Kylmäkäynnistys ja hehkut

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

Kylmäkäynnistys ja hehkut

ViestiKirjoittaja edisoni » 17.1.2006 14:07

Elikkäs;

Nyt pitäisi fiksusti perustella työkaverille, että miksi ne hehkut ovat oleelliset pakkasilla, vaikka lähtisikin käyntiin. Esim kun nyt lukee täällä foorumilla, että menee kansi, jos hehkuja pimeänä, niin miksi se kansi menee..

Ottakaapa tästä nyt selvä, mutta kiitos, jos selvän saatte:)

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 17.1.2006 14:39

asiasta en mitään ymmärrä mutta eikös se jotennii liity siihe kö kansi ja lohko lämpiää eri lailla nii si lämpötilaero kasvaa liian isoks ja sillee...ja tottaha se kylmäkäynnistys aina kuluttaa moottoria muutenkii...

edisoni
-
Viestit: 274
Liittynyt: 30.11.2005 22:55

ViestiKirjoittaja edisoni » 17.1.2006 19:54

Ja jos olen oikein ymmärtänyt, myös se tekee tuhoa, jos ei yhdessä pytyssä toimi hehku ja löpö ei syty puristuksen voimasta.

eli sitä jää raakana männän päälle, ja eikait siellä palotilassa pahemmin muu anna periksi kuin kansi ajan myötä.


Ja eiköhän se siis silloin tee tuhoa myös silloin, kun yksikään hehku ei toimi, tai jättää kovilla pakkasilla kokonaan hehkuttelematta.

Yritän siis kysyä, että yhtyykö tähän teoriaan muut?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.1.2006 20:28

Miten ne hehkut testataan? Pitäisi tietää ovatko omassa jo vaihtokunnossa....

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 17.1.2006 20:35

otat irti ja laitat virtaa siihen päähän mihin se hehkun virtapiuha tulee,maadoitat siitä kierteestä mikä kanteen puree ja jos menee pää punaiseksi(hehkusta) niin toimii...viallinenkin hehku voi ottaa virtaa vastaan (yleismittarilla mitatessa)joten tuo on pommin varma keino saada hehkujen toimivuus selville.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 17.1.2006 20:54

Toimiikohan sama tekniikka jäähdytysnesteen lämmitysvastuksiin? (tdi kone)

opelmies
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.4.2004 9:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja opelmies » 17.1.2006 22:24

Ja eiköhän se siis silloin tee tuhoa myös silloin, kun yksikään hehku ei toimi, tai jättää kovilla pakkasilla kokonaan hehkuttelematta.

ei taida kovin isoa vahinkoa tehä..... ei varmasti lähe startilla käymään

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 17.1.2006 22:52

otat irti ja laitat virtaa siihen päähän mihin se hehkun virtapiuha tulee,maadoitat siitä kierteestä mikä kanteen puree ja jos menee pää punaiseksi(hehkusta) niin toimii...viallinenkin hehku voi ottaa virtaa vastaan (yleismittarilla mitatessa)joten tuo on pommin varma keino saada hehkujen toimivuus selville.


Tai sitten vaan mittaat yleismittarilla sen hehkun vastuksen, niinkuin isot pojat tekee... ja toimii myös muihin vastuksiin kun vaan tietää sen vastusarvon. Pimeässä vastuksessa usein ei ole vastusta juuri ollenkaan.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 18.1.2006 6:30

tai sitten se vastus on ääretön :)

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 18.1.2006 8:10

Minulla mitattiin>ehjät, mutta yksi oli silti rikki. Ei hehkunut kärjestä, vaan lämpeni muualta.

VolvoTDi
-
Viestit: 318
Liittynyt: 3.3.2004 10:27

ViestiKirjoittaja VolvoTDi » 18.1.2006 9:16

Kyllä mulla tuo 2,5 TDi lähti käymään viime talvena -20 asteen pakkasessa ilman hehkuja kun kaikki oli rikki!! Ääni oli kyllä aika kauhee!! Hehkut on suorasuihkuissa käynnin pehmentämiseen ja alle -20 asteen pakkasiin! Ajoitus vain kunnossa niin lähtee tuo moottorityyppi ilman hehkuja käymään.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.1.2006 9:48

No kyllähän suorasuihku lähtee :D Itellä on kunnon konsti, pieni juotos/polttokynä, jos ei lähje niin ilmanputsari irti ja liekkiä imuun niin johan lähtee, hellävaraisempi kuin start pilot :D No, onhan tuo mun esikammiowanhus lähteny vielä joka kerta ilman tuota :D

JNiska
-
Viestit: 79
Liittynyt: 19.5.2005 14:08

ViestiKirjoittaja JNiska » 18.1.2006 15:16

Hehkun pitää oikein toimiessaan alkaa hehkumaan kärjestä alkaen, EI niin että varsi menee ensin punaiseksi ja sitten vasta pikkuhiljaa se pää.
Niiden pitää mennä kohtuullisen äkkiä aika vaalean punaiseksi, jopa kellertäväksi.
Vastusmittari voi kertoa että hehkuissa on jotain vikaa , mutta ei sitä että mistä se hehkuu.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 18.1.2006 16:29

Mittasin oman vokkelon hehkut tänään kun VAG COM on herjannuyt jotain niistä... 3 niistä näytti vastukseksi 0.9-1.2ohm, ja yksi näytti 4.9 ;)

opelmies
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.4.2004 9:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja opelmies » 18.1.2006 20:58

Kyllä mulla tuo 2,5 TDi lähti käymään viime talvena -20 asteen pakkasessa ilman hehkuja kun kaikki oli rikki!! Ääni oli kyllä aika kauhee!! Hehkut on suorasuihkuissa käynnin pehmentämiseen ja alle -20 asteen pakkasiin! Ajoitus vain kunnossa niin lähtee tuo moottorityyppi ilman hehkuja käymään.


Kysyjällä vaan näytti olevan td. ja sitä saa startata ihan tosissaan kesälläki jos on kaikki hehkut pimeinä.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 18.1.2006 22:12

Jees, eipä tuo omakaan TD tahtonut lähteä tuosta mihinkään..pakkasta siis jopa -15. viime talvena vastaavilla pakkasilla lähti vielä kohtalaisesti, tänään ei enää oikein. Eli, hehkut menee vaihtoon. Kertokaas viisaana, miten helkkarissa sen pumpun takana olevan hehkun saa vaihdettua repimättä puolta apulaitteistoa ensin irti? :D

jetta 1.6 tdic
-
Viestit: 503
Liittynyt: 30.7.2003 15:43

ViestiKirjoittaja jetta 1.6 tdic » 18.1.2006 22:15

kesällä tuli kokemusta miten td käynnistyy kun mikään hehku ei hehkuta.oli hehkun sulake kärvähtänyt..
sai sahata todella pitkään että suostui käyntiin ja sitten kun käynnistyi niin putkesta tuli semmoiset usvat ettei tosikaan ja hirvee dieselin katku myöskin kun ei tainna oikein kunnolla polttaa ilman hehkuja;P

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 18.1.2006 23:45

Tuli muuten kylmäkäynnistyksistä mieleen, että Arctic Safarin pojat yritti tänään Rovaniemellä saada HJ61 Land Cruiseria vetämällä käyntiin Valtakadulla. Jotenkin oli totiset ilmeet kun parin sadan metrin jälkeen oli vain katu täynnä mustaa savua :-D

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 19.1.2006 4:07

Ghidrah:

tuossa on jotain juttua hehkujen vaihdosta(erityisesti sen yhden v-mäisen)...ja oikeastaan paljon muustakin...=)

ghousti
-
Viestit: 134
Liittynyt: 14.8.2005 18:18

ViestiKirjoittaja ghousti » 29.11.2006 16:28

mistäköhän johtuu tuossa seat leonissa 1.9tdi(ASV) , lämpötila kun putoaa alle 7:än +asteen niin sillo on kyllä heikkoa tuo käyntiinlähtö.
kauhiat usvat tuprauttaa, sit "porskuttaa" ihan reilusti kun yrittää käynnistää.. kuiteskin käyntiin lähtee mutta on epätasaista
vikakoodeja ei anna.
hehkut vaihdettu.
pumpun ajoitus on pikkasen ennakolla
mitä arvoja pitäisi vag-comilla seurata ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa