Internet, jeesustelu ja AKE

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 4.11.2005 14:52

... virityksestä tehdään elitististä ;)


Ei vaan vanhojen autojen harrastajien etuoikeus, saa nöyryyttää vanhalla tuoreempaa. Milläs todistat että autossa on liian suuri moottori jos sisuskaluja on vaihdettu? Mites tehorajat koskee sellaista autoa jossa tehon kohdalla on vain viiva, ei varmaan monikaan katsuri osaa sanoa vaihdettuja osia jos ei tunne tiettyjä merkkejä.

Rokki
-
Viestit: 14
Liittynyt: 17.9.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Rokki » 5.11.2005 0:10

Me FFp Ry:ssä olemme nyt päättäneetkin, että tästä päivästä lähtien yhdessäkään jäsenautossa ei tule olemaan moottoria paikoillaan internetissä. Olemme saaneet tarpeeksemme vaikeuksista, mitä näistä projektikertomuksista jne. on aiheutunut. Miksi nähdä jonkin projektisivuston eteen vaivaa, jos palkaksi ei tule muuta kuin selvityspyyntöjä ja välikatsastukseen kutsuja?


No eikös tästä ole kyse,että netissä on jaettu juttua "projekteista" ja niissä kiinni olevista moottoreista,kuvien kera jne.

Nyt kyllä minäkin haluaisin tietää että onko joku määrätty väliaikaiskatsastukseen tällä perusteella,EPÄILEN!!

Astu nyt esiin Sinä jolla on henk.koht kokemusta.

Asiahan kyllä sitten muuttuu täysin päälaellen JOS autolla onkin ajettu esim.korttelin ympäri ja sillä etapilla asustaakin joku "virkaa tekevä"!!

Ps.Kutsujahan voi aina lähettää,mutta se ei kuulu yhdellekkään katsastusmiehelle/viranomaiselle mitä minä autolleni teen tallissa.

Ja TÄMÄ ON FAKTAA!!

jussi68
-
Viestit: 19
Liittynyt: 10.12.2004 16:59

ViestiKirjoittaja jussi68 » 5.11.2005 14:00

H.Jormalainen:

Tiedän kyllä että vakuutusyhtiöllä on näyttövastuu, mutta siinäpä se juuri onkin että sitä tullaan taatusti sopivassa vaiheessa kokeilemaan ja hakemaan asiaan ennakkopäätöstä kaikkia mahdollisia oikeusistuimia myöten.
Maallikko ajattelee äkkipäätään että "ei se viritys vaikuttanut tähän kolariin..", mutta sen nyt tietää toisaalta jokainen maallikkokin että se mikä saattaa tässä ja nyt näyttää päivänselvältä, ei olekaan niin selvää kun sitä aletaan esim oikeusistuimessa puimaan.

Totuus on kuitenkin se että viritetty auto on useimmiten tieliikennelain vastainen ja sitä myöten laiton liikenteeseen ja jos liikenteeseen sopimattomalla autolla kuitenkin liikenteessä mennään ja jotain sattuu niin en olisi niinkään varma kumpi siinä on vahvoilla ja heikoilla..vakuutusyhtiö vaiko vakuutuksenottaja?!

Jonkin verran kun näitä asioita joutuu pakosti sivusta seuraamaan niin oma kantani on se että tämän hetken tilanne tosiaankin on se että useampikin taho on herännyt tai heräämässä siihen että virittäminen on valtavan yleistä, mutta muutoskatsastuksia ei tehdä näiltä tiimoilta kuin häviävän pieni määrä.
Pitäisin varmana että ennakkotapausta odotetaan ja haetaan useammankin tahon toimesta.

Se onkin sitten kokonaan toinen juttu onko esim tieliikennelaki ja muutoskatsastuskäytännöt tällä hetkellä millään tavalla ajan tasalla?! Minusta eivät ole, mutta sille emme voi mitään tässä vaiheessa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.11.2005 14:26

Ymmärrän kyllä että vak. yhtiöt varmasti haluaisivat tehdä muutoskatsastamattomasta autosta syntipukin. Eri asia on että saako sitä näytettyä toteen. Itse olen sitä mieltä että pitää todella erikoinen tilanne olla että saa näytettyä toteen.

Samahan se olisi että jos on unohtanut katsastaa autonsa ja joutuu kolariin niin milläs vak. yhtiö näyttää toteen että katsastuksen unohtaminen on myötävaikuttanut tapahtuneeseen. Tässä tapauksessa tosin unohtanut kuljettaja voi helposti pestä kätensä asiasta käymällä konttorilla...

jussi68
-
Viestit: 19
Liittynyt: 10.12.2004 16:59

ViestiKirjoittaja jussi68 » 7.11.2005 13:39

Olen edellä kirjoittavan kanssa samaa mieltä siitä että pikaisesti ajatellen asia voisi olla niin että monessa tapauksessa vakuutusyhtiöllä voi olla kova urakka saada näytettyä toteen että vahinko on syntynyt (laittoman) virityksen myötävaikutuksella.
Mutta kuitenkin olen myös realisti siinä mielessä että sen on saanut nähdä aika monen monta kertaa että se mikä maallikosta on "päivänselvää" onkin tuomioistuimen käsittelyssä kaikkea muuta kuin päivänselvää.

En pitäisi kovinkaan suurena yllätyksenä esim tapausta jossa viritetty auto ajetaan mutkaisella tiellä ulos ja lunastuskuntoon käsiteltäessä oikeusistuimessa ei olisikaan enää niin itsestäänselvää se ettei virityksellä olisi ollut osaa siihen että auto lipsahti ulos..
Tottahan se on että auton kuin auton saa mutkaisella pikkutiellä ulos..mutta enpä haluaisi olla vastapuolena oikeuskäsittelyssä jossa em kaltaista tapausta käsitellään siinä mielessä että kuinka suuri on vakuutusyhtiön korvausvelvollisuus.

Se pitää muistaa että vakuutusyhtiö on liikeyritys joka ei harrasta hyväntekeväisyyttä ja viime kädessä jokainen korvaustapahtuma on heille "tappiota", joten totta hitossa siellä on intressiä rajata mahdollisimman paljon sitä koska heillä korvausvelvollisuus on.

Ja niin valitettavaa ja samaan aikaan oikeastaan myös surkuhupaisaa onkin, niin myös lakia valvovilla tahoilla on työn puolesta intressi puuttua siihen että liikenteessä ajaa koko ajan kasvava määrä laittomia autoja.
Tähän mennessä asiaa ei vain ole oikein ymmärretty, mutta tällä hetkellä siihen on herätty ja pakkohan se on valvovan viranomaisen jotain kantaa asiaan ottaa jos kerran lakia tietoisesti rikotaan (oli se laki sitten kuinka hyvä tai huono tahansa)

Ainoa järkevä asia mitä tässä nykytilanteessa voisi minusta tehdä olisi se että tieliikennelaki saatettaisiin ajantasalle ja vastaamaan JÄRKEVÄSTI todellisuutta tässä viritysasiassa.
Kuten kaikki varmaan tiedämme, erityisesti ahdettulla moottorilla varustettujen autojen kohdalla laki on lähes järjetön..mm siksi että melkein jokainen pienikin muutostyö rinnastetaan moottorinvaihtoon.

Itse näkisin järkevänä ja pelikenttää ratkaisevasti selkiyttävänä sen että lakia päivitettäisiin esim siten että myös ahdetuille moottoreille joku +15% tai +20% tehonlisäys sallittaisiin samaan tapaan kuin rengaskoon muuttaminen, eli käytännössä käynti konttorilla ja merkinnät+leimat paperiin ja se on siinä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 7.11.2005 17:40

jussi68 kirjoitti:tällä hetkellä siihen on herätty

Mistä niin päättelet? Ovatko vakuutusyhtiöt nyt viimeaikoina jotenkin hanakasti puuttuneet muutoskatsastamattomien autojen korvauksiin, vai mistä on peräisin tämä moneen kertaan toitottamasi "nyt siihen on herätty" -väitös?

Itse näkisin järkevänä ja pelikenttää ratkaisevasti selkiyttävänä sen että lakia päivitettäisiin esim siten että myös ahdetuille moottoreille joku +15% tai +20% tehonlisäys sallittaisiin samaan tapaan kuin rengaskoon muuttaminen, eli käytännössä käynti konttorilla ja merkinnät+leimat paperiin ja se on siinä.

Nykyään valtaosa uudehkojen autojen virityksistä olisi ihan helppo muutoskatsastaa JOS se useimmitenvaadittava päästötesti ei olisi keskiverto persaukiselle suomalaiselle niin julmetun kallis.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 7.11.2005 17:49

Onhan niitä lakeja ennenkin muuteltu, joten kaikki vaan ottamaan yhteyttä siihen omaan kansanedustajaan ja vaatimaan, että päästötestiä ei tarvitse tehdä muutoskatsastuksen yhteydessä, koska päästöt kuitenkin mitataan katsastuksen yhteydessä tai mitä sitten haluakaan helpottaa muutoskatsastuksen liittyen. Kun kerran nuo alkoholistit saivat viinan hinnan alemmaksi, levy-yhtiöt tekijänoikeuslain läpi, niin eiköhän meitä autoilijoitakin riittävästi löydy, jotta autojen tekniikanmuutoksia voisi alkaa järkeistämään.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2005 17:51

koska päästöt kuitenkin mitataan katsastuksen yhteydessä

On pikkusen eri asia käytönaikainen päästömittaus kuin tuo katsastuksessa tehtävä.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 7.11.2005 18:10

Kyllä, mutta sen tulisi riittää, veikkaan kuitenkin että nykyautot ovat viritettyinäkin "puhtaampia" kuin 60-, 70- ja 80-luvun pössäyttelijät.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2005 18:13

Hyvä pointti. Myönnetään.

Olisko tuo hiilidioksidipäästö kaiken tämän takana?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.11.2005 12:29

Millä tavoin näitä vähäpäästöisiä autoja oikein saa laillisesti virittää ilman käytönaikaista päästömittausta (tarkoitan ns.VTT-testiä)? Pakoputkiston vaihto varmaankin onnistuu jos katalysaattorille ei tee muutoksia.

Entäs ilmanputsari? Joko meni liian pitkälle virittelyt? Entäs lastut? Ilmeisesti sellaisia lastuja myydään joille on hyväksynnät jo hankittu valmistajan toimesta? Vai onko sellaisia? Vai onko viritys aina laitonta jos koneeseen kosketaan?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 8.11.2005 13:45

Vastaus riippuu siitä miten tarkkaan määräyksiä luetaan.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 8.11.2005 15:07

Hyvä nyrkkisääntö virkavaltaa pelkääville vähäpäästösen auton omistajille: Imupuolta saa muuttaa ennen suodatinta ja pakoputkea katin(kattien) jälkeen. Myös takasivulasit saa tummentaa ja vaihtaa peltivanteet samankokosiin alumiinisiin. Eiköhän noilla virityksillä taivaspaikka aukene...

Loput onkin sitä yllämainittua tulkintaa, todistuksia/todisteluja ja pahimmassa tapauksessa jopa kusetusta. Mutta se on niin tapauskohtaista ettei mun mielestä kannata alkaa tässä ruotimaan

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.11.2005 15:14

E-hyväksyttyjä osia taitaa saada vaihtaa autoon ilman päästömittausta. Tuo on hataran muistikuvan varassa.

Sitten kaikkia osia saa vaihtaa mistä on todistus että auto kyseisillä osilla alittaa edelleen päästöt. Noita taitaa harvassa olla?

Onko kellään heittää esimerkkiä jälkiasennusturboahtimesta (setistä) jolla olis hyväksynnät että sen vois laittaa johonkin tän vuosituhannen autoon illman päästömittausta?

jussi68
-
Viestit: 19
Liittynyt: 10.12.2004 16:59

ViestiKirjoittaja jussi68 » 10.11.2005 19:57

"Heikki J":

Se ei ole päätelmä..mutta ei siitä sen enempää tässä yhteydessä.

Tyydyn vain edelleen toteamaan että keskustelun aloittaja oli oikeilla jäljillä kirjoituksessaan, kenties oikeammilla kuin arvasikaan.

Muutenkaan kirjoituksiani ei pidä alkaa virheellisesti tulkitsemaan siten että olisin kannalla jonka mukaan mm vakuutusyhtiöt ym olisivat järkevästi ajatellen "oikeassa" kiinnostuksessaan laittomiin virityksiin jne.

Henkilökohtaisesti pidän murheista pienimpänä autojen virittämistä ja siihen liittyvää ajastaan jäljessä olevaa lainsäädäntöä joka tekee hyvin helposti autoaan virittävästä autoilijasta henkilön joka tietoisesti rikkoo tieliikennelakia. Yhteiskunnassa on lukuisa määrä huomattavasti suurempiakin murheita joihin puuttumiseen voisi keskittää resursseja, mutta tällä hetkellä tilanne vaan on se että viritykset ovat herättäneet/herättämässä eri tahojen mielenkiintoa ja se ei ainakaan tule helpottamaan autojen virittämistä.

LOWR1D3R
-
Viestit: 230
Liittynyt: 6.5.2004 19:34

ViestiKirjoittaja LOWR1D3R » 8.12.2005 20:14

tässä ilmoittautuu viimeisin AKEn määräämä katsastuskonttorilla tutkittujen uhri! menin konttorille ja AKEn tarkastuspyyntö odotti samantien kun jätin rekkariotteen tiskin tätille! "moottorin muutoskatsastus"

vakuutusyhtiön, aken tai poliisin setähän tässä todella on asialla.. kansa olkoon jatkossa varpaillaan kun modailee autojaan..
Viimeksi muokannut LOWR1D3R, 9.12.2005 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.12.2005 20:30

Ei sullakaan mitään kotiin siitä tullu? Mitä siinä tarkastuspyynnössä sanottiin? Ja millä perusteella se sulle tuli?

E: Jokos sitä ehdotettiin että kaikki vakiokuntoiset autot "ilmiannetaan" että loppuu toikin pelleily turhana?

u2370
-
Viestit: 964
Liittynyt: 30.10.2003 23:36

ViestiKirjoittaja u2370 » 9.12.2005 2:23

Muuten vois ilmiantaa, mutta rapsahtaa pian syyte väärästä ilmiannosta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 9.12.2005 9:29

Uskokaa nyt, ettei kenenkään tarvitse mitään ilmiantoja suorittaa.

Merkinnät tekee joko poliisi joka tien päällä kiinnittää huomiota esim Lowriderin isoon välijäähdyttimeen (joka sinällään on jo laiton muutos ja todella helposti nähtävillä) tai vielä helpommin joku tutkii googlen kanssa internettiä yhden päivän ja kattelee kesän tuningtapahtumakuvia ja merkkailee tutkintapyyntöjä aken rekisteriin läjäpäin 8 tunnin aikana.

Virkavaltakin osaa käytää tietokoneita ja silläkin on nettiselain yhdistetty käyttöjärjestelmään.

SpezialAudi
-
Viestit: 101
Liittynyt: 9.1.2004 23:41

ViestiKirjoittaja SpezialAudi » 10.12.2005 21:32

Niimpä.
Jos ahdaslatvasella jengillä ei o muuta puuhaa ku kytätä kateellisina toisiaan ni heikosti on asiat. Käyttäisivät senkin ajan omien asioidensa eteenpäinviemiseen ihan millä tasolla tahansa.

Hyvä esimerkki on yksi tuntemani heppu joka harrastaa VW:itä mutta ei voi käydä tapahtumissa kun sitä alkaa vituttamaan niin kovasti kun siellä on hienompia ja kalliimpia autoja kun sen oma. :S


"Se mitä naapurilla on niin ei ole välttämättä sulta pois" - on mun mottoja.
Sama motto ei valitettavasti ole käytössä käsittääkseni laajemmalti FFP:läisten keskuudessa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.12.2005 0:46

Siis mielestäsi FFp ry:n jäsenistö on läpensä kateellista porukkaa...epäilen
Eikä täällä foorumillakaan mun mielestä mitään kateuteen tai tuohon moottoosi liittyvää kommentointia ole juurikaan ollut.

SpezialAudi
-
Viestit: 101
Liittynyt: 9.1.2004 23:41

ViestiKirjoittaja SpezialAudi » 11.12.2005 1:05

Korjaus: Tarkoitus ei ollu mollata FFP-jäseniä (joita en tunne yhtäkään), vaan ajatus tarkoitti joitakin palstalaisia ja heidän asennettaan ja kirjoituksiaan.

Muutenkaan en halua loukata ketään omilla kirjoituksillani.

oopee

ViestiKirjoittaja oopee » 19.12.2005 11:42

Palsta kun löytyy 7351 tyyppiä, niin sekaan mahtuu kaikenlaista porukkaa kaikista sosiaalista ryhmistä ja tuloluokista. Kalustokin taitaa vaihdella RS6:sen ja nippa nappa katsastuksessa läpi menneen Fiatin välillä ;-) eli kyllähän sitä ilmianto kapasiteettia löytyy foorumista ilman, että virkavallan täytyy syynätä kenellä on ämpärin kokoinen tuuletin pellin alla tai kanaverkkoa keulalla yms. Mulle on ihan sama vaikka autosta lyötyis 1000hv kunhan ne vapauteutaan oikeassa paikassa ja kuljettajalla riittää rasat sen tiellä pitämiseen.

nm. Virkavallan edustaja EVP, jolla ei todellakaan ollut aikaan syynätä mitään autosivustojen tuunausproggiksia (edes harrastusmielessä)

sk883joel
-
Viestit: 12
Liittynyt: 11.11.2005 10:33

ViestiKirjoittaja sk883joel » 11.1.2006 17:59

Aika uskomattomalta kyllä kuulostaa nuo ylimääräiset katsastukset, mutta kai se on vaan pakko uskoa. Itsellä katsastusmies kysäisi vain että: "Onkos tälle muuta tehty?", kun aikoinaan avasin Volvon konepellin ja ensimmäisenä silmään osui rosterinen imuputkisto + vapaavirtaussuodatin ja pienellä tutkimisella olisi huomannut turbolle tehdyt muutokset. Vastasin vaan että "Ei" ja konepelti pamahti kiinni ja leima tuli paperiin...:) ...Että onhan näitä hyviäkin kokemuksia.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.1.2006 18:13

Ylinmääräiset tarkastuskatsastukset on harvinaisempia, mutta nykyisin monella autolla on tarkka syyni seuraavassa vuosikatsastuksessa jos on internetissä elvistelty mitä on pellin alla. Vaikkei kilpiä näkyisikään kuvassa, niin jos on vähän harvinaisempi auto siitä on helppo tietojärjestelmästä etsiä ne muutaman vastaavat ja päätellä että mitkä/mikä ne voisivat olla. Konttorilla kun otetaan auto sisään niin katsastusmiehelle tulee infotietoa että katsos tarkemmin vaikkapa ahdin autosta.

Nettiin ei kannata enää mitään laittaa jos ei auto kestä päivänvaloa.

V6 Pasuuna
-
Viestit: 12
Liittynyt: 21.3.2006 13:32

ViestiKirjoittaja V6 Pasuuna » 22.3.2006 12:16

Joo aiheeseen liittyen hauska juttu. Laitoin junnuna n.15 v. sitten vanhaan taunukseen(ei mitään järkeä) puhaltimen muistaakseni vanhasta 99-turbo saabista. värkkäsin ihan hulluna autokatoksessa kevät talvella kintaat huurussa että sain tuon kaikin puolin muuten vakio tanarin "toimimaan". Sain kuin sainkin tanarin kulun kohilleen ja pyyhkäsin taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan 316 BMW:n ohi isoo kovaa. Seuraavana päivänä kävi poijaat ruuvaamassa kilvet pois...
Näin jälkikäteen ajatellen saattoi olla ihan "terveellinen" teko, mutta kyllä korpesi ja paljon. Tämän jälkeen en enää pidä edes kuvia autostani missään esillä.
Ja nykyään voi hetkittäin "iloisesti kaasutella" täysin vakio V6 passatilla.

Miauh
-
Viestit: 219
Liittynyt: 19.1.2004 2:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Miauh » 14.5.2006 1:43

Eipä ole noi katsastuskonttoritkaan aina ihan ajan tasalla.
Jouduin taannoin seisottamaan 3 päivää autoa siksi että konttori ei ollut poistanut merkintöjä mun rekisteritiedoista.
Nyt kun viime viikolla soitin sille ukkelille, joka siellä konttorilla katsastuksessa huusi, ja kysyin miksei niillä ollut asiantuntemusta tarpeeksi lähteä rajoittamaan auton käyttöä niin oli niin kauhean hiljaista ukkoa eikä yhtäkkiä meinannut muistaa koko tapausta

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 18.5.2006 16:08

Miauh kirjoitti:Oman auton katsastuksessa odottikin papereissa AKE:n merkintä että moottoriin on tehty muutoksia ja kaikki pitää tarkistaa.
Sinänsähän tollanen ei oo kuin pientä jäynää auton omistajalle: vaihtaa vakiopalikat kiinni, katsastaa
Siis jos sattuu olemaan tallessa ne vakiopalikat. Mulla kävi niin hyvä tuuri että sain lainattua tutulta.
Ja konttorillakin jokainen joka vähän käytti järkeä niin tiesi kyllä mistä oli kyse, pääasia on se että autosta on paperit jossa lukee että se on täysin vakio, muu mua ei kiinnosta. Tehdyt muutokset on niin pieniä että jos esim. joku poliisi haluaisi nähdä pellin alle, ei varmaan tajuaisi mitään.

Se mikä oli todella raivostuttavaa oli se seilaaminen AKE:n ja konttorin välillä. Virkamies oli merkinnän takana ja asian eteenpäin viemistä vaikeutti HUOMATTAVASTI se että hän ei juurikaan koskaan ollut paikalla töissään kun yritin tavoittaa. Tämän koko ajan jouduin olemaan siis ilman autoa, enkä myöskään heti sitä päässyt katsastamaan koska konttorilla ja AKE:lla oli epäselvyyksiä siitä kenellä on valtuus kirjoittaa todistus auton vakiokunnosta, muunmuuassa että helsingistä täytyisi saada maahantuoja katsomaan autoa poriin asti ja muuta naurettavaa!! Kun tämän virkamiehen sain kiinni, hän hoiti asian samantien niin että pääsin auton katsastamaan.

Olisi ollut vähintäänkin toivottavaa se että näissä asioissa olisi joku AMMATTILAINEN joka tietää myös sen miten pitäisi toimia eikä niin että auton omistajan täytyy soitella moneen eri paikkaan ja kukaan ei juurikaan osaa sanoa mitään/"ei juuri nyt ole tavattavissa" ja tällä välin auto seisoo pihassa niin ettei sitä voi edes käyttää. Amatöörejä kaikki.

Katsastuskonttorin versio oli että joku oli kaupungilta kannellut asiasta mutta AKE:n ukkelilla oli lähettää kuvia meidän kotisivuilta.
Järkyttävää kuinka suomessa jaksetaan kytätä tollasia asioita meinaan ketä OIKEESTI kiinnostaa


No huh huh, täytyy kyl sanoa, että joko Suomessa on ihan saat...n kateellista tai muuten vaan kyrpää porukkaa!!! En ois ikinä uskonut, että tuollaista tapahtuu... Tästä lähin ei näköjään kannata puhua autoon tehdyistä tekniikka puolen muutoksista yhtään mitään. Ja näin vinkit, ym. tiedot virityksistä muille harrastajille jää netistä pois. :(
Viimeksi muokannut Peke, 11.3.2011 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Enochian
-
Viestit: 16
Liittynyt: 19.3.2004 23:54

ViestiKirjoittaja Enochian » 3.6.2006 6:25

Onko kellään heittää esimerkkiä jälkiasennusturboahtimesta (setistä) jolla olis hyväksynnät että sen vois laittaa johonkin tän vuosituhannen autoon illman päästömittausta?


mm. Dbilas myy valmiita turbo-sarjoja. Mikäli ajaa autonsa heidän pajalleen asennusta varten niin sieltä saa myös TüV-paperit jotka kelpaavat suomalaisellekin katsastusmiehelle.

cancermann
-
Viestit: 3377
Liittynyt: 23.7.2003 21:20

ViestiKirjoittaja cancermann » 3.6.2006 10:50

^Mitenhän vaan on ihan oikeasti?
Se että on joku muun maan paperi, ei välttämättä poista ongelmia täällä.
Huomasin sen joskus kun oli värilliset (Hella) takavalot joista oli myös TUV -paperit mukana...

Niin, tuohon aikaisempaan:
Jos AKE:n tyypin nimi on tiedossa, niin mikä estää tekemästä tutkintapyynnön virkavirheestä /-rikkeestä?
Vähän sama asia kuin poliisit kävis pidättelemässä porukka pelkästään huhujen perusteella.
Jos ei muuten, niin saispahan vähän edes päänvaivaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.6.2006 11:52

Se on kai katsastajan ongelma jos ei usko paperia tai valaisimen merkintöjä.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 4.6.2006 11:04

Kylhän se käytännössä on auton omistajan ongelma.

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 9.6.2006 0:05

Valvonnanpuolella ei ainakaan helpotusta ole luvassa. Ensivuonna pitäisi kuulemma tulla käyttöön uusi ajoneuvoliikenteen tietojärjestelmä. Ilmeisesti jokaisen katsastuksen yhteydessä katsastustiedot syötetään tietojärjestelmään, ja katsastuksen jälkeen tulostetaan uusi rekisteriote, joten leimat jää historiaan. Siihen otteeseen sitten tulostuu mm. kaikki korjauskehotukset. Jos hommaa uuden otteen "kadonneen" tilalle, niin tiedot näkyvät sitten siinäkin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.6.2006 0:43

Höh, pitää kiesin kunnossa ni ei tuu ongelmia :)

Mora
-
Viestit: 16
Liittynyt: 8.6.2006 22:38

ViestiKirjoittaja Mora » 9.6.2006 1:14

Kyllähän täällä varmaan porukka autonsa "kunnossa" pitää. Mutta jos kiesissä huomataan katsastuksessa jokin "laittomuus", niin sitten on turha lähteä muualle shoppailemaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.6.2006 1:37

Tehkäämme siis sellaisia modifikaatioita jotka ei näy. Niinhän se aina on ollut...

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 20.6.2006 22:59

Turussa kuulemma jossain konttorilla oli annettu hylky kun 900srj volvossa oli Paten dumppi.
Inssi vaati todistuksia että moottorin teho ei ole noussut ymym..

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.6.2006 23:06

Mites muuten moottorin kotelointi leiman ajaksi. Eli sama idea kuin uusissakin autoissa, koteloidaan motti piiloon et äänet pienenee :-) Pitääkö moottorin olla näkyvissä katsastuksessa, kuhan pääsee akkua nykaisemään ja kattomaan runkonumeron - riittäkö? Eihän öljyvuotoja yms näe altakaanpäin jos on pohjapaffi paikallaan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.5.2007 23:29

Koska keskustelu toisaalla nostaa taas päätään aiheesta, ja topicin aloittamisestakin on jo aikaa, uskaltaako joku kertoa mitä on tapahtunut esim. Markon ensimmäisessä viestissä olevissa "varoitustapauksissa"?
Yhdeltä istumalta voisin kertoa 5 kpl ennakkotapausta, joissa viranomaiset ovat lähestyneet auton omistajia tavalla tai toisella, sen vuoksi, mitä sivustoillamme on lukenut.


Ihan puhtaasti mielenkiinnosta minkälaista tämä "kyttääminen" on ollut ja kuinka tämä on ilmennyt? Ei tarvi nimiä eikä automalleja kertoa. =D

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 29.5.2007 23:48

No, muutaman tapauksen ratkaisunkin seurasin kohtuullisen läheltä. Huijaten, puijjaten ja kääntäen autot ovat edelleen peltikilpien välissä. Uusi tyyli on tehdä rekisteriin merkintä, joka pomppaa katsastusinssille vuosikatsastuksen yhteydessä silmille.

Edellisessä autossani lisähuomautuskentässä luki "moottori tarkastettava, laaja päästömittaus". Auto oli tekniikaltaan vakio eikä perusteita todistuksen vaatimiseen löytynyt.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.5.2007 8:01

^Mites tuo ylläoleva huomautus saatiin kumottua vai saatiinko? Entä kuka maksaa kyseisen "laajan päästömittauksen"? Auton omistajako? Entä saitko tuosta keneen päätä vadille vai onko vain auton omistaja "syyllinen kunnes hän asian toisin saa todistettua" jonka jälkeen vain voivotellaan?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 30.5.2007 10:38

Kai ne inssit saa niitä lisähuomautuskenttiä muuteltua kuhan autoa ensin se 2h tuijjoteltiin.

Jos siellä olis ollu cooleria ja isoa turboa, maksaja olisin ollut minä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 30.5.2007 11:09

Siis kutsuttiinko sinut ylinmääräiseen katsastukseen vai miten tiesit odottaa special tutkimusta? Eikös sulla kuitenkin ollut edellä mainitut osat ainakin joskus autossa? =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.5.2007 18:20

Ei kai tuosta lisäkustannuksia koitunut?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 6.6.2007 6:38

Lisäkustannuksia ei aiheutunut. Joutu juomaan vaan enemmän huonoa kahvia.

Ihan normi vuosikatsastus oli.

Volkkarismi on sairaus
-
Viestit: 115
Liittynyt: 3.11.2006 0:31

ViestiKirjoittaja Volkkarismi on sairaus » 9.6.2007 0:50

[i]Hyvä nyrkkisääntö virkavaltaa pelkääville vähäpäästösen auton omistajille: Imupuolta saa muuttaa ennen suodatinta ja pakoputkea katin(kattien) jälkeen. Myös takasivulasit saa tummentaa ja vaihtaa peltivanteet samankokosiin alumiinisiin. Eiköhän noilla virityksillä taivaspaikka aukene...[/i]

Eikös ne ota huomioon melutasonkin, eli pakoputkea saa virittää vasta äänenvaimentimen/-vaimentimien jälkeen... =) Niin ja takaikkunan voi vaikka maalata mustaksi, jos kumpikin sivupeili on paikoillaan.

JaniV
-
Viestit: 76
Liittynyt: 29.8.2008 4:03

ViestiKirjoittaja JaniV » 29.8.2008 4:11

Tietääkseni tässä on kyseessä VIRE kentän väärinkäyttö. VIRE eli vireillä olevat katsastukset kenttään saan kirjoittaa VAIN!! katsastuksessa havaitut puutteet ja huomautukset. EI muita, mikäli olet varma että katsurin koneella lukee semmoisia juttuja jota EI ole voinut todeta katsastskonttorilla taikka tienvarsikatsastuksessa, silloin katsastusinsinööri ei voi vaatia esim. laajaa päästömittausta, taikka todistuksia auton tehoista nojaten VIRE kentässä olevaan tietoon. Mikäli katsatusinsinööri sanoo vaikka että tänne on laitettu epäilyksiä moottorin liikatehoista, ja vikaa ei konttorilla ole mahdollista todistaa insinöörin toimesta, eikä mitään konkreettisia todisteita ole (esim. väärän merkkinen ahdin yms) ja katsatusmies vaatii lisäselvitystä. Tämän tehdessään insinööri syyllistyy virkavirheeseen joka tässä tapauksessa on vakava rike, katsastusinsinöörin ollessa AKE eli ajoneuvohallinnon palkollinen.

Olipas sekavaa tekstiä, mutta kun luette tämän muutaman kerran ehkä hiffaatte mitä ajan takaa...

Pahoittelut jos nostin jonkun vanhan topikin.. Oli vaan pakko vastata tähän.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.8.2008 6:10

Mikä tahansa liikenteessä oleva auto voidaan määrätä laajempaan tarkastukseen, myös laajaan päästömittaukseen. Lisäksi katsastusmiehet eivät ole ajoneuvohallintokeskusken palkollisia, ihan normaaleja yksityisten yritysten työntekijöitä, eivätkä kaikki edes ole insinöörejä...

Järjestelmä antaa mahdollisuuuden tehdä sinne merkintä, mikä tulee ensille kun auto viedään määräaikaiskatsastukseen. Merkintä tehdään yleensä internetin ihmeellisen maailman avulla, turha itkeä jos on pitänyt netissä pullistella laittomalla autolla (Ei mitenkään Markon tapaukseen suunnattu).

r4p1d0
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 17.10.2009 21:29

ViestiKirjoittaja r4p1d0 » 1.5.2011 17:58

TL;DR; Muistuu mieleen yksi tapaus jossa ystäväni (henkilö A), ja tuntemattomaksi jäänyt bimmerikuski (henkilö B) tapasivat toisensa liikennevaloissa.
A oli valoissa odottamassa kun B tuli kaasuttelemaan rinnalle, sehän tiesi sitä että viivoille oli lähettävä. B antoi bemarinsa veekasin laulaa ja ampaisi komean etumatkan ensimmäisellä 200m:llä..
Henkilö A sen enempää kumia ulvottamatta otti rauhallisen lähdön automaattimesellään, ja ikäänkuin "lipui" seuraavia liikennevaloja kohti.
Henkilö B oli jo pysähtynyt valoihin, valot vaihtuivat ja A:lla kun oli n.50km\h pohjanopeus allaan, polkaisi mersustaan kaiken irti.
Henkilö B tuli perässä sen minkä kerkesi, tai pikemminkin minkä näki sen nokipilven takaa...
n. 15 minuuttia myöhemmin olin henkilö A:n kanssa huoltoasemalla parkissa kun B tuli viereen ärjymään "KONEPELTI AUKI APINA" ja muuta luokatonta solvausta, A ei näistä välittänyt vaan poistui paikalta.

Tuntia myöhemmin A soitti minulle ja kertoi poliisien pysäyttäneen hänet, olivat yrittäneet tutkia autoa mutta tulivat tulokseen kirjoittaa rekisteriotteen takaosaan "Ajoneuvo käyttökiellossa, käytettävä paikallisella katsastusasemalla xx.xx.xxxx mennessä"

A kävi katsastusasemalla näyttämässä kulkinettaan (ilman isoa holsettia ja cooleria tosin) ja pääsi jatkamaan matkaansa...

Mitä tästä opimme?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 1.5.2011 19:02

Mitä tästä opimme?

öö,että A ja B ovat basic amiksia kumpikin? Eihän tuommoinen käyttäytyminen valoissa oikein muusta kerro.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 1.5.2011 22:02

... eräänä perjantai-iltana A ja B sattuivat samaan baariin ja illan päätteeksi päätyivät samaan taksiin. A istui etupenkillä, B takapenkillä, A painoi 85kg, B 105kg, mitä kuski painoi?
Kuski painoi kaasua....


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa