Avoauto; järkee vai ei?
Valvoja: ffp jäsenet
Avoauto; järkee vai ei?
Olis kiikarissa yks kolmoskoppanen avoauto.
Kysynkin että onko avoauton omistamisessa ylipäätänsä mitään järkeä? Taloudessa on "normaali"korinen käyttöauto, joten avoautosta tulisi huvittelu/cruisailuauto. Taitaa avoauto olla kuitenkin käytännöllisempi kuin moottoripyörä?
Pystyykö avolla ajelemaan talvella, eli onko lämmin? Mites tuollaisissa kestää se katto. Jos katto on huonossa kunnossa, niin kuinka kallis on uuden hankinta?
Suurin osa tällähetkellä (esim. nettiauto) myynnissä olevista avoista taitaa olla tuontiautoja? Onko noissa jotain lapsuksia, minkä takia kannattaa jättää ostamatta?
Käykö kolmoskoppasiin avoihin normaalin kolmosen varaosat? Alusta, lamput, ym.? Onko huollot ylipäätänsä kalliimpia?
Kiitos vastauksista.
ps. täällä on näemmä aika vähän kirjoiteltu avoautoista, joten haku ei antanut toivottuja vastauksia.
Kysynkin että onko avoauton omistamisessa ylipäätänsä mitään järkeä? Taloudessa on "normaali"korinen käyttöauto, joten avoautosta tulisi huvittelu/cruisailuauto. Taitaa avoauto olla kuitenkin käytännöllisempi kuin moottoripyörä?
Pystyykö avolla ajelemaan talvella, eli onko lämmin? Mites tuollaisissa kestää se katto. Jos katto on huonossa kunnossa, niin kuinka kallis on uuden hankinta?
Suurin osa tällähetkellä (esim. nettiauto) myynnissä olevista avoista taitaa olla tuontiautoja? Onko noissa jotain lapsuksia, minkä takia kannattaa jättää ostamatta?
Käykö kolmoskoppasiin avoihin normaalin kolmosen varaosat? Alusta, lamput, ym.? Onko huollot ylipäätänsä kalliimpia?
Kiitos vastauksista.
ps. täällä on näemmä aika vähän kirjoiteltu avoautoista, joten haku ei antanut toivottuja vastauksia.
Itse kanssa tuota joskus mietiskelin, moottoripyörä oli oikeastaan hakusessa mutta avoauto tuli sitten hommattua. En ala enempää perustelemaan/spekuloimaan kumpi on parempi taikka järkevämpi, kun en sitä tiedä, mutta mielestäni avo on kumminkin monikäyttöisempi ja vaikka ei ajaisikaan varsinaisesti talvella, ajokausi keväällä ja syksyllä jonkinverran pidempi.
Mitä talviajoon tulee, niin kyllä noilla tarkenee talvellakin varsin hyvin, golffeissa kumminkin ns. lämpökatot ilmeisesti kaikissa. Hieman kovempi sisämelu verrattuna vastaavaan umpikattoiseen, vaikka tiivisteet ovien ja ikkunankarmeissa olisivatkin kunnossa.
Itsellä tuo avo on kesällä (kesärengaskautena) aivan jokapäiväisessä ajossa ja hyvin on pelannut, mahtuu emäntä kyytiin ja koirakin satunnaisesti takapenkille + tietty tavaraa jonkinverran. Ahdashan se takapenkki tietysti on mutta kyllä sinne 2 ihmistä mahtuu suht kivasti.
Tekniikaltaan ainakin 3:s kopaiset on aivan umpimalleja vastaavia, eli varaosia löytyy lähes jokaisesta varaosapuljusta ja jopa hyllystä yleensä:)
Kori on keulasta tuulilasiin asti aivan perusgolffia vastaava peltiosia myöten. Perästä sitten puskuri ja lamput ovat samat kuin normi golffissa.
Mikään tilaihmehän se ei siis ole mutta tietäähän sen jo ostaessaan.
Itsellä ainakin tuo kulkine pelannut ilman mitään ihmeempiä ongelmia. Tiivisteet ja katon kunto kannattaa katsoa ennen ostoa. Ilmeisesti maksavat varsin reippaasti, jos niitä joutuu uusimaan.
Itse voin ainakin suositella tuommoista 3:s koppaista avoa varsin lämpimästi.
Mitä talviajoon tulee, niin kyllä noilla tarkenee talvellakin varsin hyvin, golffeissa kumminkin ns. lämpökatot ilmeisesti kaikissa. Hieman kovempi sisämelu verrattuna vastaavaan umpikattoiseen, vaikka tiivisteet ovien ja ikkunankarmeissa olisivatkin kunnossa.
Itsellä tuo avo on kesällä (kesärengaskautena) aivan jokapäiväisessä ajossa ja hyvin on pelannut, mahtuu emäntä kyytiin ja koirakin satunnaisesti takapenkille + tietty tavaraa jonkinverran. Ahdashan se takapenkki tietysti on mutta kyllä sinne 2 ihmistä mahtuu suht kivasti.
Tekniikaltaan ainakin 3:s kopaiset on aivan umpimalleja vastaavia, eli varaosia löytyy lähes jokaisesta varaosapuljusta ja jopa hyllystä yleensä:)
Kori on keulasta tuulilasiin asti aivan perusgolffia vastaava peltiosia myöten. Perästä sitten puskuri ja lamput ovat samat kuin normi golffissa.
Mikään tilaihmehän se ei siis ole mutta tietäähän sen jo ostaessaan.
Itsellä ainakin tuo kulkine pelannut ilman mitään ihmeempiä ongelmia. Tiivisteet ja katon kunto kannattaa katsoa ennen ostoa. Ilmeisesti maksavat varsin reippaasti, jos niitä joutuu uusimaan.
Itse voin ainakin suositella tuommoista 3:s koppaista avoa varsin lämpimästi.
Viimeksi muokannut jmr, 28.3.2006 15:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan siinä järkee. Sen verran kuin autoilussa yleensä...
Ajan talvet kesät avolla. Jos on kunnossa oleva katto, on rättikatto itse asiassa talvella lämpöisempi kuin kovakatto. Ei se pelti mitään lämmitä...Ja ehdottomasti parempi on ajaa rättikatolla kuin vaihdettavalla kovakatolla.
Ainoo miinus on se, että kangas ja tiivisteet vaatii enemmän huolenpitoa. Niin ja jos katon joutuu uusimaan, se on KALLIS! Siksi huonokattoiset avot on niin halpoja.
Ajan talvet kesät avolla. Jos on kunnossa oleva katto, on rättikatto itse asiassa talvella lämpöisempi kuin kovakatto. Ei se pelti mitään lämmitä...Ja ehdottomasti parempi on ajaa rättikatolla kuin vaihdettavalla kovakatolla.
Ainoo miinus on se, että kangas ja tiivisteet vaatii enemmän huolenpitoa. Niin ja jos katon joutuu uusimaan, se on KALLIS! Siksi huonokattoiset avot on niin halpoja.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
kyllä itse olen kanssa tykännyt nimimerkin mukaisesta avolintasta.. mullakin oli ajatuksissa moottoripyörä, mutta onhan toi auto monikäyttöisempi vaikka onkin vain kaksi istumapaikkaa, silti kyytiin mahtuu jotain romua ja sateella reissun päällä saa katon päälle.
On tossa kuitenkin ihan eri fiilis vedellä tukka hulmuten, kuin jollain coupe mallilla.
Hieman samaa vapauden tuntua kuin moottoripyörällä ajelisi.
On tossa kuitenkin ihan eri fiilis vedellä tukka hulmuten, kuin jollain coupe mallilla.
Hieman samaa vapauden tuntua kuin moottoripyörällä ajelisi.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Oikeesti avolla ja prätkällä ajoa ei voi verrata... ero on ku mummolla ja 2 kymppisellä blondilla! =)
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Ja siitä Eoksen Saksa hinta referenssi: http://www.juetten-koolen.de/preisliste ... .03.06.pdf
Varmaan virallisempaakin on tarjolla, mutta tuolla pääsee alkuun.
Molemmat pitäis olla juu, tosin avolla pääsee ensimmäisen "tuuletus" vaiheen yli ja ei tartte käydä ostamassa niin paljon oheismateriaalia että pääsee liikkeelle.
Varmaan virallisempaakin on tarjolla, mutta tuolla pääsee alkuun.
Molemmat pitäis olla juu, tosin avolla pääsee ensimmäisen "tuuletus" vaiheen yli ja ei tartte käydä ostamassa niin paljon oheismateriaalia että pääsee liikkeelle.
-
- -
- Viestit: 191
- Liittynyt: 18.12.2005 16:52
Yksi kesäpäivä avo-autolla riittää tekemään avo-auton omistamisen "järkeväksi". MItä tulee sitten vertailuun mp vs. avo, niin tämäkin on mielipide kysymys. Jos tykkää vain kruisailla ja nautiskella, niin avo voi olla parempi vaihtoehto, mutta jos sitä vastoin haluaa siirtyä soundien maailmaan ja nautiskella julmasta kiihtyvyydestä, niin pyörä on se osuvampi ratkaisu. Tämäkin on vain minun mielipide ja jokaisen kohdalla se on vain itse ratkaistava.
Juu ei aleta keskustelemaan enempää avoautosta ja mp:stä. Kiitos.
Tuo avo sinänsä kiinnostaisi, mutta siihen tulee sitten taas paljon kysymysmerkkejä. Talveksi ei varmaan tarvis ajella, joten tallipaikka olisi yksi kysymys.
Eikös ilmasto ala lämpenemään, joten sinänsä avoautolle ehkä tulevaisuudessa olisi käyttöä. Jos nyt en osta avoa, niin tämä kesä on helvetin lämmin ja aurinkoinen. Jos ostan sen avon, niin kesällä sataa, tuulee ja on kylmä...
...mene ja tiedä...
Tuo avo sinänsä kiinnostaisi, mutta siihen tulee sitten taas paljon kysymysmerkkejä. Talveksi ei varmaan tarvis ajella, joten tallipaikka olisi yksi kysymys.
Eikös ilmasto ala lämpenemään, joten sinänsä avoautolle ehkä tulevaisuudessa olisi käyttöä. Jos nyt en osta avoa, niin tämä kesä on helvetin lämmin ja aurinkoinen. Jos ostan sen avon, niin kesällä sataa, tuulee ja on kylmä...
...mene ja tiedä...
-
- -
- Viestit: 1044
- Liittynyt: 23.7.2003 18:39
- Viesti:
Missäänhän ei ole mitään järkeä, mutta ´04 tuli ZX6R, ´06 G3 Cabrio, Avoon tulee enemmän kilometrejä, mutta hyvällä säällä nautittavampaa on ajaa lyhyet matkat/mutkaiset tiet prätkällä, ja nyt kovakatto G2 on ollut seisonnassa jo sen verran, että kitkat on vieläkin alla...
[E:] Tahtoo vaan yleensä olla et prätällä ei kulje kaikki kamat mukana mitä tarvii eli "pakko ajaa avolla" :) Ja AutoGlym:iin on luotettu myös katon osalta.
[E:] Tahtoo vaan yleensä olla et prätällä ei kulje kaikki kamat mukana mitä tarvii eli "pakko ajaa avolla" :) Ja AutoGlym:iin on luotettu myös katon osalta.
^jo vain ;)
Autoglym
Cabriolet Fabric Hood - Kangaskatteiden hoitoaine
Vinyl & Rubber Care - Vinyylin kumihoito
Autoglym
Cabriolet Fabric Hood - Kangaskatteiden hoitoaine
Suunniteltu erityisesti kangaskattojen puhdistukseen, tiivistämiseen ja ehostamiseen. Paketti koostuu kahdesta tuotteesta ja levityssienestä.
1) Bioaktiivinen puhdistusaine, lian, orgaanisten tahrojen ja ilmansaasteiden poistoon luonnonkuitu- ja synteettisistä kankaista.
2) Suoja-aine tiivistämiseen, ehostamiseen ja suojaamaan kangaskatteita veden imeytymiseltä ja likaantumiselta. Huomaa: Vinyylikatteisiin myös Autoglym Car Interior Shampoo pesemiseen ja Bumper Care tai Bumper Black suojaamaan.
Vinyl & Rubber Care - Vinyylin kumihoito
Hämmästyttävän helppokäyttöinen valmiste, joka todella yksinkertaistaa usempien pintojen puhdistusta ja virheettömän ulkonäön yleistä ylläpitoa. Vinyl & Rubber Care elvyttää ja suojaa sisä- ja ulkopuolisia pintamateriaaleja ja muodostaa kovan, mutta joustavan, antistaattisen suojakerroksen kosteutta, pölyä, hapettumista, likaantumista ja haalistumista vastaan. Käytetään maskeihin, kojelautoihin, PVC-muovisiin ovi- ja istuinverhoihin, vinyylikattoihin, koristelistoihin, ovenkahvoihin ja mootoritilan kaikkiin komponentteihin.
Onhan noi aika kivoja autoja.
Olen ajanut ajoittain tilapäisluontoisesti Golf 1 ja 3 malleilla talvellakin, eikä ole ongelmia ollut verrattuna umpiautoon. Voi olla että on lämpimämpikin kun vastaava umpiauto. :)
OffTopicina: Mitenkäs tuossa BMW E36:sessa, siinä ei käsittääkseni ole lämpöeristeitä ulko- ja sisäkaton välissä?
Onko kokemuksia talvikäytöstä ?
Olen ajanut ajoittain tilapäisluontoisesti Golf 1 ja 3 malleilla talvellakin, eikä ole ongelmia ollut verrattuna umpiautoon. Voi olla että on lämpimämpikin kun vastaava umpiauto. :)
OffTopicina: Mitenkäs tuossa BMW E36:sessa, siinä ei käsittääkseni ole lämpöeristeitä ulko- ja sisäkaton välissä?
Onko kokemuksia talvikäytöstä ?
Olen nyt ajellut reilun kuukauden päivät kolmoscabriolla, ja kyllä vaan hymyilyttää tällaisena aurinkoisena päivänä kruisailla. On siinä jotenkin erilainen fiilis ajella. :)
Sähkökatto on tosi kätevä ja kyllä 75 heppaa kiidättää autoa yllättävän mukavasti, kiitos moottorin hyvien käyttöominaisuuksien.
Käsittelin katon Vinyl&Rubber Carella, minkä jälkeen näyttikin tosi hyvältä. Sateella veden mukana siitä lähtee kuitenkin jotain ainetta mikä jää harmaiksi noroiksi ikkunoihin. Taidan hieroa siihen seuraavaksi Bumper Carea, josko se toimisi paremmin. Ebaystä täytyisi vielä etsiä katon pölysuoja, sillä se on jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Sähkökatto on tosi kätevä ja kyllä 75 heppaa kiidättää autoa yllättävän mukavasti, kiitos moottorin hyvien käyttöominaisuuksien.
Käsittelin katon Vinyl&Rubber Carella, minkä jälkeen näyttikin tosi hyvältä. Sateella veden mukana siitä lähtee kuitenkin jotain ainetta mikä jää harmaiksi noroiksi ikkunoihin. Taidan hieroa siihen seuraavaksi Bumper Carea, josko se toimisi paremmin. Ebaystä täytyisi vielä etsiä katon pölysuoja, sillä se on jäänyt jonnekin matkan varrelle.
Tuosta sateella ikkunoihin valuvasta ominaisuudesta pääsee eroon käyttämällä venetuotteita, eli veneilykäyttöön tarkoitettuja vinyylinhoitoaineita! Jeee!
Tuli muuten perjantaina Ruåttin puolella pikkasen Bugia ja VW:tä vastaan kun Paahdettiin Audilla kohti Tuhholmaa... mikäs miitti siellä olikaan :D
Tuli muuten perjantaina Ruåttin puolella pikkasen Bugia ja VW:tä vastaan kun Paahdettiin Audilla kohti Tuhholmaa... mikäs miitti siellä olikaan :D
no nyt se iski sit liian lujaa.... eli avokas pitäis saada. haussa kolmos golffin gabi.
mites tuo lämpökatto? tarkeneeko tolla ajaa pitkälle syksyyn? talvisäilöön kumminkin menis ennenku joutuu nastat heittää alle..
ja tosta kolmos gabriosta voi laittaa mallikohtaisia vikoja ja infoa tänne. samat viat kuin perus golffissa ja ventossa??
mites tuo lämpökatto? tarkeneeko tolla ajaa pitkälle syksyyn? talvisäilöön kumminkin menis ennenku joutuu nastat heittää alle..
ja tosta kolmos gabriosta voi laittaa mallikohtaisia vikoja ja infoa tänne. samat viat kuin perus golffissa ja ventossa??
Eihän tuo toinen AG käsittelykään tuottanu veden helmeilyä... ks kuvat
http://tos.pp.fi/images/album/amme/ag/
http://tos.pp.fi/images/album/amme/ag/
Ammeen MFA näytti 7.8 kokonaiskulutukseks ja laskettu 7.91 :D aika hyvä tarkkuus noin vanhaksi...
Reklamointi kannattaa aina :D
Kyselin autoglymin lontoon sivujen kautta mikä mättää, kun vesi ei pisaroi - vaikka noudattaa purkin ohjeita. Liitteeksi kuvia.
http://tos.pp.fi/images/album/amme/ag/
Aluksi eivät ymmärtäneet, niin liitin googlesta kuvia aamukasteesta kasvin lehdillä ;)
Heidän mukaansa katto pitää huuhtoa huolella. Pesuainetta ei saa jäädä.
Purkissa kuitenkin mainitaan edelleen vain pyyhkimistä märällä rentulla.
No näin teinkin, kun käsittelin katon uudelleen. Suihkin pesun jälkeen katolle puoli pulloa ja sitten kuivalle pinnalle uudelleen.
Ei pisaroi tosin vieläkään.
No nyt kuitenkin lähettävät uuden purkin kyllästys/suojalitkua.
Ja ohjeeksi; pesun jälkeen pitää ylimääränen vesi luututa pois ja sitten kostealla rentulla jynssätä suojalitku kattoon.
Menee kyl ehkä jo liian vaikeeksi.
Autoglym on...
Reklamointi kannattaa aina :D
Kyselin autoglymin lontoon sivujen kautta mikä mättää, kun vesi ei pisaroi - vaikka noudattaa purkin ohjeita. Liitteeksi kuvia.
http://tos.pp.fi/images/album/amme/ag/
Aluksi eivät ymmärtäneet, niin liitin googlesta kuvia aamukasteesta kasvin lehdillä ;)
Heidän mukaansa katto pitää huuhtoa huolella. Pesuainetta ei saa jäädä.
Purkissa kuitenkin mainitaan edelleen vain pyyhkimistä märällä rentulla.
No näin teinkin, kun käsittelin katon uudelleen. Suihkin pesun jälkeen katolle puoli pulloa ja sitten kuivalle pinnalle uudelleen.
Ei pisaroi tosin vieläkään.
No nyt kuitenkin lähettävät uuden purkin kyllästys/suojalitkua.
Ja ohjeeksi; pesun jälkeen pitää ylimääränen vesi luututa pois ja sitten kostealla rentulla jynssätä suojalitku kattoon.
Menee kyl ehkä jo liian vaikeeksi.
Autoglym on...
mites tuo lämpökatto? tarkeneeko tolla ajaa pitkälle syksyyn? talvisäilöön kumminkin menis ennenku joutuu nastat heittää alle..
Tymäkkää faktaa yhden talven avoautoilusta, kahdella eri avoautolla: tasan millä tahansa katolla pärjää Suomen talvessa - piste. Viime talvesta alkuosan ajoin G1 Cabriolla, jossa oli kangaspintainen, kolmikerroksinen lämpökatto. Ei mitään kylmyysongelmia missään kelissä.
Sitten vaihdoin sen BMW Z3:seen, jossa oli yksikerroksinen, ns. Kalifornia-mallin kangaskatto ilman lämpöeristeitä. Auto käytiin koeajamassa äärettömän pahasti joka paikassa palelevan vaimon kanssa -14C asteen pakkasessa. Ei kertakaikkiaan mitään ongelmia. Kovissakin pakkasissa sellaisen 10 minsan ajon jälkeen saa lämpöä kääntää jo pienemmälle. Tokihan katto tuntuu viileältä kun sitä paljain sormin koittaa, mutta kuka sitä nyt sitten harrastaa...
Eli älkää stressatko niiden kattojen kanssa. Yksikerroskatollakin pärjää Suomen talvessa ilman pilkkihaalareita mitenpäin vain.
Pakko se on kun ei tunnu onnistuvan tuo käsittely siten, että sais veden helmeilemään pois.
No se on ihan eri asia se... :D
Ei helmeillyt mullakaan Zetan katto, paitsi niiltä liki pystysuorilta osiltaan, edes Autoglym-käsittelyn jälkeen. Aiemmin käytin Bilteman veneosastolta saatavaa tavaraa (1L/5.90€), joka piti kyllä veden ulkopuolella - muttei helmeillyt. Saatavuusongelmien vuoksi vaihdoin hiton paljon kalliimpaan AG:hen, ei oikeastaan eroa toimivuudessa. Se Biltsun kama on siis ihan toimivaa, ei värjää eikä vie väriä pois ainakaan G1:n tai Z3:n katoista. Tämä vaan vinkkinä.
Jeeh nyt vesi helmeilee:
BIF vkl:n jälkeen auton pesu ja tulos:
http://tos.pp.fi/images/album/amme/AG2/
Tätä ennen:
Katto oli puhdas ja kuiva joten imuroin sen vielä.
Tämän jälkeen suihkutin puhdasta vettä kukkapullolla katolle tasaisesti.
Sitten AG suoja-ainetta.
Jynssäsin märällä kiillotus rätillä katon läpeensä.
Lisää vettä ja suojalitkua.
Taas jynssäystä monta kertaa katto läpi.
Nyt alkoi muodostua jo vaahtoa.
Vielä vettä ja suojalitku perään.
Ja monta jynssäystä.
Sit se sai kuivua pari päivää.
Ja BIF yönä katto mujui vesisateessa.
BIF vkl:n jälkeen auton pesu ja tulos:
http://tos.pp.fi/images/album/amme/AG2/
Tätä ennen:
Katto oli puhdas ja kuiva joten imuroin sen vielä.
Tämän jälkeen suihkutin puhdasta vettä kukkapullolla katolle tasaisesti.
Sitten AG suoja-ainetta.
Jynssäsin märällä kiillotus rätillä katon läpeensä.
Lisää vettä ja suojalitkua.
Taas jynssäystä monta kertaa katto läpi.
Nyt alkoi muodostua jo vaahtoa.
Vielä vettä ja suojalitku perään.
Ja monta jynssäystä.
Sit se sai kuivua pari päivää.
Ja BIF yönä katto mujui vesisateessa.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa