1.9 tdi täristää tyhjäkäynnillä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

lukkomies
-
Viestit: 30
Liittynyt: 16.11.2004 9:41

1.9 tdi täristää tyhjäkäynnillä

ViestiKirjoittaja lukkomies » 28.1.2006 23:21

Eli auto on a4 2001 1.9 tdi(85kw), ajettu 160tkm. Moottori tärisee jostain syystä tyhjäkäynnillä niin voimakkaasti että koko auto tärisee havaittavasti. Myös kytkin täristää liikkeelle lähdettäessä, muuten kulkupuoli on kohdallaan. Voisiko vika olla vauhtipyörässä(onko joku kaksoismassa) tai moottorin kiinnityskumeissa? Olen kyseistä autoa hankkimassa, hyviä vinkkejä mitä remontteja odotettavissa näillä kilometreillä? Kiitos etukäteen.

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 30.1.2006 9:02

Tulis mieleen moottorin tukikumit.

passatpwd
-
Viestit: 110
Liittynyt: 25.10.2005 14:56

ViestiKirjoittaja passatpwd » 5.2.2006 23:11

itse ainakin huomannut että kun pakkasta yli -15astetta, kone tärisee tosikovaa, oletan syyn olevan kovaksi jäätyneet "tärinäkumit"

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 29.4.2006 0:57

nyt leoni pari kertaa alkanut tärisemään ajon jälkeen. ajettu n.139tkm vm.2001 81kW. eli kun on pysähtynyt esim. liikennevaloihin nii tuntuu tärinä. välillä heikosti mut välillä sit ihan selvästi. olipahan vaihde päällä ja kytkin pohjassa tai vaihde vapaalla niin täristää. mikäköhän mahtaisi olla vialla?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 29.4.2006 22:19

Viriboksi liian kireellä?

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 30.4.2006 1:50

ei oo ollu viripoksi kiinni pitkään aikaan, vag-com näyttäs syöttöjen arvoks 2.6

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 3.5.2006 14:31

nyt se leoni simahti kokonaan... aamusta ku töihin päin läksin nii pientä nakutusta kuulu konehuoneesta.. sit tuolla matkalla alko kauhee rahina pienillä kierroksilla kuulumaan. siitä se sit voimistu ja valoista kun läks hiljalleen kiihyttämään nii alko nykimää ja sit vaan simahti kokonaan. kylläpä vituttaapi, nii ja sit tuo ei enää lähde käyntiin..kyllä se yrittää sitä pyörittää mut ei vaan starttaa
Viimeksi muokannut ghousti, 3.5.2006 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 3.5.2006 15:44

olis vähän mutua=jako hypännyt.....

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 4.5.2006 22:38

tänään laakkosella sanovat moista että ois joko jakopäänhihna katkennut tai sit joku niistä kiristysrullista menny särki. huomenna ottaa koppa auki ja kattoo mitä sieltä löytyy

andeRS
-
Viestit: 604
Liittynyt: 23.7.2003 20:41

ViestiKirjoittaja andeRS » 5.5.2006 8:29

Ei ole sitten kovin edullinen remppa sulle tiedossa. Päivitteleppä kuulumisia ihan mielenkiinnosta.
Oliko hihna vaihdettu ajallaan ja paljon ny oli mittarissa?

Paras ajaa varmasti, Volkswagen ..... JA PASKAT !

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 5.5.2006 10:03

hihna+vesipumppu+rullat vaihettiin vähän ennen 90tonnia, nyt mittarissa 139tonttuu.
korjaamolla sanovat että hihnan pitäis kyl kestää seuraavaan vaihtoon, eli osien puolesta pitäis kyl takuuseen mennä.
Viimeksi muokannut ghousti, 5.5.2006 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 5.5.2006 10:04

Kampiakselin hihnapyörän pultti pettänyt ? Samalla kiila särkynyt ?

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 5.5.2006 16:38

uudemmissa tdi:ssä ei tuota pultti/kiila-ura ongelmaa olla.. mutta melkein kaikkihan on mahdollista..

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 5.5.2006 17:11

näillä näkymin kiristinrulla ainaski päsähtänyt. suavat korjaamon poijjaat takkuuseen osat vaihella

MMM
-
Viestit: 115
Liittynyt: 6.5.2005 1:00

ViestiKirjoittaja MMM » 6.5.2006 0:40

Minkä ikäsiin asti toi kampiakselin pultti/kiila ongelma on?
Onko vielä 97-afn koneessa?

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 8.5.2006 16:03

kiristin rulla oli sanona sopimuksen irti.. mut eivät sit vaihtaneet hihnaa samalla , huomenna vielä sen vaihtaavat. kaikki työt ja osat takuuseen

nyt on hilut vaihettu. syöttöpumpun puoleltako se nyt oli hihna pompsahtanut ja kiristinrulla siitä, ei kuiteskaan nokka-akselilta muuten ois ollu venat solmussa.

mut vielä jää jumputtamaan/hytkyymään ajon jälkeen.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 18.5.2006 23:48

oiskohan sittenki tuo kiristinrullan särkyminen ja hihnan pompsahtaminen viottanut venttiileitä. just sellanen nakuttava ääni kuuluu, tosin pumpun ajotus on pikkasen myöhäsellä jos vielä kokeilis sitä hienosäätää. ja edelleen vaivaa ajon jälkeen hytkyminen/jumputtaminen

selvis tuo ajon jälkeen hytkymisen/jumputtamisenkin syy. syötöt liian pienellä, vähän vag-comilla nosti nii johan taas pelaa

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 7.6.2007 18:50

jatketaanpa taas tänne, edelleen vaivannut tuo koneen huonokäyntisyys.
ja se alkoi tasan sen jälkeen kun kiristinrulla särkyi ja sinne uudet hilut vaihdettiin (hihna ja kiristinrulla).
noh sillonhan sanottiin että ei siinä muuta vikaa ole.
tänään töihin lähtiessä kauhia nakutus, rallatus ja kone kävi huonosti sekä hytky mahottomasti. tosin pienenä lisänä siihen tuli vinkuminen päälle.
auto sit takas tallliin ja odottamaan ensi viikkoa.
maanantaina menee pajalle, tällä kertaa eri paja missä viimoks osat vaihdettiin , ei oikein ole uskoa siihen edelliseen pajaan.

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 11.6.2007 15:24

noniin, tänään tuli soitto pajalta. ruiskutuspumppu sökönä.
oisko kellään tiedossa ehjää pumppua joka käy seat leon 1.9tdi 81kW (ASV) vm.2001 . myös jo valmiiksi isommalla nestepäällä varustettu kelpaa

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 11.6.2007 18:50

heitetäänpä vielä kysymys, mistä eri malleista löytyy käypänen ruiskutuspumppu . vois tuolta saksanmaalta etsiskellä

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 15.6.2007 7:33

tuossa vielä pumpun numero, 0 460 404 977.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.7.2010 11:36

Miten värinättömästi tuollainen 130hp PD-kone pitäisi käydä? Autoni motti käy siten, että kyllä penkkiin tuntee värinää eikä tosiaan mitenkään värinättömyydestä voida puhua. Konetilassa moniuraremmin vaimentaja väpättää hieman (kuuluukin kai vaimentaa remmin vatkausta) ja vesiletkut pitävät pientä värinää.

Onko D-kone aina värinäinen vai millainen? Tukikumit vai mitkä siihen vaikuttaa?

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 19.11.2011 21:16

KErtokaas nyt, kannattaako laittaa kiinteällä massalla vai tuplamassalla ? Olen lukenu kaikki läpi, ja molempia on moitittu ja puolusteltu... kyselly tässä hintoja, kiinteällä 400e sis massan, kytkimen ja painelaakerin, valeon kasaamana paketti, 490e kaksoismassana, saschin paketti. Ja ajopelinä tässä toimii vakio 100heppanen ATD, eikä viriä ole suunnitelmissa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 20.11.2011 8:12

Kaksoismassa silloin ehdottomasti.

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 26.11.2011 11:47

Onkos mitään muuta hilpettä, mitä olis syytä vaihtaa samalla ?

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 27.11.2011 18:29

Kytkin sylinteristä on jossaki ollu puhetta, että olis hyvä vaihtaa samalla ? Entä Kampiakselin tiivistettä tms ?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 27.11.2011 19:13

ajopelinä tässä toimii vakio 100heppanen ATD, eikä viriä ole suunnitelmissa

Jos viisi vaihteinen niin kyllä kiinteen setin laittaisin mutta en valeoo.

tuo 490€ on varmaan pelkän vauhtiksen hinta?

3AHG
-
Viestit: 284
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 28.11.2011 18:13

Ei vaan koko setti, sasch kytkin, kaksoismassa vauhtis, levy + asetelma ja painelaakeri... ja tilasimpa nyt sitten tuon kaksoismassalla :o

jonez_82
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.8.2005 17:17

ViestiKirjoittaja jonez_82 » 4.12.2011 22:38

täältäkin löytyy täristävä 96kw 1.9TDI PD AVF koneinen Audi josta pitäisi vika löytää.

auto täristää tyhjäkäynnillä sekä pienillä kierroksilla tosi voimakkaasti ja
toinen ongelma on reilu sinertävä savutus jo tyhjäkäynnillä ja savu haisee tosi voimakkaasti palamattomalle dieselille, josta epäiltiin suutin vikaa sekä VCDS:n näyttämä korjausarvo cyl1 suuttimelle arvo pysyy 2.99mg/srt koko kierros alueen, jonka vuoksi suuttimet kävivät testitipenkissä ja testin mukaan pysyivät viitearvojen sisällä.

alla kuvat viitearvoista ja testauksesta sekä VCDS arvot tyhjäkäynnillä sekä isommilla kierroksilla.

meneekö tuo suutinjärjestys nokkapyörästä 1 2 3 4 VCDS:ssä Cyl1 , Cyl2 ,Cyl3 Cyl4

voiko nokan ajoitus aiheuttaa tärinää vaikka VCDS:ssä näkyy olevan kohillaan.

neuvoja otetaan vastaan itse epäilen cyl1 suuttimessa olevan jotain häikkää vaikka se testissä pysyikin viitearvoissa.
autoon on myös vaihdettu kytkin ja vauhtipyörä sekä nokka akseli jossakin vaiheessa ei tietoa kuinka paljon on ajettu sen jälkeen.
jakopään remmi on vaihdettu viime kesänä

viitearvot
Kuva
testaus
Kuva

arvot tyhjäkäynnillä suuttimien testauksen jälkeen
Kuva


Kuva

pakkeri
-
Viestit: 38
Liittynyt: 3.9.2004 15:00

ViestiKirjoittaja pakkeri » 13.12.2011 17:49

Toi ykkönen on kauimpana tandem pumpusta, niin tuli mieleen riittääkö pumpun paineet tyhjäkäynnillä. Väsynyt tankkiyksikön siirtopumppu voi tehdä kiusaa myös.

jonez_82
-
Viestit: 13
Liittynyt: 2.8.2005 17:17

ViestiKirjoittaja jonez_82 » 1.1.2012 22:02

audi ei vieläkään kunnossa.

eli tehty seuraavaa->

suuttimet käyny testissä pitäs olla kunnossa.

suuttimien johtosarja uusittu

suuttimien järjestystä muutettu ei vaikutusta 1 sylinterin korjausarvoon. pysyy koko ajan samassa.

tuttuni suomen autohuollosta epäili että öljynpaine ei riittäisi tyhjäkäynnillä
on kuulemma joskus ollut tapaus josta keinuvivuston päässä olevasta lyönti lommista olisi vuotanut. ja oireillut samalla tavoin.

kävin lommit läpi enkä huomannut ainakaan että olisivat huonosti kiinni.

mistähän olis helpon tarkistaa öljyn paineet ja paljonko ne pitäs tyhjäkäynnillä olla??

autona edelleen A6 AVF -02

kuka tekee halvalla ohivuoto/puristuspaine mittauksia oulun alueella?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa