Lämmitystolpan ajastimen käyttö?
Valvoja: ffp jäsenet
Lämmitystolpan ajastimen käyttö?
elkää naurako mutta mitenkä tätä ajastinta käytetään?=) http://img253.imageshack.us/img253/2930/lmmitys1lc.jpg pitäisi saaha auto puoli 6:den aikaan aamulla lämpiämään kolmeksi tunniksi. Oon pyöritelly noita rullia mutta ei mitään tapahdu, on koko ajan lämmitin päällä..
Mulla on tollanen samanlainen. Eli keskellä olevasta napista pyörittelet kellon oikeeseen aikaan ja ulkokehällä säädät lämmityksen ajan. Onkos toi nyt niinpäin että se kellonajan osoitin on tuo vasemmassa alareunassa oleva nappula, vai onkos se tuolla oikealla ylhäällä sitä ei oikein tuosta kuvasta näe. Vihreä nuoli siis on lämmityksen alkamisaika ja punainen loppumisaika. Tuo väli on 2h ja sitä ei siis voi muuttaa. Joten kolmea tuntia et saa lämmitettyä ilman että käy 2 tunnin jälkeen laittamassa lisää aikaa.
edit. Niin eli siellä oikeassa yläkulmassa (ei näy tuossa kuvassa) on varmaankin sellainen musta nuoli/kolmio joka siis osoittaa kellonaikaa. Ja jos kello on 22.00 niin pyörittelet tuosta keskellä olevasta napista kunnes tuo kehällä oleva luku 22 on siinä nuolen kohdalla. Nyt siis se kello on oikeassa ajassa. Tämän jälkeen pyörität ulkokehän punaisen nuolen tuohon kehällä olevien lukujen 8 ja 9 puoleen väliin. Nyt siis lämmitys alkaa puoli 7 ja loppuu puoli 9 (vihreä nuoli on lukujen 6 ja 7 puolessa välissä)
edit2. piru että on muuten vaikea yrittää selittää tuota =)
edit. Niin eli siellä oikeassa yläkulmassa (ei näy tuossa kuvassa) on varmaankin sellainen musta nuoli/kolmio joka siis osoittaa kellonaikaa. Ja jos kello on 22.00 niin pyörittelet tuosta keskellä olevasta napista kunnes tuo kehällä oleva luku 22 on siinä nuolen kohdalla. Nyt siis se kello on oikeassa ajassa. Tämän jälkeen pyörität ulkokehän punaisen nuolen tuohon kehällä olevien lukujen 8 ja 9 puoleen väliin. Nyt siis lämmitys alkaa puoli 7 ja loppuu puoli 9 (vihreä nuoli on lukujen 6 ja 7 puolessa välissä)
edit2. piru että on muuten vaikea yrittää selittää tuota =)
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.12.2005 22:03. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Isot pojat kertoivat, että jotkut auton käyttäjät muuttavat sieltä kellon takaa johdon paikkaa, jolloin lämmitys on koko ajan päällä... (vahingossa väärin kytketty?) Tai auton omistajalla vain akkulaturi kytkettynä lämppärin johtoon.
Viimeksi muokannut jcf, 27.12.2005 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuuntele korvalla, käykö se kello, siitä lähtee semmonen ihme hinkutusääni, jos se toimii... (ja loppuu, kun kääntää tuon johdonsuojan offille)
Omassa lämpötolpassa on samanlaiset, ja niistä toinen toimii, toinen ei..
Mulla se toimiva on aina "aamulämmitysajassa" ja sillä toisella sitten muina aikoina :)
ja tosiaan se on vain 2 tuntia päällä kerrallaan, ja keskinapista asetetaan se aikaan. ulkokehältä sitten säädetään se lämmitysaika, vihreä on aloitusaika..
Omassa lämpötolpassa on samanlaiset, ja niistä toinen toimii, toinen ei..
Mulla se toimiva on aina "aamulämmitysajassa" ja sillä toisella sitten muina aikoina :)
ja tosiaan se on vain 2 tuntia päällä kerrallaan, ja keskinapista asetetaan se aikaan. ulkokehältä sitten säädetään se lämmitysaika, vihreä on aloitusaika..
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
kertokaapa miten tuo kytketään "väärin" että lämmittäis jatkuvasti.
Pyörität ton ajastimen siihen kohtaan että on virta päällä ja sen jälkeen nappaat ton keskimmäisen kiekon vaikka kärkipihdeillä irti. On booreilla sellasessa akselissa kiinni. Sitte ku tarviit taas ajastettavaa virtaa niin painat vaan kiekon takas paikalleen.
mulla oli jo tullessani asukkaaksi taloyhtiöön pistetty pieni ruuvi joka jumitti tuon ajastimen että virta oli koko ajan päällä. no viime talvena oli isännöitsijä nypännyt sen ruuvin pois ja jättäny lapun että ei saa ja plaa plaa...ei se pyöri vieläkään.tikitys kuuluu ja virtaa tulee edelleen jatkuvasti. olen tyytyväinen.
Luukkuahan ei saisi jättää auki vaan tulisi olla aina lukittuna.
Eikä päin punaisia saisi kävellä, mutta kuinkas moni jää aina tyhjään risteykseen seisomaan?
Esim meidän yhtiössä tolpissa ei ole kelloja ollenkaan, eikä nykymarkkinoilta (saati sitten 80-luvulta jolloin tolpat on rakennettu) löydy niin pientä ajastinta jonka kanssa mahtuisi vielä luukun sulkemaankin...
^ Hyvä, että joku älähtää jo melkein 2 vuoden jälkeen :D
Luukkujen sulkemisella koitetaan suojella niitä, joilla ei vielä välttämättä ole älliä asioiden suhteen elikkäs pieniä lapsia.
Jos taloyhtiön tolpassa ei ole kelloa niin sitten on pidettävä jatkuvasti päällä tai taloyhtiön vaihdatettava rasiat sähkönsäästön nimissä. Ei tartte kovin kummoista laskutoimitusta suorittaa, kun voi todeta että vaihtotoimenpide tulee halvemmaksi pitkällä aikavälillä.
Luukkujen sulkemisella koitetaan suojella niitä, joilla ei vielä välttämättä ole älliä asioiden suhteen elikkäs pieniä lapsia.
Jos taloyhtiön tolpassa ei ole kelloa niin sitten on pidettävä jatkuvasti päällä tai taloyhtiön vaihdatettava rasiat sähkönsäästön nimissä. Ei tartte kovin kummoista laskutoimitusta suorittaa, kun voi todeta että vaihtotoimenpide tulee halvemmaksi pitkällä aikavälillä.
90-luvun puolella rakennetussa opiskelija-asunnossamme oli tolpissa automatiikka, joka sääteli sähkön syöttöä ulkolämpötilan mukaan +5°C alapuolella siten, että lämmitysjakso piteni sään kylmetessä ja -18°C lämpötilassa sai jatkuvaa sähköä. Todennäköisesti säästö oli melkoinen, mutta eipä autoa imuroitu tolppasähköllä kesäaikaan.
Muutaman kerran huoltomiehet kävivät keräämässä tolpissa roikkuvat lämmitysjohdot aivan asiallisesti takavarikkoon -vesilätäkköön putoava lämppärijohdon jännitteinen pistoke ei ole hyvä asia.
Muutaman kerran huoltomiehet kävivät keräämässä tolpissa roikkuvat lämmitysjohdot aivan asiallisesti takavarikkoon -vesilätäkköön putoava lämppärijohdon jännitteinen pistoke ei ole hyvä asia.
Viimeksi muokannut lukkari, 16.11.2007 10:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Taloyhtiössä, jossa oon isännöitsijänä, oli hieman havaittavissa sellasta kurin puutetta nähtävissä noissa luukkujen kiinnipidossa sekä johtojen irtiotossa. Pistin asukkaille hienovaraisen tiedotteen, jossa ilmoitin:
Toi molempin päiden mahduttaminen kotelonn onnistuu, koska jokaisella asukkaalla on käytössä koko kotelo eli 2 pistorasiaa, joista toiseen tulee jatkuva virta, toiseen ajastettava.
Mun mielestä aika toimiva ratkaisu, ja kun tollasen ratkaisun tekee jo taloa rakennettaessa, ei kustannukset/osake näy missään. Tietenkin vetää vielä kunnon kaapelit, vaikka hitsauskonetta käyttäs tolpasta.
As Oy XXX:n asukkaat
Turvallisuudesta huolehtiminen on meidän kaikkien asia ja jos me ei ite siitä huolehdita, pitää naapuritalon kyttääjät siitä huolen ja ilmoittavat minulle. Eli yhtiön järjestyssääntöjen mukaan "Lämmitystolppien kotelojen luukut on pidettävä lukittuina. Eikä lämmitysjohtoa saa jättää pistokkeeseen, jos auto ei ole siihen kytkettynä."
Jos joku jättää johdon roikkumaan, joudun poistumaan "oikeista" töistä tai mitä muuten olenkaan tekemässä varjelemaan yleistä turvallisuutta. Tämä maksaa 45€/h + alv (minimi 1h) sekä kilometrikorvaukset (tai taksi, jos en itse kykene autoilemaan), joka laskutetaan muiden maksujen yhteydessä.
Ystävällisin terveisin
Isännöitsijänne
P.S. Järjestyssäännöistä poiketen, johdon voi jättää roikkumaan tolppaan, mikäli molemmat päät on lukitun kotelon sisällä.
Toi molempin päiden mahduttaminen kotelonn onnistuu, koska jokaisella asukkaalla on käytössä koko kotelo eli 2 pistorasiaa, joista toiseen tulee jatkuva virta, toiseen ajastettava.
Mun mielestä aika toimiva ratkaisu, ja kun tollasen ratkaisun tekee jo taloa rakennettaessa, ei kustannukset/osake näy missään. Tietenkin vetää vielä kunnon kaapelit, vaikka hitsauskonetta käyttäs tolpasta.
Hyvin asiallinen ilmoitus 8)
Yhtä tärkeää on irrottaa se johto myös auton puolelta sen sijaan, että kietoo johdon lisävalojen tai sivupeilien ympärille.
Kerran läksin epähuomiossa liikkeelle ja lämmitysjohto oli tolpassa kiinni (naapuri oli varmaan jättänyt luukunkin auki) ja toinen pää autossa. Havahduin ajossa, kun lämmitysjohdon pistoke kolisi jossakin vetoakselin ympärillä.
Yhtä tärkeää on irrottaa se johto myös auton puolelta sen sijaan, että kietoo johdon lisävalojen tai sivupeilien ympärille.
Kerran läksin epähuomiossa liikkeelle ja lämmitysjohto oli tolpassa kiinni (naapuri oli varmaan jättänyt luukunkin auki) ja toinen pää autossa. Havahduin ajossa, kun lämmitysjohdon pistoke kolisi jossakin vetoakselin ympärillä.
Urbaanilegenda kertoo erään naisautoilijan lähteneen lämmitystolppapaikalta vauhdilla, pistoke irtosi tolpan päästä ja jäi roikkumaan autoon. Kuljettaja ajoi huoltoaseman autopesuun, jossa harjojen pyöriessä auton ympärillä johto tarttui harjaan kiinni. Auton kylkeen tuli töpselin metallikärjistä koko kyljen pituudelta näyttävä erikoispinta...
Urbaanilegenda minkä näin livenä: Mieskuski lähti kerrostalon pihasta lämmitinpiuha lukittana tolpan läpän alle ja peruutti oikein kunnolla jolloin koko tolppa repeytyi irti, oli sekunnin aika makea valoshow ja sitten hiljaista.
Tämä piuhan unohtaminen maksoi kuskille melkein 2000euroa kaikessa kokonaisuudessaan. Vanhan mallinen isopäinen piuha, niin ei antanutkaan periksi vaan tolppa irtosi ennen.
Olen nähnyt 4kertaa naiskuskin huristelevan täällä tuommoinen piuha keulassa. yhdelle niistä yritin kovasti ilmoittaa kaikilla konsteilla että pysähtyisi mutta tää vaan painoin hanaa. Nii ja siis joka kerta oli eri nainen
Tämä piuhan unohtaminen maksoi kuskille melkein 2000euroa kaikessa kokonaisuudessaan. Vanhan mallinen isopäinen piuha, niin ei antanutkaan periksi vaan tolppa irtosi ennen.
Olen nähnyt 4kertaa naiskuskin huristelevan täällä tuommoinen piuha keulassa. yhdelle niistä yritin kovasti ilmoittaa kaikilla konsteilla että pysähtyisi mutta tää vaan painoin hanaa. Nii ja siis joka kerta oli eri nainen
Tänään aamulla katsoin, että tietä ylittää rantakäärme mutta defan lämppärinpiuhahan se oli. Täytyihän se korjata talteen, eikös tieliikennelaki käske pysähtymään ja poistamaan tieltä haitalliset esineet? Onneksi ei kukaan ei ollut yliajanut defan letkua, joten kyllä tuon vielä voi joululahjaksi antaa...
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa