vikalistaa katsastuksesta apuja? käkkäri, päästöt, ruostetta
Valvoja: ffp jäsenet
vikalistaa katsastuksesta apuja? käkkäri, päästöt, ruostetta
elikkä käytin tuota vm87 kakkakoppaa katsastuksessa ja tuli seuraavanlaista vikalistaa..
B1 poljin painuu pohjaan
B2 seisontajarru tehoton (oikea)
C15 pakokaasupäästöt -> HC/O2 korkeat
D5 apurunko ruostunut
tuohon B1 ongelmaan auttaa ilmeisesti jarrujen ilmaus jos en aivan väärässä ole?
seisontajarru onkin ehkä vähän kinkkisempi juttu. eli vaihdoin vasemmalle ja oikealle puolelle kaikki jarruhilppeet (rumpujarrut kyseessä). vaijeriakin vaihdoin jopa pariin otteeseen tuonne oikealle puolelle mutta ei vain pidä eikä näyttäisi mitään vuotojakaan siellä olevan. eli vasen menee täydellisesti lukkoon mutta oikea ei pidä yhtään olisko kellään tähän ongelmaan vinkkejä?
C15 voiko nuo HC/O2 korkeat arvot johtua muusta kuin siitä että pakoputki vuotaa ja paljonko niiden arvojen pitäisi olla että menee läpi tällä hetkellä HC ppm = 1540 ja O2 = 10,6
D5 ja apurungossa näkyi olevan sellainen 1cmx1cm laho kohta eli saako tuota apurunkoa hitsata vai pitääkö vaihtaa koko apurunko tonne oikealle puolelle?
siinäpä sellaista listaa olen kiitollinen mahdollisista vastauksista yritin kyllä searchillakin mutta en ainakaan noihin kaikkiin vikoihin löytänyt vastauksia tai sit en vain osaa etsiä(?)
B1 poljin painuu pohjaan
B2 seisontajarru tehoton (oikea)
C15 pakokaasupäästöt -> HC/O2 korkeat
D5 apurunko ruostunut
tuohon B1 ongelmaan auttaa ilmeisesti jarrujen ilmaus jos en aivan väärässä ole?
seisontajarru onkin ehkä vähän kinkkisempi juttu. eli vaihdoin vasemmalle ja oikealle puolelle kaikki jarruhilppeet (rumpujarrut kyseessä). vaijeriakin vaihdoin jopa pariin otteeseen tuonne oikealle puolelle mutta ei vain pidä eikä näyttäisi mitään vuotojakaan siellä olevan. eli vasen menee täydellisesti lukkoon mutta oikea ei pidä yhtään olisko kellään tähän ongelmaan vinkkejä?
C15 voiko nuo HC/O2 korkeat arvot johtua muusta kuin siitä että pakoputki vuotaa ja paljonko niiden arvojen pitäisi olla että menee läpi tällä hetkellä HC ppm = 1540 ja O2 = 10,6
D5 ja apurungossa näkyi olevan sellainen 1cmx1cm laho kohta eli saako tuota apurunkoa hitsata vai pitääkö vaihtaa koko apurunko tonne oikealle puolelle?
siinäpä sellaista listaa olen kiitollinen mahdollisista vastauksista yritin kyllä searchillakin mutta en ainakaan noihin kaikkiin vikoihin löytänyt vastauksia tai sit en vain osaa etsiä(?)
B1 ja B2
Tarkista että takarupujen sisällä automaattisäädöt toimii-> ts. kengät on liian kaukana-> pitkä liike.
C15 Pitäähän pakoputki kunnossa olla ! Ei siitä saa kunnon arvoja millään jos pörisee .Onko ilmanputsari tukossa?
D5 Apurunko toiselle puolelle ? Tukivarttako tarkoitat ? Tukivarsia ei saa hitsuutella. apurunkoa ehkä, en tiedä :)
Tarkista että takarupujen sisällä automaattisäädöt toimii-> ts. kengät on liian kaukana-> pitkä liike.
C15 Pitäähän pakoputki kunnossa olla ! Ei siitä saa kunnon arvoja millään jos pörisee .Onko ilmanputsari tukossa?
D5 Apurunko toiselle puolelle ? Tukivarttako tarkoitat ? Tukivarsia ei saa hitsuutella. apurunkoa ehkä, en tiedä :)
Viimeksi muokannut Fille, 31.12.2005 0:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polkimen pohjaamiseen voi auttaa ilmaus vain jos sinne on jonkin syyn takia ilmaa päässyt: Satula tai joku liitos käytetty auki ja ilmattu vajavaisesti tai jarruneste kiehunut tai sit sulla täytyy olla vuotojärjestelmässä mukaanlukien pää ja käyttösylinterien kumit tai olla kitkapinnat lopussa. tms...
Seisontajarru onkin ehkä vähän kinkkisempi juttu. eli vaihdoin vasemmalle ja oikealle puolelle kaikki jarruhilppeet (rumpujarrut kyseessä). vaijeriakin vaihdoin jopa pariin otteeseen tuonne oikealle puolelle mutta ei vain pidä eikä näyttäisi mitään vuotojakaan siellä olevan. eli vasen menee täydellisesti lukkoon mutta oikea ei pidä yhtään olisko kellään tähän ongelmaan vinkkejä?
Oletetaan että kaikki osat ovat kengien välissä tallella....
Otahan vielä kerran homma alusta niin että ensin löysäät molemmat vaijerit niin löysälleen kun mutterit pysyy kierteilläään.
Sen jälkeen käännät rummun sisältä sen kammen mihin vaijeri tulee kiinni niin lähelle napaa kun se menee eli vaijeri löysimmilleen ja samalla nostat myös sen säätökiilan ihan ylös.
Nyt vaan hiot rummusta kauluksen pois jos on ja koitat rumpua paikalleen ja välillä koputat kiilaa alas vähän kerrassaan kunnes kengät alkaa hankaamaan rumpuun.
Välillä käyt huom. polkimella painamassa jarrua sisältä että kengät keskittyy ja taas koitat että rumpu kevyesti hankaa kenkiin mutta lähtee myös käsin helposti irtikin vielä ettei laahaa liikaa. Jos kengät on lähellekään pinnassa niin rumpua ei saa käsin vedettyä pois enää jos rummussa on kaulusta.
Näin saat takarummut pintaan käsin joka on varmin tapa saada ne tasapainoon.
Viimoseks koeajat ja jos enää tarvii niin kiristelet vähän tasaseen vaijereita ettei kahva nouse liika ylös mitä tuskin tekee.
Näin minun kakkakoppien takajarrut on saatu joka leimalle tasapainoon ja käsijarruun tehoa.
Seisontajarru onkin ehkä vähän kinkkisempi juttu. eli vaihdoin vasemmalle ja oikealle puolelle kaikki jarruhilppeet (rumpujarrut kyseessä). vaijeriakin vaihdoin jopa pariin otteeseen tuonne oikealle puolelle mutta ei vain pidä eikä näyttäisi mitään vuotojakaan siellä olevan. eli vasen menee täydellisesti lukkoon mutta oikea ei pidä yhtään olisko kellään tähän ongelmaan vinkkejä?
Oletetaan että kaikki osat ovat kengien välissä tallella....
Otahan vielä kerran homma alusta niin että ensin löysäät molemmat vaijerit niin löysälleen kun mutterit pysyy kierteilläään.
Sen jälkeen käännät rummun sisältä sen kammen mihin vaijeri tulee kiinni niin lähelle napaa kun se menee eli vaijeri löysimmilleen ja samalla nostat myös sen säätökiilan ihan ylös.
Nyt vaan hiot rummusta kauluksen pois jos on ja koitat rumpua paikalleen ja välillä koputat kiilaa alas vähän kerrassaan kunnes kengät alkaa hankaamaan rumpuun.
Välillä käyt huom. polkimella painamassa jarrua sisältä että kengät keskittyy ja taas koitat että rumpu kevyesti hankaa kenkiin mutta lähtee myös käsin helposti irtikin vielä ettei laahaa liikaa. Jos kengät on lähellekään pinnassa niin rumpua ei saa käsin vedettyä pois enää jos rummussa on kaulusta.
Näin saat takarummut pintaan käsin joka on varmin tapa saada ne tasapainoon.
Viimoseks koeajat ja jos enää tarvii niin kiristelet vähän tasaseen vaijereita ettei kahva nouse liika ylös mitä tuskin tekee.
Näin minun kakkakoppien takajarrut on saatu joka leimalle tasapainoon ja käsijarruun tehoa.
Korkea happi- ja HC - arvo voi johtua alipainevuodosta imupuolella.
Moottorihan ei käy oikein tasaisesti.
Kokeile moottorin käydessä tyhjäkäyntiä suihkuttaa vaikkapa kaasuttimen puhdistussprayta kaasarin ulkopintaan joka puolelle, ja imusarjan päälle.
Jos käynti muuttuu hetkeksi aivan erilaiseksi, olet löytämässä vuotokohdan...
Tai sitten kaasarista on suutin tukossa, tai seos yksinkertaisesti liian laihalla.
Moottorihan ei käy oikein tasaisesti.
Kokeile moottorin käydessä tyhjäkäyntiä suihkuttaa vaikkapa kaasuttimen puhdistussprayta kaasarin ulkopintaan joka puolelle, ja imusarjan päälle.
Jos käynti muuttuu hetkeksi aivan erilaiseksi, olet löytämässä vuotokohdan...
Tai sitten kaasarista on suutin tukossa, tai seos yksinkertaisesti liian laihalla.
D5 Apurunko toiselle puolelle ? Tukivarttako tarkoitat ? Tukivarsia ei saa hitsuutella. apurunkoa ehkä, en tiedä :)
apurunko ruostunut luki ainakin siinä vikalistassa.. en sitten tiedä mutta kun tarkemmin ajattelee se katastusmies sano et on niin pieni se laho kohta et saapi hitsata.. mutta kiitoksia kaikille vastauksista pitää nyt jatkaa ryyppäämistä ja ens viikolla säätää golffia :D hyvät uudet vuodet kaikille tasapuolisesti!
apurunko ruostunut luki ainakin siinä vikalistassa.. en sitten tiedä mutta kun tarkemmin ajattelee se katastusmies sano et on niin pieni se laho kohta et saapi hitsata.. mutta kiitoksia kaikille vastauksista pitää nyt jatkaa ryyppäämistä ja ens viikolla säätää golffia :D hyvät uudet vuodet kaikille tasapuolisesti!
jeps eli tulipa hitsailtua tuota apurunkoo eli sen osilta pitäis mennä läpi.
sitten paikkasin tuon putken ja jo pelkästään sillä se röplötys hieman hiljeni, mutta seoksetkin olivat todennäköisesti täysin päin p*rse.. kieritin sitä seosruuvia monta kierrosta myötäpäivään ja tuollahan seos menee rikkaammalle(?) niin loppui heti sellainen ihmevinkuminen ja röplätys. korvakuulolla kuuntelemalla tuntuisi olevan aika kohillaan kaikki säädöt mut katsastusmies kai sen viimeisen tuomion sit antaa :)
mutta nyt pitää mennä noita jarruja asentelemaan kokeilen noita g2dsl:n vinkkejä ja kerron sit lopputuloksen.
sitten paikkasin tuon putken ja jo pelkästään sillä se röplötys hieman hiljeni, mutta seoksetkin olivat todennäköisesti täysin päin p*rse.. kieritin sitä seosruuvia monta kierrosta myötäpäivään ja tuollahan seos menee rikkaammalle(?) niin loppui heti sellainen ihmevinkuminen ja röplätys. korvakuulolla kuuntelemalla tuntuisi olevan aika kohillaan kaikki säädöt mut katsastusmies kai sen viimeisen tuomion sit antaa :)
mutta nyt pitää mennä noita jarruja asentelemaan kokeilen noita g2dsl:n vinkkejä ja kerron sit lopputuloksen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vähän ylimääräistä höpinää sekaan... anteeksi..
maksaako tuokin jo noin paljon? mitähän se dieselin mittaus sitten jo on?
On tullut aina töissä tarkastettua niin ei ole hintoja tullut seurattua. Viimeksi taisi olla 8e tuo bensa vehkeen mittaus kun sitä johonkin kysyin.Nooh onneksi nuo ei koske kun köyhiä;)
pelkkä testi maksaa katsastuksessa 12e
maksaako tuokin jo noin paljon? mitähän se dieselin mittaus sitten jo on?
On tullut aina töissä tarkastettua niin ei ole hintoja tullut seurattua. Viimeksi taisi olla 8e tuo bensa vehkeen mittaus kun sitä johonkin kysyin.Nooh onneksi nuo ei koske kun köyhiä;)
SAUKin hintoja:
Edit: Olen säilyttänyt huoltokirjan välissä kaikki katsastuslaput. Ensimmäisessä (edelliseltä omistajalta vuonna 1996) hinta oli 160mk. Tuolloin hinta nousi 10mk/vuosi. Viime vuonna katsastus maksoi jo 52e! Siis tuplaantunut alle kymmenessä vuodessa :(
Pakokaasumittaus
Bensiinikäyttöinen ajoneuvo
12 € -14 €
Dieselkäyttöinen ajoneuvo enintään 3500 kg
22 € - 24 €
Dieselkäyttöinen ajoneuvo yli 3 500 kg
26 €
OBD-mittaus 7€
Edit: Olen säilyttänyt huoltokirjan välissä kaikki katsastuslaput. Ensimmäisessä (edelliseltä omistajalta vuonna 1996) hinta oli 160mk. Tuolloin hinta nousi 10mk/vuosi. Viime vuonna katsastus maksoi jo 52e! Siis tuplaantunut alle kymmenessä vuodessa :(
Katsastus maksoi 100mk Joensuussa joskus Prisman kulmilla ja sisälsi päästötodistuksen. Eihän inflaatio ole laukannut 10 vuodessa kuin 300%. Miten lienee katsastussetien palkat? Nousseet yhtä paljon ;-?
200:lla eurolla saa nykyään uuden etuakselipalkin mk2:een. Vaihdoin viime kesänä.
D5 apurunko ruostunut
200:lla eurolla saa nykyään uuden etuakselipalkin mk2:een. Vaihdoin viime kesänä.
Nyt katsoin mersun katsastus kuittia viime vuodelta niin 20€ näytti olevan pakokaasutestin osuus olevan diisselissä. Ilmeisesti nuilla huoltoaseman mittareilla ei pysty diisseleitä mittaamaan?
Mulla oli myös yhdessä autossa lähes kaikki vanhat katsastus kuitit tallessa vuodesta 97. Kivasti oli hinta noussut joka vuosi.
Mulla oli myös yhdessä autossa lähes kaikki vanhat katsastus kuitit tallessa vuodesta 97. Kivasti oli hinta noussut joka vuosi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa