olipas liukasta....
Valvoja: ffp jäsenet
olipas liukasta....
olin töistä ajelemas kotiinpäin tos tunti sitte ja edes ajeli tieaura n.60km/h,köröttelin peräs ja odotin tien suorenemista et pääsee ohi.suora tuli ja lähin ohittamaan n.90km/h ku olin palaamas omalle kaistalle nii golffi lähti kirjaimellisesti rasasta keskellä tietä,pyörähti nokka tulosuuntaan ja pömähti ojaan.tieauran kuski ehti pysähtymään,onneks..
nousin autosta "hieman valkosena" nii aurakuski sano et olipa sulla tuuria,vastasin et niin tais olla johon aurakuski:katoppa taakses,käänsin päätä niin siinähän se katulampun puutolppa metrin pääs autosta..
kakkakopasta ei menny mitää rikki,etupuskuri vähä "käänty" ja sitä ihmettelin et puskurin alapuolella olevaan lippaan ei tullu mitää??olin ihan varma et kylki on solmus ku jysähti aika vauhdilla penkkaan,jos sitä penkkaa ei olisi ollu nii tiedä sit kuinka kauas olis kolpero liitäny..aurakuski hinas golffin tielle ja jatkoin matkaa nii parin kilsan pääs oli toyota ojan pohjalla! onko muualla päin suomee ollu tällänen loska pääkallokeli kuten seinäjoen alueella?
nousin autosta "hieman valkosena" nii aurakuski sano et olipa sulla tuuria,vastasin et niin tais olla johon aurakuski:katoppa taakses,käänsin päätä niin siinähän se katulampun puutolppa metrin pääs autosta..
kakkakopasta ei menny mitää rikki,etupuskuri vähä "käänty" ja sitä ihmettelin et puskurin alapuolella olevaan lippaan ei tullu mitää??olin ihan varma et kylki on solmus ku jysähti aika vauhdilla penkkaan,jos sitä penkkaa ei olisi ollu nii tiedä sit kuinka kauas olis kolpero liitäny..aurakuski hinas golffin tielle ja jatkoin matkaa nii parin kilsan pääs oli toyota ojan pohjalla! onko muualla päin suomee ollu tällänen loska pääkallokeli kuten seinäjoen alueella?
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Hyvä ettei pahemmin käynyt, noiden aura-autojen kanssa saa olla melko varuillaan. Useimmiten kun sen auton edessä on paljon enemmän lunta/sohjoa kuin takana :)
Se lippa muuten kestää uskomattoman paljon murjomista. Lienee kestävin osa koko autossa :Dsitä ihmettelin et puskurin alapuolella olevaan lippaan ei tullu mitää??
Itsekin tuli luisteltua viikonloppuna loskaliirrossa, ja tuloksena oli kiertoreitti jalkakäytävän puolelta. Aura oli vaan ikävästi jättänyt n. 30cm korkean vallin reitille ja etulippa sitten otti lopullisesti itseensä. Putkikin alkoi vissiin vuotamaan ko. tapahtuman johdosta.
Annetaan satasen alennus ko. vaurioista auton mahdolliselle ostajalle ;) Ilmoitushan löytyy vaikka searchilla..
Annetaan satasen alennus ko. vaurioista auton mahdolliselle ostajalle ;) Ilmoitushan löytyy vaikka searchilla..
Paremmin siihen auttaa sopiva vedon lisäys ja vastaohjaus.. aivan kuten aina etuvetosen auton yliohjatessa.
Markku Alen IL 6.4.2006:
Markku Alen IL 6.4.2006:
Alenin mukaan moni kolari olisi vältetty, jos kuljettaja olisi osannut tai uskaltanut ajaa loppuun saakka.
