Hyytyykö laite?
Valvoja: ffp jäsenet
Toimiiko lataus? Tai voihan se akkukin tietysti viallinen olla. Entäpä toimiiko lämmitys? Kyllä ainakin Golffi käynnistyy kuin kesäkeleillä seisottuaan pari tuntia roikassa.Eipä äsken tarvinnut lähteä liikenteeseen. Pakkasta -24 astetta ja corro lämmityksessä n. pari tuntia. Startti pari kertaa vähän liikahti ja siihen se jäikin. Saattaa olla akku aika jäässä kun auto seisonut pihalla sunnuntai illasta asti. Akkukin tuli vaihdettua kesällä, joten sen kyllä luulisi olevan kunnossa.
No ihan samanlaista litkua ne nesteet kylmänäkin ovat. Eria asia sitten on jos hileeseen vetää.Niin ja ei kyllä varmasti vuoda ku on niin prkl kylmä, nesteethän on jotain oljyä tällä kelillä..
Kannattaa ostaa vaikkapa joku Theben, niissä on yleensä merkintä toimivuudesta vielä -40 asteessa.Prkl, ajastinkello oli kuollut kylmyyteen, vaikka ei oo "ku" reilu 30 astetta pakkasen puolella.
Tekniikka sinänsä tuntuu pakkasella toimivan, mutta kakkosta ei meinaa millään saada päälle edes -15 asteesta lähtiessä. Täytyy varmaan vaihtaa paremmin toimiva loota koneen jatkoksi jahka kelit tästä hieman lämpenevät (lue: joskus juhannuksen tienoolla)...
No joo, ilman lohkolämppää käyntiin lähteneiden joukkoon voidaan laskea myös S2, tosin tässä tapauksessa Scirocco Mk2 (aka. GTII). Oli ihan pakko piruuttaan kokeilla tänä aamuna miten kikotin lähtee käyntiin ilman roikkaa. Lähtihän se, eikä tarttenut startilla saatella, pakkasta -28 Jämpsän jokilaaksossa tänä aamuna. Pari tupakkia ehti tosin poltella siinä odotellessa laatikon jauhaessa vapaalla, että 020-laatikko suostuu antamaan ilman lekaa valita pakin ettei tartte ajaa yhden seinän ja RAV 4:n ylitse. :) Oljyinä Castrolin RS 0W40 täyssynteettiset koneessa ja laatikossa kaksi vuotta sitten vaihdetut VAG:n OG öljyt, koodi G005000. Oljyn lämmöt eivät nouse koko 30 min työmatkalla yli 78 asteen, kun normaalisti lämmöt ovat siellä 88-92 asteen lämmöissä. Ajoviima tekee ilmeisesti tehtävänsä. Matkustamo lämpenee myös sisältä, mutta ei se lämpeä t-paita -kuumaksi kuin -10 asteen pakkasissa. Viiden minuutin ajon jälkeen voi raapaista pipon pois päästä ja avata kaulaliinan kun rupeaa tarkeamaan. Tosin on alkanut tuntumaan siltä että voisi kelien lämmetessä huuhtoa järjestelmän kunnolla ja vaihtaa lämppärin kennon, kakkoskoppaisissa Sciroccoissa kun se on n.päivän työllä vaihdettavissa. Kohta 14 vuotta vanha kenno lienee kerännyt itseensä ä-ää ihan kiitettävästi.
Jähmeys on vaivannut koko viikon laatikossa. Kakkonen ja pakki on ensimmäisen kilometrin aikana aika nihkeästi löydettävissä. En tiedä sitten toisiko Redline tai joku muu vastaava autuuden asiassa. Onkos kellään kokemuksia? Tosin tällaiset kelit nyt globaalin lämpiämisen myötä ovat yhä harvinaisempia ja vaihteisto on jämäkässä kunnossa, kiitos aikaisemman omistaja tekemän vaihdevivuston puslaremontin.
