Öljyn merkkivalo vilkkuu + kierroslukumittari ei toimi
Valvoja: ffp jäsenet
Öljyn merkkivalo vilkkuu + kierroslukumittari ei toimi
Eli otsikon mukaisia ongelmia tuli tossa pari päivää sitten eteen, akku ja laturi vaihdettu uusiin ja vika ei korjaantunu. Veikkauksia?
Vielä kun tietäis mistä autosta on kyse...
Tämä seuraava koskee ainakin VAG 1,9 TDI koneita (1z):
Siellä on kaksi öpa-anturia ja käyntinopeuden tunnistus keskenään "naimisissa", eli se mittaa käyntinopeutta sekä öljyn painetta kahdesta paikasta ja vertailee näiden välistä paine-eroa suhteessa käyntinopeuteen... Jos joku näistä em. asioista sekoilee (tai öljynpaine kadoksissa!) niin valo vilkkuu. Kiekkamittarin toimimattomuus viittaisi suoraan siihen ko. tunnistimeen, joka on siis tietääkseni laturissa. Mutta jos se on juuri uusittu, niin olisko vikaa etsittävä sähköistä (johto poikki, liitokset löysänä...)?
Omassa ex-pasuunassa alkoi öljyvalo vilkkua aina sateella, kun ylemmän (kannen päädyssä olevan) öpa-anturin juureen pääsi vesi. Anturi oli kyllä ehjä, ja vika poistui kun suojasin paremmin sen anturin juuren.
Tämä seuraava koskee ainakin VAG 1,9 TDI koneita (1z):
Siellä on kaksi öpa-anturia ja käyntinopeuden tunnistus keskenään "naimisissa", eli se mittaa käyntinopeutta sekä öljyn painetta kahdesta paikasta ja vertailee näiden välistä paine-eroa suhteessa käyntinopeuteen... Jos joku näistä em. asioista sekoilee (tai öljynpaine kadoksissa!) niin valo vilkkuu. Kiekkamittarin toimimattomuus viittaisi suoraan siihen ko. tunnistimeen, joka on siis tietääkseni laturissa. Mutta jos se on juuri uusittu, niin olisko vikaa etsittävä sähköistä (johto poikki, liitokset löysänä...)?
Omassa ex-pasuunassa alkoi öljyvalo vilkkua aina sateella, kun ylemmän (kannen päädyssä olevan) öpa-anturin juureen pääsi vesi. Anturi oli kyllä ehjä, ja vika poistui kun suojasin paremmin sen anturin juuren.
No tulipahan sitten vielä vaihdettua noi öljynpaineanturit. Aluksi hain tarvikkeet ja laitoin kiinni, no ongelmathan siintä sitten vain lisääntyi. Käänsin virrat päälle ni alko jo siinä vaiheessa öljyn merkkivalo vilkkua ja summeri soimaan. Sen jälkeen vasta aloin tarkastelemaan antureitten arvoja ja nehän oli aivan eri kuin alkuperäisten. No ei muutakun uudet tarvikkeet lenti seinään ja tilalle alkuperäisiä jyväskylän paskimmalta palvelutiskiltä. Iskin alkuperäiset kiinni ja auto käyntiin ni vielä vilkkui, irrotin akunkengät 30 minuutiksi ja takaisin kiinni ja heti perään 30 minuutin ajokierros niin eipä näytä enää vilkkuvan. Saas nyt nähdä että poistuko se vika noilla palikoilla.
Täältä löytyy myös öljynpainevaivainen Golf III (ABS-moottorilla). Kylmäkäynnistyksen jälkeen kun nostaa kierroksia (2000...3000rpm), alkaa summeri soimaan ja öljynpainevalo syttyy. Ongelma ilmenee kylmällä moottorilla, jos auto on seisonut ulkona ilman lämmitystä vaikkapa työpäivän ajan. Jos lämmitetty lohkarilla, ei ongelmaa ilmene. Tänään kokeilin kuitenkin niin, että auto oli ollut roikassa pari tuntia. Laitoin käyntiin ja annoin hetken kuluttua kierroksia 3000. Ei piippaa. Sitten otin valkoisen anturin piuhan irti ja taas kierroksia, johan alkoi summeri taas huutamaan (rpm>2000). Valkoinen on ilmeisesti joku yläpaineen anturi. Molemmat (sininen ja valkoinen anturi) on vaihdettu.
Autolla on ajettu 185tkm. Jotenkin vaikea uskoa, että pumppu olisi sökö. Ja eikös se huono pumppu oireilisi lämpimänä? Öljynä moottorissa on joku Mobil Synt S 5w40, puolisynteettinen, mutta täyttää moottorille asetetut normit. Tosin puhdistaessani huohotinta huomasin, että se oli miltei tukossa semmoisesta valkoisesta mömmöstä (ns. kylmälimaa?).
Autolla on ajettu 185tkm. Jotenkin vaikea uskoa, että pumppu olisi sökö. Ja eikös se huono pumppu oireilisi lämpimänä? Öljynä moottorissa on joku Mobil Synt S 5w40, puolisynteettinen, mutta täyttää moottorille asetetut normit. Tosin puhdistaessani huohotinta huomasin, että se oli miltei tukossa semmoisesta valkoisesta mömmöstä (ns. kylmälimaa?).
1.8 90hv ADZ huudattaa summeria aina välillä, öljyä on koneessa, valo ei syty. Pikaisella katsannolla, suodattimen jalasta löytyi kaksi anturia, kannen puolellla sininen ja ulompi valkoinen. Antureita pitäisi löytymän lisää, yleensä yksi on löytynyt kannen päästä, tässä sellaista ei kuitenkaan ole.
Montakohan niitä pitäisi kaikkiaan olla ja mistä löytyisi loput?
Montakohan niitä pitäisi kaikkiaan olla ja mistä löytyisi loput?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa