nen.
Pirkanmaalla ero 95E:hen näkyisi olevan noin 10cnt/l. 95E maksoi samalla Shellillä noin 1,34e/l ja V-Power 1,44e/l.

Halvin eteen osunut 95E:n hinta oli tänään 1,314e, 98E maksanee jonkin verran enemmän.

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 17.6.2006 1:45

Viimeisin tankkaus verraribensaa oli hinnalla 1.374 tms, Tuusulassa liikenneympyrän shelliltä.

1000km on nyt kakkosmuistissa ajotietokoneessa ja kulutus on tippunut 8.3 -> 7.8. Tiedä onko kyse siitä placebosta vai ei, mutta kuutosellakin tuntuu hörähtävän kiihtymään herkemmin.

Useri
-
Viestit: 393
Liittynyt: 17.5.2005 13:33

ViestiKirjoittaja Useri » 17.6.2006 13:48

Onkohan tuo ~10-15sent hintaero jo lukkoon lyöty vai onkohan vain ensimmäiset erät hieman kalliimpia ?

[JM]
-
Viestit: 148
Liittynyt: 21.2.2006 19:15

ViestiKirjoittaja [JM] » 17.6.2006 18:20

ite tossa just tankkasin tota.
ei nyt hirveitä eroja ole mut jtn pientä eroa koneen käytöksessä on parempaa suuntaa. eli vois just puhu jostain 2-5 hp lisäyksist.....

ja aika suolanen hinta litralle: 1,46 :D

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 17.6.2006 20:33

Lähiasemilla on hinta tasaseen tippunut sentti sentiltä, aluksi 1.439 ja nyt 1.40jotain. Toivottavasti ei ainakaan tuosta hirveästi nouse..

edit: sen verran vielä että samat aiemmin toteamani havainnot koneen käytöksestä palasivat kun laittoi v-poweria uudemman kerran tankkiin nesteen litkujen loputtua. Sitä en tiedä onko se sitten tuo nestekitkaa vähentävä ominaisuus tms. mainoslööperiä mutta jotain sen on oltava jos tunne on selkeästi toistettavissa, ainakin omassa kulkupelissä. Tehoa en kuitenkaan usko olevan ainakaan ratkaisevasti enemmän ja kulutuskin näytti kulkevan suht samoissa.

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 18.6.2006 13:23

Laitetaan nyt vielä yksi täysi tankillinen ajettu verrari-pensalla. 710km sai ajettua ja tankkiin meni 49.75litraa.
Hieman tässä ajeltu säästeliäästi eikä mitään stadinkeskusta-pyöritystä. Mutta hanaakin näytetty normaalisti.

ISH
-
Viestit: 241
Liittynyt: 23.7.2003 9:37

ViestiKirjoittaja ISH » 19.6.2006 15:55

Itse kun en mistään mitään ymmärrä niin kysäisenpä ihan alkeita.

1. Nyt olen tankannut aina VR6:een 95:sta, voinko laittaa siihen 98:a taikka tätä uutta ihmettä?

2. Jos voin niin tuoko 98 millaisia etuja 95 verrattuna? V-Powerin eduista onkin jo yllä kerrottu.

3. Kun vaihtaa oktaania niin täytyykö tankki olla ajettu kuinka kuivaksi vai voiko tankata ihan vaan vanhojen sekaan?

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 19.6.2006 16:40

Suuremmasta oktaaniluvusta ei ole mitään haittaa, eli kyllä sille kelpaa 98 ja tää v-power. 98-bensasta vr6:dessa muistan lukeneeni sen, että vääntöä on hiukan enemmän, kuin 95:dellä (~10 Nm). Eikä sitä tankkia kuivaksi ole pakko ajaa, mutta sitten ei oktaaniluku heti tietenkään ole se suurempi, esim. jos tankkaat 50/50% 98/95-bensoja oktaaniluku jää alle 98, mutta kuitenkin yli 95.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 19.6.2006 17:26

Pitäähän tuota kokkeilla, tankkaus ei kyllä ainakaan ollut vormulatasoa koska shell nortamonkadun tankkauslaitteisto on hidas kuin etana, rahaa tankkauksessa paloi 3euroa enemmän (50l) kuin aiemmin, mut hyvin tuo auto tuntui shellin mäkeä alas rullaavan sitä en osaa sanoa menikö normaalia kevyemmin:-)
Raumalla hinta onneksi kohtuullinen 1,359 eli vain 6senttiä kalliimpaa kuin 98 teboililla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.6.2006 18:24

Suuremmasta oktaaniluvusta ei ole mitään haittaa
Paitsi jos puristukset on niin pienet ettei 99 enää syty :)

Paljonkohan muuten teoriassa täytyisi olla oktaaneja ettei bensa enää palaisi kunnolla jonkun matalapuristeisen museoauton (esim. tuo profiilin kulkine) koneessa?

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 19.6.2006 20:02

Tua noi, ettei nyt olis puurot ja vellit sekaisin. Oktaaniluvulla kun ei ole suoraa yhteyttä syttymispisteeseen, eli oktaaniluku ei bensiinimoottorissa vaikuta siihen syttyykö bensa tulpan kipinästä. En aivan luotettavaa tietolähdettä löytänyt, mutta bensan syttymispiste lienee jossain 250 celsiusasteen paikkeilla, ja leimahduspiste jossain -40 celsiusasteen paikkeilla. Melkoisen matalat puristukset saa siis olla, että ei syty. Jos matalapuristeisessa moottorissa ei korkean oktaaniluvun omaava polttoaine siis tulpasta syty, se ei ole bensiiniä :D
Muutenkin, ei tuo korkea oktaaniluku tosiaan tuo lisävoimaa tahi pudota kulutusta. Jos ei puristussuhde, ahtopaine tai sytytysennakko muutu, ei lisäoktaanit tuo lohtua. Kisabensoissa (ja ehkä tuossa Shellin verrariliemessä, en tiijä) mahdollinen lisäteho tulee lisäaineistuksesta tai polttoaineen höyrystysmisominaisuuksitsa, esim. kisabensa saattaa höyrystyä tavisbensaa herkemmin, jolloin korkeilla kierroksilla se ehtii palaa tarkemmin. Korkeammalla oktaaniluvulla ei itsessään ole tämän kanssa mitään tekemistä, mutta se mahdollistaa noita edellä mainittuja muita muutoksia siihen moottoriin.
Vanhan kertausta tosin taisi tämäkin olla :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.6.2006 20:17

Tua noi, ettei nyt olis puurot ja vellit sekaisin.
Ei nyt ihan, mutta vähän sinnepäin :)

Tosiaan ajatus ei ollut mukana ihan loppuun asti, taisi pyöriä liian pitkään dieseleissä. Sivistin nyt itseäni täältä jottei moinen pääsisi toistumaan:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Oktaaniluku

Sikäli mielenkiintoista tietoa löysinkin, että Ruotsissa yleisemmin käytetyn E85:n oktaaniluku on 106!

Jacques
-
Viestit: 93
Liittynyt: 29.9.2005 13:14

ViestiKirjoittaja Jacques » 20.6.2006 2:11

L-Janne puhui kyllä asiaa. Semmoinen tunne jäi asiasta oikeasti yhtään tietämättä.

Kyllähän noissa Shellin bensa-arvoissakin on muutama sarake enemmän ilmotettu ku pelkkä oktaaniluku.
Auto pystyy ottamaan hyödyn jo ehkä oktaaniluvusta mikäli se on tehty kokeilemaan rajoja nakutustunnistimella ja sen mukaan säätämään sytytystä optimaalisemmaksi.
Ohjelma varmasti vaikuttaa tähän jo antamalla jonkinnäköisiä rajoja joilla tehdä säätöä.

Tästä olisi mukava lukasta jokin kattava info-paketti joka selittäisi asiaa tarkemmin. Forumilla on toki kiva arvella miksi verrari-bensa on parempaa/heikompaa kuin 98. :)

Rässä
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.9.2004 1:43

ViestiKirjoittaja Rässä » 20.6.2006 11:15

Kyllä tossa mun V GTi:ssä vähän niinkuin jotain eroa tuntuis ylärekisterissä mutta veikkaampa että mun persdyno ei ole täysin säädöissä :) Kulutus ajotietokoneen mukaan hieman laskenut

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 20.6.2006 12:28

Perskele... mitenköhän tuo kelkassa vaikuttaa? Tosin se nyt holvaa sitä niin paljo että tuskin kannattaa ajella tuon hintasella pensalla.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.6.2006 15:47

Kohta kun autoa mainostetaan jossain näyttelussä tms niin lapussa lukee : optimoitu V-power bensalle +55hp :D

Jarkko T
-
Viestit: 231
Liittynyt: 15.2.2004 8:21

ViestiKirjoittaja Jarkko T » 20.6.2006 16:45

Mistäs 91:stä saa, Venäjältä?
vähän OT mut venäjällä ainakin värtsilän rajalla on matalin oktaaniluku 76, jotta siitä vaan kokeilemaan.. =) myös 92, 95 ja "98" saa.

JMP
-
Viestit: 214
Liittynyt: 24.7.2003 18:48

ViestiKirjoittaja JMP » 20.6.2006 17:14

No nyt löyty V-power ihmeainetta Oulustakin. Heti tankki täyteen. Pitää mittailla G-techillä, että kulkeeko paremmin. Persdyno sanoo että himpun verran.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 21.6.2006 8:00

ny sitä jeesusbensaa o täälläki 1.430e/litra
halbaa

Dr.Pioneer
-
Viestit: 82
Liittynyt: 19.12.2004 18:01

ViestiKirjoittaja Dr.Pioneer » 21.6.2006 11:04

Kannattaa ehkä joku 100km ajaa tai mielellään 1000km jotta boksi kerkeää etsiä optimoidut arvot ruiskutuksilleen jonka jälkeen vasta tehoja mittaamaan. Olin jostain lukevinani jotta muutokset ei ohjelmassa aivan ensimmäisellä 10km tapahdu.

qnarkill
-
Viestit: 614
Liittynyt: 28.7.2003 18:04

ViestiKirjoittaja qnarkill » 23.6.2006 11:33

Kävin sitten tankkaamassa shellillä v-poweria tankkiin ja sain sellaisen lipukkeen millä saa litralta 5centtiä alennusta. Kaikki on aina kotiinpäin. ;)
Shellin täti otti lipukkeen veke ekan tankkauksen jälkeen ja ilmotti että tää lipuke oikeuttaa 5 centin alennukseen vain kerran. Muka joku tutustumishommeli..

RiSa2
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.11.2004 10:36

ViestiKirjoittaja RiSa2 » 23.6.2006 20:09

Omissa vanhoissa kotteroissa on tyhjäkäynti parantunut persdynolla selvästi.
Kulkupuoleen ei voi sanoa mitään, kun teiden kunto on, mitä on.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 24.6.2006 8:48

OT
Tuo Venäjän bensa on vähän mitä on :-). 92 taitaa olla se normaali mitä ne tarjoaa, mutta latuskat taitaa käydä vissiin tuolla 76 oktaanisella kans. Värtsilä (Suomen puoli) on kyllä hieno paikka, tullut sielläkin joskus asuttua.
/OT

Pönni
-
Viestit: 8
Liittynyt: 16.2.2006 23:46

ViestiKirjoittaja Pönni » 26.6.2006 12:38

Nyt on kolmisen tankillista V-Powerilla ajettu ja aiemmin kertomani kokemukset ovat vain vahvistuneet. Toimii hienosti - en enää muuta menovettä tankkiini laita.

Laitoin prätkään samaa ainetta ja siinä ero mm. tyhjäkäynnillä oli huomattava. Tämä johtunee kuitenkin suurilta osin siitä, että tankissa oli vielä viime syksyn Nesteen 98E:n jämiä.

wili.
-
Viestit: 201
Liittynyt: 17.3.2004 11:09

ViestiKirjoittaja wili. » 26.6.2006 16:56

menopuoleen en itse huomannu juuri vaikutusta. hankala arvioida perse tuntumalta. ehkä hieman saattaa vääntää paremmin..
mutta sen huomasin että kone käy paljon nätimmin tuolla ferrarimehulla.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.6.2006 17:16

Itse kokeilleena menopuolessa en ole havainnut selvää eroa (en ole kyllä edes juuri kokeillut) mutta ajotietokoneen kulutusmittari näyttäisi 0.8-1.0L vähemmän sadalla..

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 26.6.2006 18:52

nyt vajaat 200km ajeltuna ja meno puolella ei juurikaan oo mitään ihmeellistä tuntunut ehkä hieman paremmin vääntää tai sit ei, kulutus ehkä hieman pienempi pienempi kuin aiemmin mut kunhan tuo tankillinen on ajettu niin jos sitten tietäis enemmän siitäkin.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.6.2006 19:40

Itse tuota kanssa sorruin kokeilemaan kun sitä nyt suht. OK hintaan saa täältä (1.37). Ekaa kertaa pääsin tankillisella 700km, mutta tuo olikin nyt kyllä täysin matka-ajoa. Normaalisti on keskikulutus jossain 9 ja 10 litran välillä tankilla, nyt meni 8,3... mutta kuten sanottua, pelkkää matka-ajoa. Tankkasin nyt vielä toisenkin tankillisen tuota, että sais vähän vertailukelpoisemmat tulokset. Normaalisti tankkaan Esson 98 tai 95.

Perstuntumalla tuli sellanen olo että vääntäis hiukan paremmin alhaalta, mutta mistäpä noista perstuntumista tietää.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 30.6.2006 13:56

jyväskylässä toi v-power on ainakin hinnoissaan....
1,49€/L

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 30.6.2006 13:58

1,49 x 5,94573 = 8,8591

no jaa...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.6.2006 14:31

Hintahan on melkein sama, kuin joskus vuonna -95 sai tampereella city-kespalta Nesteen green racing kamaa (muistaakseni se oli yli 100oct)

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 30.6.2006 16:10

Halpaa tuo bensa on, jos alkoholin litrahintaan vertaa. Yksi kunnon "pämppäysreissu", höystettynä taksiajelulla, niin tankkaa puolivuotta V-Poweria ilmatteeks. :) :)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 8.7.2006 21:18

Nyt noin 10 tankillista on ajettu ja sen olen huomannut että yhdellä tankillisella pääsen 110 kilsaa pidemmälle keskimäärin.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 8.7.2006 22:32

Kyllä tuo tuntui vaikuttavan tänään varttimaililla.

S4 2.2TQ vs S4 2.2TQ kumpikin vakioita, mulla oli tankissa V-Power, toisella lie 98.

N. 20-30 m eroa lopussa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.7.2006 23:03

^Tosta ei kyllä pysty sanomaan yhtään mitään.

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 8.7.2006 23:05

Siltikään mitkään kaksi autoa ei ole identtisiä tehojenkaan suhteen, vaikka olis v tai e puuteria tankissa. Varttimaililla nopeampi lähtijä tekee jo 20 m eroa vaikka samanlaisilla autoilla ajettais.

MTR-84
-
Viestit: 482
Liittynyt: 30.7.2003 19:52

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 8.7.2006 23:40

No sanotaan sitten että persdynolla tuntui että on paljon paremmin vetoja ku 98:lla. Pitänee käydä penkittämässä 98:lla ja V-powerilla ni tietää eron.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 9.7.2006 8:54

3 tankillinen menossa ja mulla ainakaan ei ole niin tarkka persdyno,että eroa voisin sanoa olevan.Kulutus on kyllä pienempi,täytyy tosta papereista laskea kuinka paljon.

N. 20-30 m eroa lopussa.


kuskeissa on niin paljon eroja,että 50metriäkin saattaa tulla helposti.

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 9.7.2006 11:30

Ahtopainemittarin perusteella tuntuisi olevan eroa (98E vs. V-Power) tuon V-Powerin eduksi.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 9.7.2006 11:42

Pakoäänet on muuttunut myös parempaan suuntaan V-Powerin myötä. Uusi pykälä kun vaihtuu, niin murjaisu on makeaa kuultavaa.

Joni88
-
Viestit: 181
Liittynyt: 23.5.2006 0:39

ViestiKirjoittaja Joni88 » 9.7.2006 14:28

Kaveri halusi varmistaa että voiko hänen Ford Probe 2.0i kiesii laittaa suoraa kanssa tota V-poweria, ilman että pitää mitään alkaa läträä lisäaineiden kanssa? mun mielestä sitä voi laittaa suoraa, mutta varmistan nyt silti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.7.2006 14:53

^ Ihan samanlailla sitä voi käyttää kuin 98E:tä. Jos 98E vaatii lisäaineistuksen, vaatii myös V-Power. Ko. bensahan on sitä myyvillä asemilla korvannut 98E:n.

DyyD
-
Viestit: 123
Liittynyt: 29.12.2005 18:59

ViestiKirjoittaja DyyD » 9.7.2006 16:37

Kysytään nyt sitten toisinpäin vielä. Omistan Golf IV Variant 2.0 laitteen, mitä hyötyä tai mahdollisesti haittaa tästä V-Powerin käyttämisestä voisi tulla? Tähän asti ilmeisesti tankattu lähetulkoon täysin 95, ja mieli tekisi moista koettaa vaan hinta on hieman suolainen. :)

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 9.7.2006 16:45

Nyt noin 10 tankillista on ajettu ja sen olen huomannut että yhdellä tankillisella pääsen 110 kilsaa pidemmälle keskimäärin.


Tota mä en taida ihan uskoa:)

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 9.7.2006 18:14

Usko mitä uskot mutta näin on. Ennen pääsin tankillisella sen 500 kilsaa ja nyt alkaa bensa valo huudella siinä 590 kilsan kohdilla.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 9.7.2006 19:52

Onpa se mullakin tiputtanut hiukan golffin kulutusta. (n. puol litraa satasella.)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 9.7.2006 20:28

Jettaan laitoin piruuttaan, ja nykyisillä perusennakoilla kun sen sai nakuttamaan alta kahesta tonnista vedättämällä 95 tankissa, niin veepoverilla ei nakuta. Se ei toki liene mitenkään yllättävää, mutta ainakin sen verran voi sanoo että oktaaneja on oikeesti enemmän. :D

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.7.2006 21:12

Aattelin seuraavan tankillisen kokeilla PG Corradoon tuota ihmeainetta. Kulutus on nyt 10 litraa satasella. Katsotaan muuttuuko mikään! Tosin taitaa mennä vielä viikko, että saa tankin tarpeeksi tyhjäksi...

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 9.7.2006 21:48

Usko mitä uskot mutta näin on. Ennen pääsin tankillisella sen 500 kilsaa ja nyt alkaa bensa valo huudella siinä 590 kilsan kohdilla.


No kai se on sitte uskottava eli tos sun autos kannattaa jo käyttääki tuota bensaa. Itellä on vasta ekaa tankillista menos,saa nähdä vaikuttaako kulutukseen. Huomaako sen eron heti ekalla tankillisella? Tankkasin tota v-poweria tankin täyteen ja ennestään tankissa oli noin 7litraa ja golffissa on 55l tankki.

Kurdi
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.11.2005 22:22

ViestiKirjoittaja Kurdi » 9.7.2006 21:52

Kyllä sen melkein heti huomas ajotietokoneella siinä hetkellisessä kulutuksessa että ei ole yhtä suurta lukemaa näytössä.

Jonde
-
Viestit: 2088
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.7.2006 22:12

Hyvää: Vastaa kaasuun paremmin, Vääntöä hiukan enemmän ja motari vauhdissa kulutus alhainen.

Huonoa: Hinta, Tyhjäkäyntiä ei käy tasaisesti, Mustaa lykkää kun pedaalin pistää lattiaan ja pakoputken pään ja puskurin nokeaa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 9.7.2006 22:32

Meikäläinenkin tankkas tuota Jeesus-bensaa, makso 1.509e/litra! Kyllä nyt golffi kehrää kun enkeli ja kulkee Pyhällä Hengellä, Jumalalle kiitos, Amen!

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 9.7.2006 23:01

Aattelin seuraavan tankillisen kokeilla PG Corradoon tuota ihmeainetta. Kulutus on nyt 10 litraa satasella


Kulutusmittarin vai laskennan mukaan.Aika reilulle kuulostaa.... tai no riippuu tietysti millaista ajoa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.7.2006 23:06

Mulla on kulutus talvisin 12 litraa satasella ja kesäsin 10 litraa. Sekä laskennallisesti, että mittarin mukaan. Keskinopeus on luokkaa 34 km/h. Kuun vaihteessa muutan 15 km päähän keskustasta, niin odotan KESKIkulutuksen putoavan. Nyt asun keskustassa. En ole koskaan päässyt tuolla autolla kovin alhaisiin kulutuksiin. En tiedä mistä johtuu. En kuitenkaan niin kengi, ehkä se johtuu tuosta pätkäajosta jota aina lähes ajelen. Kesällä ilmastointi huutaa...
Viimeksi muokannut Levis, 9.7.2006 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 9.7.2006 23:06

Kaks tankillista ajeltu ja eipä tuossa mainittavaa eroa ole kulutuksessa ollut, toki nyt on ollut paljon käyttöä ilmastoinnille joten tutkimus jatkukoon ainakin toistaiseksi.
Rauma - Veteli - Rauma välillä passatin kulutus oli 8litraa ja keskinopeus 85km/h

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 10.7.2006 0:01

Sen oon kyllä huomannu että tyhjäkäynti on tasaisempi ja käy pienemmillä kierroksilla. Tänään kun ajelin tossa teitä taajamaa ja taajaman ulkopuolella niin keskikulutus oli jotain 8.2l/100km,eli voi olla että pikkusen vaikuttais tohon Veeärrän kulutuksiin:) hinta vaan on aika suolaista:(

axel
-
Viestit: 341
Liittynyt: 2.8.2003 1:01

ViestiKirjoittaja axel » 10.7.2006 0:08

Itse tankkaan aina 98 tai v-poweria tohon pärrään, tuli nyt sitten kerran ostettua shebalta 95 kun vpoweri oli niin suolasta (1,499), mutta ei voi muuta sanoa kuin VIRHE!!!! koska jo uskomattoman 50km jälkeen oli 1/4 tankkia veks :O

Loppusaldo oli kutakuinkin että tankillä pääs nippanappa 200km, vpowerilla pääsen (ihan sama millä kaasukädellä) aina päälle 300km joten ero on HUOMATTAVA! Ei tule enää kuin vpoweria(/98) tankkiin.

Autossa oon kanssa kokeillut vpoweria, mutta ei tunnu siltä, että kulutus mitenkään dramiittisesti laskisi (ehkä desin pari), mutta kannattaa muistaa, että jo 1dl säästö (oli sitten bensan ansiota tai kaasujalan) on rahassa se 14 senttiä joten autoissakin tulee mulla vaan vpoweria(/98) tankkiin vaikka auto kulkis millä bensalla.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa