TDI -98 90hp hukkaa tehot pakkasella
Valvoja: ffp jäsenet
TDI -98 90hp hukkaa tehot pakkasella
Terve, tässä ensipostaukseni tänne :)
Ongelmana on lähes 300kkm ajettu TDI joka toimii muuten mainiosti, mutta kun pakkasta on noin 12 astetta tai enemmän, niin teho on hukassa. Huippunopeus on silloin jotakin 115-120 ja kiihtyminen hidasta. Auto oli noin 5000 km sitten huollossa ja saamassani testerilapussa ei ollut mainintaa vioista.
Vika ilmenee yleensä niin, että kun rampilta tms. lähtee kiihdyttämään, niin tehot yhtäkkiä leikkautuvat, ikäänkuin kone vetäisi "herneen nenään". Tästä on sitten olemassa erilaisia variaatioita, mutta lauhalla kelillä (lämpimämpää kuin -10)tuntuu kulkevan.
Ykkösepäilyn kohde itselläni on polttoaineen saanti. Kaikki suodattimet kerrottiin vaihdetun viime huollossa. Osaisiko joku esittää sivistyneen arvauksen?
Kiitoksia jo ennakkoon.
Ongelmana on lähes 300kkm ajettu TDI joka toimii muuten mainiosti, mutta kun pakkasta on noin 12 astetta tai enemmän, niin teho on hukassa. Huippunopeus on silloin jotakin 115-120 ja kiihtyminen hidasta. Auto oli noin 5000 km sitten huollossa ja saamassani testerilapussa ei ollut mainintaa vioista.
Vika ilmenee yleensä niin, että kun rampilta tms. lähtee kiihdyttämään, niin tehot yhtäkkiä leikkautuvat, ikäänkuin kone vetäisi "herneen nenään". Tästä on sitten olemassa erilaisia variaatioita, mutta lauhalla kelillä (lämpimämpää kuin -10)tuntuu kulkevan.
Ykkösepäilyn kohde itselläni on polttoaineen saanti. Kaikki suodattimet kerrottiin vaihdetun viime huollossa. Osaisiko joku esittää sivistyneen arvauksen?
Kiitoksia jo ennakkoon.
Ittellä on vastaavanlaista ongelmaa myös oman 90hp AHU:n kanssa, kun on kovempaa pakkasta. Tuntuu tosiaan että ikäänkuin menisi vikatilaan, kun hiukan kovempaa kiihdyttää. Ja ei palaudu muuten kun heittämällä virrat pois ja takaisin päälle.
Ahtopainemittari täytyisi asentaa, niin voisi hiukan seurailla mitenkä ahdot käyttäytyy.
Ahtopainemittari täytyisi asentaa, niin voisi hiukan seurailla mitenkä ahdot käyttäytyy.
Viimeksi muokannut matti.l, 10.2.2006 1:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kannattaa käydä läpi myös kaikki alipaineletkut onko paskaa tai vuotoja. Itsellä syyllinen vikatiloihin oli vuotava egr- venttiilin ohjausletku. Itsekin vaihdoin n75 solenoidin turhaan, olis kannattanut tarkistaa letkut ekana. Ahtopainemittarin asennusta suosittelen lämpimästi, voi säästää turhalta kannentiivisteen vaihdolta.
Joskus voi nimittäin toiminta olla sellaista, ettei mene vikatilaan vaikka pitäisi...
Joskus voi nimittäin toiminta olla sellaista, ettei mene vikatilaan vaikka pitäisi...
Lastutettu Golf 4motion (AGR), tippuu vikamoodille.
Oireet mulla samanlaiset kun alkuperisessä viestissä.
Kun ajaa motarilla vitosella ja kierrokset ~2800rpm (~130km/h) tippuu jatkuvasti vikamoodille. Aiemmin teki vain kovilla pakkasilla, mutta nyt jatkuvasti. Alle 120km/h nopeuksilla ei mitään ongelmia mut sen yli temppuilee koko ajan. Tilanne on pahentunut viime talvesta rajusti.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin vikakohteita voi olla monta. 1) Turbon letkuissa paskaa 2) Ahtopaineen säädin 3) n75 (egr?) - solenoidi 4) jumittavat turbon siivet
Nyt tarviis apuva et millä paikallistan vian? Löytyy VAG-COM ja piuha, mitä arvoja pitäisi seurailla? Tai mistä alkaa vianetsintä?
Kun ajaa motarilla vitosella ja kierrokset ~2800rpm (~130km/h) tippuu jatkuvasti vikamoodille. Aiemmin teki vain kovilla pakkasilla, mutta nyt jatkuvasti. Alle 120km/h nopeuksilla ei mitään ongelmia mut sen yli temppuilee koko ajan. Tilanne on pahentunut viime talvesta rajusti.
Mikäli olen ymmärtänyt oikein niin vikakohteita voi olla monta. 1) Turbon letkuissa paskaa 2) Ahtopaineen säädin 3) n75 (egr?) - solenoidi 4) jumittavat turbon siivet
Nyt tarviis apuva et millä paikallistan vian? Löytyy VAG-COM ja piuha, mitä arvoja pitäisi seurailla? Tai mistä alkaa vianetsintä?
Juurikin tulin konepellin alta. Toinen alas menevistä letkuista (joko kellolle tai siihen viereen, en oo varma ku on aikas ahtaassa paikassa) on rispaantunut ainakin pinnasta. Jahka pääsen taas motarille kokeilee ni mitä ryhmää kannattaa seurata VAG-COMlla? Ilmeisesti 11?
Kone antaa vikakoodia 17965 - Charge Pressure Control: Positive deviation, P1557-35-10 --- Intermittent.
Kun yritin löytää kellolta tulevaa työntankoa en löytänyt muuta kuin öljyä. Ainakin kuvien mukaan hankalassa paikassa lohkon ja turbon välissä. Taitaa olla aika turbohuollolle?
Vika tosiaan ilmenee vain kun ajaa moottoritiellä tasaisella ~130km/h = 2800rpm nopeudella.
Kone antaa vikakoodia 17965 - Charge Pressure Control: Positive deviation, P1557-35-10 --- Intermittent.
Kun yritin löytää kellolta tulevaa työntankoa en löytänyt muuta kuin öljyä. Ainakin kuvien mukaan hankalassa paikassa lohkon ja turbon välissä. Taitaa olla aika turbohuollolle?
Vika tosiaan ilmenee vain kun ajaa moottoritiellä tasaisella ~130km/h = 2800rpm nopeudella.
Ahtopaineensäätöventtiilin testaaminen
Kelit kylmeni ja vikamoodille tippumiinen yleistyi. Siitä suivaantuneena rupesin kaivelee kyseistä asiaa taas. Autodata 2005:stä löysin ohjeen miten testata venttiili. Ei muuta ku piuhat irti ja vastusta mittaamaan. Autodatan mukaan vastus pitäisi olla 25-45ohm toimivassa venttiilissä. No omassahan oli yli 100ohmia. Eli siis ajoin Bernerille, hain uuden ja mittasin, tulos 36ohm. Nyt pitäis vielä päästä toteamaan toimivuus mutta ainakaan tiukkojen koeajojen jälkeen ei enää tiputtanut vikamoodille.
Eli siis, seuraavan kerran kun jonkun AGR hävittää äkillisesti tehot, piuhat irti N75:lta ja nastojen välinen vastus mitaten. Jos ei välillä 25-45ohm, kauppaan ja uutta tilalle.
Toivottavasti tämä helpottaa jonkun muunkin elämää. Itsellä oli toi vikamoodille tippuminen niin harvinaista ettei kesällä paljon häirinnyt ja homma jäi silleen. Mutta nyt kelien kylmettyä alko uusimaan.
Ainiin, ja toiseen nastaan pitäisi tulla sytytysvirrat kytkettynä 11-14V. Kai se on sama mitata sekin ku piuhat kerta on irti ;)
Lisäys 22.11.
Nyt on uus ahtopaineensäätöventtiili ollu kuukauden kiinni. Ei mitään ongelmia. Piti näköjään Autodata 2005:den tiedot vastuksesta paikkansa.
Eli siis, seuraavan kerran kun jonkun AGR hävittää äkillisesti tehot, piuhat irti N75:lta ja nastojen välinen vastus mitaten. Jos ei välillä 25-45ohm, kauppaan ja uutta tilalle.
Toivottavasti tämä helpottaa jonkun muunkin elämää. Itsellä oli toi vikamoodille tippuminen niin harvinaista ettei kesällä paljon häirinnyt ja homma jäi silleen. Mutta nyt kelien kylmettyä alko uusimaan.
Ainiin, ja toiseen nastaan pitäisi tulla sytytysvirrat kytkettynä 11-14V. Kai se on sama mitata sekin ku piuhat kerta on irti ;)
Lisäys 22.11.
Nyt on uus ahtopaineensäätöventtiili ollu kuukauden kiinni. Ei mitään ongelmia. Piti näköjään Autodata 2005:den tiedot vastuksesta paikkansa.
Ainiin, ja toiseen nastaan pitäisi tulla sytytysvirrat kytkettynä 11-14V. Kai se on sama mitata sekin ku piuhat kerta on irti ;)
Kaverin AHU-Passatissa on noita kulkuongelmia. Mittasimme kyseisestä autosta virrat kytkettynä noiden nastojen väliltä jännitteeksi 5 volttia. Omassa autossa (1z-moottorinen Audi) jännite oli 12,6 volttia. Mistä johtuu ja voiko tämä aiheuttaa sen tehottomuuden?
Uutena tulokkaana pari kysymystä aiheeseen liittyen.
Eli auto on Passat -99 81 kw AFN. Auto oli 180 tkm huollossa, jossa myös vaihdettiin MAF ja alipainekellolle menevä letku, joka ohjaa käsittääkseni turbon siipiä. Huollon jälkeen kävivät koeajolla ja auto meni vikatilaan kovissa vedätyksissä. Epäilivät että turbon siivet jumii. Vikakoodi oli muistaakseni Boost pressure eli kai ahtaa liikaa.
Mittasivat N75 vastuksen ja oli alle yllä mainittujen autodatan rajojen, mutta epäilivät silti turboa.
Helpoiten sen saa vikatilaan kun yrittää kiihdyttää nelosella tai vitosella 80 km/h, niin kiihtyy noin 10 sekkaa johonkin 105 km/h ja sitten menee vikatilaan.
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin uuden turbon hommaaminen ja siihen liittyen jos ostaa isomman turbon eli PD130:n turbo niin tarviiko tehdä muuta kuin nostaa syöttöjä esim. viritysboxilla?
Eli auto on Passat -99 81 kw AFN. Auto oli 180 tkm huollossa, jossa myös vaihdettiin MAF ja alipainekellolle menevä letku, joka ohjaa käsittääkseni turbon siipiä. Huollon jälkeen kävivät koeajolla ja auto meni vikatilaan kovissa vedätyksissä. Epäilivät että turbon siivet jumii. Vikakoodi oli muistaakseni Boost pressure eli kai ahtaa liikaa.
Mittasivat N75 vastuksen ja oli alle yllä mainittujen autodatan rajojen, mutta epäilivät silti turboa.
Helpoiten sen saa vikatilaan kun yrittää kiihdyttää nelosella tai vitosella 80 km/h, niin kiihtyy noin 10 sekkaa johonkin 105 km/h ja sitten menee vikatilaan.
Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin uuden turbon hommaaminen ja siihen liittyen jos ostaa isomman turbon eli PD130:n turbo niin tarviiko tehdä muuta kuin nostaa syöttöjä esim. viritysboxilla?
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa