8v koneen rakennusta (Uusia kuvia 3.6)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

8v koneen rakennusta (Uusia kuvia 3.6)

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 29.1.2006 1:00

Moottori tulee crossiautoon (VW 1302), eli katulaillista projektia ei ole tarkoitus tehdä (AKE/katsastusjeesustelut voi jättää sikseen =))

Lähtökohtana siis 1.8 penttiperus-8 vee.

Mikäli ketään kinnostaa, niin seuraavanlaisia osia tulossa:
- 45 weberit
- ISKY nenä
- Arrowin kupit
- Wisecot
- Kisakytkin isolla Koolla
- Helvetisti vakio-osia
- 82mm porauksella lohko
- TSI-kansi+imusarja+pakosarja+välilaippa+vauhtipyörä

Kuvia täällä

Lisää kuvia tulossa pian!
Viimeksi muokannut Toni Jokilehto, 3.6.2006 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

vwtyp
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.1.2005 1:02

ViestiKirjoittaja vwtyp » 29.1.2006 2:20

Kerro vaan lisää kyllähän nämä aina kiinnostaa kun vanhat volkkarit kyseessä.
Onko kone alkujaan 90hv versio vai mikä? Mistä laippa on ostettu / mitä maksoi,vauhtipyörän kuitenkin teet varmaan kuplan pyörästä tuohon sopivaksi niinkun jokkispeleissäkin.

Onkos noissa vesikoneiden lohkoissa eroa miten erottaa 1.6 / 1.8 eikös uudemmissa 1.6 lohkoissakin lue 1.8.

Kuinka ison moottorin voi rakentaa 1.6 "Golf" lohkoon sisuskaluja vaihtamalla?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 29.1.2006 3:19

Koko moottori näyttää todella siistiltä, mutta erityisesti pakosarja on hieno!
Näyttää vain, että 1 ja 2-pyttyjen putket olis aika paljon pidemmät, mitä 3 ja 4??

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 29.1.2006 3:55

Kone on laimein versio, hepoista ei sen tarkempaa tietoa. Tein itse laipan ja vauhtipyörän, säästin. Kaikissa uudemmissa lukee 1.8/1.6, mutta eroja ei ulkoisesti ole. Iskunpituutta+montaa muuta asiaa muuttamalla voi 1.6 lohkosta tehdä 2.jotain litraisen koneen.

Kiitos kehuista koneen suhteen! Pakosarja on paloista tehty (Taivutus by AM-Power), mutta pituuserot pitäisivät olla +- 15mm.
Viimeksi muokannut Toni Jokilehto, 2.6.2006 6:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 29.1.2006 9:56

pituuserot pitäisivät olla +- 15mm


Oho.. Niin se silmä valehtelee :)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 29.1.2006 13:49

Onkos toi pakosarjan tekiä sieltä kaustisilta? Joka osti kuorikosken pakosarjavehkeet?

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 29.1.2006 17:18

Ei ole. Minä luulisin että ne Kuorikosken vehkeet on alavetelissä.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 1.2.2006 18:42

Lisäsin muutaman uuden kuvan(linkki ekassa viestissä). Imusarja ois melkeen valmis,ei ollu mikään maailman herkullisin tehtävä. Vähä arveluttaa että saako tuota moottoria ikään sopimaan kuplan takaluukun alle ku nuo kaasarit tulee aika ylös/sivulle/liikaa joka suuntaan! Seuraavaks pitäs kairata uus kansi kun tuosta ekasta versiosta tais tulla ehkä vähä,miten sen sanois...epäkurantti!? :) Semmonenki ongelma ois vielä ratkaistavana ku männät tulee 0,9mm lohkosta yli...

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 2.2.2006 2:22

Mitkä veivit? Mäntien puristuskorkeus? Eikö 0.9mm ole ihan ookoota tulla lohkosta yli....pysyy dekkikorkeus hyvänä? Vai osuuko venttiili mäntään tai tuleeko 16 puristusta?

Tuo imusarjaongelma on ilmeinen kyllä kun kone on kallellaan. Mulla mun mielestäni oli pakosarjan kanssakin ahdasta......no uudessa kopassa ei kyllä ole... :D

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 2.2.2006 9:08

Vakioveivit,ainaki vielä. 33,5mm. Tuo 0,9 ois muuten oikeenki hyvä mutta puristukset nousee n.14:sta! Täytyy kahtoo jos vähä suurentas palotiloja ku eihän tuon rutun nyt paljo alle 14 tarvi olla ;) Paljonkos sinne männän ja kannen väliin pitää jäädä tilaa? Ai niin,tuo moottori ois tarkotus laittaa pystyyn,se on vaan siinä yhdessä kuvassa kokeeks kallellaan...

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 2.2.2006 10:18

0.6mm riittää monessa vehkeessä männän ja kannen väliksi yläkuolokohdassa. Tuo tietysti edellyttää että sylinterin välys on kohdallaan ja kiertokanki ei veny maksimikierroksilla (ei aluveivejä). Karstaa ei väliin tuolla mitalla mahdu mutta ei ole tullut kontaktiakaan ellei joku muu paikka ole antautunut :-)
Isolla ja matalalla männällä tai varmistelun halusta tuohon voi tietysti kympin tai pari lisätä.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 2.2.2006 11:23

Jos kannentiiviste on puristuneena sen 1,7-1,8 ni siihenhän jää sitte riittävästi tilaa. Lohko on just porattu ja männät on uudet ni ei niitten ihan heti pitäs alkaa keikkumaan.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 3.2.2006 1:14

ihan sopivasti on tilaa juu. onhan veiveihin sitten arpin pultit?

palotilasta vain pois jotta saat pelaamaan ilman nakunaku-titityy -ilmiötä. (vai saatteko ajaa green racingilla tms?)

pystyssä tämän moottorin on hyvä istua kuplan perässä kyllä, silloin mielestäni ei tule sovitusongelmia.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 3.2.2006 11:17

En oo vielä ostanu pultteja ku oon miettiny ja pähkäilly että pitäskö sittenki laittaa jotku muut veivit. Mitkähän sinne sais kohtuudella käymään (n.144mm pitkät)? Saa sitä kilpa-bensaa käyttää mutta se on meikäläisen budjetille vähä kiitos liikaa. Jospa se moottori sinne luukun alle sopis,laatikkoo on siirretty n.5cm eteenpäin ni sekin omalta osaltaan vähä auttaa...

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 3.2.2006 12:59

Jos malttaa sijoittaa jonkun reilu 300€, niin jenkkilästä saa muistaakseni scatin vakiomittaiset "bolt on" teräsveivit.

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 3.2.2006 13:13

Jos polttoainepykälät antaa myöten käyttää omia keitoksia niin tinnerillä saa jatkettua bensaan oktaaneja halvalla. Tuohan on n. 70% tolua ja 30% asetoonia eikä juuri bensaa kalliimpaa tynnyrissä tai tutunkauppana automaalarilta. Jonkinverran testaillut omassa kakkiksessa ja 15% seoksella noin +3 oktaania. 30L 95E ja 5L tinneriä päihitti 98E:n kirkkaasti nakutuskestävyydessä.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 4.2.2006 12:43

Eiköhän tässä joudu pysytellä ihan kaupan bensoissa. Laskeskelin että palotiloja joutuu suurentaa vaan aikalailla että saa ne puristukset "inhimillliselle"tasolle... Tarviis saaha jostain joku extrapaksu kannentiiviste :)

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 4.2.2006 13:51

sitten siivu männänlaesta sorvilla pois niin lienee hänessä?

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 15.2.2006 11:25

siivu männästä pois vaan tai teetät kuparista lohkon ja kannen väliin välipalan.. golffilaisesta saa järettömän vehkeen kun kannen vaan rakentaa/työstää oikein :)

EDIT: järkevää ois pysyä 10-12 puristussuhteessa kestäiski jopa jotain.. kyllä varmasti mouruaa 14 mutta ei sitä lystiä montaa kieppiä kestä

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 15.2.2006 16:53

Paljonkos muuten nuo tolueenit/tinnerit maksaa tukkupaketeissa eli isommissa kuin 1ltr/5ltr paketeissa?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 15.2.2006 17:23

eiköhän niitä saa jossain 200 litran tynnyreissäkin

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 15.2.2006 19:58

Mitenkäs nuo paljealueet jos lähtee mäntiä madaltamaan tai laittelemaan paksumpia kannentiivisteitä? Eikö siinä ole se vaara että mennään ns. perse edellä puuhun ja nakutusherkkyys vaan lisääntyy?

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 16.2.2006 8:16

http://kotisivu.suomi.net/parkkila/index.htm

Jotain tuon tyylistä kun joku saisi aikaan 8V VW koneista, niin itskin uskaltaisi alkaa kanavia tuohon yhteen nurkissa lojuvaan GTi pataan väsätä. Onhan tuossakin yleisohjeita, mutta se että mistä ja miten paljon uskaltaa ottaa onkin eri juttu.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 16.2.2006 11:39

kait se nakutus herkkyys vähenee jos puristus suhdetta lasketaan..

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.2.2006 12:49

11puristuksilla ja huonolla paljealueilla oleva palotila nakuttaa paljon herkemmin kuin esim 12-13kunnon paljealueella oleva moottori.
Tiedän erään tapauksen jossa nakutus alkoi 9.5puristuksilla, kannen vaihto "closed chamberiin" männän ja kannen väli minimiin että tuli kunnon paljevaikutus, niin kone kesti 11.5puristukset ilman ongelmia.
Edit Väärin muistin, tilalle tulikin alumiinikannet,eli vastaa noin 10.5 puristuksia eikä 11.5.
Parhaiten ton paljealueen merkityksen huomaa kun tutkii 70-80lukujen autojen kansia + mäntiä ja vertaa nykyisiin autoihin.
edit2linkkiä mistä on kyse,kyse,quench area

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 18.2.2006 16:26

Taas ois jotain tehty... Imusarja ois valmis,laitoin pari kuvaa siitä. Tuon puristuksien laskemisen ajattelin tehä niin että otan palotiloista sen verran pois mitä siitä järkevästi saa ja loput männistä. Seuraavaks pitäiski alkaa askartelemaan kantta,jos se tällä kertaa jo onnistuis ;)

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 18.2.2006 21:45

Palotilaa kannattaa kairata tulpan ympäriltä, ei ainakaan venttiilien toiselta puolelta. Mäntiin en koskisi, paljerako vaan alle millin.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 19.2.2006 2:37

Taikka sitten männistä pois jyrsimällä siten, että paljealueet pysyvät koskemattomina ja tavaraa poistetaan männän laesta muilta kohtia.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 25.2.2006 18:52

Nyt ois alakerta kasassa. Kansi on kans kanavien osalta valmis,siihen pitäs laittaa seuraavaks ohjarit paikalleen ja lyhentää venttiilit/sorvata lukkourat ja kasata. Ja tietysti ajaa kulmat seeteihin. Äänenvaimentajakin tuli väsättyä. Lisäsin muutaman kuvan aiheesta,löytyy ekan viestin linkistä.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 1.6.2006 7:01

Tässäki projektissa on tapahtunu jotain... Moottori on valmis ja sillä on yritetty kerran ajaa kilpaaki. Tehoa ei tullu (YLLÄTYS) ihan sitä määrää mitä odotettiin mutta varsin vääntävä ja helppo ajettava kylläkin. Täytynee v-loppuna ottaa tuoreita fotoja moottorista ja autosta.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 1.6.2006 23:14

No numeroita kehiin. Itteä ainakin kiinnostaa nää vapari viritelmät. Ja hieman tota omaakin piristelleenä täytyy myöntää, että arvostan enemmän hyvää ajettavuutta, kun tehopiikkiä 8500 kierroksella.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 2.6.2006 0:06

130hv pyöräteho ja 19,8kg vääntöö. Sen suhteen tuli just semmonen ku halusin että on vääntöö ja helppo ajaa,ehkä vähä paremmin kestääki ku ei tarvii koko ajan ajaa max kierroksilla. Viikon päästä täytys taas lähtee kisoihin,jos nyt pääsis ajamaan vähä enemmän ku edellis kerralla...

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 2.6.2006 2:14

Mukavastihan siitä on irronnut. :) Onko saatavilla/haluatko julkaista tehokäppyröitä? Entä nokka-aksilan asteet ja nostot?

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 2.6.2006 6:46

Laittasin käppyröitä mutta mulla ei semmosia oo. Nokassa on nostoo .502 ja asteita 302/ .050 280. Ois saanu tulla vaikka 140-150hv pyörästä ni sitte =) Eikös se näissä hommissa mene vähä niin että mikään ei riitä..
Edit. Voisko joku selventää tyhmälle että mistä moottorista löytyy semmonen läpihengittävä kansi mikä kävis tähän mun moottoriin?

Sagg
-
Viestit: 392
Liittynyt: 9.7.2004 11:49

ViestiKirjoittaja Sagg » 2.6.2006 12:01

Esim. ABA moottorista, eli 2 litraisesta 8v koneesta jota on jenkkien volkkareissa ollut. Muistaakseni jollain täällä oli myös tommonen UUSI läpivirtaava kansi myynnissä vähän aikaa sitten.

KiGZu
-
Viestit: 70
Liittynyt: 1.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja KiGZu » 3.6.2006 11:34

Vähän pitää udella, ei ole pakko kertoa.

Mitä sinulla tuo kansi virtasi 8mm, 10mm, 12mm nostolla, jos olet katsonut ja minkä kokokoista imuventtiiliä sekä pakoventtiiliä käytit?.

Mistä hommasit nuo wisecot?

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 3.6.2006 13:15

Ois tarkotus tuon seuraavan kisan jälkeen viedä kansi penkkiin, siinä on parantamisen varaa aikalailla. Venttilit on 40,5/34,5 ja männät on Lautamäeltä.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 3.6.2006 15:33

Nyt ois uusia kuvia tuolla ekan viestin linkissä.

KiGZu
-
Viestit: 70
Liittynyt: 1.1.2004 21:41

ViestiKirjoittaja KiGZu » 3.6.2006 19:20

Noista wisecoista vielä, mitä mahtoi painaa mäntä ilman renkaita ja tappia?
Entä täysipaino kakkien renkaiden, tapin ja lukkojen olessa kiinni?

Kumalle 136mm vai 144mm veiville tuo mäntä on?

Tuo 130hv ja 19.8kg vääntöä on jo hyvin, kun ei niissä muissakaan enempiä ole.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 4.6.2006 9:58

En kyllä muista yhtään mitä ne paino. Niin ja 144mm veiville,tuli ainaki tuossa mun tapauksessa 0,9mm lohkosta yli.

HarriJ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 9.12.2005 21:26

ViestiKirjoittaja HarriJ » 4.6.2006 23:40

Nyt ku vielä hommaat moottoripyörän kaasarit tohon ni se on siinä

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 5.6.2006 7:57

Itseasiassa mulla ois jo semmoset. Tarviis vaan tehä taas uus imusarja... Jos sitte ens talvena

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 21.6.2006 22:13

V....ks meni sitte sekin kisa... Yllättäen hajos laatikko. Moottoriin tulee sellasta päivitystä että kokeillaan 4-2-1 pakosarjaa ja kokeillaan vaihtaa nokka. Tää menee jo vähä ohi projektista mutta toivotaan ettei mene koko homma lukkoon ;)

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 14.10.2006 20:40

Homma jatkuu... Eka vuosi taisteltu erinäisten ongelmien kans ja paljon opittu. Esimerkiksi se että tehoa tarvitaan lisää :) Tulossa uutta: kansi kokonaisuudessaan,imusarja,pakosarja,kiertokanget ja kaikki kuluvat osat. "Vanhaa" osaa onkin tuolla myyntiosastolla...

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 15.10.2006 11:41

Jokos kannen tekijä on selvinnyt? Mitäs pakosarjalle, meinasitko nyt sitten laittaa sen 4-2-1 sarjan?

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 15.10.2006 16:49

Eipä oo vielä selvinny kenelle kansi menee. Ajattelin koittaa sitä 4-2-1 sarjaa ja jos tekis senkin vähä isommasta putkesta.

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 28.4.2007 0:00

Vieläkö tää kiinnostais? Aika paljon on tullu uutta talven aikana...

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 28.4.2007 9:06

Meinasikko sarjaa kiertää, kun en ainakaan nimee löytäny tuolta ilmottautuneista, vai olenko vain puusilimä? Eli pääseekö kuuntelemaan Kouvolaan parin viikon päästä saundia?

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 28.4.2007 21:31

En oo ilmottautunut sarjaan. Erinäisistä syistä johtuen. Soundia pääsee kyllä kesällä kuuntelemaan mutta vielä en tiedä missä. Onneks sore on joka kisassa :) Eikä tää uus soundi ihan huono ookkaan...

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 25.8.2007 5:55

jokkis miehethän on laittanu niitä pösöläisen kk ovat piemmät ja kestävemmät

Toni Jokilehto
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.1.2005 21:07

ViestiKirjoittaja Toni Jokilehto » 1.9.2007 9:02

tikkku kirjoitti:jokkis miehethän on laittanu niitä pösöläisen kk ovat piemmät ja kestävemmät


Joo, pitää vaan olla vanhemman mallin akseli että ne pösön veivit saa käymään.
(pienemmät kk-kaulat)

Kestäviä ne on

Toinen kuva

Mäntä meni hieman rikki, ei jääny ku tappi jäljelle :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa