Jikov kaasarin paineistuspulma

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

Jikov kaasarin paineistuspulma

ViestiKirjoittaja smokie » 21.2.2006 22:18

Iltaa taloon,

Vaikkakin kyseessä on moottoripyörä, pitää uskaltautua autofoorumilta kysymään kun täällä tuntuu asiantuntevaa väkeä liikkuvan.

Olen siis ahdistelemassa moottoripyörää, mutta seokset meni sekaisin pahemman kerran kun turbo astui remmiin. Kaikki toimi hyvin vaparina.. Tilanne on tämä: kaasari on Wartburgin tuplakurkkuinen Jikov blowtrough asennuksena, ahdin on KKK03 (auto ja etenkin VAG sisältöhän tuli tässä:) ja heti kun kierrokset nousee tyhjäkäynniltä ylöspäin niin seos menee niin laihalle että hyytyy pahasti taikka sammuu koko vehe. Jos kaasua vain jankuttaa eestaas kiihdytyspumppu ruiskii sen verran menovettä että vähän paremmin pärjää, eli miun mielestä vaikuttaa varsin selvältä tapaukselta. Kaasuttimen kohokammio on paineistettu sen bensaletkun vieressä olevan liitännän kautta, mutta onko siinä muita hengitysreikiä? Myös bensatankki on paineistettu ja vehkeessä on alipaine kalvopumppu siirtelemässä bensaa. Itseasiassa ongelmat oli ihan yhtä pahoja ennen tankin paineistusta ja bensapumppuakin, joten viittaisi siihen, että kaasuttimen kurkkuun tulee siinä määrin painetta että bensa alkaa työntymään suuttimista takaisinpäin vastavirtaan. Painesignaalin oon ottanut turbon kompressoripesästä siitä alkuperäiseltä paikalta, ja kuten mainittu, se on haaroitettu em. paikkoihin.

Sähköä esim. bensapumpulle ei ole saatavilla ja kampiakselin päässäkin pyörii jo öljypumppu. Oon sitkeästi sitä mieltä, että ihan letkutusmoka tässä on kyseessä. Antakaahan ideoita, alkaa omat loppua kesken :(

Projektiosiolla joku rakenteli hienoa Warrea, mahtaisko olla aikaa luurata kaasaria, jos multa jäi jotain näkemättä? Eli onko muita tuuletuksia kuin se yksi nippa josta käsittääkseni autossa menee letku ilmanputsariin. Ja mikähän mahtaa olla se säätöruuvi ryypyn vieressä? Onko tietoa millainen koho kaasarissa on?

Hjälp!
Viimeksi muokannut smokie, 21.2.2006 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 21.2.2006 22:50

Toimiikos se sillä kaasarilla normaalisti ilman turboa?. Muista sitten pistää tankinkorkki kunnolla kiinni kun käyt testaamassa.

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

ViestiKirjoittaja smokie » 21.2.2006 23:01

No niinkuin sanoin, niin vaparina toimi hyvin. Ahtopainemittari on naurettavan iso ja sitäkautta myös herkkä mutta se ei edes värähtä kun seos jo menee vituralleen. Jos oikein härnää, saa mittariin huikaisevat 0,2 bar lukemat.

Myönnettäkööt että tankin korkki falskaa jonkin verran, eli siis vähän. Vähän tarkoittaa sitä että kun painoin puhalluspistoolilla tankkiin painetta kuului sihinää, muttei juuri osannut sanoa mistäpäin se vuotaa. Kohokammion paineistus on samasta linjasta kun tankin paineistus, eisukaa se noin vähästä voisi olla kiinni? Lisähuomautus vielä, koska olen jatkuvasti PA, tankki on jokseenkin tyhjä (=paljon ilmatilaa) koko ajan. Ajattelin, että kyllähän turbolta virtausta riittää, olenko väärässä?

Missä kohtaa on suurin paine? Olis tarkoitus kokeilla ottaa tankille oma linja tuon vuodon ja yleisen mielenrauhan takia. Kovimman paineen ohjaan tietty kaasuttimen kohokammioon, mun puolesta moottori saa ennemminkin saada liikaa kuin olla kokonaan ilman jolloin meno on kovin olematonta.

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 21.2.2006 23:16

Kohokammion paine-ero jolla bensa siirtyy kurkkuun on tosi pieni, bensanpinnasta
venturiin on nousua esim. 10mm niin paine-ero on noin 0.001bar.

Jos kaasarin paineistus tulee nyt samasta letkusta kuin tankin niin ei se taida ehdiä mukaan.

Kokeileppa laittaa mahdollisimman iso letku painekotelosta kohokammiooon ja haaroittaa tankin paineistus eri paikasta kuin kohokammioon menevä.

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

ViestiKirjoittaja smokie » 21.2.2006 23:52

No tuota noin, tässä Jikovissahan on tuntuvasti pienempi venturi kuin kurkku muualta. Tämähän tarkoittaa mm. sitä että sillä kohtaa paine laskee, mutta paljonkohan se mahtaa olla? Bensapinnan tasosta ei ole mitään hajua, kaikki säädöt on siinä mihin ne autoilusta jäi.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 21.2.2006 23:57

Riittääkö siinä bensanpaine? Kaasarin kohokammiossa pitää olla ahtopaine + kaasarin neulaventtiilin peruspaine. Ainakin näin autojen kaasariturboissa.

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

ViestiKirjoittaja smokie » 22.2.2006 0:06

Tarkoitatko siis bensapuolta vai huohotusta kohokammiosta? Molemmin puolin sama paine ja samasta letkusta, tosin bensapuolelle tulee sen hivenen vuotavan tankin korkin läpi, mutta onpa siinä se heiveröinen pumppu petraamassa. Näin ollen ajatellen, luulisi että paine-ero tankista kaasariin riittäisi.

Ja kun kaasua nykii, kiihdytyspumppu rutkuttaa bensaa, eli kaasarissa sitä on, se ei vain mene kurkkuun tai moottoriin asti ainakaan. Haluttais sanoa että kurkussa on suurempi paine kuin kohokammiossa. Tämän ei pitäisi olla mahdollista, varsinkaan kun painekotelo on vähintäänkin tökerö. Kaasarin kurkut on 2x32 ja turbolta tuleva putki abaut 34mm.

Ettei minua nyt ihan idiootiksi luulla niin mainittakoot ettei vuotoja ole, ainakaan ulospäin.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.2.2006 0:46

Siis bensapuolta, siinä pitää olla pumppu, tai bensa menee takas bensatankkiin, eikä kurkkuun, en tiedä miten toi bensatankin paineistaminen siihen meinaa, koska autopuolella ei paineisteta tankkeja, mutta epäilen että se ei sitä bensan painetta kaasarissa lisää.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 22.2.2006 11:03

Eikös tuo tankin paineistus ole ihan turhaa, jos laitat tankin ja kaasarin väliin esim. sähköisen bensapumpun?

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

ViestiKirjoittaja smokie » 22.2.2006 11:14

Koska kyseessä on mp, niin jutut menee hiukan eri lailla kuin autoissa. Normaalistihan bensahan tulee kaasariin painovoiman avulla, koska tankki on ylempänä kuin kaasari. Nytten kun kaasariin lyödään painetta, se "voittaa" painovoiman ja alkaa tunkemaan bensaa ylämäkeen takaisin tankkiin. Elikkä kun bensatankkiinkin laitetaan ahtopaine, pitäisi joka paikassa olla sama paine ja ainoaksi bensaa liikuttavaksi tekijäksi jäisi tuo korkeuserosta johtuva painovoima. Mun teoria vain hiukan kusee jostain kun ei se näin mennytkään. Syy saattaa olla siinä kun olen ottanut kaikki paineistukset samasta nipasta ja se tuikitärkeä paine karkaa sihinänä ulos vaikkapa tuolta bensatankista. Pitää tehdä kohokammiolle oma putki ja kattoa miten käy.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 22.2.2006 12:45

OK, eli koko bensalinja on paineistettu ja ajatus on että toimii "omassa ilmakehässään" normaalisti. Ongelma sulla on luultavasti siinä, että pienikin paine-ero sotkee homman totaalisesti. Tankista kaasariin on matkaa ehkä 10-15 cm? Paine-ero jolla bensa valuu kaasariin (ilman ahtoja) on todella pieni. Jos tankissa on vuotoa (kuten mainitsit), ei bensa enää jaksa kulkea pienempipaineisesta tankista suurempipaineiseen kaasariin.

Tästä syystä siis ehdotin pienen sähköpumpun lisäämistä systeemiin, ainakin kokeilumielessä vaikka ulkopuolisella virtalähteellä. Kovin suurta bensanpainettahan tuo kaasari ei varmaan kestä, mutta onhan se sentään autosta joten lienee siinä jonkinlaisen paineenkeston omaava neulaventtiili?

Voit kyllä saada homman toimimaan ideasi mukaisella kokonaispaineistuksellakin, mutta paine-eroja ei saisi olla yhtään. Tankki tiiviiksi, ainakin aluksi. Herkät painemittarit eri puolilla bensa- ja ahtolinjaa voisivat auttaa vian selvittelyssä.

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 22.2.2006 14:29

tai sitte laittaa sen kaasarin suck-through asennuksella

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 22.2.2006 14:34

Mutta vaatii ahtimeen muutoksen, eli tiivistyksen ettei vedä öljyjä imupuolelle kun kaasuläppä on kiinni. Tuota muutossarjaa on tietääkseni yleensä saatavilla vain kivikautisiin ahtimiin, silloin kun vielä tuota asennustapaa käytettiin enemmän.

smokie
-
Viestit: 16
Liittynyt: 21.2.2006 22:02

ViestiKirjoittaja smokie » 22.2.2006 17:14

Voi myös laittaa toisen kaasuläpän ennen ehdinta, toimii niinkin.

Noniin, meitsillä alkaa homma pelaamaan. Kun tulin koeajon jälkeen tupaan niin neiti 2v tuli ovella vastaan ja sanoi "kuules isi poka, nyt meni lujaa" :)

Kyllä se mörkö näytti olevan siellä kohokammiossa, tein kohokammion paineistusta varten uuden nipan joka on heti ahtimen jälkeen keskellä putkea. Lisäksi laitoin prikan kuristelemaan virtausta ennen kaasaria. Nyt meni rajusti rikkaalle, eli viritykset toimi vähän liiankin hyvin. Luulenpa että kun nappaan sen prikan pois, niin vehe pelajaa jokseenkin normaalisti. Hukkaportti, tankki ja muut vermeet on paineistettu sen entisen nipan kautta.

Ei näköjään ole turha kapistus se keruulevy Jikovin alla. Prkl bensaa ruuttaa ulos joka akselilta :(

mk
-
Viestit: 185
Liittynyt: 5.9.2003 23:39

ViestiKirjoittaja mk » 23.2.2006 0:38

Muista ruuvata korkki kiinnii ja pitää laukasuojallista kypärää kun testaat isompia paineita.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa