Kebab -ohjeita
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
Kebab -ohjeita
Kun pizzaa on käsitelty, niin pitäähän kebabillekin tehdä oma topic.
Eli, tänne hyviä ohjeita niin lihoihin, kastikkeisiin, kuin pitaleipiinkin ;-)
Tässäpä avaus:
-2kg jauhelihaa (nauta)
-pussi aromisuolaa (90g)
-1/2 dl mustapippuria
Kaikki ainekset sekaisin ja muotoillaan koiranmakkaraa muistuttava pötkö, paksuus n. 5-6cm. Folio ympärille, 100 asteisessa uunissa 4 tuntia, annetaan vetäytyä jos malttaa ja se on siinä. EI missään tapauksessa kuumemmalle ettei tule lihamureketta.
Mikäli mahdollista, kannattaa sekoittaa esim. yleiskoneella kunnollisella terällä jolloin jauhelihasta tulee "tiivistä".
Eli, tänne hyviä ohjeita niin lihoihin, kastikkeisiin, kuin pitaleipiinkin ;-)
Tässäpä avaus:
-2kg jauhelihaa (nauta)
-pussi aromisuolaa (90g)
-1/2 dl mustapippuria
Kaikki ainekset sekaisin ja muotoillaan koiranmakkaraa muistuttava pötkö, paksuus n. 5-6cm. Folio ympärille, 100 asteisessa uunissa 4 tuntia, annetaan vetäytyä jos malttaa ja se on siinä. EI missään tapauksessa kuumemmalle ettei tule lihamureketta.
Mikäli mahdollista, kannattaa sekoittaa esim. yleiskoneella kunnollisella terällä jolloin jauhelihasta tulee "tiivistä".
no niin aihe josta meikänki vatsa pitää : ) Tuolta löytyy jotain. www.kebabille.com ja sieltä extrat.
http://kotiweb.kotiportti.fi/2fast4you.info/kebab.htm
Tuota ohjetta on tullut käytettyä.
Tuota ohjetta on tullut käytettyä.
-
- -
Tällaisia löytyi:
Al Aban Kebab-liha
Tarvitset:
250 g naudan paistijauhelihaa (vähärasvaista)
250 g lampaan jauhelihaa
1-2 dl korppujauhoja
Aromisuolaa
Mustapippuria
cayenne-pippuria
Valmistus:
Sekoita jauhelihat keskenään. Vaivaa jauhelihaa tehosekoittimella ja lisää vähitellen korppujauhoa. Mausta aromisuolalla ja pippureilla maun mukaan. Muotoile liha pitkäksi, paksuksi ja kiinteäksi tangoksi. Aseta liha laajaan astiaan jotta rasva pääsee vapaasti valumaan pois. Paista uunissa kuten lihamureke (150 C astetta, n. 45 min.) Kun liha on kypsä, ota se uunista ja anna jäähtyä.
En ole testannut
Lähde: Paakari.net
½- 1 tl HP-kastiketta
3/4- 1 dl tomaattisosetta
1-2 munaa (keltuaista)
1 tl (valkoviini) etikkaa
1-2 tl paprikajauhetta
½ tl suolaa
1/4- ½ tl valkosipulijauhetta
1/4- ½ tl cayannepippuria
En ole testannut
Lähde: Reseptit.com
250 g naudan paistijauhelihaa (vähärasvaista)
250 g lampaan jauhelihaa
1-2 dl korppujauhoja
Aromisuolaa
Mustapippuria
cayenne-pippuria
Valmistus:
Sekoita jauhelihat keskenään. Vaivaa jauhelihaa tehosekoittimella ja lisää vähitellen korppujauhoa. Mausta aromisuolalla ja pippureilla maun mukaan. Muotoile liha pitkäksi, paksuksi ja kiinteäksi tangoksi. Aseta liha laajaan astiaan jotta rasva pääsee vapaasti valumaan pois. Paista uunissa kuten lihamureke (150 C astetta, n. 45 min.) Kun liha on kypsä, ota se uunista ja anna jäähtyä.
En ole testannut
Lähde: Paakari.net
½- 1 tl HP-kastiketta
3/4- 1 dl tomaattisosetta
1-2 munaa (keltuaista)
1 tl (valkoviini) etikkaa
1-2 tl paprikajauhetta
½ tl suolaa
1/4- ½ tl valkosipulijauhetta
1/4- ½ tl cayannepippuria
En ole testannut
Lähde: Reseptit.com
- Viesti:
Onkohan joku lukenut "suomitavujen" foorumia :)
Ite oon tota tehny jo viitisen kertaa.
Olen empiirisissä tutkimuksissani huomannut että lihaa ei välttämättä tarvi sauvasekoittimella sössätä. Ei mulla ole paljonkaan vaikuttanut lopputulokseen. Olen tosin aina vaivannyt jauharimassaa voimakkaasti käsin.
Samaten tuo rullan tiukkuus on mietityttänyt kun en oo huomannu mitään ihmeempää tulosta jos rulla onkin ollu löysempi.
Mutta lastut tosiaankin kannattaa vuolla yön yli jääkaapissa olleesta pökäleestä ja lämmittää pannulla ihan pienessä öljytilkassa.
Suurin ongelma on löytää tareeks isoja pitaleipiä. Nyt tuppaa menemään nii pullolleen että repeävät :)
Tulista tomppakastia oon tehny paseeratusta tomaatista. Basilikaa, paprikaa, cayennepippuria ja sen sellasia sekaan ja pannulla kiehutusta hetken. Ehkä jotain imelyyttä se kaipaisi. Kenties lidlin taco-kastike?...
Ite oon tota tehny jo viitisen kertaa.
Olen empiirisissä tutkimuksissani huomannut että lihaa ei välttämättä tarvi sauvasekoittimella sössätä. Ei mulla ole paljonkaan vaikuttanut lopputulokseen. Olen tosin aina vaivannyt jauharimassaa voimakkaasti käsin.
Samaten tuo rullan tiukkuus on mietityttänyt kun en oo huomannu mitään ihmeempää tulosta jos rulla onkin ollu löysempi.
Mutta lastut tosiaankin kannattaa vuolla yön yli jääkaapissa olleesta pökäleestä ja lämmittää pannulla ihan pienessä öljytilkassa.
Suurin ongelma on löytää tareeks isoja pitaleipiä. Nyt tuppaa menemään nii pullolleen että repeävät :)
Tulista tomppakastia oon tehny paseeratusta tomaatista. Basilikaa, paprikaa, cayennepippuria ja sen sellasia sekaan ja pannulla kiehutusta hetken. Ehkä jotain imelyyttä se kaipaisi. Kenties lidlin taco-kastike?...
-
- -
Haa, eilen tein tuon ensimmäisen ohjeen mukaista kökköä 400g, ja alkaa olla syötynä (sopii hyvin vaikka välipalana vehnäsämpylän välissä). Nyt onkin jo naudan paistijauhelihasta tehtyä mössöä valmiina 800g, eli huomenna paistoon ;-)
Jormalainen:
Olen etsinyt varmaan pari vuotta kunnollista ohjetta, mutta sellaista lähes täydellistä (kuten esim. El Cebo, Seinäjoki) ei meinaa tulla millään... Ajattelin sitten että kerätääs kaikki mahdollinen aiheeseen liittyvä samaan topikkiin.
Olis mulla kyllä yksi tosi hyvä valkosipulikeitto-ohjekin, joka sopii hyvin esim. Kebabin alkupalaksi.
Jormalainen:
Olen etsinyt varmaan pari vuotta kunnollista ohjetta, mutta sellaista lähes täydellistä (kuten esim. El Cebo, Seinäjoki) ei meinaa tulla millään... Ajattelin sitten että kerätääs kaikki mahdollinen aiheeseen liittyvä samaan topikkiin.
Olis mulla kyllä yksi tosi hyvä valkosipulikeitto-ohjekin, joka sopii hyvin esim. Kebabin alkupalaksi.
-
- -
-
- -
-
- -
Onkos kukaan miettinyt kebabtykkiä? Duunikaverin kanssa sellasta funtsittiin kun ei käsin oikein tarpeeksi tiukaksi saa painettua käärettä.
Eli suunnitelmissa oli about hakea onttoamuoviputkea ja nailoniatankoa mikä menee just sen putken sisälle. Sitten jauhelihat putkeen, toinen putken pää pöytää vasten ja toisesta päästä nailontangolla runnomaan.
Unohdin viimeksi kun etolassa kävin niin kysyä kebabtykin aineksia, joten omat kokeilut jäänyt vielä. Mutta onko joku muu jo kokeillut?
Eli suunnitelmissa oli about hakea onttoamuoviputkea ja nailoniatankoa mikä menee just sen putken sisälle. Sitten jauhelihat putkeen, toinen putken pää pöytää vasten ja toisesta päästä nailontangolla runnomaan.
Unohdin viimeksi kun etolassa kävin niin kysyä kebabtykin aineksia, joten omat kokeilut jäänyt vielä. Mutta onko joku muu jo kokeillut?
-
- -
-
- -
-
- -
Dodiin, tuolla olis 800g valmista tavaraa, Felixin chili -kastiketta, ja varmuudeksi Jalapeño -Tabascoa ;-)
Tästä kun alkaa muuttua krapulaksi, pitää heittää kunnolla maustettu jööti naamariin, ja lähtee se krapula.
Niin, en kehoita ketään hankkimaan krapulaa tai maustamaan ruokaansa niin väkeväksi että se olisi vaaraksi. Syyttäjille suosittelen pelkästään lihaa ilman pippuria.
Lieventävä asianhaara: Olen ihan v*tun kännissä.
Tästä kun alkaa muuttua krapulaksi, pitää heittää kunnolla maustettu jööti naamariin, ja lähtee se krapula.
Niin, en kehoita ketään hankkimaan krapulaa tai maustamaan ruokaansa niin väkeväksi että se olisi vaaraksi. Syyttäjille suosittelen pelkästään lihaa ilman pippuria.
Lieventävä asianhaara: Olen ihan v*tun kännissä.
-
- -
Aihetta sivuten, tuli tässä eilen tehtyä omatekoista makkaraa! Pitkän ajan unelma toteutui ja vihdoin sai aikaiseksi. Täytyy sanoa että vaivan arvoista hommaa, vaikka siinä pari tuntia menee kaikkine työvaiheineen, kun lihakimpaleet myllää makkaramassaksi. 1,2 kg lihaa 300 g silavaa ja 5 m suolta meni ja nyt on noin kilo makkaraa vielä jääkaapissa...
Jos tässä jaksaisi vaikka kirjoittaa enemmän aiheesta, jahka saa kuvamateriaalia webiin, pistelen sitten omat reseptitkin. Hiukan rakenteeseen jäi vielä korjattavaa, kun oli hiukan "lihapullamaista", mutta maku oli kohdallaan, hiukan tärkkelystä voisi koittaa lisätä seuraavalla kerralla, kun nyt oli melkein 100% lihaa... hiukan erilainen tuntuma kun kaupan makkaroissa ja ainakin tiesi mitä söi ;)
Jos tässä jaksaisi vaikka kirjoittaa enemmän aiheesta, jahka saa kuvamateriaalia webiin, pistelen sitten omat reseptitkin. Hiukan rakenteeseen jäi vielä korjattavaa, kun oli hiukan "lihapullamaista", mutta maku oli kohdallaan, hiukan tärkkelystä voisi koittaa lisätä seuraavalla kerralla, kun nyt oli melkein 100% lihaa... hiukan erilainen tuntuma kun kaupan makkaroissa ja ainakin tiesi mitä söi ;)
-
- -
eikös tuo korv göranin kebabliha ole tätä koko maassa tunnettua "mikropussikebabbia" jota on siis 90% pikkugrilleistä suomen maassa.
Niin kai se on, mutta suoraan Korv Göranin grilliltä tuo on parasta, vielä parempa ku Kokkolassa :). Eli jos joskus on asiaa tänne Pietarsaareen päin, niin kannattaa käydä koittamassa.
-
- -
-
- -
- Viesti:
-
- -
Jalapenoja on kyllä hankala löytää mistään ilman lientä.
Hyllykallion Prismassa oli joskus (tais muuten olla Lidlissäkin) "tuoreita" pepperoneja, sellainen lajitelma. Oli vihreitä, keltaisia, ja punaisia. Punaista maistoin eka vähän => Ei paha => Isompi pala => Ihottumaa joka puolella, enkä meinannu pystyä syömään mitään varmaan vuorokauteen... Oli tulista :-D
Hyllykallion Prismassa oli joskus (tais muuten olla Lidlissäkin) "tuoreita" pepperoneja, sellainen lajitelma. Oli vihreitä, keltaisia, ja punaisia. Punaista maistoin eka vähän => Ei paha => Isompi pala => Ihottumaa joka puolella, enkä meinannu pystyä syömään mitään varmaan vuorokauteen... Oli tulista :-D
jos tekee pitaleipää kannattee kotosalla tehdä suht pieniä ja laittaa uuniin pelkästään pelti ensin kuumenemaan sitten pitaleivät siihen kuumalle pellille..syy miks pieniä--> niihin tulee helpommin se ontto sinne väliin kun se "jaksaa nousta" eikä ole raskas..
(pitaleipä taikinassahan ei alunperin ole ollut hiivaa, toki joku sitä saattaa käyttää)
Eli puolet vettä ja puolet vehnäjauhoja (ei oo koskaan tullu mittailtua) ja suolaa
tosin nää homemade pitaleivät ei sitte oo läheskään mutukebab-mestan kokoisia...n määrällä hiivaa saa isommatkin nouseen..
jollain 1,5l jauhoja 7,5dl vettä saa jtn. 10 kpl...
(pitaleipä taikinassahan ei alunperin ole ollut hiivaa, toki joku sitä saattaa käyttää)
Eli puolet vettä ja puolet vehnäjauhoja (ei oo koskaan tullu mittailtua) ja suolaa
tosin nää homemade pitaleivät ei sitte oo läheskään mutukebab-mestan kokoisia...n määrällä hiivaa saa isommatkin nouseen..
jollain 1,5l jauhoja 7,5dl vettä saa jtn. 10 kpl...
-
- -
nettikebab
Kokeilin toisaalta luettujen ylistävien kommenttien kannustamana pötkylän tekoa; 400g naudan- ja 200g lampaan jauhelihaa. Liiallista suolausta varoen mausteet 5g aromisuolaa ja 5ml mustapippurirouhetta. Taikinakoukuilla vatkaten sekaisin, ja tiiviiksi mutisteltu pötkö foliossa uuniin, vajaa 4h/100°C. Tuloksen rakenne ok, mutta maistuu, hm, jauhelihalle. Kokeilin myös pakastamista ja jäisenä vuolemista, mutta aivan liian kovaa siihen, kenties liikaa rasvaa. Nauttimisvaiheessa annoksen lyhyt käristys pannulla öljytilkassa.
Tomaattikastike: Tölkki chilimaustettua tomaattikastiketta, ja puolisen desiä salsakastiketta. Maku ok, joskin hikoiluttaa meikäläistä turhan paljon.
Jogurttikastike: 2dl maustamatonta jukurttia, 2 puserrettua valkosipulinkynttä, basilikaa 1tl, musta- ja valkopippuria yht. noin 1tl. Varsin ok, mutta se jokin puuttuu? Jos joku on käynyt Tampereella Suleimassa, tietää preferenssini.
Jalapenot mietona purkissa Eldoradolta, pitaleivät lidlistä 99snt/6kpl ja salaatiksi kiinankaalia.
Eri osavalmisteiden määrät eivät vielä oikein ole balanssissa, mutta kun em. valmistelut on tehtynä, välipalan pyöräyttää noin kymmenessä minuutissa.
BTW, ei kellään olisi kebab-ruokaloiden osoitteita POI-kantana?
Tomaattikastike: Tölkki chilimaustettua tomaattikastiketta, ja puolisen desiä salsakastiketta. Maku ok, joskin hikoiluttaa meikäläistä turhan paljon.
Jogurttikastike: 2dl maustamatonta jukurttia, 2 puserrettua valkosipulinkynttä, basilikaa 1tl, musta- ja valkopippuria yht. noin 1tl. Varsin ok, mutta se jokin puuttuu? Jos joku on käynyt Tampereella Suleimassa, tietää preferenssini.
Jalapenot mietona purkissa Eldoradolta, pitaleivät lidlistä 99snt/6kpl ja salaatiksi kiinankaalia.
Eri osavalmisteiden määrät eivät vielä oikein ole balanssissa, mutta kun em. valmistelut on tehtynä, välipalan pyöräyttää noin kymmenessä minuutissa.
BTW, ei kellään olisi kebab-ruokaloiden osoitteita POI-kantana?
-
- -
- Viesti:
Onkos moni vääntänyt rullakebabia? Ite en oo muita tehnykään...
Lihaviipaleet pannulle, kermaa perään ja jotai grillimaustetta ja chiliöljyä.
Leikellään suolakurkkua, kaalia ja tomaattia valmiiks.
Durum-vehnästä pizzapohja, joka uuniin muutamaks minuutiks ettei kuivu vaan pikkusen paistuu.
Sit kun pohja näyttää hyvältä niin alumiinifolion päälle ja lihat kastikkeineen riviin sen päälle. Samaten kasvikset. Lisäks voi luirauttaa jotain perus salaattikastikella vähän mehevyyttä antamaan.
Sen jälkeen eiku rullaati-rullaati. Tässä vaiheessa paljastuu että oliko pohja liian kauan uunissa kun ei rullaannu vaan lohkeilee.
Jos kaikki menee hyvin niin syödessä ei oo suupielet auki terävästä pohjan reunasta vaan vatsa täyttyy ja mieli kohoaa...
Ja taas tuli nälkä!
E: Tietääkö kukaan millä tohon lihapötkylään sais kimmoisuutta? Mun tuotokset on enempi haurasta kiinteää tavaraa joka katkeilee jos yrittää pitkiä soiroja veistellä.
Lihaviipaleet pannulle, kermaa perään ja jotai grillimaustetta ja chiliöljyä.
Leikellään suolakurkkua, kaalia ja tomaattia valmiiks.
Durum-vehnästä pizzapohja, joka uuniin muutamaks minuutiks ettei kuivu vaan pikkusen paistuu.
Sit kun pohja näyttää hyvältä niin alumiinifolion päälle ja lihat kastikkeineen riviin sen päälle. Samaten kasvikset. Lisäks voi luirauttaa jotain perus salaattikastikella vähän mehevyyttä antamaan.
Sen jälkeen eiku rullaati-rullaati. Tässä vaiheessa paljastuu että oliko pohja liian kauan uunissa kun ei rullaannu vaan lohkeilee.
Jos kaikki menee hyvin niin syödessä ei oo suupielet auki terävästä pohjan reunasta vaan vatsa täyttyy ja mieli kohoaa...
Ja taas tuli nälkä!
E: Tietääkö kukaan millä tohon lihapötkylään sais kimmoisuutta? Mun tuotokset on enempi haurasta kiinteää tavaraa joka katkeilee jos yrittää pitkiä soiroja veistellä.
KariM kirjoitti:Kokeilin toisaalta luettujen ylistävien kommenttien kannustamana pötkylän tekoa; 400g naudan- ja 200g lampaan jauhelihaa. Liiallista suolausta varoen mausteet 5g aromisuolaa ja 5ml mustapippurirouhetta. Taikinakoukuilla vatkaten sekaisin, ja tiiviiksi mutisteltu pötkö foliossa uuniin, vajaa 4h/100°C. Tuloksen rakenne ok, mutta maistuu, hm, jauhelihalle. Kokeilin myös pakastamista ja jäisenä vuolemista, mutta aivan liian kovaa siihen, kenties liikaa rasvaa. Nauttimisvaiheessa annoksen lyhyt käristys pannulla öljytilkassa.
Sanoisin, että aivan liian vähillä mausteilla teit, josta myös tuo jauhelimainen makukin johtuu.
Itse tein kesällä näillä suhteilla ja maistui omasta mielestäni aika lähelle samaa, kuin mitä grilliltä saapi.
800g naudan paistijauhelihaa
n.40g aromisuolaa
n.25g pippurisekoitusta (jauhemaista)
H. Jormalainen kirjoitti:E: Tietääkö kukaan millä tohon lihapötkylään sais kimmoisuutta? Mun tuotokset on enempi haurasta kiinteää tavaraa joka katkeilee jos yrittää pitkiä soiroja veistellä.
Ilma pitää saada mahdollisimman vähiin siitä mössöstä, minä muussasin massaa ihan nyrkillä kipossa varmaan vartin verran. Ja toinen tärkeä on pitkä paisto aika matalalla lämmöllä 100C ja hiukka päälle 4 tuntia meni tuossa pötkylässä jonka tein. Kahdella päällekkäisellä alumiinifoliolla saa tehtyä aika kireän paketin paistoa varten.
-
- -
- Viesti:
Toimii...
Tulipahan eilen testattua tota Defeat:in linkittämää ohjetta.
Eipä olisi uskonut että noin helposti hyvää. Mun makunystyröille ainakin välttää ja huijaa olevansa kebabbia. Ja ei tarvii mitään järettömiä tiivistyksiä. Ihan vaan käsin kipossa palloksi ja siitä pötköksi folioon ja uuniin. Jamii...
Eipä olisi uskonut että noin helposti hyvää. Mun makunystyröille ainakin välttää ja huijaa olevansa kebabbia. Ja ei tarvii mitään järettömiä tiivistyksiä. Ihan vaan käsin kipossa palloksi ja siitä pötköksi folioon ja uuniin. Jamii...
-
- -
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”