Jikov kaasarin paineistuspulma
Valvoja: ffp jäsenet
Jikov kaasarin paineistuspulma
Iltaa taloon,
Vaikkakin kyseessä on moottoripyörä, pitää uskaltautua autofoorumilta kysymään kun täällä tuntuu asiantuntevaa väkeä liikkuvan.
Olen siis ahdistelemassa moottoripyörää, mutta seokset meni sekaisin pahemman kerran kun turbo astui remmiin. Kaikki toimi hyvin vaparina.. Tilanne on tämä: kaasari on Wartburgin tuplakurkkuinen Jikov blowtrough asennuksena, ahdin on KKK03 (auto ja etenkin VAG sisältöhän tuli tässä:) ja heti kun kierrokset nousee tyhjäkäynniltä ylöspäin niin seos menee niin laihalle että hyytyy pahasti taikka sammuu koko vehe. Jos kaasua vain jankuttaa eestaas kiihdytyspumppu ruiskii sen verran menovettä että vähän paremmin pärjää, eli miun mielestä vaikuttaa varsin selvältä tapaukselta. Kaasuttimen kohokammio on paineistettu sen bensaletkun vieressä olevan liitännän kautta, mutta onko siinä muita hengitysreikiä? Myös bensatankki on paineistettu ja vehkeessä on alipaine kalvopumppu siirtelemässä bensaa. Itseasiassa ongelmat oli ihan yhtä pahoja ennen tankin paineistusta ja bensapumppuakin, joten viittaisi siihen, että kaasuttimen kurkkuun tulee siinä määrin painetta että bensa alkaa työntymään suuttimista takaisinpäin vastavirtaan. Painesignaalin oon ottanut turbon kompressoripesästä siitä alkuperäiseltä paikalta, ja kuten mainittu, se on haaroitettu em. paikkoihin.
Sähköä esim. bensapumpulle ei ole saatavilla ja kampiakselin päässäkin pyörii jo öljypumppu. Oon sitkeästi sitä mieltä, että ihan letkutusmoka tässä on kyseessä. Antakaahan ideoita, alkaa omat loppua kesken :(
Projektiosiolla joku rakenteli hienoa Warrea, mahtaisko olla aikaa luurata kaasaria, jos multa jäi jotain näkemättä? Eli onko muita tuuletuksia kuin se yksi nippa josta käsittääkseni autossa menee letku ilmanputsariin. Ja mikähän mahtaa olla se säätöruuvi ryypyn vieressä? Onko tietoa millainen koho kaasarissa on?
Hjälp!
Vaikkakin kyseessä on moottoripyörä, pitää uskaltautua autofoorumilta kysymään kun täällä tuntuu asiantuntevaa väkeä liikkuvan.
Olen siis ahdistelemassa moottoripyörää, mutta seokset meni sekaisin pahemman kerran kun turbo astui remmiin. Kaikki toimi hyvin vaparina.. Tilanne on tämä: kaasari on Wartburgin tuplakurkkuinen Jikov blowtrough asennuksena, ahdin on KKK03 (auto ja etenkin VAG sisältöhän tuli tässä:) ja heti kun kierrokset nousee tyhjäkäynniltä ylöspäin niin seos menee niin laihalle että hyytyy pahasti taikka sammuu koko vehe. Jos kaasua vain jankuttaa eestaas kiihdytyspumppu ruiskii sen verran menovettä että vähän paremmin pärjää, eli miun mielestä vaikuttaa varsin selvältä tapaukselta. Kaasuttimen kohokammio on paineistettu sen bensaletkun vieressä olevan liitännän kautta, mutta onko siinä muita hengitysreikiä? Myös bensatankki on paineistettu ja vehkeessä on alipaine kalvopumppu siirtelemässä bensaa. Itseasiassa ongelmat oli ihan yhtä pahoja ennen tankin paineistusta ja bensapumppuakin, joten viittaisi siihen, että kaasuttimen kurkkuun tulee siinä määrin painetta että bensa alkaa työntymään suuttimista takaisinpäin vastavirtaan. Painesignaalin oon ottanut turbon kompressoripesästä siitä alkuperäiseltä paikalta, ja kuten mainittu, se on haaroitettu em. paikkoihin.
Sähköä esim. bensapumpulle ei ole saatavilla ja kampiakselin päässäkin pyörii jo öljypumppu. Oon sitkeästi sitä mieltä, että ihan letkutusmoka tässä on kyseessä. Antakaahan ideoita, alkaa omat loppua kesken :(
Projektiosiolla joku rakenteli hienoa Warrea, mahtaisko olla aikaa luurata kaasaria, jos multa jäi jotain näkemättä? Eli onko muita tuuletuksia kuin se yksi nippa josta käsittääkseni autossa menee letku ilmanputsariin. Ja mikähän mahtaa olla se säätöruuvi ryypyn vieressä? Onko tietoa millainen koho kaasarissa on?
Hjälp!
Viimeksi muokannut smokie, 21.2.2006 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No niinkuin sanoin, niin vaparina toimi hyvin. Ahtopainemittari on naurettavan iso ja sitäkautta myös herkkä mutta se ei edes värähtä kun seos jo menee vituralleen. Jos oikein härnää, saa mittariin huikaisevat 0,2 bar lukemat.
Myönnettäkööt että tankin korkki falskaa jonkin verran, eli siis vähän. Vähän tarkoittaa sitä että kun painoin puhalluspistoolilla tankkiin painetta kuului sihinää, muttei juuri osannut sanoa mistäpäin se vuotaa. Kohokammion paineistus on samasta linjasta kun tankin paineistus, eisukaa se noin vähästä voisi olla kiinni? Lisähuomautus vielä, koska olen jatkuvasti PA, tankki on jokseenkin tyhjä (=paljon ilmatilaa) koko ajan. Ajattelin, että kyllähän turbolta virtausta riittää, olenko väärässä?
Missä kohtaa on suurin paine? Olis tarkoitus kokeilla ottaa tankille oma linja tuon vuodon ja yleisen mielenrauhan takia. Kovimman paineen ohjaan tietty kaasuttimen kohokammioon, mun puolesta moottori saa ennemminkin saada liikaa kuin olla kokonaan ilman jolloin meno on kovin olematonta.
Myönnettäkööt että tankin korkki falskaa jonkin verran, eli siis vähän. Vähän tarkoittaa sitä että kun painoin puhalluspistoolilla tankkiin painetta kuului sihinää, muttei juuri osannut sanoa mistäpäin se vuotaa. Kohokammion paineistus on samasta linjasta kun tankin paineistus, eisukaa se noin vähästä voisi olla kiinni? Lisähuomautus vielä, koska olen jatkuvasti PA, tankki on jokseenkin tyhjä (=paljon ilmatilaa) koko ajan. Ajattelin, että kyllähän turbolta virtausta riittää, olenko väärässä?
Missä kohtaa on suurin paine? Olis tarkoitus kokeilla ottaa tankille oma linja tuon vuodon ja yleisen mielenrauhan takia. Kovimman paineen ohjaan tietty kaasuttimen kohokammioon, mun puolesta moottori saa ennemminkin saada liikaa kuin olla kokonaan ilman jolloin meno on kovin olematonta.
Kohokammion paine-ero jolla bensa siirtyy kurkkuun on tosi pieni, bensanpinnasta
venturiin on nousua esim. 10mm niin paine-ero on noin 0.001bar.
Jos kaasarin paineistus tulee nyt samasta letkusta kuin tankin niin ei se taida ehdiä mukaan.
Kokeileppa laittaa mahdollisimman iso letku painekotelosta kohokammiooon ja haaroittaa tankin paineistus eri paikasta kuin kohokammioon menevä.
venturiin on nousua esim. 10mm niin paine-ero on noin 0.001bar.
Jos kaasarin paineistus tulee nyt samasta letkusta kuin tankin niin ei se taida ehdiä mukaan.
Kokeileppa laittaa mahdollisimman iso letku painekotelosta kohokammiooon ja haaroittaa tankin paineistus eri paikasta kuin kohokammioon menevä.
Tarkoitatko siis bensapuolta vai huohotusta kohokammiosta? Molemmin puolin sama paine ja samasta letkusta, tosin bensapuolelle tulee sen hivenen vuotavan tankin korkin läpi, mutta onpa siinä se heiveröinen pumppu petraamassa. Näin ollen ajatellen, luulisi että paine-ero tankista kaasariin riittäisi.
Ja kun kaasua nykii, kiihdytyspumppu rutkuttaa bensaa, eli kaasarissa sitä on, se ei vain mene kurkkuun tai moottoriin asti ainakaan. Haluttais sanoa että kurkussa on suurempi paine kuin kohokammiossa. Tämän ei pitäisi olla mahdollista, varsinkaan kun painekotelo on vähintäänkin tökerö. Kaasarin kurkut on 2x32 ja turbolta tuleva putki abaut 34mm.
Ettei minua nyt ihan idiootiksi luulla niin mainittakoot ettei vuotoja ole, ainakaan ulospäin.
Ja kun kaasua nykii, kiihdytyspumppu rutkuttaa bensaa, eli kaasarissa sitä on, se ei vain mene kurkkuun tai moottoriin asti ainakaan. Haluttais sanoa että kurkussa on suurempi paine kuin kohokammiossa. Tämän ei pitäisi olla mahdollista, varsinkaan kun painekotelo on vähintäänkin tökerö. Kaasarin kurkut on 2x32 ja turbolta tuleva putki abaut 34mm.
Ettei minua nyt ihan idiootiksi luulla niin mainittakoot ettei vuotoja ole, ainakaan ulospäin.
Koska kyseessä on mp, niin jutut menee hiukan eri lailla kuin autoissa. Normaalistihan bensahan tulee kaasariin painovoiman avulla, koska tankki on ylempänä kuin kaasari. Nytten kun kaasariin lyödään painetta, se "voittaa" painovoiman ja alkaa tunkemaan bensaa ylämäkeen takaisin tankkiin. Elikkä kun bensatankkiinkin laitetaan ahtopaine, pitäisi joka paikassa olla sama paine ja ainoaksi bensaa liikuttavaksi tekijäksi jäisi tuo korkeuserosta johtuva painovoima. Mun teoria vain hiukan kusee jostain kun ei se näin mennytkään. Syy saattaa olla siinä kun olen ottanut kaikki paineistukset samasta nipasta ja se tuikitärkeä paine karkaa sihinänä ulos vaikkapa tuolta bensatankista. Pitää tehdä kohokammiolle oma putki ja kattoa miten käy.
OK, eli koko bensalinja on paineistettu ja ajatus on että toimii "omassa ilmakehässään" normaalisti. Ongelma sulla on luultavasti siinä, että pienikin paine-ero sotkee homman totaalisesti. Tankista kaasariin on matkaa ehkä 10-15 cm? Paine-ero jolla bensa valuu kaasariin (ilman ahtoja) on todella pieni. Jos tankissa on vuotoa (kuten mainitsit), ei bensa enää jaksa kulkea pienempipaineisesta tankista suurempipaineiseen kaasariin.
Tästä syystä siis ehdotin pienen sähköpumpun lisäämistä systeemiin, ainakin kokeilumielessä vaikka ulkopuolisella virtalähteellä. Kovin suurta bensanpainettahan tuo kaasari ei varmaan kestä, mutta onhan se sentään autosta joten lienee siinä jonkinlaisen paineenkeston omaava neulaventtiili?
Voit kyllä saada homman toimimaan ideasi mukaisella kokonaispaineistuksellakin, mutta paine-eroja ei saisi olla yhtään. Tankki tiiviiksi, ainakin aluksi. Herkät painemittarit eri puolilla bensa- ja ahtolinjaa voisivat auttaa vian selvittelyssä.
Tästä syystä siis ehdotin pienen sähköpumpun lisäämistä systeemiin, ainakin kokeilumielessä vaikka ulkopuolisella virtalähteellä. Kovin suurta bensanpainettahan tuo kaasari ei varmaan kestä, mutta onhan se sentään autosta joten lienee siinä jonkinlaisen paineenkeston omaava neulaventtiili?
Voit kyllä saada homman toimimaan ideasi mukaisella kokonaispaineistuksellakin, mutta paine-eroja ei saisi olla yhtään. Tankki tiiviiksi, ainakin aluksi. Herkät painemittarit eri puolilla bensa- ja ahtolinjaa voisivat auttaa vian selvittelyssä.
Voi myös laittaa toisen kaasuläpän ennen ehdinta, toimii niinkin.
Noniin, meitsillä alkaa homma pelaamaan. Kun tulin koeajon jälkeen tupaan niin neiti 2v tuli ovella vastaan ja sanoi "kuules isi poka, nyt meni lujaa" :)
Kyllä se mörkö näytti olevan siellä kohokammiossa, tein kohokammion paineistusta varten uuden nipan joka on heti ahtimen jälkeen keskellä putkea. Lisäksi laitoin prikan kuristelemaan virtausta ennen kaasaria. Nyt meni rajusti rikkaalle, eli viritykset toimi vähän liiankin hyvin. Luulenpa että kun nappaan sen prikan pois, niin vehe pelajaa jokseenkin normaalisti. Hukkaportti, tankki ja muut vermeet on paineistettu sen entisen nipan kautta.
Ei näköjään ole turha kapistus se keruulevy Jikovin alla. Prkl bensaa ruuttaa ulos joka akselilta :(
Noniin, meitsillä alkaa homma pelaamaan. Kun tulin koeajon jälkeen tupaan niin neiti 2v tuli ovella vastaan ja sanoi "kuules isi poka, nyt meni lujaa" :)
Kyllä se mörkö näytti olevan siellä kohokammiossa, tein kohokammion paineistusta varten uuden nipan joka on heti ahtimen jälkeen keskellä putkea. Lisäksi laitoin prikan kuristelemaan virtausta ennen kaasaria. Nyt meni rajusti rikkaalle, eli viritykset toimi vähän liiankin hyvin. Luulenpa että kun nappaan sen prikan pois, niin vehe pelajaa jokseenkin normaalisti. Hukkaportti, tankki ja muut vermeet on paineistettu sen entisen nipan kautta.
Ei näköjään ole turha kapistus se keruulevy Jikovin alla. Prkl bensaa ruuttaa ulos joka akselilta :(
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa