Öljyn merkkivalo vilkkuu + kierroslukumittari ei toimi

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

Öljyn merkkivalo vilkkuu + kierroslukumittari ei toimi

ViestiKirjoittaja aimo » 8.12.2005 8:53

Eli otsikon mukaisia ongelmia tuli tossa pari päivää sitten eteen, akku ja laturi vaihdettu uusiin ja vika ei korjaantunu. Veikkauksia?

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 8.12.2005 9:36

Vielä kun tietäis mistä autosta on kyse...

Tämä seuraava koskee ainakin VAG 1,9 TDI koneita (1z):
Siellä on kaksi öpa-anturia ja käyntinopeuden tunnistus keskenään "naimisissa", eli se mittaa käyntinopeutta sekä öljyn painetta kahdesta paikasta ja vertailee näiden välistä paine-eroa suhteessa käyntinopeuteen... Jos joku näistä em. asioista sekoilee (tai öljynpaine kadoksissa!) niin valo vilkkuu. Kiekkamittarin toimimattomuus viittaisi suoraan siihen ko. tunnistimeen, joka on siis tietääkseni laturissa. Mutta jos se on juuri uusittu, niin olisko vikaa etsittävä sähköistä (johto poikki, liitokset löysänä...)?

Omassa ex-pasuunassa alkoi öljyvalo vilkkua aina sateella, kun ylemmän (kannen päädyssä olevan) öpa-anturin juureen pääsi vesi. Anturi oli kyllä ehjä, ja vika poistui kun suojasin paremmin sen anturin juuren.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 8.12.2005 18:39

nytkun tarkemmin tutkii niin taitaapa se olla virtalukon pohja kyykistyny, kopauttaa vähän ni mittaristo hakee galaxia.

mikaks
-
Viestit: 371
Liittynyt: 28.2.2004 14:47

ViestiKirjoittaja mikaks » 8.12.2005 18:47

Sama tapahtuu myös omassa konehuoneen pesun jälkeen.

E. Eli öljyvalo vilkkuu ja kiekkamittari ei nouse ja vekotin on
2E Gti.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 8.12.2005 22:29

joo, ja ei se ollu virtalukonpohjakaan. Aluks luulin kun kopauttelin sinne ni alko vilkkumaan mutta eipä näyttäny uudesta apua olevan.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 11.12.2005 13:26

Semmoinen havainto itsellä että öljyn merkkivalo alkaa vilkkua vasta kun auto on lämmennyt tarpeeksi. Suohon ton vois kyllä upottaa :D

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 11.12.2005 17:33

Vastaavaan vaivaan sdi polossa auttoi ~kaikkien konehuoneen sähköliitosten avaus ja putsaus.

aimo
-
Viestit: 86
Liittynyt: 2.5.2005 21:06

ViestiKirjoittaja aimo » 15.12.2005 16:41

No tulipahan sitten vielä vaihdettua noi öljynpaineanturit. Aluksi hain tarvikkeet ja laitoin kiinni, no ongelmathan siintä sitten vain lisääntyi. Käänsin virrat päälle ni alko jo siinä vaiheessa öljyn merkkivalo vilkkua ja summeri soimaan. Sen jälkeen vasta aloin tarkastelemaan antureitten arvoja ja nehän oli aivan eri kuin alkuperäisten. No ei muutakun uudet tarvikkeet lenti seinään ja tilalle alkuperäisiä jyväskylän paskimmalta palvelutiskiltä. Iskin alkuperäiset kiinni ja auto käyntiin ni vielä vilkkui, irrotin akunkengät 30 minuutiksi ja takaisin kiinni ja heti perään 30 minuutin ajokierros niin eipä näytä enää vilkkuvan. Saas nyt nähdä että poistuko se vika noilla palikoilla.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 16.12.2005 15:59

äntäs jos ei toimi ollenkaan...huono homma jos paineet katoo ja ei summerit toimi =)

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 11.1.2006 9:22

Täältä löytyy myös öljynpainevaivainen Golf III (ABS-moottorilla). Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun nostaa kierroksia (2000...3000rpm), alkaa summeri soimaan ja öljynpainevalo syttyy. Ongelma ilmenee kylmällä moottorilla, jos auto on seisonut ulkona ilman lämmitystä vaikkapa työpäivän ajan. Jos lämmitetty lohkarilla, ei ongelmaa ilmene. Tänään kokeilin kuitenkin niin, että auto oli ollut roikassa pari tuntia. Laitoin käyntiin ja annoin hetken kuluttua kierroksia 3000. Ei piippaa. Sitten otin valkoisen anturin piuhan irti ja taas kierroksia, johan alkoi summeri taas huutamaan (rpm>2000). Valkoinen on ilmeisesti joku yläpaineen anturi. Molemmat (sininen ja valkoinen anturi) on vaihdettu.
Autolla on ajettu 185tkm. Jotenkin vaikea uskoa, että pumppu olisi sökö. Ja eikös se huono pumppu oireilisi lämpimänä? Öljynä moottorissa on joku Mobil Synt S 5w40, puolisynteettinen, mutta täyttää moottorille asetetut normit. Tosin puhdistaessani huohotinta huomasin, että se oli miltei tukossa semmoisesta valkoisesta mömmöstä (ns. kylmälimaa?).

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 8.3.2010 10:42

1.8 90hv ADZ huudattaa summeria aina välillä, öljyä on koneessa, valo ei syty. Pikaisella katsannolla, suodattimen jalasta löytyi kaksi anturia, kannen puolellla sininen ja ulompi valkoinen. Antureita pitäisi löytymän lisää, yleensä yksi on löytynyt kannen päästä, tässä sellaista ei kuitenkaan ole.
Montakohan niitä pitäisi kaikkiaan olla ja mistä löytyisi loput?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa