TDI -98 90hp hukkaa tehot pakkasella

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Scrooge
-
Viestit: 24
Liittynyt: 9.2.2006 18:09

TDI -98 90hp hukkaa tehot pakkasella

ViestiKirjoittaja Scrooge » 9.2.2006 18:21

Terve, tässä ensipostaukseni tänne :)

Ongelmana on lähes 300kkm ajettu TDI joka toimii muuten mainiosti, mutta kun pakkasta on noin 12 astetta tai enemmän, niin teho on hukassa. Huippunopeus on silloin jotakin 115-120 ja kiihtyminen hidasta. Auto oli noin 5000 km sitten huollossa ja saamassani testerilapussa ei ollut mainintaa vioista.

Vika ilmenee yleensä niin, että kun rampilta tms. lähtee kiihdyttämään, niin tehot yhtäkkiä leikkautuvat, ikäänkuin kone vetäisi "herneen nenään". Tästä on sitten olemassa erilaisia variaatioita, mutta lauhalla kelillä (lämpimämpää kuin -10)tuntuu kulkevan.

Ykkösepäilyn kohde itselläni on polttoaineen saanti. Kaikki suodattimet kerrottiin vaihdetun viime huollossa. Osaisiko joku esittää sivistyneen arvauksen?

Kiitoksia jo ennakkoon.

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 9.2.2006 18:55

Ei olis mikään ihme vaikka on 5000km ajettu suodatin ja menee paskaks, nimittäin on kokemusta. Koeta vaihtaa se ekaks.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 9.2.2006 19:52

Voi myös johtua VNT siipien jumimisesta johtuvasta vikatilaan menemistesä...

kosarn
-
Viestit: 456
Liittynyt: 23.7.2003 8:32

ViestiKirjoittaja kosarn » 9.2.2006 19:57

minulla oli viimetalvena kostetutta alipaineletkussa joka menee VNT:lle muuta silloin oli kyllä veto hukassa kokoajan

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 9.2.2006 20:04

98 ikäinen 90hp tdi, ei ainakaan vnt-siivissä ole vikaa..:)

ahtopainesolenoidi siinä reistaa.

matti.l
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 9.2.2006 22:52

Ittellä on vastaavanlaista ongelmaa myös oman 90hp AHU:n kanssa, kun on kovempaa pakkasta. Tuntuu tosiaan että ikäänkuin menisi vikatilaan, kun hiukan kovempaa kiihdyttää. Ja ei palaudu muuten kun heittämällä virrat pois ja takaisin päälle.

Ahtopainemittari täytyisi asentaa, niin voisi hiukan seurailla mitenkä ahdot käyttäytyy.
Viimeksi muokannut matti.l, 10.2.2006 1:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jantunen
-
Viestit: 38
Liittynyt: 9.8.2004 18:40

ViestiKirjoittaja jantunen » 9.2.2006 23:27

Raaka veikkaus! Itellä menee vikatilaan johtuen n75 venttiilistä(ahtopaineensäädin)

jukkaik
-
Viestit: 40
Liittynyt: 23.12.2005 7:33

ViestiKirjoittaja jukkaik » 10.2.2006 7:00

Kannattaa käydä läpi myös kaikki alipaineletkut onko paskaa tai vuotoja. Itsellä syyllinen vikatiloihin oli vuotava egr- venttiilin ohjausletku. Itsekin vaihdoin n75 solenoidin turhaan, olis kannattanut tarkistaa letkut ekana. Ahtopainemittarin asennusta suosittelen lämpimästi, voi säästää turhalta kannentiivisteen vaihdolta.

Joskus voi nimittäin toiminta olla sellaista, ettei mene vikatilaan vaikka pitäisi...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 10.2.2006 10:52

yksi ääni lisää n75 venttiilille....kokemuksia on,kuinka ahtaajat on lomalla ja ei kulje.

Scrooge
-
Viestit: 24
Liittynyt: 9.2.2006 18:09

ViestiKirjoittaja Scrooge » 10.2.2006 14:44

Kiitoksia vastauksista. Koetan viikonvaihteessa ehtiä metsästämään vikaa, aloitan niistä letkuista. Tosin nyt kun on pakkaset helpottaneet niin kulkee taas kuin mitään ongelmaa ei ikinä olisi ollutkaan...

zippola
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.9.2003 9:10

ViestiKirjoittaja zippola » 11.2.2006 15:17

kylllä vain syy löytyy rikkinäisestä ahtopainesolenoidista, itsellä n.380tkm ajettu 1z -96 ja teki juuri samaa siihen asti kun vaihdoin sen solenoidin....

JPL
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.10.2005 8:17

Lastutettu Golf 4motion (AGR), tippuu vikamoodille.

ViestiKirjoittaja JPL » 20.5.2006 20:53

Oireet mulla samanlaiset kun alkuperisessä viestissä.

Kun ajaa motarilla vitosella ja kierrokset ~2800rpm (~130km/h) tippuu jatkuvasti vikamoodille. Aiemmin teki vain kovilla pakkasilla, mutta nyt jatkuvasti. Alle 120km/h nopeuksilla ei mitään ongelmia mut sen yli temppuilee koko ajan. Tilanne on pahentunut viime talvesta rajusti.

Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin vikakohteita voi olla monta. 1) Turbon letkuissa paskaa 2) Ahtopaineen säädin 3) n75 (egr?) - solenoidi 4) jumittavat turbon siivet

Nyt tarviis apuva et millä paikallistan vian? Löytyy VAG-COM ja piuha, mitä arvoja pitäisi seurailla? Tai mistä alkaa vianetsintä?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 20.5.2006 22:29

ahtopainemittarin tai vag-com tulkinnalla. Voisin uskaltaa väittää, että ahtimen siivet jumii.

JPL
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.10.2005 8:17

ViestiKirjoittaja JPL » 20.5.2006 22:38

Mitä pitäis VAG-COM näyttää? Jos oon oikein ymmärtäny niin actual MAP ei sais ylittää kovin paljoo/pitkään specified MAPia? Vai? Paineet pyörii maksimissaan siellä 2,5bar yläpuolella. Miten sais parhaiten analysoitua ton siipien jumimisen?

JPL
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.10.2005 8:17

ViestiKirjoittaja JPL » 21.5.2006 14:48

Niin ja tässä hetken keskusteluja selailleena, eikös AGR ole kiinteäsiipinen? Vai? Pitääkö turbo irrottaa ennen kuin tietää mikä siellä on kiinni?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 21.5.2006 19:59

AGR on hukkaportillisella(lue idioottivarmalla) mutkalla. Kannattaa tarkastaa letkut mitkä menee sinne turbon kellolle sielltä N75 venttiililtä ettei ole vuotoja missään. jos on vuoto niin hukkaportti ei aukeakkaan vaikka ohjelma sitä pyytää->ahdot nousevat->vikatila.

JPL
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.10.2005 8:17

ViestiKirjoittaja JPL » 21.5.2006 20:37

Juurikin tulin konepellin alta. Toinen alas menevistä letkuista (joko kellolle tai siihen viereen, en oo varma ku on aikas ahtaassa paikassa) on rispaantunut ainakin pinnasta. Jahka pääsen taas motarille kokeilee ni mitä ryhmää kannattaa seurata VAG-COMlla? Ilmeisesti 11?

Kone antaa vikakoodia 17965 - Charge Pressure Control: Positive deviation, P1557-35-10 --- Intermittent.

Kun yritin löytää kellolta tulevaa työntankoa en löytänyt muuta kuin öljyä. Ainakin kuvien mukaan hankalassa paikassa lohkon ja turbon välissä. Taitaa olla aika turbohuollolle?

Vika tosiaan ilmenee vain kun ajaa moottoritiellä tasaisella ~130km/h = 2800rpm nopeudella.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 13.6.2006 21:47

JPL:

Joko vika löytyi? Oma 66kW AGR tekee juurikin tuota samaa ja vain motarilla pidempää matkaa ajaessa.

Aje
-
Viestit: 240
Liittynyt: 27.5.2006 13:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Aje » 14.6.2006 21:08

Nyt ahtopaineensäädin vaihdettu ja tuntuisi hienosti toimivan. Ei tosiaan mikään erikoinen mokkula vaihtaa. Tosin n. 70e hintaan luulisi onnistuvan yksinkertaisen sähkösolenoidin valmistaminen kestävämmäksikin.

Enivei, toivottavasti lähti nyt pelaamaan.

JPL
-
Viestit: 31
Liittynyt: 27.10.2005 8:17

Ahtopaineensäätöventtiilin testaaminen

ViestiKirjoittaja JPL » 18.10.2006 18:47

Kelit kylmeni ja vikamoodille tippumiinen yleistyi. Siitä suivaantuneena rupesin kaivelee kyseistä asiaa taas. Autodata 2005:stä löysin ohjeen miten testata venttiili. Ei muuta ku piuhat irti ja vastusta mittaamaan. Autodatan mukaan vastus pitäisi olla 25-45ohm toimivassa venttiilissä. No omassahan oli yli 100ohmia. Eli siis ajoin Bernerille, hain uuden ja mittasin, tulos 36ohm. Nyt pitäis vielä päästä toteamaan toimivuus mutta ainakaan tiukkojen koeajojen jälkeen ei enää tiputtanut vikamoodille.

Eli siis, seuraavan kerran kun jonkun AGR hävittää äkillisesti tehot, piuhat irti N75:lta ja nastojen välinen vastus mitaten. Jos ei välillä 25-45ohm, kauppaan ja uutta tilalle.

Toivottavasti tämä helpottaa jonkun muunkin elämää. Itsellä oli toi vikamoodille tippuminen niin harvinaista ettei kesällä paljon häirinnyt ja homma jäi silleen. Mutta nyt kelien kylmettyä alko uusimaan.

Ainiin, ja toiseen nastaan pitäisi tulla sytytysvirrat kytkettynä 11-14V. Kai se on sama mitata sekin ku piuhat kerta on irti ;)

Lisäys 22.11.
Nyt on uus ahtopaineensäätöventtiili ollu kuukauden kiinni. Ei mitään ongelmia. Piti näköjään Autodata 2005:den tiedot vastuksesta paikkansa.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 10.12.2006 18:31

Ainiin, ja toiseen nastaan pitäisi tulla sytytysvirrat kytkettynä 11-14V. Kai se on sama mitata sekin ku piuhat kerta on irti ;)


Kaverin AHU-Passatissa on noita kulkuongelmia. Mittasimme kyseisestä autosta virrat kytkettynä noiden nastojen väliltä jännitteeksi 5 volttia. Omassa autossa (1z-moottorinen Audi) jännite oli 12,6 volttia. Mistä johtuu ja voiko tämä aiheuttaa sen tehottomuuden?

artos
-
Viestit: 331
Liittynyt: 7.2.2006 15:01

ViestiKirjoittaja artos » 10.12.2006 21:24

Hapettunut johto tai liitos (esim. maa tms)?

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 11.12.2006 14:39

Onko tietoa mistä noita maadoituspisteitä kannattaa lähteä hakemaan? Nyt se nimittäin antaa sellaiset vikakoodit jotka viittaa huonoon maahan, sekä ahtopaineensäätösolenoidin että MAFin osalta.

S.S.
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.12.2006 14:32

ViestiKirjoittaja S.S. » 13.12.2006 15:23

Uutena tulokkaana pari kysymystä aiheeseen liittyen.

Eli auto on Passat -99 81 kw AFN. Auto oli 180 tkm huollossa, jossa myös vaihdettiin MAF ja alipainekellolle menevä letku, joka ohjaa käsittääkseni turbon siipiä. Huollon jälkeen kävivät koeajolla ja auto meni vikatilaan kovissa vedätyksissä. Epäilivät että turbon siivet jumii. Vikakoodi oli muistaakseni Boost pressure eli kai ahtaa liikaa.

Mittasivat N75 vastuksen ja oli alle yllä mainittujen autodatan rajojen, mutta epäilivät silti turboa.

Helpoiten sen saa vikatilaan kun yrittää kiihdyttää nelosella tai vitosella 80 km/h, niin kiihtyy noin 10 sekkaa johonkin 105 km/h ja sitten menee vikatilaan.

Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin uuden turbon hommaaminen ja siihen liittyen jos ostaa isomman turbon eli PD130:n turbo niin tarviiko tehdä muuta kuin nostaa syöttöjä esim. viritysboxilla?

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 13.12.2006 15:55

vanhan huolto ja kompurapuolen päivitys isompaan on mielestäni halvempi vaihtoehto.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 13.12.2006 16:08

^ Ei ehkä juuri sillä hetkellä halvempi mutta saa takuulla toimivan ahtimen, toisin kuin käytettyjen kohdalla usein on asian laita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa