Lämmitystolpan ajastimen käyttö?

Yleiset ei-autoaiheiset jutustelut, kuten tietokoneet, muurahaisten karkoitukset ja muut :)

Valvoja: ffp jäsenet

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

Lämmitystolpan ajastimen käyttö?

ViestiKirjoittaja kalevius » 27.12.2005 21:40

elkää naurako mutta mitenkä tätä ajastinta käytetään?=) http://img253.imageshack.us/img253/2930/lmmitys1lc.jpg pitäisi saaha auto puoli 6:den aikaan aamulla lämpiämään kolmeksi tunniksi. Oon pyöritelly noita rullia mutta ei mitään tapahdu, on koko ajan lämmitin päällä..

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 27.12.2005 21:45

en oo moista käyttäny, mutta eikös toi vihree nuoli/kolmio aseteta sihen alkamisajankohtaan eli milloin haluut alkavan lämmityksen... ja 2h riittää lämmityksen pituudeksi...

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.12.2005 21:47

Mulla on tollanen samanlainen. Eli keskellä olevasta napista pyörittelet kellon oikeeseen aikaan ja ulkokehällä säädät lämmityksen ajan. Onkos toi nyt niinpäin että se kellonajan osoitin on tuo vasemmassa alareunassa oleva nappula, vai onkos se tuolla oikealla ylhäällä sitä ei oikein tuosta kuvasta näe. Vihreä nuoli siis on lämmityksen alkamisaika ja punainen loppumisaika. Tuo väli on 2h ja sitä ei siis voi muuttaa. Joten kolmea tuntia et saa lämmitettyä ilman että käy 2 tunnin jälkeen laittamassa lisää aikaa.

edit. Niin eli siellä oikeassa yläkulmassa (ei näy tuossa kuvassa) on varmaankin sellainen musta nuoli/kolmio joka siis osoittaa kellonaikaa. Ja jos kello on 22.00 niin pyörittelet tuosta keskellä olevasta napista kunnes tuo kehällä oleva luku 22 on siinä nuolen kohdalla. Nyt siis se kello on oikeassa ajassa. Tämän jälkeen pyörität ulkokehän punaisen nuolen tuohon kehällä olevien lukujen 8 ja 9 puoleen väliin. Nyt siis lämmitys alkaa puoli 7 ja loppuu puoli 9 (vihreä nuoli on lukujen 6 ja 7 puolessa välissä)

edit2. piru että on muuten vaikea yrittää selittää tuota =)
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.12.2005 22:03. Yhteensä muokattu 5 kertaa.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 27.12.2005 21:53

Jos kello on vaikka kymmenen niin mihin kohalla se 22 merkittään?
edit: eli siis sen vaaleen kiilan kohdalle laitetaan kellon aika joka ei tossa kuvassa näy mutta sijaitsee oikeassa yläkulmassa... =)

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 27.12.2005 21:59

Isot pojat kertoivat, että jotkut auton käyttäjät muuttavat sieltä kellon takaa johdon paikkaa, jolloin lämmitys on koko ajan päällä... (vahingossa väärin kytketty?) Tai auton omistajalla vain akkulaturi kytkettynä lämppärin johtoon.
Viimeksi muokannut jcf, 27.12.2005 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 27.12.2005 21:59

mennäänpäs koklaamaan :) jos vaikka onnais...

markkuk
-
Viestit: 337
Liittynyt: 23.7.2003 17:00

ViestiKirjoittaja markkuk » 27.12.2005 22:00

Kuuntele korvalla, käykö se kello, siitä lähtee semmonen ihme hinkutusääni, jos se toimii... (ja loppuu, kun kääntää tuon johdonsuojan offille)

Omassa lämpötolpassa on samanlaiset, ja niistä toinen toimii, toinen ei..

Mulla se toimiva on aina "aamulämmitysajassa" ja sillä toisella sitten muina aikoina :)

ja tosiaan se on vain 2 tuntia päällä kerrallaan, ja keskinapista asetetaan se aikaan. ulkokehältä sitten säädetään se lämmitysaika, vihreä on aloitusaika..

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 27.12.2005 22:12

no niin, kävin pistää kellon oikeeseen aikaan, ja lämmityksen puoli kuudeksi mutta moottorin lämmitin saa koko ajan virtaa. Kokeilin pyöritellä lämmityksen alku aikaa eri kohtiin ja ei lopettanut sitä lämmitystä..eli viisainta huomenna soittaa isännöitsijälle?

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 27.12.2005 22:45

Osta oma kello(5€) , niin saat lämmitettyä useampaan kellonaikaan, + pidempiä aikoja kuin 2h.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.12.2005 22:52

Onkos tuossa tolpassa yhtään tilaa ajastimelle? Näyttää aika ahtaalta...

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 27.12.2005 22:55

Eipä oo tilaa ajastimelle oikein, mut tuskin haittaa kun luukku on koko ajan auki.. =)

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 28.12.2005 0:28

kertokaapa miten tuo kytketään "väärin" että lämmittäis jatkuvasti.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 28.12.2005 1:22

^Esim ohittamalla se kello kokonaan. Mutta en todellakaan suosittele menemään sitä tolppaa sörkkimään, kytkentöjä muuttamaan tms, ellet ole "ammattimies".

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 28.12.2005 6:05

kalevius
Eipä oo tilaa ajastimelle oikein, mut tuskin haittaa kun luukku on koko ajan auki.. =)


Luukkuahan ei saisi jättää auki vaan tulisi olla aina lukittuna.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.12.2005 8:35

kertokaapa miten tuo kytketään "väärin" että lämmittäis jatkuvasti.


Pyörität ton ajastimen siihen kohtaan että on virta päällä ja sen jälkeen nappaat ton keskimmäisen kiekon vaikka kärkipihdeillä irti. On booreilla sellasessa akselissa kiinni. Sitte ku tarviit taas ajastettavaa virtaa niin painat vaan kiekon takas paikalleen.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 28.12.2005 9:08

Samaan tyyliin meni erinlaisessakin kellossa vanhassa kämpässä, itselläni oli akkulaturi siinä kiinni öisin välillä kun tuli vähän ajoa ja webasto mulla huutaa melkein aina kun auto ei ole käynnissä.

aapee1
-
Viestit: 324
Liittynyt: 4.3.2004 20:17

ViestiKirjoittaja aapee1 » 30.12.2005 1:49

Mä oon tehny parista tuommosesta on/off-tolppia, pyöräyttää vaan sopivasti sitä ulompaa kehää väärään suuntaan. Kuuluu naps ja sen jälkeen ulompi kehä ei enää pyöri kellon mukana. Kokeilut sitten OMALLA VASTUULLA.

kalevius
-
Viestit: 638
Liittynyt: 27.12.2005 21:29

ViestiKirjoittaja kalevius » 4.1.2006 16:21

no niin.. tänään alko toimimaan toi ajastin, kun vaihtoi sen ajastin kytkimen =)

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 30.1.2006 22:33

äsh. ei toiminut. Itelläni on melkeen samanlainen kellokytkin kuin kuvassa, muttei pysähtynyt keskiön irroituksella. Pitänee avata ja ohi-kytkeä.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 30.1.2006 22:40

mulla oli jo tullessani asukkaaksi taloyhtiöön pistetty pieni ruuvi joka jumitti tuon ajastimen että virta oli koko ajan päällä. no viime talvena oli isännöitsijä nypännyt sen ruuvin pois ja jättäny lapun että ei saa ja plaa plaa...ei se pyöri vieläkään.tikitys kuuluu ja virtaa tulee edelleen jatkuvasti. olen tyytyväinen.

Hane_
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.8.2005 19:01

ViestiKirjoittaja Hane_ » 30.1.2006 23:35

Tuolla aikasempi vinkki et pyöräyttää vastakkaiseen suuntaan vaan nopeesti niin saa aina toimivan mallin niin todellakin toimii. Tuli aikoinaan kovalla pakkasella tehtyä. Oli viel kätevää kun samassa tolpassa myös toimiva kello niin saa sit aamu lämmöt sillä laitettua.

Nikke L
-
Viestit: 97
Liittynyt: 12.3.2007 22:10

ViestiKirjoittaja Nikke L » 15.11.2007 22:54

Ite nappasin kellosta tuon kiekon irti. Vahingossa sekin tapahtui, yritin meinaa ruuvia laittaa jumittamaan kelloa, mutta ruuvi kampesi sitten kehän irti. Toimiva ratkaisu, joka on helposti korjattavissa jos joku tulee mussuttamaan

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 16.11.2007 7:29

Luukkuahan ei saisi jättää auki vaan tulisi olla aina lukittuna.


Eikä päin punaisia saisi kävellä, mutta kuinkas moni jää aina tyhjään risteykseen seisomaan?

Esim meidän yhtiössä tolpissa ei ole kelloja ollenkaan, eikä nykymarkkinoilta (saati sitten 80-luvulta jolloin tolpat on rakennettu) löydy niin pientä ajastinta jonka kanssa mahtuisi vielä luukun sulkemaankin...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.11.2007 7:57

^ Hyvä, että joku älähtää jo melkein 2 vuoden jälkeen :D

Luukkujen sulkemisella koitetaan suojella niitä, joilla ei vielä välttämättä ole älliä asioiden suhteen elikkäs pieniä lapsia.

Jos taloyhtiön tolpassa ei ole kelloa niin sitten on pidettävä jatkuvasti päällä tai taloyhtiön vaihdatettava rasiat sähkönsäästön nimissä. Ei tartte kovin kummoista laskutoimitusta suorittaa, kun voi todeta että vaihtotoimenpide tulee halvemmaksi pitkällä aikavälillä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 8:08

90-luvun puolella rakennetussa opiskelija-asunnossamme oli tolpissa automatiikka, joka sääteli sähkön syöttöä ulkolämpötilan mukaan +5°C alapuolella siten, että lämmitysjakso piteni sään kylmetessä ja -18°C lämpötilassa sai jatkuvaa sähköä. Todennäköisesti säästö oli melkoinen, mutta eipä autoa imuroitu tolppasähköllä kesäaikaan.

Muutaman kerran huoltomiehet kävivät keräämässä tolpissa roikkuvat lämmitysjohdot aivan asiallisesti takavarikkoon -vesilätäkköön putoava lämppärijohdon jännitteinen pistoke ei ole hyvä asia.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.11.2007 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 16.11.2007 8:46

Taloyhtiössä, jossa oon isännöitsijänä, oli hieman havaittavissa sellasta kurin puutetta nähtävissä noissa luukkujen kiinnipidossa sekä johtojen irtiotossa. Pistin asukkaille hienovaraisen tiedotteen, jossa ilmoitin:


As Oy XXX:n asukkaat

Turvallisuudesta huolehtiminen on meidän kaikkien asia ja jos me ei ite siitä huolehdita, pitää naapuritalon kyttääjät siitä huolen ja ilmoittavat minulle. Eli yhtiön järjestyssääntöjen mukaan "Lämmitystolppien kotelojen luukut on pidettävä lukittuina. Eikä lämmitysjohtoa saa jättää pistokkeeseen, jos auto ei ole siihen kytkettynä."
Jos joku jättää johdon roikkumaan, joudun poistumaan "oikeista" töistä tai mitä muuten olenkaan tekemässä varjelemaan yleistä turvallisuutta. Tämä maksaa 45€/h + alv (minimi 1h) sekä kilometrikorvaukset (tai taksi, jos en itse kykene autoilemaan), joka laskutetaan muiden maksujen yhteydessä.

Ystävällisin terveisin
Isännöitsijänne

P.S. Järjestyssäännöistä poiketen, johdon voi jättää roikkumaan tolppaan, mikäli molemmat päät on lukitun kotelon sisällä.


Toi molempin päiden mahduttaminen kotelonn onnistuu, koska jokaisella asukkaalla on käytössä koko kotelo eli 2 pistorasiaa, joista toiseen tulee jatkuva virta, toiseen ajastettava.

Mun mielestä aika toimiva ratkaisu, ja kun tollasen ratkaisun tekee jo taloa rakennettaessa, ei kustannukset/osake näy missään. Tietenkin vetää vielä kunnon kaapelit, vaikka hitsauskonetta käyttäs tolpasta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 10:31

Hyvin asiallinen ilmoitus 8)
Yhtä tärkeää on irrottaa se johto myös auton puolelta sen sijaan, että kietoo johdon lisävalojen tai sivupeilien ympärille.
Kerran läksin epähuomiossa liikkeelle ja lämmitysjohto oli tolpassa kiinni (naapuri oli varmaan jättänyt luukunkin auki) ja toinen pää autossa. Havahduin ajossa, kun lämmitysjohdon pistoke kolisi jossakin vetoakselin ympärillä.

speedster
-
Viestit: 506
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja speedster » 23.11.2007 12:59

Urbaanilegenda kertoo erään naisautoilijan lähteneen lämmitystolppapaikalta vauhdilla, pistoke irtosi tolpan päästä ja jäi roikkumaan autoon. Kuljettaja ajoi huoltoaseman autopesuun, jossa harjojen pyöriessä auton ympärillä johto tarttui harjaan kiinni. Auton kylkeen tuli töpselin metallikärjistä koko kyljen pituudelta näyttävä erikoispinta...

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 23.11.2007 14:13

Urbaanilegenda minkä näin livenä: Mieskuski lähti kerrostalon pihasta lämmitinpiuha lukittana tolpan läpän alle ja peruutti oikein kunnolla jolloin koko tolppa repeytyi irti, oli sekunnin aika makea valoshow ja sitten hiljaista.
Tämä piuhan unohtaminen maksoi kuskille melkein 2000euroa kaikessa kokonaisuudessaan. Vanhan mallinen isopäinen piuha, niin ei antanutkaan periksi vaan tolppa irtosi ennen.

Olen nähnyt 4kertaa naiskuskin huristelevan täällä tuommoinen piuha keulassa. yhdelle niistä yritin kovasti ilmoittaa kaikilla konsteilla että pysähtyisi mutta tää vaan painoin hanaa. Nii ja siis joka kerta oli eri nainen

speedster
-
Viestit: 506
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja speedster » 28.11.2007 14:49

Tänään aamulla katsoin, että tietä ylittää rantakäärme mutta defan lämppärinpiuhahan se oli. Täytyihän se korjata talteen, eikös tieliikennelaki käske pysähtymään ja poistamaan tieltä haitalliset esineet? Onneksi ei kukaan ei ollut yliajanut defan letkua, joten kyllä tuon vielä voi joululahjaksi antaa...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.11.2007 17:40

Miniplugilla varustettu letku onkin kohtalaisen arvokas löytö.


Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa