liukas tie
Valvoja: ffp jäsenet
liukas tie
ajakaa sit varovasti teillä ne on kyl pirun liukkaat. iteltäni lähti corrado tossa noin 2½tuntii sit auto käsistä kehä3:sella vantaankosken kohalla ja vauhtii oli ehkä 70-80km/h siitä se perä sit lähti irti ja otti ohjat, siit sit mentii kylki eel penkkaa päin ja melkee tolppaa päin jäi ehkä joku 10-15cm et ei osunu siihen. ei tainu mitää hajota onneks sentää :) kiitos audi kuski ku sentää pysähdyit kukaa muu ei tainu pysähtyy siinä :( ja sopivasti sattui hinuri paikalle ja saatii auto pois siit penkasta :) ja tossa puol tuntii sit kaveri lähetti viestin et joku audi a4 oli samas paikas vetäny pihalle mis mäki et olkaa kehä3:sella varovaisii :)
Eräänä iltana Mikkelistä Lahteen ajaessa pimeänaikaan takapuskimessa roikkui joku ääliö ihan muutaman metrin päässä. Eikä halua edes ohittaa vaikka motari oli. Keli oli suht huono, kuraa tiestä lensi valoihin ja laseihin. Laitoin sitten takasumuvalon päälle, että jos takana olija vaikka älyäisi jättää rakoa hieman ku häikii. Tyyppi sitten suuttui ja ohitti heti minut ja kiilasi ihan eteen ja laittoi oman takasumuvalonsa päälle??!! Minä laitoin kaukovalot :) Että oli hauskaa.
^^^ Joku jästipää taas sielä. Noh antaa vähän kaukovaloa niin eiköhän se siitä taas ;)
Yleensä jos on noin huono keli ajan mielummin toisella kaistalla ettei sitä *askaa tule lasi täyteen. Näin siis motarilla ja mahdollisuuksien mukaan ;)
e: ei se neliveto mitään auta talvella (okei jotain mutta silti) paitsi liikkeellelähdössä ja eteenpäin menossa. kyllä nelikkokin yhtälailla yllättäen lähtee.
Kohta alkaa kauhea flametus etuvetoisen auton kuskille kuinka ei tiedä mistään mitään :)
Yleensä jos on noin huono keli ajan mielummin toisella kaistalla ettei sitä *askaa tule lasi täyteen. Näin siis motarilla ja mahdollisuuksien mukaan ;)
e: ei se neliveto mitään auta talvella (okei jotain mutta silti) paitsi liikkeellelähdössä ja eteenpäin menossa. kyllä nelikkokin yhtälailla yllättäen lähtee.
Kohta alkaa kauhea flametus etuvetoisen auton kuskille kuinka ei tiedä mistään mitään :)
kyllä nelikkokin yhtälailla yllättäen lähtee.
Pilkkua en ala viilaamaan, mutta on aivan pakko vielä korostaa tiettyä pointtia. Eli yhtälailla neliveto menee metsähallituksen suuntaan kuin etuvetokin _kun_ pito irtoaa, mutta ero onkin nimenomaan siinä, että missä vaiheessa se auto lapasesta lähtee. Eli lähes tilanteessa kuin tilanteessa etuvedolla on mahdollisuus saada ote irtoamaan tiestä ennen kuin nelivedolla vastaavassa tilanteessa.
Tosi kuitenkin on, että kun kummallakin vetotavalla saavutetaan se lapasestalähtöpiste, niin todellakin yhtälailla se lähtee yllättäen. Ja sekin vielä, että varsin usein tuossa vaiheessa nelivedolla ajetaan kovempaa tilannenopeutta kuin vastaavasti etuvetoisella. Tiedä sitten mistä moinen johtunee...
Kyllähän se niin on että kokemattoman käsissä se nelikko lähtee ihan samanlailla näppylästä jos ei osaa käyttää sitä nelikon tuomaa hyötyä eduksi. Ja kokemattomalla se nopeus lähtee nelikolla myös helposti käsistä ja eihän se nelikko pysähdy yhtään sen paremmin kuin etu- tai takaveto ja sitten ne tilanne nopeudet yllättäen onkin liian suuria.
Sitten se taas on toinen homma kun ratissa on kuski joka osaa käyttää sen nelikon tuoman edun hyväkseen ja tajuaa ottaa huomioon että se nopeus kasvaa liukkaalla vallan eritavalla kuin vajaavetosella.
Sitten se taas on toinen homma kun ratissa on kuski joka osaa käyttää sen nelikon tuoman edun hyväkseen ja tajuaa ottaa huomioon että se nopeus kasvaa liukkaalla vallan eritavalla kuin vajaavetosella.
Pilkkua en ala viilaamaan, mutta on aivan pakko vielä korostaa tiettyä pointtia. Eli yhtälailla neliveto menee metsähallituksen suuntaan kuin etuvetokin _kun_ pito irtoaa, mutta ero onkin nimenomaan siinä, että missä vaiheessa se auto lapasesta lähtee. Eli lähes tilanteessa kuin tilanteessa etuvedolla on mahdollisuus saada ote irtoamaan tiestä ennen kuin nelivedolla vastaavassa tilanteessa.
Niin siis juurikin näin.
Kun muistelen läheltäpiti tilanteita kolmen taven takaa kun oli takatuuppari niin kyllähän niitä oli mutta nyt kun on tehokkaampi nelikko niin läheltäpiti tilanteite ei ole tullut.
^ Näin tuntuu olevan lähes joka paikassa tällä hetkellä. Kaikkein inhottavinta on se sohjo, mieluummin ajelisin aina jäisellä/lumisella tiellä. Jos ei olisi noita nastarengaskuskeja tien tukkona liikennevaloissa :)
Oikein hymyilyttää tuo RSi:n pito kovalla lumella...
Edit: Toki noita sudittajia löytyy kitkarengaspuoleltakin. Kumma vaan kun pitää liikennevaloissa pysähtyä juuri siihen liukkaaksi kiillottuneeseen uraan kun 15cm sivummassa olisi pitävää lunta.
Oikein hymyilyttää tuo RSi:n pito kovalla lumella...
Edit: Toki noita sudittajia löytyy kitkarengaspuoleltakin. Kumma vaan kun pitää liikennevaloissa pysähtyä juuri siihen liukkaaksi kiillottuneeseen uraan kun 15cm sivummassa olisi pitävää lunta.
Ai nykyään päätellään kitkoista ja nastoista että mikä mies on ratin ja penkin välissä? Kyllä tää on hienoa kehitystä.
Ja mitä pitoihin tulee, kyllä sillä nelikolla saa varmasti hienosti vauhtia ja pääsee äkkiämmin lujempaa kuin vajaavetoisella. Ihmeellistä on tosin se kuinka kaikissa autoistta on nelikkojarrutus, silti vaan kummasti menee metsään jos on mennäkseen.
Jos ajoneuvo on katsastuskunnossa ja talvivarusteltu renkaita myöten niin ei se penkkaan joutuminen/ peräänajo ole muusta kuin kuskista kiinnin. Kaikilla on omat kädet, joillakin grönholmin jalat. Se olla paha uhdistelma.
Ja mitä pitoihin tulee, kyllä sillä nelikolla saa varmasti hienosti vauhtia ja pääsee äkkiämmin lujempaa kuin vajaavetoisella. Ihmeellistä on tosin se kuinka kaikissa autoistta on nelikkojarrutus, silti vaan kummasti menee metsään jos on mennäkseen.
Jos ajoneuvo on katsastuskunnossa ja talvivarusteltu renkaita myöten niin ei se penkkaan joutuminen/ peräänajo ole muusta kuin kuskista kiinnin. Kaikilla on omat kädet, joillakin grönholmin jalat. Se olla paha uhdistelma.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa