Mites ne 90-luvun VAG-dieselit nyt meneekään?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

Mites ne 90-luvun VAG-dieselit nyt meneekään?

ViestiKirjoittaja Adenoid » 21.2.2006 12:26

No nih,

Ade-sedän pitäisi hankkia kohta käyttöauto pitkään ajoon, ja lähinnä mielessä on ollut 90-luvun VAG-tuote dieselkäyttöisenä. Etsinnän kohteena on III-Golf, Polo tai jopa ehkä Passat Variant (mieluummin kuitenkin pienempi auto, pienempi käyttövoimamaksu). Ventokin voisi olla mietinnän kohteena, mutta haluaisin mieluummin joko pystyperän tai farmarin, porrasperään kun ei mahdu mitään tavaraa vaikka kontti olisi kuinka iso.

Nyt vaan sitten kiinnostaa:

1. Milloin TD-koneet muuttuivat TDI:ksi?
2. Onko TD-kone jotenkin "huono", mitä pitää huomioida sellaista ostaessa?
3. Entä TDI-kone? Mitä siitä pitää huomioida?
4. Milloin Poloa/Cordobaa alkoi saamaan TDI:nä? Kaikki katsomani ovat olleet SDI-koneisia?
5. Ehtiikö SDI:ssä kasvamaan hämäkäkin seitti päähän ennenkuin ollaan sallituissa nopeuksissa?
6. Onks nää vehkeet oikeesti hyviä? Mitä pitää huomioida ostaessa?
7. Golf GTD vs. Golf GT TDI? Olennaiset erot?
8. Haluaako joku tarjota E-Suomen alueelta kohtuuajokilsoilla olevaa, hyvin pidettyä VAG-TDI:tä?
9. Oisko pitänyt käyttää hakua?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 21.2.2006 12:41


JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.2.2006 13:52

4. Polo TDI tuli vasta v.2000. Cordoon TDI ilmestyi aikaisemmin, mahdollisesti 1998.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.2.2006 15:41

5. Ehtii

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 21.2.2006 15:52

1.eikös noita AAZ TD-koneita näy olevan vielä 97 malleissakin...TDI:tä taitaa alakaa olemaan -95 eteenpäin.

ja ihan yleisellä tasolla ottaen ainakin käsittääkseni 95 vuodesta alkaen on paree ruosteensuojaus ja joitain muitakin muutoksia.

8.ja vaikkei ole myyntifoorumi niin tossa olis yks www.nettiauto.com/610400

5. tähän vielä jyrkkä kyllä

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 21.2.2006 16:30

Golf GTD vs. Golf GT TDI? Olennaiset erot?


No tää GTD on esikammio diesel ja GT TDI suorasuihkari, toi GT TDi on varmasti paljon kestävämpiä mut onhan ne kalliimpiakin

Onko TD-kone jotenkin "huono", mitä pitää huomioida sellaista ostaessa?


Että kampiakselin pään pultti vaihdettu jakopään yhteydessä

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 23.2.2006 12:55

Kiitoksia vastanneille, yhden hienon auton tarjouksenkin sain privasti, mutta hintaluokka on vain minulle väärä. Nyt osaan jo profiloida sen mikä oikeasti voi olla hyvä ostos.

Tänks vielä kerran!

shaka
-
Viestit: 107
Liittynyt: 28.7.2003 2:44

ViestiKirjoittaja shaka » 24.2.2006 21:49

1. TDI Ulkomaantuonteja taitaa olla -93 vuodesta asti(mutua)

2. AAZ myllyissä kannattaa tarkistaa se surullisen kuuluisa kampiakselin pultti, sama pultti on mennyt myös joistain 1z tdi myllyistä.. AAZ:in jäähdytysjärjestelmän paineet(kannentiiviste) kannattaa tarkistaa, kestää jos jälkikäytetty/esilämitetty kunnolla. Tdi koneissa tuntuis kestävän pahvi paremmin.

Kokemusta löytyy parista aaz myllystä. Toinen hieman viritettynä melkoinen murheenkryyni 2x kansipahvi/kansi + Kampiakselin runkolaakerit. Toinen mylly pelas pirun hienosti(300tkm) ventossa kiinni ilman cooleria, siihenkin oli kyllä lisätty syöttöä.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 27.2.2006 13:29

Ok, eli nimenomaan noita uudemman sukupolven TDI-koneita sitten. Toisaalta SDI-vehjekin ajaisi asiansa, tolla työmatkavälillä ei paljon tarvitse ohitella kun isoveljen kaikennäkevä silmä tarkkailee koko matkan.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 28.2.2006 17:02

Jos, ei takapenkkitilaa tarvitse niin voin suositella poloa ja nimenomaan tdi,nä...
eli jos haluaa vanhemman kuin v.2000 niin sitten se on cordoba...
eli sehän on täysin sama auto (samalta tehtaalta tullutkin) pieniä ulkonäköön kohdistuvia muutoksia lukuunottamatta. itsellä tommonen oli välin 170 000 km-
250 000 km. Ja ei voi kun kehua...varma,naftapihi ja vääntävä peruskulkine.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 28.2.2006 20:17

"jos haluaa vanhemman kuin v.2000 niin sitten se on cordoba... "

Ei, kun mä haluan uuden auton, mieluiten ensi vuoden mallia, mutta kun lompakko on vähän toista mieltä asiasta...missä vaiheessa Polon kojetaulu uudistui, vuodelle 2000?

Takapenkkitilaa en tarvitse, tavaratilaa olisi sensijaan joskus kiva olla. Sedan-Polo on poissa laskuista, sillä porrasperäauto on yleisesti ottaen aika hullu vehje: vaikka tilaa olisi kuinka, ei sillä voi kuljettaa mitään kun luukusta ei saa mitään sisään...

Proffa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 23:42

ViestiKirjoittaja Proffa » 28.2.2006 23:50

Jos et tarvitse takapenkkejä, niin osta Golf 3 Variant TD, takapenkit pois ja katsasta 2 hengen pakettiautoksi. Mulla oli sellainen pakettiautona pari vuotta, nyt piti muuttaa takaisin ha:ksi kun tuli perheenlisäystä. Etunahan on sekin, ettei tartte niin helposti olla ryyppykuskinakaan... Ööööh, no vaikkei saisi kai mainostaakaan myynti-ilmoituksia, niin olen myymässä väliverkkoa ja pohjalevyä takapenkkien tilalle Myynti-osastolla... Ja kyllä tuo AAZ-konekin kestää aika hyvin, mittarissa 312 tkm, itse ajanut siitä 115 tkm.

I_me
-
Viestit: 41
Liittynyt: 31.5.2005 1:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja I_me » 1.3.2006 3:40

Konttiperä polosta puollustakseni pakko mainita, että sitä lunkasta mahtuu sisään täys vuorivilla paali. On tullut äiteen autolla kerran sellainen kuskattua (Polonen mallia 99).

Yleisesti ottaen olen kyllä itsekkin sitämieltä että porrasperä on kaikkein huonoin korimalli.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 1.3.2006 12:09

Kiitos proffa tarjouksesta, pitäisi vaan ensin päättää se auto mitä lähtee metsästämään. Toi pakujuttu on käynyt kanssa mielessä, ja olisihan se halpaa kyytiä toki. Kuulin vaan jostain huhua että noi äskettäin pakuksi rekisteröidyt menettäisivät sen pakustatuksensa kun joku neropatti huomasi porsaanreijän pykälissä...vai koskeeko se vain näitä monipaikkaisia farmaripakuja? Vissiin.
Toisaalta taas farmariautossa möykkä nousee jos takapenkin (ja sen näkösuojaverhon) poistaa, ei hyvä eikä kiva.

Proffa
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.8.2003 23:42

ViestiKirjoittaja Proffa » 1.3.2006 19:18

Jos takapenkki = henkilöauton verotus. Ilman takapenkkiä pakettiauton. Itselläni oli ensin 4-paikkainen (kantavuus) pakettiauto väliverkolla. Viime vuoden alussa AKE keksi uuden määritelmän kaksikäyttöauto, jolloin takapenkillisestä pakettiautosta alettiin maksamaan ha:n veroa. Takapenkki pois ja katsastin uudestaan = 2-paikkainen pakettiauto. Hiukan oli ääntä enemmän kuin vakiossa mutta ei haittaavassa määrin. Toisaalta mikään ei estä tekemästä oikein umpiväliseinää, jolloin mölyt pysyvät sen takana...

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.3.2006 21:17

Polon kojelauta ja sisusta uudistui v.2000. Näin ainakin 6kv malleissa eli sedanissa ja farkussa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 1.3.2006 23:03

Mulla oli viime vuodenvaihteessa kans kaksikäyttöpaku 4hlö:n passatti. Eli hlöauton dieselvero, pakettiautosta vakuutukset ja max 100km/h nopeusrajoitus. Luksusta :)
Vaihoin ha:n penkin ja muutin hlöautoksi, jolloin kärsin vakuutuksissa sen ~100eur/v lisämaksun mutta vastaavasti sain yhden istumapaikan lisää sekä rajattoman nopeusrajoituksen (tietysti vallitsevien tieliikennerajoitusten mukaan)

auton hankinnasta sen verran, että tdi:t ja sinkityt korit on nykyaikaa, perinteiset td:t ja ruostuvat korit on ongelmia ja laiskiaisia. Tämä siis mun näkemys/kokemus...

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 2.3.2006 9:12

Väliseinä on jotenkin puolalainen ratkaisu, heivaan sen ajatuksena kokonaan. Eiköhän se valinta osu Golfiin tai Poloon, lähinnä vaan hinta-ajokilsat -suhde kun on sopiva niin valinta tehdään siitä väristä ja korimallista riippumatta. No joo, kunhan väri ei ole se shampoopullonvihreä...

Galvanointi alkaa siis vuodesta 1995?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 2.3.2006 10:00

Sinkkikoppa: golffeissa IV mallissa eli 98->, passatit 94->, polosesta en tiä.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 2.3.2006 14:42

cordobassa vaihtui kojetaulu v.2000 (facelift), lienee ollut polossa samana vuonna

Typ43_5D
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.6.2005 10:56

ViestiKirjoittaja Typ43_5D » 3.3.2006 8:18

Väliseinä on jotenkin puolalainen ratkaisu,

Eihän nykyään (tai paremminkin taas tällä hetkellä) vaadita farmaripakettiautoissa mitään väliseinää, pelkkä takapenkkien poisto (siihen liittyvine määräyksineen) riittää.


Sinkkikoppa: ... , passatit 94->,

Tuliko Passattiin sinkitys jo tuolloin -94 vai kuitenkin vasta uudemman korimallin yhteydessä -97 ?

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 4.3.2006 19:21

Typ-numerosarja->

Juu tiedän ettei väliseinää tarvita, joku vaan ehdotti sellaista melun pienentämiseksi...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 4.3.2006 21:09

Tuliko Passattiin sinkitys jo tuolloin -94 vai kuitenkin vasta uudemman korimallin yhteydessä -97 ?


Kyllä se oli 94, jolloin umpikeulasta=rumakeulasta tuli facelift välimalli ajalle 94-96.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 7.3.2006 14:33

Kävin eilen koeistumassa Polon ja Cordoban, molemmat face-liftejä ja farmariversioita. Kyseiset autot tippuivat sitten samantien pois ostoslistalta, sillä 189-senttinen kuski ei yksinkertaisesti mahdu Cordoban kuskinpaikalle (oikea jalka ottaa kiinni joko keskikonsolin kulmaan tai rattiin), eikä myöskään Poloon (jossa jalka ottaa kiinni enää rattiin). Kumma ettei noista vehkeistä löydy säätövaraa ratilla niin että normaalikokoinen mahtuisi ajamaan. Golf onkin sitten seuraava...

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 13.3.2006 19:42

itsellä aikoinaan sama ongelma,kunnes tajusin säätää penkkiä matalammalle.....
no pikkuautojahan ne....takapenkistä puhumattakaan....

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 13.3.2006 19:52

ite ainakin mahdun cordobaan.. kenkäkin on 46... pystyyhän rattia ja penkkiä säätämään... takapenkille ei sitten ainakaan kuskin taakse hirveitä sovi... pieniä autoja... mutta olisin maksanu golfista lähes tuplahinnan saman ikäisestä ja saman verran ajetusta. kaikki on suhteellista.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 13.3.2006 20:52

Joo, hyvin sopii. Takatilat on kyllä pikkiriikkiset B4 Passatin jälkeen, mutta taatusti riittävät sille mikä siellä yleensä on: lohkolämppärin piuha.

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 18.3.2006 20:54

Hmm, ei noissa vehkeissä kyllä ollut penkissä korkeussäätöä. Uusikoppaista Poloa kävin kanssa kokeilemassa, ja siinä sitten tilaa olikin, korkeussäädön kanssakin. Skoda Octavia kiinnostaisi kovasti...

Ilkka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 7.9.2004 16:55

ViestiKirjoittaja Ilkka » 18.3.2006 23:33

vaikka tää ei oo myynti foorumi niin pistetään nyt kuiteski. mun tutulla ois myynnissä 96 1,9td variantti golf. se on joku juhlavuoden malli eli abs-jarrut,2xairbag,käynnistyksenesto ja jotain muuta siinä tais olla mitä tavallisissa malleissa ei ole.. tosi hyvässä kunnossa vaikka ajettu 360000km. hintaa sillä tais olla joku 4000€ ja auto on oulun alueella. jos kiinnostaa niin puh.0407541899

Adenoid
-
Viestit: 142
Liittynyt: 21.2.2006 12:16

ViestiKirjoittaja Adenoid » 24.3.2006 11:26

No niin, ongelma ratkaistu. 99-mallin Golf IV tulossa tupaan. Kiitoksia vastanneille. :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 33 vierailijaa