Jähmeys on vaivannut koko viikon laatikossa. Kakkonen ja pakki on ensimmäisen kilometrin aikana aika nihkeästi löydettävissä. En tiedä sitten toisiko Redline tai joku muu vastaava autuuden asiassa. Onkos kellään kokemuksia? Tosin tällaiset kelit nyt globaalin lämpiämisen myötä ovat yhä harvinaisempia ja vaihteisto on jämäkässä kunnossa, kiitos aikaisemman omistaja tekemän vaihdevivuston puslaremontin.
IV Golffi lähti käymään helposti. Oli kyllä kaapelin päässä, mutta veikkaan ettei ole enää lämppärissä potkuja. Töissä toimi täysin samoin ilman kaapelia. Saakin sitten ensi talveksi katsoa noi kuntoon. Vaihteet on hieman hukassa kyllä, muuten ihan ok ajettava ohjauksenkin puolesta. :)
Edit: Niin tosiaan sellainen hyytyminen oli huomattavissa että takaluukun pumput ei jaksaneet nostaa luukkua ylös vaan kolauttelin siihen pääni komiasti pari kertaa vanhasta tottumuksesta. :D
Edit: Niin tosiaan sellainen hyytyminen oli huomattavissa että takaluukun pumput ei jaksaneet nostaa luukkua ylös vaan kolauttelin siihen pääni komiasti pari kertaa vanhasta tottumuksesta. :D
Ei näillä alle kolmenkympin pakkasilla ole vielä mitään ihme kikkoja tarvittu, lohkarikin on vielä asentamatta. Lasinpesuneste oli aamulla jäässä, mutta päivän aikana oli sen verran notkistunut ettei enää herjannut nesteen vähyydestä. TT:n penkinlämmitin on tehokas ja Roadsterin koppi niin pieni että lämpiää nopeasti. Ei tuo laatikkokaan ole liikaa kangerrellut... pari ekaa kilometriä on hiukan jäykkä.
Ehkäpä ko. auto on niin yleinen että vaikka puolet jättäisi käynnistymättä niin vielä moni käynnistyykin :)Hahha.. Tätä kun lukee niin ainut auto , joka lähti ilman lohkoo oli tietysti! G II.
On se ihme peli tai sit vaan maailman paras omistajan mukaan?
No kaipa mikä tahansa bensavehje lähtee -30 asteeseen asti kunhan akku on kunnossa ja täyssynteettiset 0W- tai 5W -ölpät koneessa. Noilla molemmilla kun on melko suuri merkitys näillä keleillä.
Toimiiko lataus? Tai voihan se akkukin tietysti viallinen olla. Entäpä toimiiko lämmitys? Kyllä ainakin Golffi käynnistyy kuin kesäkeleillä seisottuaan pari tuntia roikassa.
Lähtihän se käyntiin kun sai vähän apuvirtaa. Lämmitys ainakin toimi. Muut asiat tarkastelen huomenna kun on vähän valoisampaa. Saattaa vaan olla vähän viileää hommaa kun on luvannut aika hyvät pakkaset huomiseksi.
Ihmettelin aikaisemmin, kun ihmiset ajelevat pipo päässä, että eikö heillä ole lämmityslaitetta autossa. Pipo syndrooma selvisi, kun joutui reilun viikon ajelemaan autolla, jossa ei ole mitään lisälämmittimiä. Itselläni Webasto pöhisee aina ennen liikkeelle lähtöä. Auto puhaltaa lämmintä heti liikkeelle lähdön jälkeen. Ainoa kovan pakkasen haitta on, että alkumetreistä vaihteet menevät heikosti päälle.
Vanha Corolla 10W-40 mineraaliöljyillä lähti aina ensi yrittämällä käyntiin ilman lämmitystä. Startti pyöritti hitaasti, mutta aina lähti heti käyntiin.
Vanha Corolla 10W-40 mineraaliöljyillä lähti aina ensi yrittämällä käyntiin ilman lämmitystä. Startti pyöritti hitaasti, mutta aina lähti heti käyntiin.
Eipä lähtenyt vanha työjuhta Caravelle eilen aamulla käyntiin edes apuvirralla. Saas nähdä, koska koittaa päivä jolloin kone suostuu pyörähtämään sen verran että lähtee käyntiin.
Menee varmaan vapun yli, mikäli sammakkomiestä uskomaan: Ennusti, että tammikuun 10. alkaa kovat pakkaset ja jatkuu vappuun asti ;)
Menee varmaan vapun yli, mikäli sammakkomiestä uskomaan: Ennusti, että tammikuun 10. alkaa kovat pakkaset ja jatkuu vappuun asti ;)
Ei tälläsillä pakkasilla pitäisi olla vielä mitään ongelmia. Kunhan akku on kunnossa. Omakin ranskalainen lähti ilman piuhaa ihan kuin olisi kesä :) Lukot on jäässä. Pesin vähän huonoon aikaan :) Jos akku on kunnossa kyllä auton kuin auton pitää lähteä käyntiin. Golffillakaan viime talvena ei ollu mitään ongelmia. Kakkis on taas ylitse muiden.
Kaikilla kun ei ole mahdollisuutta lämmitykseen, ainakaan työpaikan pihalla :(Täytyy vähän ihmetellä,miksi porukka laittaa autojaan käyntiin yli -20c pakkasessa ilman lämmitystä jos lämmitykseen on mahdollisuus .Saattaa tuollainen tulla aika kalliiksikin,ainakin kuluu pirusti ja syö polttoainetta jos ei muuta. (lämmitys kannatta jo +5 alaspäin )
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-20 asteesta tuon rykäisin käyntiin raidetangon pään vaihtoa varten. Aika heikosti jaksoi vuosimallin '98 akku pyörittää, mutta lähtihän se siitä. Toisin kuin raidetangon pää joka istui melko tiukassa, irtosi vasta sahaamalla raidetangon mutterin ja itse osan välinen ura auki.
Samalla selvisi syy nesteiden häviämiseen, jäähdytin vuotaa päädystä, &¤#""#%. Onneksi varaosalla on hintaa vain 64e. En sitten tiedä, olisiko pakkanen pahentanut vuotoa kun ennen en ole löytänyt jäähdyttimen ympäriltä kosteutta vaikka kuinka olen etsinyt. Kaipa se muovi vähän kylmässä haurastuu :(
Samalla selvisi syy nesteiden häviämiseen, jäähdytin vuotaa päädystä, &¤#""#%. Onneksi varaosalla on hintaa vain 64e. En sitten tiedä, olisiko pakkanen pahentanut vuotoa kun ennen en ole löytänyt jäähdyttimen ympäriltä kosteutta vaikka kuinka olen etsinyt. Kaipa se muovi vähän kylmässä haurastuu :(
En taatusti laita, on lämppärin kenno jo muutenkin tarpeeksi tukossa :)^ Pistä thurmoa sinne niin voit odotella kevääseen saakka sitä korjausta. (Thurmo=Jäähdytin paikkaus ainetta) HYVÄÄ! :)
Kyllä tuo vielä jonkin aikaa kestää, aika hitaasti se vielä tihkuu. Toinen, vähäisempi vuotopaikka on kannen päässä oleva muovinen liitoskappale, joka täytyy myös samalla uusia.
jos haluaa lämpimän auton ja varmasti käymään niin tekee näin...ensin webastolla kone+sisätilat lämpimäksi...ja kuskin penkin takaa lämpimästä hyytelöakku auton eteen ja 50 neliö kaapelit kiinni ja käymään!!! ja joka yö hyytelö akku sisälle laturiin kiinni...
joo hiukan pelaamista...mutta saa varmasti käymään ja on mukavan lämmin auto!!!
joo hiukan pelaamista...mutta saa varmasti käymään ja on mukavan lämmin auto!!!
Tuomiopäivän temppu näillä keleille: Tankata kesälaatudieseliä tankillinen.
Hiace ei ollut moksiskaan tästä tempauksesta kun laitto mukaan puoli litraa jäänestoa. Samaan aikaan Nissanit hyyty talvidieselillä. Onko erona suodattimen koko, siirtopumpun teho vai paluukierto tankkiin.
Ja tuleville sukupolville voisitte kertoa millä sitä dieselin pakkasen kestävyyttä vois parantaa. Onko bensan lisääminen nykydieseliin suositeltavaa pakkasella vai tekeekö etonoli enemmän gutaa.
Hiace ei ollut moksiskaan tästä tempauksesta kun laitto mukaan puoli litraa jäänestoa. Samaan aikaan Nissanit hyyty talvidieselillä. Onko erona suodattimen koko, siirtopumpun teho vai paluukierto tankkiin.
Ja tuleville sukupolville voisitte kertoa millä sitä dieselin pakkasen kestävyyttä vois parantaa. Onko bensan lisääminen nykydieseliin suositeltavaa pakkasella vai tekeekö etonoli enemmän gutaa.
Golffi oli noin 5-6 tuntia oli oli ilman roikkaa (n.-30), niin kyllähän tuo hieman karkeasti lähti käyntiin. Normaalisti pari tuntia roikka kiinni, ja lopussa noin 20 minuuttia eberi lämmittää hieman sisätiloja, ei kertaakaan VIELÄ mitään ongelmia käynnistyksessä.
Venton kohdalla saattaisi niitä ongelmia tullakkin, sitä kun ei ole käytetty muutamaan kuukauteen, no kunhan lauhtuu, voisi tuonkin laittaa tulille :)
Venton kohdalla saattaisi niitä ongelmia tullakkin, sitä kun ei ole käytetty muutamaan kuukauteen, no kunhan lauhtuu, voisi tuonkin laittaa tulille :)
-
- -
- Viestit: 112
- Liittynyt: 10.6.2004 21:56
starttas
Kyllähän tuo 22vuotias Audi 80 CL on startannut ihan hienosti näinä kovina pakkasaamuina. Kiitos 2h lämmityksen aina ennen starttia, hulluahan se olisi ilman lämmitystä avainta näillä säillä kääntää. Tosin tänä iltana tein poikkeuksen ja käynnistin biilin 6h seisonnan jälkeen ja 20minsaa oli ehtinyt olla tolpassa, hörähti tuo silti, mutta esitti valituksensa säiden herralle, että nyt vois jo nää -20 -30 pakkaset riittää ja kytkin hieman alkoi ujeltaa jos kieroksia tuuppasi poljin ylhäällä..lämmettyä ulina kaikkosi ja liikkelle lähdettyä nopeusmittari oikutteli heittelemällä viisaria päättömästi ties mihin ja etupäästä kuului kiusallista vollotusta, mutta sekin auton lämmettyä poistui..onneksi niin. Vaikka autovanhus onkin pakkasista huolimatta toiminut ongelmitta - alkaa nämä paukkusäät jo piisata myös kuljettajalle :)
Entäs rengaspaineet?
Jatketaampas samaan toisella lämpötila riippuvalla asialla eli millonkas viimeksi vilkasitte rengaspaineita. Itse suorittanut oman tarkistuksen edellisen karran joskus joulukuun +- kelellä ja lauantaina (-26) paineita oli "kadoksissa" ~15% suositeltavasta.
Noista uusista säteily lohkolämppäreistä ei oikein kuulu tuota porinaa, niinkuin vanhoista vesitila lämppäreistä. Jos ylettää, niin kädellä varovasti kokeilemalla lämmityselementin luota onko sillä tienoota lämmintä. Tai sitten mittaat liittimestä ohmi lukemat, näyttääkö järkeviä arvoja.
Paineet oli tippunu jostain +2 --> 1.6. (-22) Nyt pitäs olla kunnossa.
Paineet oli tippunu jostain +2 --> 1.6. (-22) Nyt pitäs olla kunnossa.
Lauantaina tuli sitten mukava ylläri, ei tolppa antanut virtaa ja täräytin passatin tulille, tietämättä ettei lämmitystä ollutkaan... Noh öljythän sieltä pullahti pihalle ja sunnuntaina hinattiinkin sitten pajalle PRKL. Saa nähdä mitä sieltä tulee, onneksi sentään japanian ihme mazda toimii. Pakkastahan oli -35.
Säteilylämmittimelle suositellaan tuntia pidempää lämmitysaikaa kun perinteiselle "lohkolle". Itse laitan aamulla töihin lähtiessä emännän auton (Corolla -04) tolppaan ja auto lämpiää 1½-2h ennen starttia, näillä -30 pakkasilla lämmitysaika on riittänyt hyvin ja jopa konepeltiin muodostuu läikkä lämmön vaikutuksesta. Viikonloppuna mielenkiinnosta kokeilin 2h lämmityksen jälkeen moottoria ja kansikin tuntuu lämpimältä joten ihan huuhaata tollanen säteilylämmitin ei mielestäni ole.
Kyl teki tiukkaa sahata käyntiin tuo oma audi 28 asteen pakkasesta ilman roikkaa..Kolmannella yrityksellä jäi käyntiin...Olisi varmaan ekallakin jäänyt mutta en liputellut kaasua alkuun..Seuraavana päivänä auto oli n.45min roikassa, pakkasta edelleen 28...Käyntiin jäi vasta 4 kerralla...Eli jotain taitaa mättää, ei viime talvena kyl ollu mitään ongelmia käyntiin lähdön kanssa..Hieman helpotti käyntiin lähtöö kun laitoin notkeemmat öljyt koneeseen...Ainoa mikä on erilaista viime talveen on että kaasari on säädetty hieman laihemmalle..Samoin eilen oli melkein kaks tuntia roikassa ja pakkasta lähemmäs 30..Nyt lähti jo jopa toisella käyntiin mut liikkeelle lähtö oli yhtä tuskaa, ei olisi halunnut liikkua mihinkään, kauheeta nykimistä ja pikkusenkaan enämpi kaasua laitoit nii rupes hyytyy ja olis sammunutkin jos ei olisi kytkintä painanut pohjaan..Pitää rueta ehtii mikä mättää...
muuten on lämmöt noussut normaalisti ja lämmintä kyllä kabiinissa riittää...
muuten on lämmöt noussut normaalisti ja lämmintä kyllä kabiinissa riittää...
Auto kirjaimellisesti hyytyi toissapäivänä: jokaisen neljän vanteen sisäpuolelle oli kertynyt lumi-/jääsekoite, mikä esti auton liikkumisen :D. Pari tuntia meni sulatellessa ja nyt on skulaa taas, toistaiseksi. Hohhoijaa, nyt on 15 astetta pakkasta ja viikonlopun jälkeen tuntuu melkein shortsi- & teepaitakeliltä.
Lokakuussa asennutettu Defan lohkis ei sitten halunnut enää toimia jos on toiminut ollenkaan. Rupesi ihmetyttämään miksi pitää puoli minuuttia hehkuttaa ja käynti on mitä on vaikka pari tuntia oli ollu roikassa.
Tosin -24:ssä TDI lähtee ekalla käyntiin kun on hyvät öljyt ja akku, uudet hehkut ja pa-suodatin...ääni ja savun määrä vain on kauhee.
Tosin -24:ssä TDI lähtee ekalla käyntiin kun on hyvät öljyt ja akku, uudet hehkut ja pa-suodatin...ääni ja savun määrä vain on kauhee.
Uudet Passat Variantit hyytyneet kylmässä???
Kävin aamupäivällä paikallisessa Volk$wagen varaosatiskillä jonottelemassa ja ihmettelin hinausautojen Passat Variant -rallia. Sen 15 minuutin aikana kun siellä viivyin, pihalle hinattiin 2 uudenkarheaa Varianttia pikahuollon eteen ja matkalla poispäin tuli hinausauto vastaan joko Passatin tai uuden Jetan nokka pystyssä... En nähnyt mitään moottorimerkintöjä peräpeileistä joten moottorityypit jäi arvoitukseksi.
Onko kellään havaintoa että näissä uusissa malleissa olisi huono pakkaskestävyys? Vaiko yhteensattumien suma - ehkä niin?!
Ai että noi ulkoiset putkilolohkolämppärit on syvältä! Lämmitin lauantaina lähes 5 tuntia omaa kosslaani (ARG-kone) kun ostosreissu viivästyi, ja se käynnistyi vasta kolmannella - lämmöt nousi mittarissa lähes 90:iin ja putosivat samantien kuin lehmän häntä.
Pitänee harkita sitä holkkiliitäntää tai muutta Australiaan (+ 40).
Onko kellään havaintoa että näissä uusissa malleissa olisi huono pakkaskestävyys? Vaiko yhteensattumien suma - ehkä niin?!
Ai että noi ulkoiset putkilolohkolämppärit on syvältä! Lämmitin lauantaina lähes 5 tuntia omaa kosslaani (ARG-kone) kun ostosreissu viivästyi, ja se käynnistyi vasta kolmannella - lämmöt nousi mittarissa lähes 90:iin ja putosivat samantien kuin lehmän häntä.
Pitänee harkita sitä holkkiliitäntää tai muutta Australiaan (+ 40).
lämmöt nousi mittarissa lähes 90:iin ja putosivat samantien kuin lehmän häntä.
Tuostahan vois äkkinäinen päätellä että se lämmitysvastus on lämpöanturin vieressä ja se anturi kertoo sitten ihan väärän lukeman moottorinohjaukselle käynnistyksen aikana. Se vaikuttaa sitten siihen että käynnistyy huonosti kylmänä.
Ite en taasen voi ymmärtää niitä valopäitä jotka putsaavat auton ikkunat raapalla niiden ollessa paskaiset. Helppo keino lasien puhdistamiseen kuurasta/jäästä on ottaa aamulla mukaan limppapullollinen haaleaa vettä ja valella ruudut ja peilit sillä. Toinen vanha kikka on laittaa tärkeisiin ruutuihin (tuulilasi sekä etusivuset) peite ja vips, aina on sulat ikkunat kun lähtee liikkeelle.
Sain tuossa justiinsa Cordon käyntiin, mutta töhö ei toimi. Puhaltimen sulake ei näyttänyt olevan palanut, joten missähän voisi olla vika? Ettei olisi vaan jäässä vai olisiko itse töhön moottorissa joku paskana? Kertokee jos tiiättä.
Vie Cordo sulamaan jonnekkin niin se puhallinkin rupee todennäköisesti taas toimimaan. Mulla ainakin oli kerran pitempään seisoessa menny se puhallin jäähän, mut kun se siitä suli niin toimi taas ihan normaalisti.
Ei ole ollut tarvetta autolle kuluneen kylmän viikon aikana joten annoin Audin rauhassa lepuutella.. Nyt viikon seisottamisen jälkeen ensimmäisellä käyntiin, no problem ja jännitettä oli vielä n. 12V mittariston mukaan.
Ps. On käytettynä maahantuotu auto ;)
Edit: korjattiin hieman ettei tarkkojen ihmisten tarvitse murehtia turhia :)
Ps. On käytettynä maahantuotu auto ;)
Edit: korjattiin hieman ettei tarkkojen ihmisten tarvitse murehtia turhia :)
Viimeksi muokannut olaus, 25.1.2006 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite en taasen voi ymmärtää niitä valopäitä jotka putsaavat auton ikkunat raapalla niiden ollessa paskaiset. Helppo keino lasien puhdistamiseen kuurasta/jäästä on ottaa aamulla mukaan limppapullollinen haaleaa vettä ja valella ruudut ja peilit sillä. Toinen vanha kikka on laittaa tärkeisiin ruutuihin (tuulilasi sekä etusivuset) peite ja vips, aina on sulat ikkunat kun lähtee liikkeelle.
Mitäs pahaa on raapata paskaisia jäätyneitä laseja? Jään mukana lähtee skeidat pois ja ei todellakaan tule naarmuja. Tota vesikikkaa en ymmärrä. Kai siinäkin joku juju on.
Peite ajaa kyllä asiansa jos ei ole katosta.
Eikös siihen jään poistoon ole kojelaudassa oma nappi ;)
Foordissahan se on pakollinen varuste ;) Ainakaan kavereilla olleissa fiestassa ja escortissa ei tuulilasi muuten pysynyt motarilla auki.
Kyseinen kikka sulattaa jään nopeammin kuin jäärapa sekä lasoli ja on edukkaampaa :-)
Kun joskus pyörähdät vaihtoautorivistössä niin vilkaiseppa autojen laseja hieman tarkemmin. Ainakin ite rivistössä pyöriessä olen huomannut hyvin useassa autossa lasit pilattuna jääravalla (pitkiä yhdensuuntaisia naarmuja).
Kun joskus pyörähdät vaihtoautorivistössä niin vilkaiseppa autojen laseja hieman tarkemmin. Ainakin ite rivistössä pyöriessä olen huomannut hyvin useassa autossa lasit pilattuna jääravalla (pitkiä yhdensuuntaisia naarmuja).
Juu 1.6. Lämmittimen vastuarvoa en muista vaikka sen joskus mittasin mutta tehomittarin mukaan ottaa n.650-700W eli äkkiä laskien 70-80ohm jos yleismittarilla haluaa vastuksen kunnon testata.
DEFA VVTi Corollan säteilylämmittimen teho on muistaakseni 400W. Tosi moni on epäillyt lämmittimen olevan rikki, kun eivät huomaa mitään eroa, kun lämmitin on ollut päällä.
Tällä lämmittimellä kestää 190 min nostaa moottorin lämpö +20 asteeseen. Webastolta moiseen menee aikaa 7 min. Ulkolämpötila oli n. -5 astetta.
Se on ihan ymmärrettävää, että lämmitin ei ole kovin tehokas verrattuna pakkasroppulämmittimeen, koska tehoa on vähemmän ja osa lämmöstä menee hukkaan, kun lämmittimen toinen puoli on ilmaa vasten. Lämmitysteho riippuu vielä asentajan huolellisuudesta. Kuinka hyvin on poistettu lohkon valupurseet lämmittimen alta ja onko piitahnaa tarpeeksi.
Calixilta löytyy letkulämmitin, joka tulee ylävesiletkuun ja on muistaakseni 550W tehoinen.
Viimeksi muokannut Hihhuli, 25.1.2006 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28.4.2004 20:06
Joissaki toimii, toisissa huonommin. Joissakin autoissa anturit on niin lähellä paikkaa, johon lämmitin asennetaan, että jos vaikka auto on roikassa 30 min, anturit tulkitsee koneen olevan jo lämmin vaikka ei olekaan. Siinä sitte joutuu starttaamaan pitkänkin aikaa ennenku käynnistyy, ku kylmäkäynnistyspiiri on poissa pelistä.
Vie Cordo sulamaan jonnekkin niin se puhallinkin rupee todennäköisesti taas toimimaan. Mulla ainakin oli kerran pitempään seisoessa menny se puhallin jäähän, mut kun se siitä suli niin toimi taas ihan normaalisti.
Juu, lähtihän se pyörimään kun eilen aamulla kokeilin. Nollakeli oli varmaan ehtinyt sulattaa töhön :)
Miten hyvin lämmitin toimii ylävesiletkussa? Lämmin vesihän pyrkii ylöspäin, joten luulisi ettei kone tuollakaan kovin hyvin lämpiä.
En ole tarkemmin tutkinut tämän lämmittimen toimintaa. Todennäköistä on kuitenkin, että se on tehokkaampi kuin lohkon kylkeen tuleva lämmitin, koska lämmitysvastus lämmittää suoraan jäähdytinnestettä ja teho on korkeampi. Kaverilla on Avensiksessa Calixin letkulämmitin. Hän ei ole ainakaan moittinut sitä.
Ei viel ihan totaalisesti ole kyl hyytynyt, mutta eipä tuo mikään nautinto ole näillä keleillä, siis TD Avensis, mittarissa reilu 320 tkm (Voiko Anjovis olla nautinto millään kelillä?!) Tänä aamuna reilu pari tuntia lohkossa, sitten ajoa joku 25 km, loppumatkasta alkoi olemaan koneenlämmöt melkein normaalissa ja koppi kunnolla lämmin, pakkasta oli 25-29 astetta. Kytkin menee jäykäks näil pakkasilla ja jäiset muoviosat rämisee ihanasti <3. Käyntiin kyl lähtee ihan ok. On tuo kyl kuitenkin sauna verrattuna porukoitten entiseen TDi-golffiin.
Diitteri
PostPosted: 23.1.2006 9:28 Post subject:
Lauantaina tuli sitten mukava ylläri, ei tolppa antanut virtaa ja täräytin passatin tulille, tietämättä ettei lämmitystä ollutkaan... Noh öljythän sieltä pullahti pihalle ja sunnuntaina hinattiinkin sitten pajalle PRKL. Saa nähdä mitä sieltä tulee, onneksi sentään japanian ihme mazda toimii. Pakkastahan oli -35.
Eipä ollut onneksi paha vika pasaatissa, öljynlauhduttimen tienovilla ollut o-rengas oli tullut tiensä päähän. Osa oli huimat 3,60 helpotti vitutukseen jonkun verran :)
Tommosen kilometrin ajon jälkeen tulee näillä 25-30 asteen pakkasilla lämmintä ilmaa. Lämmöt ei nouse kyllä koskaan oikealle korkeudelle, mutta hyvin tarkenee.
Revin eilen sähkötolpasta sen ajastimen osat pois. Ja perkele tietenkin hävitin sen ulommaisen rinkulan jonnekin. Mistähän noita saa, paitsi naapurin tolpasta...?
Revin eilen sähkötolpasta sen ajastimen osat pois. Ja perkele tietenkin hävitin sen ulommaisen rinkulan jonnekin. Mistähän noita saa, paitsi naapurin tolpasta...?
-24 pakkasta, golffi seissy viikonlopun kadun varraessa ilman toppaa, kaks kertaa käänsin virrat päälle ja toisella kertaa käyntiin, kolme kertaa sahas vaikeesti, ja sit tulille kun tolpasta:) Lämmintäkin alko tuleen ku oli saanu lasit raapattua puhtaiks:)
Petteri: Soita huoltomiehelle/talkkarille että meni paskaks ku unohdit johdon tolppaan ja lähdit pakitteleen.. Muoviosathan on melko hepposta näin kovilla pakkasilla..;)
Petteri: Soita huoltomiehelle/talkkarille että meni paskaks ku unohdit johdon tolppaan ja lähdit pakitteleen.. Muoviosathan on melko hepposta näin kovilla pakkasilla..;)
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 41 vierailijaa