olipas liukasta....

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

olipas liukasta....

ViestiKirjoittaja AT » 3.4.2006 23:54

olin töistä ajelemas kotiinpäin tos tunti sitte ja edes ajeli tieaura n.60km/h,köröttelin peräs ja odotin tien suorenemista et pääsee ohi.suora tuli ja lähin ohittamaan n.90km/h ku olin palaamas omalle kaistalle nii golffi lähti kirjaimellisesti rasasta keskellä tietä,pyörähti nokka tulosuuntaan ja pömähti ojaan.tieauran kuski ehti pysähtymään,onneks..
nousin autosta "hieman valkosena" nii aurakuski sano et olipa sulla tuuria,vastasin et niin tais olla johon aurakuski:katoppa taakses,käänsin päätä niin siinähän se katulampun puutolppa metrin pääs autosta..
kakkakopasta ei menny mitää rikki,etupuskuri vähä "käänty" ja sitä ihmettelin et puskurin alapuolella olevaan lippaan ei tullu mitää??olin ihan varma et kylki on solmus ku jysähti aika vauhdilla penkkaan,jos sitä penkkaa ei olisi ollu nii tiedä sit kuinka kauas olis kolpero liitäny..aurakuski hinas golffin tielle ja jatkoin matkaa nii parin kilsan pääs oli toyota ojan pohjalla! onko muualla päin suomee ollu tällänen loska pääkallokeli kuten seinäjoen alueella?

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 4.4.2006 0:26

En oo huomannu mitään outoa, tosin quattro saattaa vaikuttaa... ;-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.4.2006 1:48

Tampereelta etelään ihan vesikeli kun ajelin klo 1.30... Olis kohtuullisen liukasta jos nyt pakastais.

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.4.2006 9:12

Kaveri tuli armeijasta kajaanista perjantaina ja oli kuvannu 7 auton kolarin puhelimella. Noin 400 metrin matkalla oli autoja ojassa tien molemmin puolin.. Oon ite seinäjoelta,millä tiellä tuo tapahtui?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 4.4.2006 9:26

Viitostiellähän se, jos nyt kyse on tästä Mainuan rysähdyksestä.

Liukastahan sitä talvella. Taas oli hauska katsella kun samoista valoista ämviis pemu yritti edelle tämmösestä 78 hv 4wd vaparidiiselistä :-) Mut kun ei pidä, niin ei pidä :-)

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.4.2006 10:16

viitostie on aika kaukana seinäjoesta..

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

ViestiKirjoittaja AT » 4.4.2006 10:26

peräseinäjoelta olin tulos,riskunmäen tienhaaran jälkeen alkaa se suora siinä lipsahti..

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 4.4.2006 10:40

viitostie on aika kaukana seinäjoesta..


Juu, ja aika lähellä Kajaania, jossa tuo 7 auton rysäys sattui ja josta tuo kaveri oli ollut tulossa intistä.

Vai kysyikö em. hlö tuota AT:n kolahdusta?

Arska
-
Viestit: 752
Liittynyt: 15.1.2006 0:14

ViestiKirjoittaja Arska » 4.4.2006 14:32

Joo sori mun moka:) Joo eli mä kysyin tosta AT:n kolahduksesta..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.4.2006 14:36

Hyvä ettei pahemmin käynyt, noiden aura-autojen kanssa saa olla melko varuillaan. Useimmiten kun sen auton edessä on paljon enemmän lunta/sohjoa kuin takana :)

sitä ihmettelin et puskurin alapuolella olevaan lippaan ei tullu mitää??
Se lippa muuten kestää uskomattoman paljon murjomista. Lienee kestävin osa koko autossa :D

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 4.4.2006 15:41

olihan noita autoja lepikossa kun mentii rolloon vkl:na.

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

ViestiKirjoittaja AT » 4.4.2006 22:31

omas on lasikuidusta väännetty lippa jossa kaks suhteellisen isoo aukkoo nii luulis et se olis ensimmäisenä menny atomeiksi..etupuskurikin oli mystisesti työpäivän aikana kääntyny oikeaan asentoon,on varmaan joku itsestään korjautuva malli.. =O

murtsi
-
Viestit: 475
Liittynyt: 23.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja murtsi » 4.4.2006 22:34

Siinä Riskunmäkeä ennen on tiessä töyssyjä, joten ehkä jostain sellaisesta otti vähä alkuenerkiaa.. (taannoin ajoin todella monena aamuna siitä reiluhkoa ylinopeutta töihin)

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 5.4.2006 13:08

Itsekin tuli luisteltua viikonloppuna loskaliirrossa, ja tuloksena oli kiertoreitti jalkakäytävän puolelta. Aura oli vaan ikävästi jättänyt n. 30cm korkean vallin reitille ja etulippa sitten otti lopullisesti itseensä. Putkikin alkoi vissiin vuotamaan ko. tapahtuman johdosta.

Annetaan satasen alennus ko. vaurioista auton mahdolliselle ostajalle ;) Ilmoitushan löytyy vaikka searchilla..

kyppa85
-
Viestit: 258
Liittynyt: 11.5.2004 22:59

ViestiKirjoittaja kyppa85 » 5.4.2006 14:35

Irekin tossa Ti- aamulla kiskasin jetalla penkkaan... vauhtia joku 50-60, ja suoralla hiekkatiellä loskalla lähti perä rinnalle, sitten toiselle ja sitten oltiin penkassa. Meni kuskin etukulma oikeenpuoleiseen ojaan....mitään vaurioita ei tullut :)

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 6.4.2006 22:29

Talventulo yllätti autoilijat...

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 7.4.2006 10:24

kyppa85: mk2:lla joutuu tuohon tilanteeseen yllättävän helposti, johtuisko kevyestä perästä? Auttaisikohan hiekkasäkki kontissa?

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 7.4.2006 12:10

Paremmin siihen auttaa sopiva vedon lisäys ja vastaohjaus.. aivan kuten aina etuvetosen auton yliohjatessa.

Markku Alen IL 6.4.2006:
Alenin mukaan moni kolari olisi vältetty, jos kuljettaja olisi osannut tai uskaltanut ajaa loppuun saakka.

- Jos et luovuta ajamista missään tilanteessa, vaan ajat ratilla ja jarrulla loppuun saakka, niin voit selvitä tilanteesta. Jos painat hartiat lukkoon ja jarrun pohjaan, niin peli on menetetty. Mutta juuri tämän oppii parhaiten jääradalla.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 7.4.2006 12:47

tuo Alenin lausunto on faktaa suurimmalta osin totta. Moni onnettomuus olisi vältettävissä jos vain kuskin kädet pysyisivät ratissa, silmät tiessä ja mieli mukana. Tuon ääritilannekokemuksen hankintaan ei vaan valitettavasti riitä kerta kesässä öljyradalla ajelu. Se vaatii jatkuvaa "pelleilyä" tyhjillä parkkipaikoilla että se tulee sitte automaattisesti kun tilanne sen vaatii. Nykyinen kulttuuri tuntuu vaan olevan että jos jollain autolla perä irtoaa hallitusti vähän liikenteessä, nii se on pahasta. Itse harrastan tätä jatkuvasti ja täytyy sanoa että pari kertaa hankittu tuntuma on pelastanut potentiaaliselta kolaripaikalta.

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

ViestiKirjoittaja AT » 7.4.2006 13:00

eipä meikäläisen tilantees paljo vastaohjaukset ja kaasun lisääminen auttanu,ehkä jollain nelivedolla olis tilanteesta selvinny mut kun etuvetonen lähtee 80-90 vauhdis nelipyörä luisuun nii siinä ei paljo alenin kommentit auta..ja väittäsin auton olevan paremmin hallittavis jäällä kuin tiellä jossa on loskaa enemmän kuin laki sallii..

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 7.4.2006 13:37

Nyt meni niin paljon metsään tuo juttu että pakko korjata. Nimenomaan sillä etuvetosella se vedon lisääminen auttaa jos perä lähtee alta ja se vastaohjaushan on ihan itsestäänselvyys. Ainakin siitä on enemmän apua kuin hartialukosta.

Miksu
-
Viestit: 197
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Miksu » 7.4.2006 14:08

töissä yönä töistä tullessa meinas leoni lipsahtaa. Loskaa tiellä paljon vauhtia ei.
lähti poikittain ja siinä kaasua painaessa ja vastaan ohjatessa kojetaulussa ilosesti vilkkuu valo.. Leikkaa tehot kiitettävästi pois tuo TCS.. No onneks pysy tiellä,säikäytti vaan kohtuullisesti..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.4.2006 20:48

kyppa85: mk2:lla joutuu tuohon tilanteeseen yllättävän helposti, johtuisko kevyestä perästä? Auttaisikohan hiekkasäkki kontissa?
Tai paremmat renkaat taakse. Ikinä ei ole perä edes yrittänyt karata alta, ei irtoa vaikka tarkoituksella yrittäisi :(

Edit: Tarkoitin siis parempia renkaita kokonaisuudessaan, hyvät eteen ja taakse :)
Edit2: Vastaohjausista sun muista ei ole iloa, jos asia ei ole selkäytimessä. Jos joutuu ajattelemaan mitä tekisi, auto on jo ojassa tai vastaantulevien kaistalla. Ehdottomasti kannattaa harjoitella sitä liukkaalla rälläämistä suljetulla alueella jos mahdollisuuksia on.

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

ViestiKirjoittaja AT » 7.4.2006 22:05

Tero Veelle: lueppa toi mun edellinen viesti uudemman kerran nii huomaat et juuri niin tein kuten oikeaoppisesti pitää tehdä..meikäläisellä ei olis auttanu edes tcs ku auton perä osottaa menosuuntaan jo tien keskiviivalla ohituksen jälkeen...ja sellasia renkaita ei ookkaa tieliikennekäyttöön jotka olis "hyvät" loskalla, joka muuta väittää nii ei oo loskalla ajanu..heh..ei herneitä nenän REIKÄHÄN!=O

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.4.2006 22:14

Loskalla tosiaan hyvistäkään renkaista ei paljoa iloa ole. Tuota nykyistä tienhoitoa ihmettelen suuresti, usein aura-auton jäljiltäkin tiellä on useamman sentin kerros lunta tai loskaa. Ilmeisesti eivät pidä auraa maassa asti ettei terä vaan kuluisi :/

Lisäksi vedetään vielä suolaa perään, ettei se tie vaan pääse kuivumaan :(

AT
-
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2006 20:05

ViestiKirjoittaja AT » 7.4.2006 22:17

SUOLA ON KAIKEN PAHAN ALKU JA JUURI,mun puolesta sen suolaamisen sais lopettaa tykkönänsä ja antaa sen ylimääräsen niille jotka sitä tarvii.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 7.4.2006 22:44

AT: Luin nuo sun kommentit uudestaan kahteen kertaan enkä löytänyt sieltä sitä kohtaa missä kerrot tehneesi mitään oikeaoppisesti. Kerroit vaan miten menetit auton hallinnan ja seuraavaksi olitkin jo ojassa.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 8.4.2006 4:47

ainakin mitä itse on tullut liukkailla pelasteltua niin riittävän SUURET liikkeet sen pelastuksen tekee.

ei auta, että vastaohjaa vaan pitää ohjata KUNNOLLA ja KERRASTA tarpeeksi!

etuvetoisella voi olla toiveita oieta juuri vedon päällä pitämisellä koska kuitenkin etupyörät sitäkin vetää. nelikko tottelee samoja niksejä.

DROPS
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.4.2006 14:47

ViestiKirjoittaja DROPS » 8.4.2006 14:54

Ei pidä paikkaansa tuo, että neliveto tottelee samoja niksejä.

Etuveto oikenee lähes varmasti jos pidät kaasun pohjassa ja tarpeeksi pieni vaihde päällä niin, että pyörät pyörivät tyhjää jolloin auton etupää kääntyy kohti kulku suuntaa vaikka renkaat olisivat suorassa. Tietenkään luistoneston kanssa tuo ei toimi.

Nelivedolla käy hieman toisin tuossa tilanteessa.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 8.4.2006 19:16

Nelikko on aika hauska, varsinkin jos lähtee kaikki nurkat irti yllättäen eli vahingossa... Toisaalta turvallisimmalta tavalta (hitaasti ajamisen jälkeen) tuntuis se, että vie autoa tahallaan hallitussa luisussa koko ajan, niin eipä lähde vahingossa. Toki luisun määrä voi yllättäen muttua, mutta siltikin on olemassa alitajuntainen varautuminen oikaisuliikkeeseen.
Joskus meinas "ässä" mennä lepikkoon ja syvälle, kun kapealla tiellä olikin päätetty että ei hiekoitetakaan vaikka aluksi hiekkaa oli kylvetty vähintään riittävästi. Ei muuten, mutta sopivasti vauhtia, ihan peili jää, ja kitkat... Se vaan kääntyi yhtäkkiä poikittain, ja jatkoi matkaa suunnilleen täysin poikittain, kunnes jollain ihmeellä sain sen kääntymään takaisin menosuuntaan.

a.d.e
-
Viestit: 88
Liittynyt: 31.10.2004 11:13

ViestiKirjoittaja a.d.e » 8.4.2006 22:08

Kyllähän se on poijjaat niin, että kyllä jos tuntuu nelikolla tila riittävän niin talla pohjaan!

Ei siinä auta säästellä. Jos ajatellaan näin, että etupyörät vetää takasia kumminkin enemmän.

Itse ainakin säästynyt monelta kun antaa vaan hanaa, eikä ala arkailemaan!

Hartialukonmiehiä on tässä maassa ihan tarpeeksi muutenkin ;)

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 9.4.2006 10:40

Tuossa valiteltiin renkaiden huonoa pitoa loskalla, tuossa kelissä kaikkien parjaamat kitkarenkaat on mahtavat ominaisuuksiltaa, ku niissä on karkea kuvio mikä pitää ja Kunnon vesiurat kuten kesärenkaissa. noiden nastarenkaiden vesiominaisuudet on mitä on.

Ja nelikolla ajamisesta, terveintä on ajaa kuten syöpämieskin sanoi, eli kaiken aikaa "terveessä" luisussa, niin on kaiken aikaa vähän varuillaan pakostakin :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.4.2006 10:43

Tuossa valiteltiin renkaiden huonoa pitoa loskalla, tuossa kelissä kaikkien parjaamat kitkarenkaat on mahtavat ominaisuuksiltaa, ku niissä on karkea kuvio mikä pitää ja Kunnon vesiurat kuten kesärenkaissa. noiden nastarenkaiden vesiominaisuudet on mitä on.
No mulla on kyllä kitkat, mutten allekirjoita tuota. Molemmista, sekä kitka- että nastarenkaista löytyy karkeasti kuvioituja malleja. Esimerkiksi Nokian Q on aika heikoilla sohjossa (ei kunnon vesiuria), RSi hieman parempi.

Kuitenkin jos tiellä on jäykkää sohjoa useampi sentti, ei karkeastakaan kuvioinnista ole enää mitään iloa :(

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 10.4.2006 19:41

höpö-höpö, nimimerkki DROPS.

kyllä vedon päällä pitäminen on nimenomaan nelivedon pelastamisen ensimmäinen asia.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 10.4.2006 20:38

Niinhän se on. Taitaa edetä suunnilleen tangentin suuntaisesti, ellei vetoa pidä päällä. Ts kannattaa laittaa silmät kiinni jos ei uskalla painaa kaasua ;-)

BeetleFreak
-
Viestit: 191
Liittynyt: 18.12.2005 16:52

ViestiKirjoittaja BeetleFreak » 10.4.2006 21:42

joo kyl ko läksin tossa liikenteesee ninnoin etu pyörät suditti sanosinko pikkasen ko se lumi sulaa pikku kaduilta kesää odotellessa mutta maltillisella kaasunkäytöllä pysyttiin tiellä vaikka parisen sutasua ottikin. (tais olla kakosvaihteellaki sama sutimis ongelma.) on aika sohjoa lähiöissä ja pikku teillä.

DROPS
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.4.2006 14:47

ViestiKirjoittaja DROPS » 10.4.2006 23:18

Tommi Nylund oletko kokeillut mitä neliveto tekee jos se luistaa kylki edellä ja pidät renkaat suorassa ja painat kaasun pohjaan?

En ole väittänyt, että nelivedolla ei kuuluisi pitää vetoa päällä. Vaan totesin, että neliveto ja etuveto toimii ihan omilla nikseillä.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 11.4.2006 0:30

Tuolloin neliveto menee eturenkaiden osoittamaan suuntaa, paitti jos o torsen ja takapyörät sutii, jolloin autosta tule beeämwee eli perä lähtee vähä alta. siis toi alta lähteminen tapahtuu jos tosiaankin runnoo tehokkaammassa torsenissa sitä kaasua.

rbmf
-
Viestit: 37
Liittynyt: 1.9.2003 2:54

ViestiKirjoittaja rbmf » 11.4.2006 3:46

kyllä omasta kokemuksesta voin sanoa että nelivetoa ja etuvetoa ei voi käskeä samalla tavalla kylkimyyryssä, ei vaikka alla olisi haldex..

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 11.4.2006 4:13

niin siis tietysti vedon päällä pitämisen lisäksi täytyy myös ohjata! jos ei ohjaa ja painaa vain kaasua niin kääntyy ympäri auton ollessa jo luistossa.

kesken luiston kaasun totaalinen päästäminen (pumppailu on eri asia, se on luistokulman hallintaa) aiheuttaa pahimmassa tapauksessa hyökkäyksen sisäpenkkaan. (tai perän luistamisen sivulle ja yli) vähän vetoa aina päällä, niin luistaa hallitusti kaarteet läpi olettaen, että linja on tähdätty oikein oikealla nopeudella jnejnejne....

näin meillä torsen-takatasauspyörästön kera, muista en tiedä.

enkä ymmärrä tämän nimimerkki DROPS:n teoriaa etuvetoisen oikaisemisesta kaasu pohjaan painamalla ja pitämällä pyörät suoraan kun auto on luistossa? miten auto voi oieta tien suuntaan jos sutivat eturenkaat osoittavat ojaan (kuten myös auton keula)? itse vähintäänkin vaistomaisesti käyttäisin vastaohjausta välittömästi.... no ehkä olen vain tietämätön.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 11.4.2006 7:43

Täytyypä nyt vähän puollustaa hartialukkomiehiäkin ja -naisia! :)

Ainakin täällä etelämpänä tulee monesti autoja vastaankin, jolloin mun mielestä viisaampaa on jättää nopeus sellaiseksi ettei lähtis perä liirtään. (leikkiminen on asia erikseen, kunhan osaa valita paikan järkevästi sille)

Itseäni ei ainakaan huvita tilanne, kun vilkkaasssa liikenteessä vastaan tulee joku sorateiden (ja jääteiden, ja loskateiden) kuningas hartiat liikkuvina ja auto poikittain, hienossa luisussa. Kuskin ilme vielä vakuuttaa, että auto on koko ajan hallussa - tai sitten ei.

Kiinnostaakin tietää, että jos vauhtia on 100 km/h ja perä lähtee luisuun ja pidän kaasun pohjassa, eikä perä oikenekaan, niin mitäs sitten tehään? Mennään siihen tolppaan entistä kovemmalla vauhdilla?

Ja periaatteessa on oikaisun kannalla (mutta suurin osa ei sitä osaa tehdä tositilanteessa, siis yllättävässä tilanteessa), eli helpommalla pääsee kun ei vaivaa rattia edestakaisin...:)

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.4.2006 8:00

^ suurin osa ei osaa sitä tehdä, koska ei ole harjoitellut riittävästi. Harjoitteluahan voi suorittaa esim yöaikaan vaikkapa ison marketin parkkiksella. Tärkeintähän on saada homma toimimaan refleksin omaisesti, eli kun tilanne tulee päälle, niin ei jähmetytä paikoilleen vaan toimitaan.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.4.2006 8:37

Jarmo: Satasen vauhdista hartialukolla saa aikaiseksi ulosajon 99% varmuudella. Jos yrittää korjata vedättämällä niin tilanne on edes mahdollista pelastaa ja välttyä tuholta. Eikä yleensä teiden leveys riitä jarrutuksiin, joten hartialukon kanssa mennään pihalle aikalailla yhtä kovaa.

Nämä nyt on tietysti vain yleisiä ohjeita, ei päde ihan sellaisenaan joka tilanteeseen. Senhän ymmärtää kaikki, eikös joo? Mitään aina toimivaa helppoa ohjetta ei oikein voi antaa millekään vetotavalle tai tilanteelle, ne kun pitää yleensä selvittää ihan sen tilanteen mukaan. Eikä sitä hallintaa upoteta selkärankaan ihan parilla harjoittelukerralla, vaan vasta muutaman vuoden ajokokemuksen ja harjoittelun jälkeen saattaa olla jotain pientä refleksimäisyyttä siinä ratin veivaamisessa.

Ja tästä päästäänkin hienosti tuohon Alenin kommenttiin: "Tämän oppii parhaiten jääradalla". Yleiset tiet ei ole oikea harjoittelupaikka.

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 11.4.2006 9:32

Jarmo: Itse näkisin paljon mielummin että vastaan tulija yrittää jotain ja joko pelastaa tilanteen tai päätyy sisämutkan puolelle penkkaan, kuin että luistelee hartiat lukossa toisen kaistan läpi ulkomutkaan. Ja perän luiston määrää voi hyvin säätää vasemmanjalan jarrulla vedättämisen aikana.

Sähkökaasupoljinautoissa vasemmanjalan jarruahan ei ikävä kyllä voi enään käyttää, mutta onneksi omat autot ovat vielä antiikkia :) Vaikka en ole mikään rallikuski vaan ratakuski niin silti pidän vasemmanjalan jarruttamista hyvänä osata. Eli niin kauan pyritään menemään pitoa hyödyntäen kun mahdollista vasta luiston alkaessa aletaan kikkailemaan.

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 11.4.2006 9:47

No kerrotaanpa hartialukko esimerkki elävästä elämästä. Ajelen vuonna x kakkoskopan golfilla (jossa Uudehkot GoodYear UltraGrip 500 renkaat) kalevankaankaalla (Tre). Keli on sohjopaskainen ja vauhtia ~ 50km/h. Hautausmaan risteyksen kohdalla (kolmion takana) oleva auto on pysähtyneenä, mutta kun olen 15 metrin päässä risteyksestä, niin päättää tulla eteen.

Väistöliike vasemmalle (liian reippaasti), jolloin auto lähtee reippaaseen luisuun. Vastaantulevalla kaistalla on linja-auto näköpiirissä. Jostain syystä ei tule mieleen, että ehkäpä se oikenee kaasulla:) Pienen pyörimisen jälkeen auto pysähtyy, ja pääsen bussin alta pois.

tarinan opetus: Seuraavalla kerralla ajan kolmion takaa tulevan päälle, hartiat lukittuina:)

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 11.4.2006 9:58

tarinan opetus: Seuraavalla kerralla ajan kolmion takaa tulevan päälle, hartiat lukittuina:)


Tuon mä tekisin aivan senkin takia että pääsis helpommalla spekulaatiolla syyllistä haettaessa korvaushommissa. Vähä sama homma ku hirven väistäminen ojaan, millä helvetillä todistat että väistit hirveä, jos sitä ei oo näkypiirissä enää tai sen perskarvoja sun sivupeileis.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 11.4.2006 10:00

Niin tai näin, näkisin kyllä että se on hemmetin mukavaa :D

Kuva

Kuva

Enkä tiedä että mennäänkö noissa kuvissa nyt millisekunnin ajan haldex takavetopäällä, gyroskooppi tötterö pystyssä tai jarrulla pidättäen, hartialukosta ei kuitenkaan ollut tietoakaan. Lopputulos on jokaisen arvioitavissa kuvista

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 11.4.2006 10:01

Näyttää kivalta, ja tahtoo kans roadsterin :)

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 11.4.2006 14:46

^^ taitaa olla photosoppeja, eihä avoautolla voi ajaa talvella :/

DROPS
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.4.2006 14:47

ViestiKirjoittaja DROPS » 11.4.2006 21:28

enkä ymmärrä tämän nimimerkki DROPS:n teoriaa etuvetoisen oikaisemisesta kaasu pohjaan painamalla ja pitämällä pyörät suoraan kun auto on luistossa? miten auto voi oieta tien suuntaan jos sutivat eturenkaat osoittavat ojaan (kuten myös auton keula)? itse vähintäänkin vaistomaisesti käyttäisin vastaohjausta välittömästi.... no ehkä olen vain tietämätön.


Auto oikenee sen takia, koska pyörän sutiessa riittävästi ollaan renkaan kitkaympyrän ulkopuolella jolloin se menettää pitonsa myös sivuttaissuunnassa. Sama asia kun painat jarrua niin paljon talvella, että vain etupyörät menevät lukkoon. Tai jos sinulla on riittävästi vauhtia sekä tilaa ja vedät käsijarrua etkä koske mihinkään muuhun niin auto pyörähtää ympäri ja etenee takapää edellä.

Et ole ilmeisesti päässyt ajamaan etuvetoisella esim. jääradalla. Kannattaa joskus kokeilla jos on mahdollisuus, vaikka se ei niin mukavaa olekkaan kuin nelivedolla tai takavedolla.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.4.2006 21:45

^En kyllä tuota täysin allekirjoita. Ei ainakaan minun etuveto oikene pelkästään sillä että pidän vaan renkaat keulan näyttämään suuntaa ja vedätän. Ei sitten millään.
Kyllä se melkeen sen vastaohjauksen vaatii että saadaan se luisto oikenemaan. Koska silloinhan ne renkaat vetävät keulaa tien suuntaa jolloin luisto mahdollisesti oikenee.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 11.4.2006 21:50

DROPS: Teoria ei aina kohtaa käytäntöä...

DROPS
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.4.2006 14:47

ViestiKirjoittaja DROPS » 11.4.2006 21:58

Teoria kohtaa aina käytännön jos otetaan kaikki muuttujat huomioon.

^En kyllä tuota täysin allekirjoita. Ei ainakaan minun etuveto oikene pelkästään sillä että pidän vaan renkaat keulan näyttämään suuntaa ja vedätän. Ei sitten millään.
Kyllä se melkeen sen vastaohjauksen vaatii että saadaan se luisto oikenemaan. Koska silloinhan ne renkaat vetävät keulaa tien suuntaa jolloin luisto mahdollisesti oikenee.


Pelkkä vedättäminen ei riitä vaan pyörä täytyy saada pyörimään tyhjää kunnolla, eli jää radalle vaan kokeilemaan niin lupaan että se sinunkin autosi oikenee pelkästään kaasulla.
Viimeksi muokannut DROPS, 11.4.2006 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

DROPS
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.4.2006 14:47

ViestiKirjoittaja DROPS » 11.4.2006 22:04

DROPS: Olisiko parasta mennä sitä itse koittamaan eikä pohtia vain teoriassa tätä asiaa ;)


Kokeiltu on esim. tänäkin talvena moneen kertaan siellä jääradalla.

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 11.4.2006 22:07

Juu luin ton edellisen lisäyksen ja kerkesin poistaa sen viestin. Olitkin nopeampi ja kerkesit lukea sen jo ;)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 11.4.2006 22:11

Pelkkä vedättäminen ei riitä vaan pyörä täytyy saada pyörimään tyhjää kunnolla, eli jää radalle vaan kokeilemaan niin lupaan että se sinunkin autosi oikenee pelkästään kaasulla.

No perskuta, kyllä tässä muutaman kerran tuli käytyä jääradalla tänäkin talvena.
Ja kyllähän siis silloin kun kaarretta ajaa niin sillon ei sitä vastaohjausta tarvitse, vaan silloin voi vedättää renkaat melko suorassa niin se yleensä aika nätisti menee kaarteen mukaan.
Mutta kun sieltä kaarteesta tullaan ulos niin kyllä ainakin omien kokemusteni perustella sitä vastaohjausta tarvitaan jotta auto saadaan suoraan.
En kyllä väitä olevani edes keskiverto jääratakuski, mutta näin ihan omien kokemusten perusteella.
En nyt sano että se ei tuolla sinuun tavalla oikene (ehkä en vaan osaa), mutta kyllä se sillä vastaohjauksella oikenee ainakin yhtä hyvin.

DROPS
-
Viestit: 12
Liittynyt: 8.4.2006 14:47

ViestiKirjoittaja DROPS » 11.4.2006 22:25

Joo kyllähän sitä vastaohjausta kannattaa käyttää. Tuo pelkällä kaasulla oikaisu oli vain esimerkki siitä, että etuveto ja neliveto käyttäytyvät eri tavalla.

NJo
-
Viestit: 1874
Liittynyt: 26.9.2003 20:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja NJo » 11.4.2006 23:16

Pari-kolmesataa kilometriä tuli talvella jäällä heiteltyä etuvedolla tahattomia ja tahallisia luistoja, ja aina tarvi vastaohjausta auton oikaisemiseen. Ei se auto luistosta oikea jos vaan vedättää renkaat auton suuntaisesti. Tai sitten se on minulla vaan ajotaidon puutetta, olenhan keskivertoa huonompi kuski.

Hämmästyttävän hyvin etuveto kyllä oikenee kun on tilaa kunnolla. Vaikka auto etenee luistossa takakulma edellä, niin vielä se oikenee kun renkaat linkussa vedättää. Harmi vaan, ettei tuo oikein onnistu siellä sohjoisella maantiellä...

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 12.4.2006 13:31

Kyllä etuvetoinen sen vasta ohjauksen yleensä vaatii muuten se vaan liukuun kylki edellä yleensä lopulta spinnaten ja mitä nelivetoon tulee niin esimerkiksi ainakin kun kaverin toyotan landcruiserilla tuli tossa talvella leikittyä, sen alla ollessa m+s merkinnällä olleet tod. kuluneet mutapyörät (perjaatteesa kesä pyörät). niin kyseissessä kulkinees on sähkö lukot joka nurkassa. sillä pystyy ajaa joko pelkkä neliveto päällä tai sitten keskilukko eli muuttaa jako suhteen 50%/50% tai sitten voi laittaa takalukon 100% tai sitten vielä 100% etulukon mitä ei tarvii kun metässä, kaikkein paras leikkiä oli sillon kun laitto keski ja takalukon päälle.
Mutkaan mentäessä laitto vaan kaasun pohjaan ja eka käänsi vaan rattia mutkaa päin niin auto lähti luisuun ja sitten vaan pitit vedon päällä ja meni aivan kuin takavetoinen tosin sillä erolla että auto liikuin ns. nelipyörä luisussa, ja spinnata sillä ei oikeastaan voinut niin kauan kuin kuskilla riitti pokkaa ja käsiä. ainakun meinasi spinnata niin vaihto pienenpään ja pumppaili kaasulla suoraks tai eka pumppas jarrua kunnolla ja sitten kun vauhti vähän hiljeni niin sitten taas kaasulla suoristaen. Ja osittain samat keinot toimi myös tuttavan pikku a-ryhmän evo6 mitsua käskiessä eli jarrulla vähän sitoen ja veto koko ajan päällä pitäen, mutta heti jos löysäsi kaasun niin oli ihan sama minne se ratti näytti niin joko siinä spinnasi tai oli muuten jossain koivussa kyljessä tai ojanphjalla. :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.9.2008 9:33

No niin, varoitellaanpas eteläsuomalaisia taas ettei tarvi lehdistä lukea että "talvi yllätti autoilijat". Taas se talvi on tulossa.

Kuusamossa lunta maassa. Perkele. Taidan muuttaa palmujen alle.

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 26.9.2008 10:28

Jos nyt kuusamossa on lunta maassa, niin viikon päästä on kotona lunta maassa. ja kesänakit alla joissa pintaa alta 1.6mm.. jes kiva kiitti. noh.. talvinakit alle ni sillä selvä

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.9.2008 10:29

Justiin eilen tulin tuolta lapista tänne "etelämmäs", prkele pakkastaki oli jo asteen verran klo 22.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 26.9.2008 11:04

No hö...:(Liekkö asiaa prätkällä lauantaina Pudasjärvellä järjestettäviin kiihdytyskisoihin...Näin on ainakin aikomus porukalla sinne ajella aamutuimaan, mutta liekkö Pudasjärven korkeudella vielä lumi maassa...?Toisaalta sitä lunta odottaa jo kun kuuta nousevaa, johtuen talvipainotteisesta moottoriurheilu harrastuksesta...:)Noh, ens viikon lopuksi matka varattu jo Kreikkaan, että eiköhän siellä hellettä riitä...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 26.9.2008 11:41

^Se lumiraja on yleensä ollu aina Pudasjärvi-taivalkoski välillä, ainaki viimekeväänä ku käytiin Oulussa 12.5 niin tilanne oli tällainen muistaakseni n.20-30km taivalkoskelta ouluun päin: http://kuvablogi.com/nayta/1106268/

Ja tuosta vähän eteenpäin: http://kuvablogi.com/nayta/1106269/. Taisi Pudasjärven puolella olla jo järvetkin jäästä sulana :)

Reactor
-
Viestit: 351
Liittynyt: 2.9.2003 13:15

ViestiKirjoittaja Reactor » 29.9.2008 4:06

^^
Velipoika kävi noilla kiihdytyspäivillä ja ei oikeastaan mitä ongelmia ollut. Saatiin nyt varmistus sille, mitä pyörälle tehdään talvitauon aikana :)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 29.9.2008 9:59

Jep, pitihän tuo itsekkin käydä kokeilemassa, mitä se Kawa kiihtyy...pyörässä ei mitään häikkään, kuskille lisää reeniä lähtöjen kanssa...:)ei ollu vielä kuura maassa pudiksella, vaan ei kaukana kyllä siitä, melko vilpoisa keli oli...

Reactor
-
Viestit: 351
Liittynyt: 2.9.2003 13:15

ViestiKirjoittaja Reactor » 2.10.2008 3:20

^
Menee offiksi kyllä, mutta pakko kysyä mielenkiinnosta: miten pyörä kulki? Kiinnostaa etenkin 60 jalan aika. Velipojalla varttimaili meni 9,8s puolelle ja lopparina taisi olla 234km/h. 60 jalan ajat pyörii puolla 1,6-1,7s tienoilla, kuten koko kauden ajan meni.

Tiedetään sentään nyt varmasti, mitä muutoksia tarvitaan :D

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 2.10.2008 9:40

Kyllä minun puolesta sais jo talvi tulla, ainakin ajoissa. Meinaan rasittaa niitten talvirenkaitten kuluttaminen ja talveksi on hienommat vanteet :D

Aslaasj
-
Viestit: 324
Liittynyt: 27.10.2006 13:32

ViestiKirjoittaja Aslaasj » 2.10.2008 15:20

Juu, pohjoisen perällä oli jo eilen ja tänään pakkasta -6 ja ajoittain tie jäässä..jospa vaihtelis pikkuhiljaa kohta nastat alle.

T-Power
-
Viestit: 557
Liittynyt: 21.8.2005 13:41

ViestiKirjoittaja T-Power » 2.10.2008 16:04

Tulkoon talvi vaikka saman tien. :) M-Pyörä talvehtii jo tallissa, kitkat pyörii auton alla. Kesärenkaatkin tuli tänään myytyä, joten suurempaa vanne / rengaspakettia suunnittelemaan ensi kesäksi.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 13.10.2008 11:10

tänään tuli talvitassut pyöräytettyä jetan alle :)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.10.2008 17:54

^ ei tällä korkeudella ole vielä kiire.. et sit tuonnu jettaa halliin asti vaihattamaan? ;)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 13.10.2008 21:02

Menee offiksi kyllä, mutta pakko kysyä mielenkiinnosta: miten pyörä kulki? Kiinnostaa etenkin 60 jalan aika. Velipojalla varttimaili meni 9,8s puolelle ja lopparina taisi olla 234km/h. 60 jalan ajat pyörii puolla 1,6-1,7s tienoilla, kuten koko kauden ajan meni.

OT
Ei sillä 636 Kawalla aivan tuollaisiin varttimailin aikoihin ylletä...:)paras oli 11.403 ja loppunopeus 196km/h ...60 jalan paras aika oli 1.983s...Tosin ensimmäistä kertaa kiihyttelin aikaa ja korttikin taskussa vasta tämän kesän...ensi kesänä uusiksi, sen verran mukavaa touhua oli...:)
OT


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 11 vierailijaa