liukas tie

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

liukas tie

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 3.2.2006 1:01

ajakaa sit varovasti teillä ne on kyl pirun liukkaat. iteltäni lähti corrado tossa noin 2½tuntii sit auto käsistä kehä3:sella vantaankosken kohalla ja vauhtii oli ehkä 70-80km/h siitä se perä sit lähti irti ja otti ohjat, siit sit mentii kylki eel penkkaa päin ja melkee tolppaa päin jäi ehkä joku 10-15cm et ei osunu siihen. ei tainu mitää hajota onneks sentää :) kiitos audi kuski ku sentää pysähdyit kukaa muu ei tainu pysähtyy siinä :( ja sopivasti sattui hinuri paikalle ja saatii auto pois siit penkasta :) ja tossa puol tuntii sit kaveri lähetti viestin et joku audi a4 oli samas paikas vetäny pihalle mis mäki et olkaa kehä3:sella varovaisii :)

Flashmn
-
Viestit: 1779
Liittynyt: 23.7.2003 17:54

ViestiKirjoittaja Flashmn » 3.2.2006 1:53

No talvella yleensä tiet on liukkaat. Mua aina ihmetyttää miten porukka ei tajua varoa sitä, melkein jokapäivä joku munapää ajaa täysin ilman mitään turvaväliä, mitäs sitte jos tarttee painaa jarrua, tosi kiva ku toinen tulee peräkontista sisään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 3.2.2006 4:32

Eräänä iltana Mikkelistä Lahteen ajaessa pimeänaikaan takapuskimessa roikkui joku ääliö ihan muutaman metrin päässä. Eikä halua edes ohittaa vaikka motari oli. Keli oli suht huono, kuraa tiestä lensi valoihin ja laseihin. Laitoin sitten takasumuvalon päälle, että jos takana olija vaikka älyäisi jättää rakoa hieman ku häikii. Tyyppi sitten suuttui ja ohitti heti minut ja kiilasi ihan eteen ja laittoi oman takasumuvalonsa päälle??!! Minä laitoin kaukovalot :) Että oli hauskaa.

g0lfgti
-
Viestit: 1227
Liittynyt: 23.7.2003 17:58

ViestiKirjoittaja g0lfgti » 3.2.2006 6:53

^vissii aika noheva kaveri ollu siellä sun takana..;)

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 3.2.2006 8:58

Neliveto yliveto :)

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 3.2.2006 9:19

Juu, neliveto yliveto.. Pääsee paljon syvemmälle sinne penkkaan ;)

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 3.2.2006 9:22

^^^ Joku jästipää taas sielä. Noh antaa vähän kaukovaloa niin eiköhän se siitä taas ;)

Yleensä jos on noin huono keli ajan mielummin toisella kaistalla ettei sitä *askaa tule lasi täyteen. Näin siis motarilla ja mahdollisuuksien mukaan ;)

e: ei se neliveto mitään auta talvella (okei jotain mutta silti) paitsi liikkeellelähdössä ja eteenpäin menossa. kyllä nelikkokin yhtälailla yllättäen lähtee.


Kohta alkaa kauhea flametus etuvetoisen auton kuskille kuinka ei tiedä mistään mitään :)

Typ43_5D
-
Viestit: 29
Liittynyt: 27.6.2005 10:56

ViestiKirjoittaja Typ43_5D » 3.2.2006 9:49

kyllä nelikkokin yhtälailla yllättäen lähtee.


Pilkkua en ala viilaamaan, mutta on aivan pakko vielä korostaa tiettyä pointtia. Eli yhtälailla neliveto menee metsähallituksen suuntaan kuin etuvetokin _kun_ pito irtoaa, mutta ero onkin nimenomaan siinä, että missä vaiheessa se auto lapasesta lähtee. Eli lähes tilanteessa kuin tilanteessa etuvedolla on mahdollisuus saada ote irtoamaan tiestä ennen kuin nelivedolla vastaavassa tilanteessa.

Tosi kuitenkin on, että kun kummallakin vetotavalla saavutetaan se lapasestalähtöpiste, niin todellakin yhtälailla se lähtee yllättäen. Ja sekin vielä, että varsin usein tuossa vaiheessa nelivedolla ajetaan kovempaa tilannenopeutta kuin vastaavasti etuvetoisella. Tiedä sitten mistä moinen johtunee...

|rahiNa|
-
Viestit: 627
Liittynyt: 30.10.2005 22:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja |rahiNa| » 3.2.2006 11:03

no tää oli nyt vaa tämmönen pieni varotus kaikille jotka ny ajelee tota kehä3:sta pitkin et se on siitä yhestä kohtaa TOSI liukas. kyllähän se tiietää et talvel on tiet liukkaat, talvi sentää tulee joka vuos samaa aikaa et ei oo mikää yllätys.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 3.2.2006 11:13

Kyllähän se niin on että kokemattoman käsissä se nelikko lähtee ihan samanlailla näppylästä jos ei osaa käyttää sitä nelikon tuomaa hyötyä eduksi. Ja kokemattomalla se nopeus lähtee nelikolla myös helposti käsistä ja eihän se nelikko pysähdy yhtään sen paremmin kuin etu- tai takaveto ja sitten ne tilanne nopeudet yllättäen onkin liian suuria.
Sitten se taas on toinen homma kun ratissa on kuski joka osaa käyttää sen nelikon tuoman edun hyväkseen ja tajuaa ottaa huomioon että se nopeus kasvaa liukkaalla vallan eritavalla kuin vajaavetosella.

Tanhis
-
Viestit: 1058
Liittynyt: 26.3.2004 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tanhis » 3.2.2006 11:46

Pilkkua en ala viilaamaan, mutta on aivan pakko vielä korostaa tiettyä pointtia. Eli yhtälailla neliveto menee metsähallituksen suuntaan kuin etuvetokin _kun_ pito irtoaa, mutta ero onkin nimenomaan siinä, että missä vaiheessa se auto lapasesta lähtee. Eli lähes tilanteessa kuin tilanteessa etuvedolla on mahdollisuus saada ote irtoamaan tiestä ennen kuin nelivedolla vastaavassa tilanteessa.


Niin siis juurikin näin.
Kun muistelen läheltäpiti tilanteita kolmen taven takaa kun oli takatuuppari niin kyllähän niitä oli mutta nyt kun on tehokkaampi nelikko niin läheltäpiti tilanteite ei ole tullut.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 3.2.2006 20:43

Normaali talvikeli siellä oli ainakin tälläsen kitkarengaskuskin mielestä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.2.2006 21:02

^ Näin tuntuu olevan lähes joka paikassa tällä hetkellä. Kaikkein inhottavinta on se sohjo, mieluummin ajelisin aina jäisellä/lumisella tiellä. Jos ei olisi noita nastarengaskuskeja tien tukkona liikennevaloissa :)

Oikein hymyilyttää tuo RSi:n pito kovalla lumella...

Edit: Toki noita sudittajia löytyy kitkarengaspuoleltakin. Kumma vaan kun pitää liikennevaloissa pysähtyä juuri siihen liukkaaksi kiillottuneeseen uraan kun 15cm sivummassa olisi pitävää lunta.

iikka.k
-
Viestit: 1395
Liittynyt: 23.7.2003 16:02

ViestiKirjoittaja iikka.k » 4.2.2006 1:24

Ai nykyään päätellään kitkoista ja nastoista että mikä mies on ratin ja penkin välissä? Kyllä tää on hienoa kehitystä.

Ja mitä pitoihin tulee, kyllä sillä nelikolla saa varmasti hienosti vauhtia ja pääsee äkkiämmin lujempaa kuin vajaavetoisella. Ihmeellistä on tosin se kuinka kaikissa autoistta on nelikkojarrutus, silti vaan kummasti menee metsään jos on mennäkseen.

Jos ajoneuvo on katsastuskunnossa ja talvivarusteltu renkaita myöten niin ei se penkkaan joutuminen/ peräänajo ole muusta kuin kuskista kiinnin. Kaikilla on omat kädet, joillakin grönholmin jalat. Se olla paha uhdistelma.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 4.2.2006 2:45

Joo, tehän tästä jo alun alkaen mun mielestä turhasta topicista kitka-/nastarengas ja kaks-/nelivetotappelu! :)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.2.2006 8:45

Joo!

..eiku..


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa