vikalistaa katsastuksesta apuja? käkkäri, päästöt, ruostetta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

vikalistaa katsastuksesta apuja? käkkäri, päästöt, ruostetta

ViestiKirjoittaja mgrz » 30.12.2005 18:59

elikkä käytin tuota vm87 kakkakoppaa katsastuksessa ja tuli seuraavanlaista vikalistaa..

B1 poljin painuu pohjaan
B2 seisontajarru tehoton (oikea)
C15 pakokaasupäästöt -> HC/O2 korkeat
D5 apurunko ruostunut

tuohon B1 ongelmaan auttaa ilmeisesti jarrujen ilmaus jos en aivan väärässä ole?

seisontajarru onkin ehkä vähän kinkkisempi juttu. eli vaihdoin vasemmalle ja oikealle puolelle kaikki jarruhilppeet (rumpujarrut kyseessä). vaijeriakin vaihdoin jopa pariin otteeseen tuonne oikealle puolelle mutta ei vain pidä eikä näyttäisi mitään vuotojakaan siellä olevan. eli vasen menee täydellisesti lukkoon mutta oikea ei pidä yhtään olisko kellään tähän ongelmaan vinkkejä?

C15 voiko nuo HC/O2 korkeat arvot johtua muusta kuin siitä että pakoputki vuotaa ja paljonko niiden arvojen pitäisi olla että menee läpi tällä hetkellä HC ppm = 1540 ja O2 = 10,6

D5 ja apurungossa näkyi olevan sellainen 1cmx1cm laho kohta eli saako tuota apurunkoa hitsata vai pitääkö vaihtaa koko apurunko tonne oikealle puolelle?

siinäpä sellaista listaa olen kiitollinen mahdollisista vastauksista yritin kyllä searchillakin mutta en ainakaan noihin kaikkiin vikoihin löytänyt vastauksia tai sit en vain osaa etsiä(?)

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 30.12.2005 22:38

B1 ja B2
Tarkista että takarupujen sisällä automaattisäädöt toimii-> ts. kengät on liian kaukana-> pitkä liike.

C15 Pitäähän pakoputki kunnossa olla ! Ei siitä saa kunnon arvoja millään jos pörisee .Onko ilmanputsari tukossa?

D5 Apurunko toiselle puolelle ? Tukivarttako tarkoitat ? Tukivarsia ei saa hitsuutella. apurunkoa ehkä, en tiedä :)
Viimeksi muokannut Fille, 31.12.2005 0:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 31.12.2005 0:17

seokset on ainaki aika korkeet ku hc sais olla korkeintaan 600

g2dsl
-
Viestit: 52
Liittynyt: 11.1.2004 12:31

ViestiKirjoittaja g2dsl » 31.12.2005 1:29

Polkimen pohjaamiseen voi auttaa ilmaus vain jos sinne on jonkin syyn takia ilmaa päässyt: Satula tai joku liitos käytetty auki ja ilmattu vajavaisesti tai jarruneste kiehunut tai sit sulla täytyy olla vuotojärjestelmässä mukaanlukien pää ja käyttösylinterien kumit tai olla kitkapinnat lopussa. tms...

Seisontajarru onkin ehkä vähän kinkkisempi juttu. eli vaihdoin vasemmalle ja oikealle puolelle kaikki jarruhilppeet (rumpujarrut kyseessä). vaijeriakin vaihdoin jopa pariin otteeseen tuonne oikealle puolelle mutta ei vain pidä eikä näyttäisi mitään vuotojakaan siellä olevan. eli vasen menee täydellisesti lukkoon mutta oikea ei pidä yhtään olisko kellään tähän ongelmaan vinkkejä?

Oletetaan että kaikki osat ovat kengien välissä tallella....

Otahan vielä kerran homma alusta niin että ensin löysäät molemmat vaijerit niin löysälleen kun mutterit pysyy kierteilläään.
Sen jälkeen käännät rummun sisältä sen kammen mihin vaijeri tulee kiinni niin lähelle napaa kun se menee eli vaijeri löysimmilleen ja samalla nostat myös sen säätökiilan ihan ylös.
Nyt vaan hiot rummusta kauluksen pois jos on ja koitat rumpua paikalleen ja välillä koputat kiilaa alas vähän kerrassaan kunnes kengät alkaa hankaamaan rumpuun.
Välillä käyt huom. polkimella painamassa jarrua sisältä että kengät keskittyy ja taas koitat että rumpu kevyesti hankaa kenkiin mutta lähtee myös käsin helposti irtikin vielä ettei laahaa liikaa. Jos kengät on lähellekään pinnassa niin rumpua ei saa käsin vedettyä pois enää jos rummussa on kaulusta.
Näin saat takarummut pintaan käsin joka on varmin tapa saada ne tasapainoon.

Viimoseks koeajat ja jos enää tarvii niin kiristelet vähän tasaseen vaijereita ettei kahva nouse liika ylös mitä tuskin tekee.

Näin minun kakkakoppien takajarrut on saatu joka leimalle tasapainoon ja käsijarruun tehoa.

maagi
-
Viestit: 145
Liittynyt: 15.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja maagi » 31.12.2005 7:54

Itsellä on ainakin kakkiksessa hitsaamalla fiksattu tuo apurunko eikä katsastuksessa ole ollut ongemia

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 31.12.2005 8:53

Korkea happi- ja HC - arvo voi johtua alipainevuodosta imupuolella.

Moottorihan ei käy oikein tasaisesti.

Kokeile moottorin käydessä tyhjäkäyntiä suihkuttaa vaikkapa kaasuttimen puhdistussprayta kaasarin ulkopintaan joka puolelle, ja imusarjan päälle.
Jos käynti muuttuu hetkeksi aivan erilaiseksi, olet löytämässä vuotokohdan...

Tai sitten kaasarista on suutin tukossa, tai seos yksinkertaisesti liian laihalla.

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 31.12.2005 10:37

D5 Apurunko toiselle puolelle ? Tukivarttako tarkoitat ? Tukivarsia ei saa hitsuutella. apurunkoa ehkä, en tiedä :)

apurunko ruostunut luki ainakin siinä vikalistassa.. en sitten tiedä mutta kun tarkemmin ajattelee se katastusmies sano et on niin pieni se laho kohta et saapi hitsata.. mutta kiitoksia kaikille vastauksista pitää nyt jatkaa ryyppäämistä ja ens viikolla säätää golffia :D hyvät uudet vuodet kaikille tasapuolisesti!

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 3.1.2006 12:20

jeps eli tulipa hitsailtua tuota apurunkoo eli sen osilta pitäis mennä läpi.

sitten paikkasin tuon putken ja jo pelkästään sillä se röplötys hieman hiljeni, mutta seoksetkin olivat todennäköisesti täysin päin p*rse.. kieritin sitä seosruuvia monta kierrosta myötäpäivään ja tuollahan seos menee rikkaammalle(?) niin loppui heti sellainen ihmevinkuminen ja röplätys. korvakuulolla kuuntelemalla tuntuisi olevan aika kohillaan kaikki säädöt mut katsastusmies kai sen viimeisen tuomion sit antaa :)

mutta nyt pitää mennä noita jarruja asentelemaan kokeilen noita g2dsl:n vinkkejä ja kerron sit lopputuloksen.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.1.2006 12:31

Käy hakemassa päästölappu jostai pikkukorjaamolta ni siinä saa vaikka ite samalla ruuvata seoksen kohilleen ennen kun lappu tulostetaan. Niin mä teen joka vuosi...

Ja varaudu henkisesti että ensivuonna katsari voi huomautella asiasta jos tajuaa että on hitsattu osaa jota ei saiskaan hitsata.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.1.2006 13:08

Tai antaa sen korjaamon tyypin säätää. Noita firmoja kyllä löytyy, jotka säätävät seokset kohdilleen ja antavat todistuksen katsastukseen 10 eurolla. Halpa hinta verrattuna siihen että pelkkä testi maksaa katsastuksessa 12e :)

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 3.1.2006 13:08

joo vois käyttää tuossa paikallisella ei ne varmaan hirveesti siitä velota.. jooh pidetään mielessä, mutta itseppähän tuo katastusjätkä sano et hitsaa vaan pois kun on niin pieni reikä mut tiedä sitä sitten.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 3.1.2006 20:22

Vähän ylimääräistä höpinää sekaan... anteeksi..

pelkkä testi maksaa katsastuksessa 12e


maksaako tuokin jo noin paljon? mitähän se dieselin mittaus sitten jo on?

On tullut aina töissä tarkastettua niin ei ole hintoja tullut seurattua. Viimeksi taisi olla 8e tuo bensa vehkeen mittaus kun sitä johonkin kysyin.Nooh onneksi nuo ei koske kun köyhiä;)

miiol
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.8.2005 21:07

ViestiKirjoittaja miiol » 5.1.2006 17:41

diesel päästöjen mittaus 17 €...

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 5.1.2006 19:29

Täällä päin maksaa katsastuksessa päästöjen mittaus 10e. Itse ruukaan käydä vanhemmat bensa autot ajamassa kunnolla lämpimäksi ja sitten shellille suoraan mittariin kiinni niin ei kerkeä jäähtyä. Maksaa 8,5e

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.1.2006 20:22

SAUKin hintoja:
Pakokaasumittaus
Bensiinikäyttöinen ajoneuvo
12 € -14 €
Dieselkäyttöinen ajoneuvo enintään 3500 kg
22 € - 24 €
Dieselkäyttöinen ajoneuvo yli 3 500 kg
26 €
OBD-mittaus 7€


Edit: Olen säilyttänyt huoltokirjan välissä kaikki katsastuslaput. Ensimmäisessä (edelliseltä omistajalta vuonna 1996) hinta oli 160mk. Tuolloin hinta nousi 10mk/vuosi. Viime vuonna katsastus maksoi jo 52e! Siis tuplaantunut alle kymmenessä vuodessa :(

mgrz
-
Viestit: 111
Liittynyt: 3.3.2005 14:40

ViestiKirjoittaja mgrz » 5.1.2006 21:36

joo eli tuosta katsastuksen hinnasta.. viime vuoden puolella kun käytin niin oli 51€ ja nyt kun kysyin niin 54€!! on se kyllä perkele :D

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 6.1.2006 0:08

Lappeenrannassa oli 56€. Eli rahastustahan toi selvästi on.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 6.1.2006 0:51

Katsastus maksoi 100mk Joensuussa joskus Prisman kulmilla ja sisälsi päästötodistuksen. Eihän inflaatio ole laukannut 10 vuodessa kuin 300%. Miten lienee katsastussetien palkat? Nousseet yhtä paljon ;-?

D5 apurunko ruostunut

200:lla eurolla saa nykyään uuden etuakselipalkin mk2:een. Vaihdoin viime kesänä.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 6.1.2006 12:53

Nyt katsoin mersun katsastus kuittia viime vuodelta niin 20€ näytti olevan pakokaasutestin osuus olevan diisselissä. Ilmeisesti nuilla huoltoaseman mittareilla ei pysty diisseleitä mittaamaan?

Mulla oli myös yhdessä autossa lähes kaikki vanhat katsastus kuitit tallessa vuodesta 97. Kivasti oli hinta noussut joka vuosi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa