Passat 130 kaakkisen ahtopaineet
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 130 kaakkisen ahtopaineet
130 kaakkinen TDI Passat 2002. Liki tyhjäkäynniltä alkaa ahtamaan, 1500rpm jo reilu puoli kiloa. Maksimipaine menee 1,6 kiloon onko normaalia?
Koko ajan sitä oppii uutta tuosta koneestakin joku toisenlainen säädinhän niille siivillekkin sitten on.
Kun alipainesäätimen ( letku siinä turbon päällä olevassa mötikässä joka alipaineen voimalla liikuttaa vipua joka menee turbolle) letkun ottaa irti ja siitä imuttaa, niin ilma tulee läpi ilman esteitä. Pitäisikö letkussa kuitenkin olla jotakin estettä siinä koneen etuosassa olevassa säätimessä?
Onko tuosta rydöstä mennyt sitten turbo rikki siten ettei enää säädä siipiä vaan kokoajan työntää täyttä mahdollista ahtoa? Kun alipainemötikälle antaa imua niin säätimen varsi kyllä liikkuu.
On entinen taksi joten tuskin on mitään viritystä tehty.
Kun alipainesäätimen ( letku siinä turbon päällä olevassa mötikässä joka alipaineen voimalla liikuttaa vipua joka menee turbolle) letkun ottaa irti ja siitä imuttaa, niin ilma tulee läpi ilman esteitä. Pitäisikö letkussa kuitenkin olla jotakin estettä siinä koneen etuosassa olevassa säätimessä?
Onko tuosta rydöstä mennyt sitten turbo rikki siten ettei enää säädä siipiä vaan kokoajan työntää täyttä mahdollista ahtoa? Kun alipainemötikälle antaa imua niin säätimen varsi kyllä liikkuu.
On entinen taksi joten tuskin on mitään viritystä tehty.
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Taas testattu, nyt noita alipaineita.
Tyhjäkäynnillä menee 0,7 bar alipaineelle ja polkiessa hieman muuttuu, alimmillaan oli noin 0,2 bar alipainetta. Tuolloin oli varmaankin se huippupaine ahdoissa. Ei varmaankaan vuoda kun nyt testissä koneen sammuttamisen jälkeen pitää alipaineen 0,7:ssä noin kolme sekuntia ja sitten nousee nollaan. Alipainepuoli on varmaan kone sammuksissa auki ja koneen käydessä menee "kiinni" ja alkaa päästämään alipaineen kellolle.
Huomenna testaan ahtopainetta kun kello on kokonaan alipaineetta. Silloinhan siipien tulisi olla "supussa" eli ei paljoa painetta pitäisi tulla.
Kun tuo nykyisellään savuttaa mustaa niin saakelisti polkiessa. Koko tienleveydeltä on mustan savun peitossa kun painaa läpän pohjaan ja antaa olla pohjassa. Olen tosin nähnyt muutaman 530 bemukan kiihdytyksen joka tuotti sangen saman määrän mustaa. Saisi vain kulkeakin hieman rivakammin..
Pitää vielä kokeilla kuinka tuo menee sataseen, siitä saa hieman osviittaa onko nuo tehot tallessa. Mihin tuollaisen pitäisi mennä? 12 sekunnin pintaan 0-100km/h tuolla automaatilla?
Nyt kun tuota voimaa tuli lisää putsauksien ja alipaineiden kunnostuksen jälkeen, on alkanyt täristämään saata*asti kun vedättää isommalla vaihteella. Ylämäkikiihdytykset suorastaan irroittavat paikat hampaista.
Tyhjäkäynnillä menee 0,7 bar alipaineelle ja polkiessa hieman muuttuu, alimmillaan oli noin 0,2 bar alipainetta. Tuolloin oli varmaankin se huippupaine ahdoissa. Ei varmaankaan vuoda kun nyt testissä koneen sammuttamisen jälkeen pitää alipaineen 0,7:ssä noin kolme sekuntia ja sitten nousee nollaan. Alipainepuoli on varmaan kone sammuksissa auki ja koneen käydessä menee "kiinni" ja alkaa päästämään alipaineen kellolle.
Huomenna testaan ahtopainetta kun kello on kokonaan alipaineetta. Silloinhan siipien tulisi olla "supussa" eli ei paljoa painetta pitäisi tulla.
Kun tuo nykyisellään savuttaa mustaa niin saakelisti polkiessa. Koko tienleveydeltä on mustan savun peitossa kun painaa läpän pohjaan ja antaa olla pohjassa. Olen tosin nähnyt muutaman 530 bemukan kiihdytyksen joka tuotti sangen saman määrän mustaa. Saisi vain kulkeakin hieman rivakammin..
Pitää vielä kokeilla kuinka tuo menee sataseen, siitä saa hieman osviittaa onko nuo tehot tallessa. Mihin tuollaisen pitäisi mennä? 12 sekunnin pintaan 0-100km/h tuolla automaatilla?
Nyt kun tuota voimaa tuli lisää putsauksien ja alipaineiden kunnostuksen jälkeen, on alkanyt täristämään saata*asti kun vedättää isommalla vaihteella. Ylämäkikiihdytykset suorastaan irroittavat paikat hampaista.
Viimeksi muokannut ukormi, 29.6.2006 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Otin ahtimen kellolta alipainepiuhan pois ja eipä ahtoja pätkääkään kehittynyt. Kun letkun laittoi takaisin, alkoi ahtamaan. Ahdin siis lienee aivan kunnossa.
Pikainen mittaus osoitti että sataseen mennään automaatin D -asennolla noin 20 sekunnissa ja Tiptronicilla käsin vaihtamalla noin 17 sekunnissa.
Ahtopaine seilaa 1,5 ja 1,7 välissä talla pohjassa kiihdyttäessä.
Tiptronicilla auto muutenkin tuntuu pirteämmälle. Heti kun lähtee väännättämään hiemankaan suuremmalla vaihteella, auto tärisee helvetillisesti.
Voi että kun minulle tuntuu siunaantuvan aina näitä tee se itse käyttöautoja eikä merkillä taida olla mitään väliä.
Seuraavaksi sitten välijäähdyttimen puhdistus, taitaa sekin olla täynnä öljyä kun sitä noissa paineputkissakin jonkun verran oli.
Pikainen mittaus osoitti että sataseen mennään automaatin D -asennolla noin 20 sekunnissa ja Tiptronicilla käsin vaihtamalla noin 17 sekunnissa.
Ahtopaine seilaa 1,5 ja 1,7 välissä talla pohjassa kiihdyttäessä.
Tiptronicilla auto muutenkin tuntuu pirteämmälle. Heti kun lähtee väännättämään hiemankaan suuremmalla vaihteella, auto tärisee helvetillisesti.
Voi että kun minulle tuntuu siunaantuvan aina näitä tee se itse käyttöautoja eikä merkillä taida olla mitään väliä.
Seuraavaksi sitten välijäähdyttimen puhdistus, taitaa sekin olla täynnä öljyä kun sitä noissa paineputkissakin jonkun verran oli.
Vag-commin jos saisit jostain pystyisit tsekkaamaan pyydetyn ja toteutuneen ahdon eron. Mulla poikittainen ASZ pyysi 1.35bar ja maksimissaan kävi 1.4 baarissa eli ei paljoa piikittele. Aika erikoinen on tilanne jos ahtoja on perkeelesti mutta silti savuttaa ja ohjelma pitäis olla vakio. Oliskohan se välijäähdytin tosiaan ihan tukossa ettei ilma pääse koneeseen asti?
Itselläni on tuollainen combo -malli, kun toisessa vehkeessä 2x2 -liitäntä. Tuo USB -väyläinen toimii kyllä mainiosti.
ross-techin sivuilta saa ladattua manuskaa ja ainakin ilmaisversion ohjelmasta.
http://www.ross-tech.com/
doc-powerilta saa koko settiä ostettua:
http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=72
http://www.ross-tech.com/
doc-powerilta saa koko settiä ostettua:
http://www.doc-power.com/index.php?page=products&group=72
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa