Mitä poliisit voi tehdä, jos skootteri (vakio) kulkee 65km/h

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.6.2006 12:12

Pikaisella googlauksella löytyy aika monta mallia 10" pyörällä. Tuollaisessa vehkeessä täytyy olla hyvä jousitus/iskunvaimennus, koska pyörä noukkii kaikki epätasaisuudet.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 8.6.2006 12:21

^ Juu, 10" renkaat noissa suurimmassa osassa on. Jousitus: Muuttuvanousuinen jousi & hydraulisesti vaimennettu iskunvaimennin. Paino ilman kuormaa: 82kg, Massapaino: 235kg, Akseliväli: 1330mm, Kokonaismitat: 1860 x 700 x 1050

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.6.2006 13:32

Kyllähän tuo hieman tuntuisi epätasaisuuksia välittävän kuljettajaan. Renkaat ovat tosiaan suht pienet. Täytyy jossain vaiheessa hieman testata eri paineiden vaikutuksia mukavuuteen. Minkäs kokoiset ne PV:ssä muuten on?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 8.6.2006 13:37

eikös ne ollut 8"

Tomppa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 24.6.2004 13:14

ViestiKirjoittaja Tomppa » 8.6.2006 23:22

Manki se miehen tiellä pitää...."nelitahtimoottori ei hyydy pienilläkään kierroksilla"

tapsa90
-
Viestit: 119
Liittynyt: 2.10.2005 15:36

ViestiKirjoittaja tapsa90 » 15.6.2006 11:51

Minun mielestä jos se skopo kulukee sen 65 ja et ole tehnyt sille itse mitään. niin jos et aja poliisin tutkaan yli 45 nii ei ne sakkoa sulle anna.
Ja sitten jos ne ratsaa sut ja kokkeilevat paljonko se skopo kulkee nii ne tutkii sen mopon ja lähettää veron maahantuojalle jos se kulkee yli sen 60.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.6.2006 12:13

Justiinsa... Eihän ajajan tehtäviin missään nimessä kuulu ajoneuvon nopeusmittarin katsominen, eihän se nyt perkele ole hänen syynsä jos ajaa silmät kiinni ylinopeutta, ajoneuvon myyjän syy se on.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.6.2006 12:34

Juu, intissäkin vedettiin "pulla"uazilla 8 kymppää vaikka ajoneuvokohtainen oli vain 60. Onnesta ei tullu virkavallan edustajia vastaan. Ainoa joka hermostui oli perässä ladalla tullu luutnantti. Hänkin rauhoittui, kun kerrottiin uaken kulkeneen paljon tasaisemmin korkeammalla nopeudella (perkuleen neliskanttiset renkaat).

Summa summarum, ei se asiasta laillista tee jos vaikka laite lujempaa kulkisikin.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.7.2006 23:46

Venäjän Chiltonit oli myös sellasia, että jos niillä ajoi muistaakseni 80 kmh, vatkas ihan pirusti ja pomppi. Sitten kun otti 90 kmh lasiin, alkoi menemään paljon tasaisemmin.

Nyt on mopos yli 550 km mittarissa ja testattu noita huippunopeuksia. Säälittävät 48 kmh väittää mopon mittari. Se saavutetaan hieman yli puolikaasulla... Heti kun vähän lisää kaasua, niin mopo alkaa nypyttää. Ei saa niinkusta yhtään vauhtia vastamäkeä varten kerättyä. En tiiä mitä se kulkis jos joku ei heti menoa estäs. Millähän siitä pääsis eroon tossa Zonerissa?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 10.7.2006 0:06

Voi niitä suzuki pv aikoja:D kyllä oli remontit pikkusen halvempia ku autoon.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 11.7.2006 23:04

Näköjään sopii V-Power bensa tohon likan skoduunkin aika hyvin...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 11.7.2006 23:45

levis kato ekaks vaikka pakoputken tiiviste, joissain mallissa siin tiivistees pienempi reikä =) tai jos vaihdettava se putken alkupätkä niin se on usein pienempää putkee, uus isompi sit vaan tilalle. Tukos ne vaan on ku vakiona ajelee

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 15.7.2006 17:57

Tytölle tuossa ostin n,2000 e maksavan "mopedin". kun aikoinaan soliferissa oli 1.5 hv on tässä ihmeessä jo 1.8 kw niin kulkeehan se kovempaa kun 50 km/h.
Maahantuoja hoitanut homman siten,että kaasariin laitettu ylimääräinen kuristin.
Jotta nopeutta saadaan tiputettua n, 20-25 km/h on "peltiläpässä"tämän jälkeen todella pieni reikä. oliko n, 6 mm muistaakseni. tästä syystä kone kärsii moisesta kidutuksesta ja myyjä suositteli että ko. härpäke otetaan pois, jotta laitteen toiminta ei häiriinny ja kone kestää myös takuu-ajan jälkeen.
On se kumma tämä suomen maa,kun laite ei saa olla semmoinen millaiseksi se on rakennettu.No, tyttö ajelee tyytyväisenä n. 70 km/h, eikä varmasti anna sitä peltiläppää enää takaisin laittaa. Ohjeeksi annoin, ettei nyt ihan "isolla" tiellä hana auki ajele.
Halpis-skootteriin en sotkeutunut,koska erittäin ikäviä kokemuksia säästötalon kiinan ihmeestä. On korjattu takuu-aikana ja sen jälkeen,yhteensä ainakin kuusi kertaa ja vikaa ei löydy, Välillä lähtee käyntiin ,välillä ei, nyt taas ollut viikon ettei lähde...ongelma on siinä,että ne jotka eivät myy ko. härveleitä pääsääntöisenä työnään, vaan muiden tuotteiden ohella.Eivät ole myöskään huolehtineet takuuhuolloista ym. palveluista asianmukaisella tavalla. Jos sattuu hyvä yksilö niin homma ok.mutta kun sattuu se huono niin ei sitä kukaan halua edes korjata, ei vaikka rahaa siitä antaisi.Uskomatonta kyllä

PeteTK
-
Viestit: 44
Liittynyt: 23.1.2006 11:40

ViestiKirjoittaja PeteTK » 15.7.2006 18:41

Ei mopon kulkemisesta kannata välittää kunhan ei jää kiinni ;)
Itse tuli ainakin ajeltua samaa vauhtia kuin autot, tietysti mopon tehot huomioiden kun SM ei kulkenut kuin 80+.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 15.7.2006 18:45

Meidän mimmin skodussa on 2,2Kw ja 3Nm vääntö. :D V-Powerin bensan kanssa kulkee meikäläisen ajamana 60km/h, painoa minulla 90kg. Jätkät kuulemma kiroaa, kun PV50 Suzukilla ei pysy likan perässä millään.

Onhan noi näppäriä laitteita...

sami_84
-
Viestit: 14
Liittynyt: 12.8.2007 13:20

ViestiKirjoittaja sami_84 » 5.9.2007 1:45

Pitäiskö autojen kulku rajoittaa max 120km/h?No ei todellakaan!.Eli tolkuttakaa niille lapsillenne että ajakaa niillä mopedeilla rajoitusten mukaan ettei käy hullusti.Kysyn vaan että onko se ihme jos nyky pappa skootterit kulkee 60-70?Kehitys kehittyy!Onko se puolustuskeino jos poliisi sakottaa sivuun nopeudesta että tää on vaan vakio mopo?Hahaha...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.9.2007 9:17

Eli tolkuttakaa niille lapsillenne että ajakaa niillä mopedeilla rajoitusten mukaan ettei käy hullusti

Jälkikasvulle on sanottu, että pyörällä et ilman kypärää aja. Hän sanoi, että minä en kypärää päähäni laita. Laitettiin pyörä talteen ja hän kävelee niin pitkään kunnes järki päähän löytyy. Ilmeisesti ei löydy.

Se on ihan sama mitä se mopo kulkee, jos ei ole turvalliseen liikennöintiin tarvittavia valmiuksia. Mopojen määrä on nuorisolla lisääntynyt silminnähden. En olisi niin huolestunut mopojen virittelystä ja ylinopeuksista -näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.

On kyllä joskus hirveä seurata, kun tuntuu, että näillä keskenkasvuisilla ei olisi mitään itsesuojeluvaistoa: asun esikaupunkialueella, jossa on verkkona tasa-arvoisia risteyksiä -monessa näkyvyys risteävälle tielle on olematon. Autollakin joutuu työntämään keulansa pitkälle tien puolelle, että näkee oikealta tulevat.

Parisen viikkoa sitten sivukadulta kaartoi jyrkästi vastaantulevien kaistalla leikaten moposkootteri kaksi päällä. Vauhti kiihtyi nopeaan ja katselin taakseni, kun mopo ylitti kolme tasa-arvoista risteystä yhtään hiljentämättä. Tuo on uhkapeliä, jota joltakin noista oikelta tulevilta kaduilta tuleva autoilija olisi voinut myös harrastaa. Kahden tuollaisen osapuolen kohdatessa ei ole vaikea arvata, kenelle käy heikommin.

Veikkaan, että mopokolarien lisääntyminen aiheuttaa jonkinlaisia toimenpiteitä viranomaisten taholta.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 5.9.2007 9:41

Noista poliisien koeajoista. Aikanaan kun olin itse ~15.v niin koulullamme suoritettiin poliisin puolesta useita tehoratsioita. Koulussa kuulutettiin että kaikki mopon omistajat ulos. Poliisit osoittivat mopoa ja kysyivät omistajaa. Sitten omistaja polkaisee mopon käyntiin ja poliisi setä vääntää kahvaa. Jos kone kuullostaa pirteältä niin sitten koeajo ja sakot jos viritetty(Tämä testaus ei tosin enään toimi näissä nyky variaattori vehkeissä). Omaa tyhmyyttä jos tälläisissä jää kiinni. A. ei ole pakko mennä ulos pyörän viereen ja laittaa sitä käyntiin(sama kun ajossa jää kiinni). B. Jos poliisi sattuu takavarikoimaan pyörän(tuskin) koska et ollut paikalla niin rikosilmoitus vetämään. Ilmoittaa vain että kyseinen pyörä on varastettu. Saa taas nakattua kapuloita rattaisiin. C. Ei välttämättä kannata pysäköidä mopoa sinne mopoparkkiin jossa kaikkien mopot ovat. Veljen suht reippaasti viritettu pv oli aina parkissa koulua vastapäätä seurakuntatalon pihassa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.9.2007 13:32

^Kaipa se omistaja sen mopon omistajan kuitenkin saa tarvittaessa selville. Rekisterikilpihän niissä on.

Antero
-
Viestit: 1279
Liittynyt: 19.8.2003 10:51

ViestiKirjoittaja Antero » 5.9.2007 14:19

^^ Huohhhhh.... "kapuloita rattaisiin.." Kyllä siitä varmaan rispekti pissisten joukossa kasvaa kun on miestä pullikoida virkavallalle, vai oliko tässä nyt joku järkeväkin asiankohta?

Ja veikkaan että jos virkavalta ilmoittaa, että tämän kulkuneuvon omistaja esiin, taas kovistellaan siellä pissisten joukossa ja setä sen jälkeen selvittää sen omistajan kilvistä niin tod. näk. rappastaan lappu vielä virkavallan vastustamisesta.

Mutta mitäs sitä ei tekisi että saa pikkusen heitellä "kapuloita rattaisiin".... huohhh...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.9.2007 16:18

Tämä vaikuttaa jo ihan pentujen kissa ja hiiri -leikiltä. Täälläkin karvattomat teinit kurmuuttavat pyöriään ala-asteen pihalla ja yrittävät kovasti keulia -varmaan sen takia, että saa rispektiä keskenkasvuisten tyttösten joukossa. Sitten jos jostakin tulee viestiä, että kytät on tienoilla, kaasutellaan kovaa kyytiä karkuun.
Jos poliisi sattuu takavarikoimaan pyörän(tuskin) koska et ollut paikalla
Jos et ole paikalla, niin miten sen ylipäätään saa käyntiin?
Saa taas nakattua kapuloita rattaisiin
Olisikohan tälläisia päättömyyksiä laukovan henkilön viisaampi rattaiden sijaan laittaa se kapula suuhunsa ettei möläyttele typeryyksissään tuollaista skeidaa.

SR2001
-
Viestit: 742
Liittynyt: 12.6.2006 9:54

ViestiKirjoittaja SR2001 » 5.9.2007 21:09

En lukenut koko ketjua joten tästä voi olla ollut jo puhetta....

En ymmärrä semmosta asiaa kun täälä porukka poraa kuristimet sun muut mootoriin kuulumattomat osat pois niin sen jälkeen se leimataan tappajamopoksi ja uutisoidaan että mopon rakennetta on muutettu siten että sen ajo-ominaisuudet yms. ei vastaa valmistajan määrityksiä... no, eikös asia ole just päinvastoin?
Mopohan on tällöin palautettu alkuperäiseen "muotoonsa".
EDIT: Puhutaan mopon rakenteellisesta nopeudesta, Suomessa se on paljon alhaisempi kun muualla, varmaan ilmasto vaikuttaa...haurastuu rungot sun muut kun lähestytään absoluuttista nollapistettä....

Käsittääkseni tämmösiä sääntöjä ei juuri muualla euroopassa ole, (Ruotsissa varmaan mutta ei lasketa sitä:))

Jos ajatellaan asiaa hieman pidemmälle niin eikö se olisi hyvä jo mopo ikäisenä alkaa seuraamaan nopeutta ja kunnioittamaan rajoituksia ettei tarvi sitten ekana päivänä kun on kortti taskus ja typerä alla, liipata sitä johonkin kannon nokkaan?

Enpä tiedä oliko jälleen sarjassamme täysin turha viesti mutta hällä väliä:))

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 6.9.2007 13:04

Quote:
Jos poliisi sattuu takavarikoimaan pyörän(tuskin) koska et ollut paikalla

Jos et ole paikalla, niin miten sen ylipäätään saa käyntiin?


Ei saakkaan. Sehän se idea on. Eihän mopoa voi todeta viritetyksi "päältä katsomalla". Mopohan voi olla ihan vakio/laillinen. Mielestäni se on mielivaltaa todeta tälläistä ja viedä esim. kilvet pysäköidystä moposta.

^^ Huohhhhh.... "kapuloita rattaisiin.." Kyllä siitä varmaan rispekti pissisten joukossa kasvaa kun on miestä pullikoida virkavallalle, vai oliko tässä nyt joku järkeväkin asiankohta?

Ja veikkaan että jos virkavalta ilmoittaa, että tämän kulkuneuvon omistaja esiin, taas kovistellaan siellä pissisten joukossa ja setä sen jälkeen selvittää sen omistajan kilvistä niin tod. näk. rappastaan lappu vielä virkavallan vastustamisesta.

Mutta mitäs sitä ei tekisi että saa pikkusen heitellä "kapuloita rattaisiin".... huohhh...


Tarkoituksena oli kertoa miten toimittiin lapsuuden kotikunnallani. Totesin että jos ei ole paikalla. Oletat että ollaan paikalla ja ei ilmoittauduta omistajaksi. En nyt mitään näin tyhmää sentään tarkoittanut. Ehkä kirjoitin asian epäselvästi. Saahan poliisi kutsuttua omistajan asemalla käymään rekisterin perusteella.
Tämä vaikuttaa jo ihan pentujen kissa ja hiiri -leikiltä. Täälläkin karvattomat teinit kurmuuttavat pyöriään ala-asteen pihalla ja yrittävät kovasti keulia -varmaan sen takia, että saa rispektiä keskenkasvuisten tyttösten joukossa. Sitten jos jostakin tulee viestiä, että kytät on tienoilla, kaasutellaan kovaa kyytiä karkuun.

Quote:
Saa taas nakattua kapuloita rattaisiin
Olisikohan tälläisia päättömyyksiä laukovan henkilön viisaampi rattaiden sijaan laittaa se kapula suuhunsa ettei möläyttele typeryyksissään tuollaista skeidaa.


Tarkoitus oli yleensäkin todeta että tälläinen kutsutaan kaikki paikalle ja tarkastetaan kaikki mopot kesken koulupäivän tuskin nyt on "ihan laillista". Sama jos työpaikalla kuulutettaisiin kaikki ulos ja poliisi tarkistaisi keskentyöpäivän autoista onko ne alumiinvanteet muutoskatsastettu. Sitten jos joku ei tule paikalle autoaan esittelemään niin kilvet pois. Eihän viesti välttämättä edes tavoita vastaanottajaa.
Tällä pikkukunnalla jolta olen kotoisin on ollut monia mielenkiintoisia persoonia poliiseina ja voisi sanoa että lakia on sovellettu omankäden mukaankin. Osa jopa eläkkeelläkin on harrastanut nuorten juomisen valvomista "poliisin" ominaisuudessa. Onpa tullut saatua kirjallinen varoituskin polkupyörällä tien vasenta reunaa ajaessa(20m kaupalle).

Eli siis voi poliisi antaa ketjun aloittajalle sakot jos tulee vastaan 70km/h jos siltä tuntuu. Sitten voi alkaa "pullikoimaan" sakoista kun kerran on toisaalla todettu lailliseksi. Myönnetään eksyin kyllä aiheesta.

Mutta joo itse kyllä olin 15 vuotiaana aika pentu. Onhan tuosta jo reippaat 11.v aikaa. On hyvä tietää että suurin osa täällä kirjoittelevista on ollut jo teini-iässä varsin kypsiä ja vastuuntuntoisia ihmisiä.
Viimeksi muokannut Ariva, 6.9.2007 13:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 6.9.2007 13:21

Heh, täällähän on hyvä vääntö päällänsä.
Kyllä sitä itsekin muistaa kuin eilisen päivän, kun pikkupiparin toivossa mopolla kovasti koitettiin keulia ja nurtsia väännettiin metrikaupalla rullalle. Olihan se ihan v*tun siistiä tuolloin.
Se, että moista ei nykyään ymmärrä merkkaa vain sitä, että aivoissa on kalkkeumat päässy vallalle ;)

jeepe
-
Viestit: 30
Liittynyt: 3.8.2004 21:37

ViestiKirjoittaja jeepe » 22.9.2007 12:44

Itse allekirjoittaneena kasasin eräälle nimeltämainitsemattomalle firmalle vastaavia kiinalaisia skoottereita, niin tuli huomattua että mopot kulkivat suoraan paketista kasattuna valmiiksi laidasta laitaan, toiset 30km/h toiset taas 65km/h.

Kaasarissa olevaa luistin liikettä rajoittaavaa ruuvia sitten ruuvattiin asiakkaille tarpeen mukaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.9.2007 13:52

Kuva

Sergey
-
Viestit: 672
Liittynyt: 1.7.2006 0:40

ViestiKirjoittaja Sergey » 22.9.2007 14:31

Joo itellä on tollanen nelari Fude kans ja repäsin sillä tutkaan 77kmh vakiona :D Katsastusasemallehan sitä jouti menee, mutta tuolloin ei nykylainsäädäntöä vielä ollut, se tuli vasta 3kk myöhemmin. Eli mun on rekisterissä rajoittamattomana. Ja sakot tuli vain ylinopeudesta!

Nykymopothan kyllä on yhtä turvallisia kuin esim. kevytmoottoripyörät... Mutta kuskit ei ole. Jatkuvasti tulee kakspäällä porukkaa vastaan väärää kaistaa pitkin ja kyydissä olevalla ei kypärää. Tilastojen mukaan ollaan kuitenkin todella reilusti alle 80-90 luvun kuolematilastoista, 2005 kuolleita 4!, 2006 kuolleita 13. Koko 2000 luku ollut keskimäärin alle 10... verrataanpa meidän nuoruuteen 80 ja 90 lukuihin... lukemat on 30-40 paikkeilla. Eli kuolemien määrä per mopo on vähentynyt neljännekseen entisestä. Vuoden 2005 alhainen lukema on vain tilastovääristymä joka vain sokaisee poliitikkojen näkökantaa.

Valitettavasti onnettomuuksien määrä on tuplaantunut neljästä, viidestäsadasta kahdeksaansataan, mutta sekin on selvä heijastus kaluston määrän räjähdysmäiseen kasvuun. Nyt rekisterissä 180 tuhatta mopoa, vuoteen 2003 asti oli reilu satatuhatta vajaat 10 vuotta.

Kaikissa euroopan maissa mopojen virittäminen on kielletty, italiassa, espanjassa jne. se vain ei kiinnosta poliisia.

Lähde: Tilastokeskus Tieliikennekuolemat ja -loukkaantumiset 13.8.2007 ja AKE.

(Ja kuinkahan moni täälläkin ajelee viritetyllä autolla jonka papereissa lukee tehojen kohdalla jotain muuta kuin se oikeasti on?) ;)


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 13 vierailijaa