- Jos et luovuta ajamista missään tilanteessa, vaan ajat ratilla ja jarrulla loppuun saakka, niin voit selvitä tilanteesta. Jos painat hartiat lukkoon ja jarrun pohjaan, niin peli on menetetty. Mutta juuri tämän oppii parhaiten jääradalla.
tuo Alenin lausunto on faktaa suurimmalta osin totta. Moni onnettomuus olisi vältettävissä jos vain kuskin kädet pysyisivät ratissa, silmät tiessä ja mieli mukana. Tuon ääritilannekokemuksen hankintaan ei vaan valitettavasti riitä kerta kesässä öljyradalla ajelu. Se vaatii jatkuvaa "pelleilyä" tyhjillä parkkipaikoilla että se tulee sitte automaattisesti kun tilanne sen vaatii. Nykyinen kulttuuri tuntuu vaan olevan että jos jollain autolla perä irtoaa hallitusti vähän liikenteessä, nii se on pahasta. Itse harrastan tätä jatkuvasti ja täytyy sanoa että pari kertaa hankittu tuntuma on pelastanut potentiaaliselta kolaripaikalta.
eipä meikäläisen tilantees paljo vastaohjaukset ja kaasun lisääminen auttanu,ehkä jollain nelivedolla olis tilanteesta selvinny mut kun etuvetonen lähtee 80-90 vauhdis nelipyörä luisuun nii siinä ei paljo alenin kommentit auta..ja väittäsin auton olevan paremmin hallittavis jäällä kuin tiellä jossa on loskaa enemmän kuin laki sallii..
Tai paremmat renkaat taakse. Ikinä ei ole perä edes yrittänyt karata alta, ei irtoa vaikka tarkoituksella yrittäisi :(kyppa85: mk2:lla joutuu tuohon tilanteeseen yllättävän helposti, johtuisko kevyestä perästä? Auttaisikohan hiekkasäkki kontissa?
Edit: Tarkoitin siis parempia renkaita kokonaisuudessaan, hyvät eteen ja taakse :)
Edit2: Vastaohjausista sun muista ei ole iloa, jos asia ei ole selkäytimessä. Jos joutuu ajattelemaan mitä tekisi, auto on jo ojassa tai vastaantulevien kaistalla. Ehdottomasti kannattaa harjoitella sitä liukkaalla rälläämistä suljetulla alueella jos mahdollisuuksia on.
Tero Veelle: lueppa toi mun edellinen viesti uudemman kerran nii huomaat et juuri niin tein kuten oikeaoppisesti pitää tehdä..meikäläisellä ei olis auttanu edes tcs ku auton perä osottaa menosuuntaan jo tien keskiviivalla ohituksen jälkeen...ja sellasia renkaita ei ookkaa tieliikennekäyttöön jotka olis "hyvät" loskalla, joka muuta väittää nii ei oo loskalla ajanu..heh..ei herneitä nenän REIKÄHÄN!=O
Loskalla tosiaan hyvistäkään renkaista ei paljoa iloa ole. Tuota nykyistä tienhoitoa ihmettelen suuresti, usein aura-auton jäljiltäkin tiellä on useamman sentin kerros lunta tai loskaa. Ilmeisesti eivät pidä auraa maassa asti ettei terä vaan kuluisi :/
Lisäksi vedetään vielä suolaa perään, ettei se tie vaan pääse kuivumaan :(
Lisäksi vedetään vielä suolaa perään, ettei se tie vaan pääse kuivumaan :(
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
ainakin mitä itse on tullut liukkailla pelasteltua niin riittävän SUURET liikkeet sen pelastuksen tekee.
ei auta, että vastaohjaa vaan pitää ohjata KUNNOLLA ja KERRASTA tarpeeksi!
etuvetoisella voi olla toiveita oieta juuri vedon päällä pitämisellä koska kuitenkin etupyörät sitäkin vetää. nelikko tottelee samoja niksejä.
ei auta, että vastaohjaa vaan pitää ohjata KUNNOLLA ja KERRASTA tarpeeksi!
etuvetoisella voi olla toiveita oieta juuri vedon päällä pitämisellä koska kuitenkin etupyörät sitäkin vetää. nelikko tottelee samoja niksejä.
Ei pidä paikkaansa tuo, että neliveto tottelee samoja niksejä.
Etuveto oikenee lähes varmasti jos pidät kaasun pohjassa ja tarpeeksi pieni vaihde päällä niin, että pyörät pyörivät tyhjää jolloin auton etupää kääntyy kohti kulku suuntaa vaikka renkaat olisivat suorassa. Tietenkään luistoneston kanssa tuo ei toimi.
Nelivedolla käy hieman toisin tuossa tilanteessa.
Etuveto oikenee lähes varmasti jos pidät kaasun pohjassa ja tarpeeksi pieni vaihde päällä niin, että pyörät pyörivät tyhjää jolloin auton etupää kääntyy kohti kulku suuntaa vaikka renkaat olisivat suorassa. Tietenkään luistoneston kanssa tuo ei toimi.
Nelivedolla käy hieman toisin tuossa tilanteessa.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Nelikko on aika hauska, varsinkin jos lähtee kaikki nurkat irti yllättäen eli vahingossa... Toisaalta turvallisimmalta tavalta (hitaasti ajamisen jälkeen) tuntuis se, että vie autoa tahallaan hallitussa luisussa koko ajan, niin eipä lähde vahingossa. Toki luisun määrä voi yllättäen muttua, mutta siltikin on olemassa alitajuntainen varautuminen oikaisuliikkeeseen.
Joskus meinas "ässä" mennä lepikkoon ja syvälle, kun kapealla tiellä olikin päätetty että ei hiekoitetakaan vaikka aluksi hiekkaa oli kylvetty vähintään riittävästi. Ei muuten, mutta sopivasti vauhtia, ihan peili jää, ja kitkat... Se vaan kääntyi yhtäkkiä poikittain, ja jatkoi matkaa suunnilleen täysin poikittain, kunnes jollain ihmeellä sain sen kääntymään takaisin menosuuntaan.
Joskus meinas "ässä" mennä lepikkoon ja syvälle, kun kapealla tiellä olikin päätetty että ei hiekoitetakaan vaikka aluksi hiekkaa oli kylvetty vähintään riittävästi. Ei muuten, mutta sopivasti vauhtia, ihan peili jää, ja kitkat... Se vaan kääntyi yhtäkkiä poikittain, ja jatkoi matkaa suunnilleen täysin poikittain, kunnes jollain ihmeellä sain sen kääntymään takaisin menosuuntaan.
Kyllähän se on poijjaat niin, että kyllä jos tuntuu nelikolla tila riittävän niin talla pohjaan!
Ei siinä auta säästellä. Jos ajatellaan näin, että etupyörät vetää takasia kumminkin enemmän.
Itse ainakin säästynyt monelta kun antaa vaan hanaa, eikä ala arkailemaan!
Hartialukonmiehiä on tässä maassa ihan tarpeeksi muutenkin ;)
Ei siinä auta säästellä. Jos ajatellaan näin, että etupyörät vetää takasia kumminkin enemmän.
Itse ainakin säästynyt monelta kun antaa vaan hanaa, eikä ala arkailemaan!
Hartialukonmiehiä on tässä maassa ihan tarpeeksi muutenkin ;)
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Tuossa valiteltiin renkaiden huonoa pitoa loskalla, tuossa kelissä kaikkien parjaamat kitkarenkaat on mahtavat ominaisuuksiltaa, ku niissä on karkea kuvio mikä pitää ja Kunnon vesiurat kuten kesärenkaissa. noiden nastarenkaiden vesiominaisuudet on mitä on.
Ja nelikolla ajamisesta, terveintä on ajaa kuten syöpämieskin sanoi, eli kaiken aikaa "terveessä" luisussa, niin on kaiken aikaa vähän varuillaan pakostakin :)
Ja nelikolla ajamisesta, terveintä on ajaa kuten syöpämieskin sanoi, eli kaiken aikaa "terveessä" luisussa, niin on kaiken aikaa vähän varuillaan pakostakin :)
No mulla on kyllä kitkat, mutten allekirjoita tuota. Molemmista, sekä kitka- että nastarenkaista löytyy karkeasti kuvioituja malleja. Esimerkiksi Nokian Q on aika heikoilla sohjossa (ei kunnon vesiuria), RSi hieman parempi.Tuossa valiteltiin renkaiden huonoa pitoa loskalla, tuossa kelissä kaikkien parjaamat kitkarenkaat on mahtavat ominaisuuksiltaa, ku niissä on karkea kuvio mikä pitää ja Kunnon vesiurat kuten kesärenkaissa. noiden nastarenkaiden vesiominaisuudet on mitä on.
Kuitenkin jos tiellä on jäykkää sohjoa useampi sentti, ei karkeastakaan kuvioinnista ole enää mitään iloa :(
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 18.12.2005 16:52
joo kyl ko läksin tossa liikenteesee ninnoin etu pyörät suditti sanosinko pikkasen ko se lumi sulaa pikku kaduilta kesää odotellessa mutta maltillisella kaasunkäytöllä pysyttiin tiellä vaikka parisen sutasua ottikin. (tais olla kakosvaihteellaki sama sutimis ongelma.) on aika sohjoa lähiöissä ja pikku teillä.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
niin siis tietysti vedon päällä pitämisen lisäksi täytyy myös ohjata! jos ei ohjaa ja painaa vain kaasua niin kääntyy ympäri auton ollessa jo luistossa.
kesken luiston kaasun totaalinen päästäminen (pumppailu on eri asia, se on luistokulman hallintaa) aiheuttaa pahimmassa tapauksessa hyökkäyksen sisäpenkkaan. (tai perän luistamisen sivulle ja yli) vähän vetoa aina päällä, niin luistaa hallitusti kaarteet läpi olettaen, että linja on tähdätty oikein oikealla nopeudella jnejnejne....
näin meillä torsen-takatasauspyörästön kera, muista en tiedä.
enkä ymmärrä tämän nimimerkki DROPS:n teoriaa etuvetoisen oikaisemisesta kaasu pohjaan painamalla ja pitämällä pyörät suoraan kun auto on luistossa? miten auto voi oieta tien suuntaan jos sutivat eturenkaat osoittavat ojaan (kuten myös auton keula)? itse vähintäänkin vaistomaisesti käyttäisin vastaohjausta välittömästi.... no ehkä olen vain tietämätön.
kesken luiston kaasun totaalinen päästäminen (pumppailu on eri asia, se on luistokulman hallintaa) aiheuttaa pahimmassa tapauksessa hyökkäyksen sisäpenkkaan. (tai perän luistamisen sivulle ja yli) vähän vetoa aina päällä, niin luistaa hallitusti kaarteet läpi olettaen, että linja on tähdätty oikein oikealla nopeudella jnejnejne....
näin meillä torsen-takatasauspyörästön kera, muista en tiedä.
enkä ymmärrä tämän nimimerkki DROPS:n teoriaa etuvetoisen oikaisemisesta kaasu pohjaan painamalla ja pitämällä pyörät suoraan kun auto on luistossa? miten auto voi oieta tien suuntaan jos sutivat eturenkaat osoittavat ojaan (kuten myös auton keula)? itse vähintäänkin vaistomaisesti käyttäisin vastaohjausta välittömästi.... no ehkä olen vain tietämätön.
Täytyypä nyt vähän puollustaa hartialukkomiehiäkin ja -naisia! :)
Ainakin täällä etelämpänä tulee monesti autoja vastaankin, jolloin mun mielestä viisaampaa on jättää nopeus sellaiseksi ettei lähtis perä liirtään. (leikkiminen on asia erikseen, kunhan osaa valita paikan järkevästi sille)
Itseäni ei ainakaan huvita tilanne, kun vilkkaasssa liikenteessä vastaan tulee joku sorateiden (ja jääteiden, ja loskateiden) kuningas hartiat liikkuvina ja auto poikittain, hienossa luisussa. Kuskin ilme vielä vakuuttaa, että auto on koko ajan hallussa - tai sitten ei.
Kiinnostaakin tietää, että jos vauhtia on 100 km/h ja perä lähtee luisuun ja pidän kaasun pohjassa, eikä perä oikenekaan, niin mitäs sitten tehään? Mennään siihen tolppaan entistä kovemmalla vauhdilla?
Ja periaatteessa on oikaisun kannalla (mutta suurin osa ei sitä osaa tehdä tositilanteessa, siis yllättävässä tilanteessa), eli helpommalla pääsee kun ei vaivaa rattia edestakaisin...:)
Ainakin täällä etelämpänä tulee monesti autoja vastaankin, jolloin mun mielestä viisaampaa on jättää nopeus sellaiseksi ettei lähtis perä liirtään. (leikkiminen on asia erikseen, kunhan osaa valita paikan järkevästi sille)
Itseäni ei ainakaan huvita tilanne, kun vilkkaasssa liikenteessä vastaan tulee joku sorateiden (ja jääteiden, ja loskateiden) kuningas hartiat liikkuvina ja auto poikittain, hienossa luisussa. Kuskin ilme vielä vakuuttaa, että auto on koko ajan hallussa - tai sitten ei.
Kiinnostaakin tietää, että jos vauhtia on 100 km/h ja perä lähtee luisuun ja pidän kaasun pohjassa, eikä perä oikenekaan, niin mitäs sitten tehään? Mennään siihen tolppaan entistä kovemmalla vauhdilla?
Ja periaatteessa on oikaisun kannalla (mutta suurin osa ei sitä osaa tehdä tositilanteessa, siis yllättävässä tilanteessa), eli helpommalla pääsee kun ei vaivaa rattia edestakaisin...:)
Jarmo: Satasen vauhdista hartialukolla saa aikaiseksi ulosajon 99% varmuudella. Jos yrittää korjata vedättämällä niin tilanne on edes mahdollista pelastaa ja välttyä tuholta. Eikä yleensä teiden leveys riitä jarrutuksiin, joten hartialukon kanssa mennään pihalle aikalailla yhtä kovaa.
Nämä nyt on tietysti vain yleisiä ohjeita, ei päde ihan sellaisenaan joka tilanteeseen. Senhän ymmärtää kaikki, eikös joo? Mitään aina toimivaa helppoa ohjetta ei oikein voi antaa millekään vetotavalle tai tilanteelle, ne kun pitää yleensä selvittää ihan sen tilanteen mukaan. Eikä sitä hallintaa upoteta selkärankaan ihan parilla harjoittelukerralla, vaan vasta muutaman vuoden ajokokemuksen ja harjoittelun jälkeen saattaa olla jotain pientä refleksimäisyyttä siinä ratin veivaamisessa.
Ja tästä päästäänkin hienosti tuohon Alenin kommenttiin: "Tämän oppii parhaiten jääradalla". Yleiset tiet ei ole oikea harjoittelupaikka.
Nämä nyt on tietysti vain yleisiä ohjeita, ei päde ihan sellaisenaan joka tilanteeseen. Senhän ymmärtää kaikki, eikös joo? Mitään aina toimivaa helppoa ohjetta ei oikein voi antaa millekään vetotavalle tai tilanteelle, ne kun pitää yleensä selvittää ihan sen tilanteen mukaan. Eikä sitä hallintaa upoteta selkärankaan ihan parilla harjoittelukerralla, vaan vasta muutaman vuoden ajokokemuksen ja harjoittelun jälkeen saattaa olla jotain pientä refleksimäisyyttä siinä ratin veivaamisessa.
Ja tästä päästäänkin hienosti tuohon Alenin kommenttiin: "Tämän oppii parhaiten jääradalla". Yleiset tiet ei ole oikea harjoittelupaikka.
Jarmo: Itse näkisin paljon mielummin että vastaan tulija yrittää jotain ja joko pelastaa tilanteen tai päätyy sisämutkan puolelle penkkaan, kuin että luistelee hartiat lukossa toisen kaistan läpi ulkomutkaan. Ja perän luiston määrää voi hyvin säätää vasemmanjalan jarrulla vedättämisen aikana.
Sähkökaasupoljinautoissa vasemmanjalan jarruahan ei ikävä kyllä voi enään käyttää, mutta onneksi omat autot ovat vielä antiikkia :) Vaikka en ole mikään rallikuski vaan ratakuski niin silti pidän vasemmanjalan jarruttamista hyvänä osata. Eli niin kauan pyritään menemään pitoa hyödyntäen kun mahdollista vasta luiston alkaessa aletaan kikkailemaan.
Sähkökaasupoljinautoissa vasemmanjalan jarruahan ei ikävä kyllä voi enään käyttää, mutta onneksi omat autot ovat vielä antiikkia :) Vaikka en ole mikään rallikuski vaan ratakuski niin silti pidän vasemmanjalan jarruttamista hyvänä osata. Eli niin kauan pyritään menemään pitoa hyödyntäen kun mahdollista vasta luiston alkaessa aletaan kikkailemaan.
No kerrotaanpa hartialukko esimerkki elävästä elämästä. Ajelen vuonna x kakkoskopan golfilla (jossa Uudehkot GoodYear UltraGrip 500 renkaat) kalevankaankaalla (Tre). Keli on sohjopaskainen ja vauhtia ~ 50km/h. Hautausmaan risteyksen kohdalla (kolmion takana) oleva auto on pysähtyneenä, mutta kun olen 15 metrin päässä risteyksestä, niin päättää tulla eteen.
Väistöliike vasemmalle (liian reippaasti), jolloin auto lähtee reippaaseen luisuun. Vastaantulevalla kaistalla on linja-auto näköpiirissä. Jostain syystä ei tule mieleen, että ehkäpä se oikenee kaasulla:) Pienen pyörimisen jälkeen auto pysähtyy, ja pääsen bussin alta pois.
tarinan opetus: Seuraavalla kerralla ajan kolmion takaa tulevan päälle, hartiat lukittuina:)
Väistöliike vasemmalle (liian reippaasti), jolloin auto lähtee reippaaseen luisuun. Vastaantulevalla kaistalla on linja-auto näköpiirissä. Jostain syystä ei tule mieleen, että ehkäpä se oikenee kaasulla:) Pienen pyörimisen jälkeen auto pysähtyy, ja pääsen bussin alta pois.
tarinan opetus: Seuraavalla kerralla ajan kolmion takaa tulevan päälle, hartiat lukittuina:)
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
tarinan opetus: Seuraavalla kerralla ajan kolmion takaa tulevan päälle, hartiat lukittuina:)
Tuon mä tekisin aivan senkin takia että pääsis helpommalla spekulaatiolla syyllistä haettaessa korvaushommissa. Vähä sama homma ku hirven väistäminen ojaan, millä helvetillä todistat että väistit hirveä, jos sitä ei oo näkypiirissä enää tai sen perskarvoja sun sivupeileis.
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
enkä ymmärrä tämän nimimerkki DROPS:n teoriaa etuvetoisen oikaisemisesta kaasu pohjaan painamalla ja pitämällä pyörät suoraan kun auto on luistossa? miten auto voi oieta tien suuntaan jos sutivat eturenkaat osoittavat ojaan (kuten myös auton keula)? itse vähintäänkin vaistomaisesti käyttäisin vastaohjausta välittömästi.... no ehkä olen vain tietämätön.
Auto oikenee sen takia, koska pyörän sutiessa riittävästi ollaan renkaan kitkaympyrän ulkopuolella jolloin se menettää pitonsa myös sivuttaissuunnassa. Sama asia kun painat jarrua niin paljon talvella, että vain etupyörät menevät lukkoon. Tai jos sinulla on riittävästi vauhtia sekä tilaa ja vedät käsijarrua etkä koske mihinkään muuhun niin auto pyörähtää ympäri ja etenee takapää edellä.
Et ole ilmeisesti päässyt ajamaan etuvetoisella esim. jääradalla. Kannattaa joskus kokeilla jos on mahdollisuus, vaikka se ei niin mukavaa olekkaan kuin nelivedolla tai takavedolla.
^En kyllä tuota täysin allekirjoita. Ei ainakaan minun etuveto oikene pelkästään sillä että pidän vaan renkaat keulan näyttämään suuntaa ja vedätän. Ei sitten millään.
Kyllä se melkeen sen vastaohjauksen vaatii että saadaan se luisto oikenemaan. Koska silloinhan ne renkaat vetävät keulaa tien suuntaa jolloin luisto mahdollisesti oikenee.
Kyllä se melkeen sen vastaohjauksen vaatii että saadaan se luisto oikenemaan. Koska silloinhan ne renkaat vetävät keulaa tien suuntaa jolloin luisto mahdollisesti oikenee.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Teoria kohtaa aina käytännön jos otetaan kaikki muuttujat huomioon.
Pelkkä vedättäminen ei riitä vaan pyörä täytyy saada pyörimään tyhjää kunnolla, eli jää radalle vaan kokeilemaan niin lupaan että se sinunkin autosi oikenee pelkästään kaasulla.
^En kyllä tuota täysin allekirjoita. Ei ainakaan minun etuveto oikene pelkästään sillä että pidän vaan renkaat keulan näyttämään suuntaa ja vedätän. Ei sitten millään.
Kyllä se melkeen sen vastaohjauksen vaatii että saadaan se luisto oikenemaan. Koska silloinhan ne renkaat vetävät keulaa tien suuntaa jolloin luisto mahdollisesti oikenee.
Pelkkä vedättäminen ei riitä vaan pyörä täytyy saada pyörimään tyhjää kunnolla, eli jää radalle vaan kokeilemaan niin lupaan että se sinunkin autosi oikenee pelkästään kaasulla.
Viimeksi muokannut DROPS, 11.4.2006 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pelkkä vedättäminen ei riitä vaan pyörä täytyy saada pyörimään tyhjää kunnolla, eli jää radalle vaan kokeilemaan niin lupaan että se sinunkin autosi oikenee pelkästään kaasulla.
No perskuta, kyllä tässä muutaman kerran tuli käytyä jääradalla tänäkin talvena.
Ja kyllähän siis silloin kun kaarretta ajaa niin sillon ei sitä vastaohjausta tarvitse, vaan silloin voi vedättää renkaat melko suorassa niin se yleensä aika nätisti menee kaarteen mukaan.
Mutta kun sieltä kaarteesta tullaan ulos niin kyllä ainakin omien kokemusteni perustella sitä vastaohjausta tarvitaan jotta auto saadaan suoraan.
En kyllä väitä olevani edes keskiverto jääratakuski, mutta näin ihan omien kokemusten perusteella.
En nyt sano että se ei tuolla sinuun tavalla oikene (ehkä en vaan osaa), mutta kyllä se sillä vastaohjauksella oikenee ainakin yhtä hyvin.
Pari-kolmesataa kilometriä tuli talvella jäällä heiteltyä etuvedolla tahattomia ja tahallisia luistoja, ja aina tarvi vastaohjausta auton oikaisemiseen. Ei se auto luistosta oikea jos vaan vedättää renkaat auton suuntaisesti. Tai sitten se on minulla vaan ajotaidon puutetta, olenhan keskivertoa huonompi kuski.
Hämmästyttävän hyvin etuveto kyllä oikenee kun on tilaa kunnolla. Vaikka auto etenee luistossa takakulma edellä, niin vielä se oikenee kun renkaat linkussa vedättää. Harmi vaan, ettei tuo oikein onnistu siellä sohjoisella maantiellä...
Hämmästyttävän hyvin etuveto kyllä oikenee kun on tilaa kunnolla. Vaikka auto etenee luistossa takakulma edellä, niin vielä se oikenee kun renkaat linkussa vedättää. Harmi vaan, ettei tuo oikein onnistu siellä sohjoisella maantiellä...
Kyllä etuvetoinen sen vasta ohjauksen yleensä vaatii muuten se vaan liukuun kylki edellä yleensä lopulta spinnaten ja mitä nelivetoon tulee niin esimerkiksi ainakin kun kaverin toyotan landcruiserilla tuli tossa talvella leikittyä, sen alla ollessa m+s merkinnällä olleet tod. kuluneet mutapyörät (perjaatteesa kesä pyörät). niin kyseissessä kulkinees on sähkö lukot joka nurkassa. sillä pystyy ajaa joko pelkkä neliveto päällä tai sitten keskilukko eli muuttaa jako suhteen 50%/50% tai sitten voi laittaa takalukon 100% tai sitten vielä 100% etulukon mitä ei tarvii kun metässä, kaikkein paras leikkiä oli sillon kun laitto keski ja takalukon päälle.
Mutkaan mentäessä laitto vaan kaasun pohjaan ja eka käänsi vaan rattia mutkaa päin niin auto lähti luisuun ja sitten vaan pitit vedon päällä ja meni aivan kuin takavetoinen tosin sillä erolla että auto liikuin ns. nelipyörä luisussa, ja spinnata sillä ei oikeastaan voinut niin kauan kuin kuskilla riitti pokkaa ja käsiä. ainakun meinasi spinnata niin vaihto pienenpään ja pumppaili kaasulla suoraks tai eka pumppas jarrua kunnolla ja sitten kun vauhti vähän hiljeni niin sitten taas kaasulla suoristaen. Ja osittain samat keinot toimi myös tuttavan pikku a-ryhmän evo6 mitsua käskiessä eli jarrulla vähän sitoen ja veto koko ajan päällä pitäen, mutta heti jos löysäsi kaasun niin oli ihan sama minne se ratti näytti niin joko siinä spinnasi tai oli muuten jossain koivussa kyljessä tai ojanphjalla. :)
Mutkaan mentäessä laitto vaan kaasun pohjaan ja eka käänsi vaan rattia mutkaa päin niin auto lähti luisuun ja sitten vaan pitit vedon päällä ja meni aivan kuin takavetoinen tosin sillä erolla että auto liikuin ns. nelipyörä luisussa, ja spinnata sillä ei oikeastaan voinut niin kauan kuin kuskilla riitti pokkaa ja käsiä. ainakun meinasi spinnata niin vaihto pienenpään ja pumppaili kaasulla suoraks tai eka pumppas jarrua kunnolla ja sitten kun vauhti vähän hiljeni niin sitten taas kaasulla suoristaen. Ja osittain samat keinot toimi myös tuttavan pikku a-ryhmän evo6 mitsua käskiessä eli jarrulla vähän sitoen ja veto koko ajan päällä pitäen, mutta heti jos löysäsi kaasun niin oli ihan sama minne se ratti näytti niin joko siinä spinnasi tai oli muuten jossain koivussa kyljessä tai ojanphjalla. :)
No hö...:(Liekkö asiaa prätkällä lauantaina Pudasjärvellä järjestettäviin kiihdytyskisoihin...Näin on ainakin aikomus porukalla sinne ajella aamutuimaan, mutta liekkö Pudasjärven korkeudella vielä lumi maassa...?Toisaalta sitä lunta odottaa jo kun kuuta nousevaa, johtuen talvipainotteisesta moottoriurheilu harrastuksesta...:)Noh, ens viikon lopuksi matka varattu jo Kreikkaan, että eiköhän siellä hellettä riitä...
^Se lumiraja on yleensä ollu aina Pudasjärvi-taivalkoski välillä, ainaki viimekeväänä ku käytiin Oulussa 12.5 niin tilanne oli tällainen muistaakseni n.20-30km taivalkoskelta ouluun päin: http://kuvablogi.com/nayta/1106268/
Ja tuosta vähän eteenpäin: http://kuvablogi.com/nayta/1106269/. Taisi Pudasjärven puolella olla jo järvetkin jäästä sulana :)
Ja tuosta vähän eteenpäin: http://kuvablogi.com/nayta/1106269/. Taisi Pudasjärven puolella olla jo järvetkin jäästä sulana :)
^
Menee offiksi kyllä, mutta pakko kysyä mielenkiinnosta: miten pyörä kulki? Kiinnostaa etenkin 60 jalan aika. Velipojalla varttimaili meni 9,8s puolelle ja lopparina taisi olla 234km/h. 60 jalan ajat pyörii puolla 1,6-1,7s tienoilla, kuten koko kauden ajan meni.
Tiedetään sentään nyt varmasti, mitä muutoksia tarvitaan :D
Menee offiksi kyllä, mutta pakko kysyä mielenkiinnosta: miten pyörä kulki? Kiinnostaa etenkin 60 jalan aika. Velipojalla varttimaili meni 9,8s puolelle ja lopparina taisi olla 234km/h. 60 jalan ajat pyörii puolla 1,6-1,7s tienoilla, kuten koko kauden ajan meni.
Tiedetään sentään nyt varmasti, mitä muutoksia tarvitaan :D
Menee offiksi kyllä, mutta pakko kysyä mielenkiinnosta: miten pyörä kulki? Kiinnostaa etenkin 60 jalan aika. Velipojalla varttimaili meni 9,8s puolelle ja lopparina taisi olla 234km/h. 60 jalan ajat pyörii puolla 1,6-1,7s tienoilla, kuten koko kauden ajan meni.
OT
Ei sillä 636 Kawalla aivan tuollaisiin varttimailin aikoihin ylletä...:)paras oli 11.403 ja loppunopeus 196km/h ...60 jalan paras aika oli 1.983s...Tosin ensimmäistä kertaa kiihyttelin aikaa ja korttikin taskussa vasta tämän kesän...ensi kesänä uusiksi, sen verran mukavaa touhua oli...:)
OT
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa