G60 ja voimaa tarvittais! d...
Valvoja: ffp jäsenet
joo pitänee taas alkaa tutkimaan..tässähän se kesäloma sitten meneekin mut pakkohan tää on saatava toimimaan kun on jo niin paljon tullu rahaa laitettua kiinni eto kotteroon..toisin se on ton 16venasen kanssa.kovillakin pakkasilla toimii kuin junanvessa vaikka toiset manaa ton k-jetronikin alimpaan hel__ttiin
jaahas pitänee sit jatkaa vian etsintää ihan perinteisin keinoin..ihme ku tänään ajelin semmosen 80 kilsan lenkin niin yli puolen matkan auto toimi suhkot hyvin ja seokset pysy tasasena ja vetoja tuntu kierroksilla olevan jollain lailla.alakierroksilla tuo nyt ei väännä juurikaan mihinkään.no koti hiekkatiellä kun oli monttuja niin alko sit seokset vispaamaan ja veot hävisi.kun alko polettamaan niin seokset meni hirmu laihalleen ja tasakaasulla sit vispas eestaas (tekee samaa kun lambdan johto kiinni,nyt ajelen piuha irti).et mistähä taas tuulee.varmaan joku kosketus häikkä mut ku ei löydä nii ei löydä..semmonen jutska pitäs kyl tehä et vaihtas noi suuttimien o-renkaat jos vaikka horii sieltä ilmaa..liekkö kalliit?
joo pitänee tarkistaa noi johot..tuossa autossa on aika monessa kohtaa johon kuorissa halkeemia yms. ihan kuin motti olisi käynyt välillä aivan saakelin kuumana ja kovettanu johon kuoret jotka nyt sitten halkeilee ja katkeilee.Tahi sitten noissa on piuhat laadultaan huonoja.aattelin vaan noita suuttimien o-renkaita kun aikoinaan 16v:ssä veti ilmaa suuttimien välistä..mut ohan noissa pikkasen erilaiset suuttimetkin.
jaahas pitänee sit jatkaa vian etsintää ihan perinteisin keinoin..ihme ku tänään ajelin semmosen 80 kilsan lenkin niin yli puolen matkan auto toimi suhkot hyvin ja seokset pysy tasasena ja vetoja tuntu kierroksilla olevan jollain lailla.alakierroksilla tuo nyt ei väännä juurikaan mihinkään.no koti hiekkatiellä kun oli monttuja niin alko sit seokset vispaamaan ja veot hävisi.kun alko polettamaan niin seokset meni hirmu laihalleen ja tasakaasulla sit vispas eestaas (tekee samaa kun lambdan johto kiinni,nyt ajelen piuha irti).et mistähä taas tuulee.varmaan joku kosketus häikkä mut ku ei löydä nii ei löydä..semmonen jutska pitäs kyl tehä et vaihtas noi suuttimien o-renkaat jos vaikka horii sieltä ilmaa..liekkö kalliit?
Kannattaa kattoo ohjainlaiitteen pistoke onko hyvin kiinni tai pääsekö irtoon, kerran töissä tuli vastaan eräs auto joka saatto toimia hyvin 100 kilsaa tai sitten vaan 2, vikaa ei meinannu löytyä millään mutta asiakas oli kerran töyssyyn ajon jalkeen huomannut että auto rupee pätkiin yms, pistokeessa oli ollut vikaa kun ei meinannu pysyy kiinni, voi vaikuttaa auton toimintaan jos sillä ei ole "aivoja"
Todi nyt on vähän palikkaa kasassa. Tässä on pari "teaseria" mitä ensi kesän projektiin on tulossa.
kaikki osat
Kansi lähempää
Pistin tähän aiheeseen koska projekti on G60, vielä puuttuu, bpaineensäädin (ehdotuksia?), peltisatsi (tilattu), iso ic ja imusarja (volvo/audi) sekä ahdinta pitäs modata. Ennestään varastosta löytyy 68 AP, dopin lastu, 2.5" cat-back, rs-lähtö. Saas nähdä koska saadaan kone kasaan ja penkkiin.
kaikki osat
Kansi lähempää
Pistin tähän aiheeseen koska projekti on G60, vielä puuttuu, bpaineensäädin (ehdotuksia?), peltisatsi (tilattu), iso ic ja imusarja (volvo/audi) sekä ahdinta pitäs modata. Ennestään varastosta löytyy 68 AP, dopin lastu, 2.5" cat-back, rs-lähtö. Saas nähdä koska saadaan kone kasaan ja penkkiin.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16.6.2006 11:37
pakokasu turbo g60
moi
onko kellään tullu mielee koettaa pakokaasuturboa g60 koneeseen?
onko kellään tullu mielee koettaa pakokaasuturboa g60 koneeseen?
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16.6.2006 11:37
pakokaasu turbo g60
onko kukaan koittanut pakokaasu turboa g60 ppisessä moottorissa?
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 16.6.2006 11:37
onko miten toiminut pakokaasuturbo g60
millai timiiko yhtälai turbo g60 ppisessä tuola pakopuolella? onko kokemuksia tai kantsiiko rakennella ,, värkkei olisi ja aikaa et miten on?
Kylläpä se digifantti toimii turbon kanssa melkein suoraan. Imuputkistot joutuu tekee uusiks ja hukkaportti ratkaisun, vakiona "mekaaninen bybass" joka ei kyl välttis toimi turbon kanssa suoraan vaan bybass melko varmasti hankittava. Pakosarjan ja downpipen vähintään joutuu tekee kans ja tila siellä moottorin takana on ahdas.
G-Lader pukkaa tasaisesti painetta aina sinne 1bar asti, että itse en näe järkeä laittaa turboa joka tuottaa max. samanverran, eli kerralla kunnon fööni sitten sinne. Tämän seurauksena joutuu lastuttaa tietty ruiskun uudelleen ja isommat suuttimetkin kannattaa hankkia. Alkuperäinen välijäähdytin on kovin pieni eli isompi välijäähykin kannattanee hankkia koska turbo kuumentaa imuilmaa enemmän mitä mekaaninen ahdin. Ja sitten taas alakerran kesto tulee jossain välissä vastaan.... kierre on loputon :)
Mulla oli tossa corrossa ostettaessa joku saabin garretti kii, mutta se ei tuottanu sen enempää ku g-laderikaa ja paineet nousi vasta jossain 3000rpm tiettyvillä. Eli itse näin tuon ratkaisun lähinnä huonompana kuin alkuperäinen. Kun toteutus oli vielä hanurista niin päätin pistää G-Laderin tilalle, ja hyvin meni niin kauan kunnes kone poiki...
G-Lader pukkaa tasaisesti painetta aina sinne 1bar asti, että itse en näe järkeä laittaa turboa joka tuottaa max. samanverran, eli kerralla kunnon fööni sitten sinne. Tämän seurauksena joutuu lastuttaa tietty ruiskun uudelleen ja isommat suuttimetkin kannattaa hankkia. Alkuperäinen välijäähdytin on kovin pieni eli isompi välijäähykin kannattanee hankkia koska turbo kuumentaa imuilmaa enemmän mitä mekaaninen ahdin. Ja sitten taas alakerran kesto tulee jossain välissä vastaan.... kierre on loputon :)
Mulla oli tossa corrossa ostettaessa joku saabin garretti kii, mutta se ei tuottanu sen enempää ku g-laderikaa ja paineet nousi vasta jossain 3000rpm tiettyvillä. Eli itse näin tuon ratkaisun lähinnä huonompana kuin alkuperäinen. Kun toteutus oli vielä hanurista niin päätin pistää G-Laderin tilalle, ja hyvin meni niin kauan kunnes kone poiki...
PG-ohjainlaitteen MAP on sitten 200kpa, eli yli 1bar ahtopaineita ei turbolla voi käyttää (toki mapin voi vaihtaa samalla kun teettää uuden softan). Muutenkin yli 1bar ahdot eivät ole suositeltavia tuolla mapilla koska se voi vahingoittaa anturia. Remmiahdetussa voidaan mennä "helposti" 1bar yli koska ahtopaineet ovat ennakoitavissa kierrosluvusta, turbossa sitten taas mahdotonta. Muutenkin pitäytyminen Digifantissa enemmän viritetyissä peleissä on mielestäni "järjetöntä", säätäjiä ei ole paljoa ja se yllättäen maksaa perkeleesti.
Muistaako kukaan mihinkä napaan digifantin liittimessä tulee toi lambdan maapiuha?tai se piuha mikä menee siihen moottorin kannakkeeseen lambdan liittimen viereen..kattelin tossa piuhoja ja huomasin et kyseinen johto menee kyl liitinkampaan mut on katkaistu poikki hieman ennen liittimiä.ilmeisesti näin ei olisi tarkoitus olla..??..
Onkohan sulla oikeanlainen volvon imusarja?
Mikalta löytyy aika hyvä kuvan imusarjan kannepuoleisen kanvan erosta
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/imusarja.html
edit: olen aika hidas googlettaja:D
Mikalta löytyy aika hyvä kuvan imusarjan kannepuoleisen kanvan erosta
http://koti.mbnet.fi/mjarvela/moottori/imusarja.html
edit: olen aika hidas googlettaja:D
http://i67.photobucket.com/albums/h289/Obi-Lan/imusarjat.jpg
Siitä vertailua. Volvo sarjassa lukee volvo diesel -79 ja taisin sen jopa MikaJ:ltä ostaa tässä taannoin.
Noissa on kyllä noi pultinreiät eri korkeudella suhteessa kanavan ylälaitaan. Kyllähä tota volvon imusatsia pystyy vähä suurentaa, mut taitaa jäädä kanavan alalaitaan pykälä..
Siitä vertailua. Volvo sarjassa lukee volvo diesel -79 ja taisin sen jopa MikaJ:ltä ostaa tässä taannoin.
Noissa on kyllä noi pultinreiät eri korkeudella suhteessa kanavan ylälaitaan. Kyllähä tota volvon imusatsia pystyy vähä suurentaa, mut taitaa jäädä kanavan alalaitaan pykälä..
Hyvällä ahtimella ja 65mm pyörällä loppuu bensa kesken, suuttimet isommaksi ainakin, taikka riittää justiinsa ehkä jos nostaa roimasti polttoainepainetta. Tämän takia ei enää yleismallin softa toimi. Järkevintä on laittaa vaikka Megasquirtti sinne, koska alkuperäiseen Digifanttiin tuossa vaiheessa joutuu jo vaihtaamaan isomman MAP-anturin ja teettämään custom softan (taikka etsimään sopivan valmiin).
Olempa useammassa topikissa jo pohtinut oman auton polttoaineen kulutusta. 12 litr. / 100km on ollut tulos jo monta vuotta kun olen asunut keskustan laidalla ja ajanut keskustan läpi töihin. Töihin mennessä tulee todella monet valoristeykset ja matkaa tulee n. 4 km. Matka aika n. 12 min.
Nyt muutin 2 kk sitten pois kaupungista, 12 km päähän. Matka-aika töihin 14 min. Kaupunkiajoa tulee entisen 99% sijaan enää n. 10%. Keskikulutus pudonnut 8,3 - 8,5 litran tietämiin, todellista mitattua kulutusta. Öisin pääsen tuon 12 km matkan 6,5 - 7,0 l/km lukemilla! Ei olisi uskonut miten vaikuttaakin muutto pois keskustasta.
Harmi kun ei tullut laskettua koskaan kuinka paljon bensaa tuli vuodessa käytettyä. Olisi kiva tietää onko polttoaineen kulutus edes kasvanut, vaikka työmatka ja etäisyys keskustasta on kasvanut selkeästi. Keskikulutus kuitenkin alentunut reilusti, vajaa 4 litraa/100 km.
Autoon asennettu siis Dopin myymät perus piristys hilppeet. Ei paha kulutus lainkaan noilla varusteilla.
Nyt muutin 2 kk sitten pois kaupungista, 12 km päähän. Matka-aika töihin 14 min. Kaupunkiajoa tulee entisen 99% sijaan enää n. 10%. Keskikulutus pudonnut 8,3 - 8,5 litran tietämiin, todellista mitattua kulutusta. Öisin pääsen tuon 12 km matkan 6,5 - 7,0 l/km lukemilla! Ei olisi uskonut miten vaikuttaakin muutto pois keskustasta.
Harmi kun ei tullut laskettua koskaan kuinka paljon bensaa tuli vuodessa käytettyä. Olisi kiva tietää onko polttoaineen kulutus edes kasvanut, vaikka työmatka ja etäisyys keskustasta on kasvanut selkeästi. Keskikulutus kuitenkin alentunut reilusti, vajaa 4 litraa/100 km.
Autoon asennettu siis Dopin myymät perus piristys hilppeet. Ei paha kulutus lainkaan noilla varusteilla.
http://www.oichan.org/mods/mainte.htm
Tuolta löytyy kaikkea Corradon omistajalle hyödyllistä infoa.
Onkos kukaan kokeillut noita Brisk-sytytystulppia viritettyyn G60:iin? Mikä malli ja millainen kesto tai hyöty sijoituksesta tuli?
Tuolta löytyy kaikkea Corradon omistajalle hyödyllistä infoa.
Onkos kukaan kokeillut noita Brisk-sytytystulppia viritettyyn G60:iin? Mikä malli ja millainen kesto tai hyöty sijoituksesta tuli?
Tuolla Dopi oli aikasemmin kirjotellu ohjeen
1. aseta MFA viiksen valintavipu asentoon 2
2. paina viiksen päässä oleva nappi pohjaan (pidä pohjassa)
3. virrat päälle
4. virrat pois
5. virrat päälle
6. starttaa auto käymään
7. irrota viiksen päässä olevasta napista.
Mulla on -89 ja kyllä näytti lukemia, kun vaan osais lukee ne vielä :P
1. aseta MFA viiksen valintavipu asentoon 2
2. paina viiksen päässä oleva nappi pohjaan (pidä pohjassa)
3. virrat päälle
4. virrat pois
5. virrat päälle
6. starttaa auto käymään
7. irrota viiksen päässä olevasta napista.
Mulla on -89 ja kyllä näytti lukemia, kun vaan osais lukee ne vielä :P
Ajotietokonetta ei ohjelmoida uusiksi, vaan moottorinohjainlaite vaihtamalla sinne uusi softapiiri. Ahtopaineen näkee kaikista G60 autoista, tosin tapa vaihtelee miten se ilmoittaa. Voi olla 8bittisenä desimaalina, suoraan millibareina taikka millibar/2 (nuo itse tiedän).
Kattia on turha heivata, se ei ahdista ja tarvitset sen katsastuksessa jos on vähäpäästöinen.
http://www.mdcomprex.com/tuotteetlista2.php?tuoteryhma=G40%20ja%20G60 Tuolta semmoinen ahtimen pääty, RS-lähtö nimellä.
Kattia on turha heivata, se ei ahdista ja tarvitset sen katsastuksessa jos on vähäpäästöinen.
http://www.mdcomprex.com/tuotteetlista2.php?tuoteryhma=G40%20ja%20G60 Tuolta semmoinen ahtimen pääty, RS-lähtö nimellä.
Hyvä pointti Donalla, tosin ratakinkereissä sain öljynlämmöt liian isoiksi perusviri G60 koneella.
Ahtimen öljynkierto on erittäin herkkä virtaukselle, öljymäärää ja sitäkautta painetta rajoitetaan kuristetulla ahtimen syöttöletkulla. Ei ole hyvä idea laittaa siihen mitään jäähdyttäjiä, varsinkaan kun maailma on täynnä suodatinjalkoja missä on öljynjäähdyttäjän lähtö (taikka samanlaisia palikoita öljynotolle kuin nykyinen vesilämmönvaihdin).
Ahtimen öljynkierto on erittäin herkkä virtaukselle, öljymäärää ja sitäkautta painetta rajoitetaan kuristetulla ahtimen syöttöletkulla. Ei ole hyvä idea laittaa siihen mitään jäähdyttäjiä, varsinkaan kun maailma on täynnä suodatinjalkoja missä on öljynjäähdyttäjän lähtö (taikka samanlaisia palikoita öljynotolle kuin nykyinen vesilämmönvaihdin).
Okei, no tuota kattiongelmaa ei mulla onneks oo (G2), mutta tuota peltisatsia pitää rueta hommaamaan ku tehotavote on jonki verran yli 200hp. Autoonha on tällä hetkellä tulossa dta:n boxi, suorasytkä jne... pitää melkeen iskee juttu tuonne projektiosioon ni selviää porukalle vähä enemmän että mitä tulevan pitää.
Eikä sillä tee edes perus viripaketinkaan kanssa mitään.
Ja sitäpaitsi jos SAMAA "MTM" lastua myydään sekä vihreille, että harmaille suuttimille, niin eikö olla jo siinä kohdassa metsässä? Ja mun kopiolastu testattiin karalan penkissä joka anto myös seossuhdekäyrän. Harmi kun ei ole sitä käyrää sähköisessä muodossa, niin voisitte kaikki ihailla niitä laaksoja ja kukkuloita...
Ja sit turbon kanssa Karala teki digifanttiin uuden softan ja viikon ajon jälkeen männässä reikä. Enkä todellakaan syytä Karalaa siitä reijästä vaan ruiskua joka ilmeisesti teki jotain mitä ei olis saanut tehdä... Ei ilmeisesti lämpökompensoinnit tms oikein pelannu sillä kertaa...
Että sellasta stooria siitä ruiskusta...
Ja sitäpaitsi jos SAMAA "MTM" lastua myydään sekä vihreille, että harmaille suuttimille, niin eikö olla jo siinä kohdassa metsässä? Ja mun kopiolastu testattiin karalan penkissä joka anto myös seossuhdekäyrän. Harmi kun ei ole sitä käyrää sähköisessä muodossa, niin voisitte kaikki ihailla niitä laaksoja ja kukkuloita...
Ja sit turbon kanssa Karala teki digifanttiin uuden softan ja viikon ajon jälkeen männässä reikä. Enkä todellakaan syytä Karalaa siitä reijästä vaan ruiskua joka ilmeisesti teki jotain mitä ei olis saanut tehdä... Ei ilmeisesti lämpökompensoinnit tms oikein pelannu sillä kertaa...
Että sellasta stooria siitä ruiskusta...
Huono lastu sitten sulla Dona, vähän niinkuin oma ensimmäinenkin edellisen omistajan hankkima VSMotorsportin tuotos. Kyllä sitten sillä lastulla minkä itse ostin, oli seokset kunnossa kaikilla osa-alueilla. Ainoa kohta missä veti hieman liian rikkaalle oli kun MAP-anturi meni pohjaan ja se rupesi arvailemaan imusarjan painetta, tuokin korjaantui kun laittoi vielä pienemmän hihnapyörän. Autoa sentään tuli ajettua rullilla varmaan 10tuntia, aina kaikki anturit kiinni.
Eikä se nyt niin huono perusruisku ole, onhan niitä varmaan sadoissa tuhansissa autoissa ilman mitään ongelmia. Vianhaku vaan voi olla vähän hankalaa, kuten myös säätäminen kallista.
Eikä se nyt niin huono perusruisku ole, onhan niitä varmaan sadoissa tuhansissa autoissa ilman mitään ongelmia. Vianhaku vaan voi olla vähän hankalaa, kuten myös säätäminen kallista.
ja jenkeissä väsäävät yhistelmiä 20venanen kone 10:1 rutuilla oleva, jonka kupeeseen gaylaaderi sitten isketetään. Sit ajellaan pienil painel ku pelätään nakutusta yms
mutta pointti hukkuu, aika lähellä 300hv noi on ilmeisesti niillä vedelleet menemään.
Kannattaa selailla vw vortexii ja googlee lisätiedon saavuttamiseksi.
mutta pointti hukkuu, aika lähellä 300hv noi on ilmeisesti niillä vedelleet menemään.
Kannattaa selailla vw vortexii ja googlee lisätiedon saavuttamiseksi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa