Mitä poliisit voi tehdä, jos skootteri (vakio) kulkee 65km/h
Valvoja: ffp jäsenet
Juu, intissäkin vedettiin "pulla"uazilla 8 kymppää vaikka ajoneuvokohtainen oli vain 60. Onnesta ei tullu virkavallan edustajia vastaan. Ainoa joka hermostui oli perässä ladalla tullu luutnantti. Hänkin rauhoittui, kun kerrottiin uaken kulkeneen paljon tasaisemmin korkeammalla nopeudella (perkuleen neliskanttiset renkaat).
Summa summarum, ei se asiasta laillista tee jos vaikka laite lujempaa kulkisikin.
Summa summarum, ei se asiasta laillista tee jos vaikka laite lujempaa kulkisikin.
Venäjän Chiltonit oli myös sellasia, että jos niillä ajoi muistaakseni 80 kmh, vatkas ihan pirusti ja pomppi. Sitten kun otti 90 kmh lasiin, alkoi menemään paljon tasaisemmin.
Nyt on mopos yli 550 km mittarissa ja testattu noita huippunopeuksia. Säälittävät 48 kmh väittää mopon mittari. Se saavutetaan hieman yli puolikaasulla... Heti kun vähän lisää kaasua, niin mopo alkaa nypyttää. Ei saa niinkusta yhtään vauhtia vastamäkeä varten kerättyä. En tiiä mitä se kulkis jos joku ei heti menoa estäs. Millähän siitä pääsis eroon tossa Zonerissa?
Nyt on mopos yli 550 km mittarissa ja testattu noita huippunopeuksia. Säälittävät 48 kmh väittää mopon mittari. Se saavutetaan hieman yli puolikaasulla... Heti kun vähän lisää kaasua, niin mopo alkaa nypyttää. Ei saa niinkusta yhtään vauhtia vastamäkeä varten kerättyä. En tiiä mitä se kulkis jos joku ei heti menoa estäs. Millähän siitä pääsis eroon tossa Zonerissa?
Tytölle tuossa ostin n,2000 e maksavan "mopedin". kun aikoinaan soliferissa oli 1.5 hv on tässä ihmeessä jo 1.8 kw niin kulkeehan se kovempaa kun 50 km/h.
Maahantuoja hoitanut homman siten,että kaasariin laitettu ylimääräinen kuristin.
Jotta nopeutta saadaan tiputettua n, 20-25 km/h on "peltiläpässä"tämän jälkeen todella pieni reikä. oliko n, 6 mm muistaakseni. tästä syystä kone kärsii moisesta kidutuksesta ja myyjä suositteli että ko. härpäke otetaan pois, jotta laitteen toiminta ei häiriinny ja kone kestää myös takuu-ajan jälkeen.
On se kumma tämä suomen maa,kun laite ei saa olla semmoinen millaiseksi se on rakennettu.No, tyttö ajelee tyytyväisenä n. 70 km/h, eikä varmasti anna sitä peltiläppää enää takaisin laittaa. Ohjeeksi annoin, ettei nyt ihan "isolla" tiellä hana auki ajele.
Halpis-skootteriin en sotkeutunut,koska erittäin ikäviä kokemuksia säästötalon kiinan ihmeestä. On korjattu takuu-aikana ja sen jälkeen,yhteensä ainakin kuusi kertaa ja vikaa ei löydy, Välillä lähtee käyntiin ,välillä ei, nyt taas ollut viikon ettei lähde...ongelma on siinä,että ne jotka eivät myy ko. härveleitä pääsääntöisenä työnään, vaan muiden tuotteiden ohella.Eivät ole myöskään huolehtineet takuuhuolloista ym. palveluista asianmukaisella tavalla. Jos sattuu hyvä yksilö niin homma ok.mutta kun sattuu se huono niin ei sitä kukaan halua edes korjata, ei vaikka rahaa siitä antaisi.Uskomatonta kyllä
Maahantuoja hoitanut homman siten,että kaasariin laitettu ylimääräinen kuristin.
Jotta nopeutta saadaan tiputettua n, 20-25 km/h on "peltiläpässä"tämän jälkeen todella pieni reikä. oliko n, 6 mm muistaakseni. tästä syystä kone kärsii moisesta kidutuksesta ja myyjä suositteli että ko. härpäke otetaan pois, jotta laitteen toiminta ei häiriinny ja kone kestää myös takuu-ajan jälkeen.
On se kumma tämä suomen maa,kun laite ei saa olla semmoinen millaiseksi se on rakennettu.No, tyttö ajelee tyytyväisenä n. 70 km/h, eikä varmasti anna sitä peltiläppää enää takaisin laittaa. Ohjeeksi annoin, ettei nyt ihan "isolla" tiellä hana auki ajele.
Halpis-skootteriin en sotkeutunut,koska erittäin ikäviä kokemuksia säästötalon kiinan ihmeestä. On korjattu takuu-aikana ja sen jälkeen,yhteensä ainakin kuusi kertaa ja vikaa ei löydy, Välillä lähtee käyntiin ,välillä ei, nyt taas ollut viikon ettei lähde...ongelma on siinä,että ne jotka eivät myy ko. härveleitä pääsääntöisenä työnään, vaan muiden tuotteiden ohella.Eivät ole myöskään huolehtineet takuuhuolloista ym. palveluista asianmukaisella tavalla. Jos sattuu hyvä yksilö niin homma ok.mutta kun sattuu se huono niin ei sitä kukaan halua edes korjata, ei vaikka rahaa siitä antaisi.Uskomatonta kyllä
Pitäiskö autojen kulku rajoittaa max 120km/h?No ei todellakaan!.Eli tolkuttakaa niille lapsillenne että ajakaa niillä mopedeilla rajoitusten mukaan ettei käy hullusti.Kysyn vaan että onko se ihme jos nyky pappa skootterit kulkee 60-70?Kehitys kehittyy!Onko se puolustuskeino jos poliisi sakottaa sivuun nopeudesta että tää on vaan vakio mopo?Hahaha...
Eli tolkuttakaa niille lapsillenne että ajakaa niillä mopedeilla rajoitusten mukaan ettei käy hullusti
Jälkikasvulle on sanottu, että pyörällä et ilman kypärää aja. Hän sanoi, että minä en kypärää päähäni laita. Laitettiin pyörä talteen ja hän kävelee niin pitkään kunnes järki päähän löytyy. Ilmeisesti ei löydy.
Se on ihan sama mitä se mopo kulkee, jos ei ole turvalliseen liikennöintiin tarvittavia valmiuksia. Mopojen määrä on nuorisolla lisääntynyt silminnähden. En olisi niin huolestunut mopojen virittelystä ja ylinopeuksista -näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
On kyllä joskus hirveä seurata, kun tuntuu, että näillä keskenkasvuisilla ei olisi mitään itsesuojeluvaistoa: asun esikaupunkialueella, jossa on verkkona tasa-arvoisia risteyksiä -monessa näkyvyys risteävälle tielle on olematon. Autollakin joutuu työntämään keulansa pitkälle tien puolelle, että näkee oikealta tulevat.
Parisen viikkoa sitten sivukadulta kaartoi jyrkästi vastaantulevien kaistalla leikaten moposkootteri kaksi päällä. Vauhti kiihtyi nopeaan ja katselin taakseni, kun mopo ylitti kolme tasa-arvoista risteystä yhtään hiljentämättä. Tuo on uhkapeliä, jota joltakin noista oikelta tulevilta kaduilta tuleva autoilija olisi voinut myös harrastaa. Kahden tuollaisen osapuolen kohdatessa ei ole vaikea arvata, kenelle käy heikommin.
Veikkaan, että mopokolarien lisääntyminen aiheuttaa jonkinlaisia toimenpiteitä viranomaisten taholta.
Noista poliisien koeajoista. Aikanaan kun olin itse ~15.v niin koulullamme suoritettiin poliisin puolesta useita tehoratsioita. Koulussa kuulutettiin että kaikki mopon omistajat ulos. Poliisit osoittivat mopoa ja kysyivät omistajaa. Sitten omistaja polkaisee mopon käyntiin ja poliisi setä vääntää kahvaa. Jos kone kuullostaa pirteältä niin sitten koeajo ja sakot jos viritetty(Tämä testaus ei tosin enään toimi näissä nyky variaattori vehkeissä). Omaa tyhmyyttä jos tälläisissä jää kiinni. A. ei ole pakko mennä ulos pyörän viereen ja laittaa sitä käyntiin(sama kun ajossa jää kiinni). B. Jos poliisi sattuu takavarikoimaan pyörän(tuskin) koska et ollut paikalla niin rikosilmoitus vetämään. Ilmoittaa vain että kyseinen pyörä on varastettu. Saa taas nakattua kapuloita rattaisiin. C. Ei välttämättä kannata pysäköidä mopoa sinne mopoparkkiin jossa kaikkien mopot ovat. Veljen suht reippaasti viritettu pv oli aina parkissa koulua vastapäätä seurakuntatalon pihassa.
^^ Huohhhhh.... "kapuloita rattaisiin.." Kyllä siitä varmaan rispekti pissisten joukossa kasvaa kun on miestä pullikoida virkavallalle, vai oliko tässä nyt joku järkeväkin asiankohta?
Ja veikkaan että jos virkavalta ilmoittaa, että tämän kulkuneuvon omistaja esiin, taas kovistellaan siellä pissisten joukossa ja setä sen jälkeen selvittää sen omistajan kilvistä niin tod. näk. rappastaan lappu vielä virkavallan vastustamisesta.
Mutta mitäs sitä ei tekisi että saa pikkusen heitellä "kapuloita rattaisiin".... huohhh...
Ja veikkaan että jos virkavalta ilmoittaa, että tämän kulkuneuvon omistaja esiin, taas kovistellaan siellä pissisten joukossa ja setä sen jälkeen selvittää sen omistajan kilvistä niin tod. näk. rappastaan lappu vielä virkavallan vastustamisesta.
Mutta mitäs sitä ei tekisi että saa pikkusen heitellä "kapuloita rattaisiin".... huohhh...
Tämä vaikuttaa jo ihan pentujen kissa ja hiiri -leikiltä. Täälläkin karvattomat teinit kurmuuttavat pyöriään ala-asteen pihalla ja yrittävät kovasti keulia -varmaan sen takia, että saa rispektiä keskenkasvuisten tyttösten joukossa. Sitten jos jostakin tulee viestiä, että kytät on tienoilla, kaasutellaan kovaa kyytiä karkuun.
Jos et ole paikalla, niin miten sen ylipäätään saa käyntiin?Jos poliisi sattuu takavarikoimaan pyörän(tuskin) koska et ollut paikalla
Olisikohan tälläisia päättömyyksiä laukovan henkilön viisaampi rattaiden sijaan laittaa se kapula suuhunsa ettei möläyttele typeryyksissään tuollaista skeidaa.Saa taas nakattua kapuloita rattaisiin
En lukenut koko ketjua joten tästä voi olla ollut jo puhetta....
En ymmärrä semmosta asiaa kun täälä porukka poraa kuristimet sun muut mootoriin kuulumattomat osat pois niin sen jälkeen se leimataan tappajamopoksi ja uutisoidaan että mopon rakennetta on muutettu siten että sen ajo-ominaisuudet yms. ei vastaa valmistajan määrityksiä... no, eikös asia ole just päinvastoin?
Mopohan on tällöin palautettu alkuperäiseen "muotoonsa".
EDIT: Puhutaan mopon rakenteellisesta nopeudesta, Suomessa se on paljon alhaisempi kun muualla, varmaan ilmasto vaikuttaa...haurastuu rungot sun muut kun lähestytään absoluuttista nollapistettä....
Käsittääkseni tämmösiä sääntöjä ei juuri muualla euroopassa ole, (Ruotsissa varmaan mutta ei lasketa sitä:))
Jos ajatellaan asiaa hieman pidemmälle niin eikö se olisi hyvä jo mopo ikäisenä alkaa seuraamaan nopeutta ja kunnioittamaan rajoituksia ettei tarvi sitten ekana päivänä kun on kortti taskus ja typerä alla, liipata sitä johonkin kannon nokkaan?
Enpä tiedä oliko jälleen sarjassamme täysin turha viesti mutta hällä väliä:))
En ymmärrä semmosta asiaa kun täälä porukka poraa kuristimet sun muut mootoriin kuulumattomat osat pois niin sen jälkeen se leimataan tappajamopoksi ja uutisoidaan että mopon rakennetta on muutettu siten että sen ajo-ominaisuudet yms. ei vastaa valmistajan määrityksiä... no, eikös asia ole just päinvastoin?
Mopohan on tällöin palautettu alkuperäiseen "muotoonsa".
EDIT: Puhutaan mopon rakenteellisesta nopeudesta, Suomessa se on paljon alhaisempi kun muualla, varmaan ilmasto vaikuttaa...haurastuu rungot sun muut kun lähestytään absoluuttista nollapistettä....
Käsittääkseni tämmösiä sääntöjä ei juuri muualla euroopassa ole, (Ruotsissa varmaan mutta ei lasketa sitä:))
Jos ajatellaan asiaa hieman pidemmälle niin eikö se olisi hyvä jo mopo ikäisenä alkaa seuraamaan nopeutta ja kunnioittamaan rajoituksia ettei tarvi sitten ekana päivänä kun on kortti taskus ja typerä alla, liipata sitä johonkin kannon nokkaan?
Enpä tiedä oliko jälleen sarjassamme täysin turha viesti mutta hällä väliä:))
Quote:
Jos poliisi sattuu takavarikoimaan pyörän(tuskin) koska et ollut paikalla
Jos et ole paikalla, niin miten sen ylipäätään saa käyntiin?
Ei saakkaan. Sehän se idea on. Eihän mopoa voi todeta viritetyksi "päältä katsomalla". Mopohan voi olla ihan vakio/laillinen. Mielestäni se on mielivaltaa todeta tälläistä ja viedä esim. kilvet pysäköidystä moposta.
^^ Huohhhhh.... "kapuloita rattaisiin.." Kyllä siitä varmaan rispekti pissisten joukossa kasvaa kun on miestä pullikoida virkavallalle, vai oliko tässä nyt joku järkeväkin asiankohta?
Ja veikkaan että jos virkavalta ilmoittaa, että tämän kulkuneuvon omistaja esiin, taas kovistellaan siellä pissisten joukossa ja setä sen jälkeen selvittää sen omistajan kilvistä niin tod. näk. rappastaan lappu vielä virkavallan vastustamisesta.
Mutta mitäs sitä ei tekisi että saa pikkusen heitellä "kapuloita rattaisiin".... huohhh...
Tarkoituksena oli kertoa miten toimittiin lapsuuden kotikunnallani. Totesin että jos ei ole paikalla. Oletat että ollaan paikalla ja ei ilmoittauduta omistajaksi. En nyt mitään näin tyhmää sentään tarkoittanut. Ehkä kirjoitin asian epäselvästi. Saahan poliisi kutsuttua omistajan asemalla käymään rekisterin perusteella.
Tämä vaikuttaa jo ihan pentujen kissa ja hiiri -leikiltä. Täälläkin karvattomat teinit kurmuuttavat pyöriään ala-asteen pihalla ja yrittävät kovasti keulia -varmaan sen takia, että saa rispektiä keskenkasvuisten tyttösten joukossa. Sitten jos jostakin tulee viestiä, että kytät on tienoilla, kaasutellaan kovaa kyytiä karkuun.
Quote:
Saa taas nakattua kapuloita rattaisiin
Olisikohan tälläisia päättömyyksiä laukovan henkilön viisaampi rattaiden sijaan laittaa se kapula suuhunsa ettei möläyttele typeryyksissään tuollaista skeidaa.
Tarkoitus oli yleensäkin todeta että tälläinen kutsutaan kaikki paikalle ja tarkastetaan kaikki mopot kesken koulupäivän tuskin nyt on "ihan laillista". Sama jos työpaikalla kuulutettaisiin kaikki ulos ja poliisi tarkistaisi keskentyöpäivän autoista onko ne alumiinvanteet muutoskatsastettu. Sitten jos joku ei tule paikalle autoaan esittelemään niin kilvet pois. Eihän viesti välttämättä edes tavoita vastaanottajaa.
Tällä pikkukunnalla jolta olen kotoisin on ollut monia mielenkiintoisia persoonia poliiseina ja voisi sanoa että lakia on sovellettu omankäden mukaankin. Osa jopa eläkkeelläkin on harrastanut nuorten juomisen valvomista "poliisin" ominaisuudessa. Onpa tullut saatua kirjallinen varoituskin polkupyörällä tien vasenta reunaa ajaessa(20m kaupalle).
Eli siis voi poliisi antaa ketjun aloittajalle sakot jos tulee vastaan 70km/h jos siltä tuntuu. Sitten voi alkaa "pullikoimaan" sakoista kun kerran on toisaalla todettu lailliseksi. Myönnetään eksyin kyllä aiheesta.
Mutta joo itse kyllä olin 15 vuotiaana aika pentu. Onhan tuosta jo reippaat 11.v aikaa. On hyvä tietää että suurin osa täällä kirjoittelevista on ollut jo teini-iässä varsin kypsiä ja vastuuntuntoisia ihmisiä.
Viimeksi muokannut Ariva, 6.9.2007 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Heh, täällähän on hyvä vääntö päällänsä.
Kyllä sitä itsekin muistaa kuin eilisen päivän, kun pikkupiparin toivossa mopolla kovasti koitettiin keulia ja nurtsia väännettiin metrikaupalla rullalle. Olihan se ihan v*tun siistiä tuolloin.
Se, että moista ei nykyään ymmärrä merkkaa vain sitä, että aivoissa on kalkkeumat päässy vallalle ;)
Kyllä sitä itsekin muistaa kuin eilisen päivän, kun pikkupiparin toivossa mopolla kovasti koitettiin keulia ja nurtsia väännettiin metrikaupalla rullalle. Olihan se ihan v*tun siistiä tuolloin.
Se, että moista ei nykyään ymmärrä merkkaa vain sitä, että aivoissa on kalkkeumat päässy vallalle ;)
Itse allekirjoittaneena kasasin eräälle nimeltämainitsemattomalle firmalle vastaavia kiinalaisia skoottereita, niin tuli huomattua että mopot kulkivat suoraan paketista kasattuna valmiiksi laidasta laitaan, toiset 30km/h toiset taas 65km/h.
Kaasarissa olevaa luistin liikettä rajoittaavaa ruuvia sitten ruuvattiin asiakkaille tarpeen mukaan.
Kaasarissa olevaa luistin liikettä rajoittaavaa ruuvia sitten ruuvattiin asiakkaille tarpeen mukaan.
Joo itellä on tollanen nelari Fude kans ja repäsin sillä tutkaan 77kmh vakiona :D Katsastusasemallehan sitä jouti menee, mutta tuolloin ei nykylainsäädäntöä vielä ollut, se tuli vasta 3kk myöhemmin. Eli mun on rekisterissä rajoittamattomana. Ja sakot tuli vain ylinopeudesta!
Nykymopothan kyllä on yhtä turvallisia kuin esim. kevytmoottoripyörät... Mutta kuskit ei ole. Jatkuvasti tulee kakspäällä porukkaa vastaan väärää kaistaa pitkin ja kyydissä olevalla ei kypärää. Tilastojen mukaan ollaan kuitenkin todella reilusti alle 80-90 luvun kuolematilastoista, 2005 kuolleita 4!, 2006 kuolleita 13. Koko 2000 luku ollut keskimäärin alle 10... verrataanpa meidän nuoruuteen 80 ja 90 lukuihin... lukemat on 30-40 paikkeilla. Eli kuolemien määrä per mopo on vähentynyt neljännekseen entisestä. Vuoden 2005 alhainen lukema on vain tilastovääristymä joka vain sokaisee poliitikkojen näkökantaa.
Valitettavasti onnettomuuksien määrä on tuplaantunut neljästä, viidestäsadasta kahdeksaansataan, mutta sekin on selvä heijastus kaluston määrän räjähdysmäiseen kasvuun. Nyt rekisterissä 180 tuhatta mopoa, vuoteen 2003 asti oli reilu satatuhatta vajaat 10 vuotta.
Kaikissa euroopan maissa mopojen virittäminen on kielletty, italiassa, espanjassa jne. se vain ei kiinnosta poliisia.
Lähde: Tilastokeskus Tieliikennekuolemat ja -loukkaantumiset 13.8.2007 ja AKE.
(Ja kuinkahan moni täälläkin ajelee viritetyllä autolla jonka papereissa lukee tehojen kohdalla jotain muuta kuin se oikeasti on?) ;)
Nykymopothan kyllä on yhtä turvallisia kuin esim. kevytmoottoripyörät... Mutta kuskit ei ole. Jatkuvasti tulee kakspäällä porukkaa vastaan väärää kaistaa pitkin ja kyydissä olevalla ei kypärää. Tilastojen mukaan ollaan kuitenkin todella reilusti alle 80-90 luvun kuolematilastoista, 2005 kuolleita 4!, 2006 kuolleita 13. Koko 2000 luku ollut keskimäärin alle 10... verrataanpa meidän nuoruuteen 80 ja 90 lukuihin... lukemat on 30-40 paikkeilla. Eli kuolemien määrä per mopo on vähentynyt neljännekseen entisestä. Vuoden 2005 alhainen lukema on vain tilastovääristymä joka vain sokaisee poliitikkojen näkökantaa.
Valitettavasti onnettomuuksien määrä on tuplaantunut neljästä, viidestäsadasta kahdeksaansataan, mutta sekin on selvä heijastus kaluston määrän räjähdysmäiseen kasvuun. Nyt rekisterissä 180 tuhatta mopoa, vuoteen 2003 asti oli reilu satatuhatta vajaat 10 vuotta.
Kaikissa euroopan maissa mopojen virittäminen on kielletty, italiassa, espanjassa jne. se vain ei kiinnosta poliisia.
Lähde: Tilastokeskus Tieliikennekuolemat ja -loukkaantumiset 13.8.2007 ja AKE.
(Ja kuinkahan moni täälläkin ajelee viritetyllä autolla jonka papereissa lukee tehojen kohdalla jotain muuta kuin se oikeasti on?) ;)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa