Korkeussäädettävän alustan säädön osaavia Helsingissä?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

ISH
-
Viestit: 241
Liittynyt: 23.7.2003 9:37

Korkeussäädettävän alustan säädön osaavia Helsingissä?

ViestiKirjoittaja ISH » 15.12.2005 9:45

Kävin Käpylän AD HD Autopaikassa jossa olen jarrurempat sun muut teettänyt aina ja sanoin että pitäis nostaa alustaa talvea varten (maavaraa nyt 8 cm) niin sanoivat että ei onnistu heiltä.

Ennenkuin kierrän kaikki korjaamot läpi niin osaisiko joku neuvoa valmiin paikan?

Asun itäpuolella Helsinkiä ja liikun päivittäin Itäväylää pitkin eli jos matkan varrelta niin aina parempi.
Viimeksi muokannut ISH, 15.12.2005 11:18. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 15.12.2005 9:52

Siis eikö homma ole ihan laskuhommia, eli lasket kierroksia minkä nostat ja sillä selvä? Vähän katsoo sitä kohtaa mistä lähti ja nostaa siitä halutun määrän senttejä.

Auto ilmaan, rengas pois, säädät alustaa ylöspäin mukana tulleella avaimella, öljyä kierteet hyvin tai laita tarkoitukseen tehtyä mömmöä, laitat renkaat kiinni ja auto tunkilta alas. Onhan aika kumma jos ammattiliike ei osaa kierrettä kääntää...

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 15.12.2005 10:51

Plus kulmien säädöt

Jontsa
-
Viestit: 149
Liittynyt: 1.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja Jontsa » 15.12.2005 12:34

Plus kulmapainojen mittaus. Aika tärkeetä mun mielestä noitten korkeussäädettävien tolppien kanssa.

ISH
-
Viestit: 241
Liittynyt: 23.7.2003 9:37

ViestiKirjoittaja ISH » 15.12.2005 12:43

Yllämainituistakin taitaa käydä ilmi että pitää tietää mitä tekee.

Mutta tietäisikö joku kuka sen sitten varmasti osaa tehdä oikein? Lauantaina pitäisi reissuun lähteä ja saada auto ylemmäs ennen sitä.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 15.12.2005 16:22

Nostaa itse ja antaa olla kulmien miten on ;) suomen talvi on lyhyt kohta sen saa jo tiputtaa alas.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 15.12.2005 16:38

Jos tuota kulmapainojen mittausta miettii, niin onkohan sillä mitään merkitystä jos joka ikistä kulmaa kääntää saman määrän. Kulmien merkitys riippuu siitä miten paljon sitä nostetaan, ja miten säätöä ylipäätään on tarjolla.

Itse en usko kovin monen edes kiinteällä madalluksella tarkastuttavan kulmia, vaikka periaatteessa se olisi aina hyvä tehdä.

ISH
-
Viestit: 241
Liittynyt: 23.7.2003 9:37

ViestiKirjoittaja ISH » 15.12.2005 19:35

En voi nostaa itse kun ei riitä ranteissa voima että jaksaisin pitää autoa ilmassa. Alan aamulla soittelemaan ja kiertelemään.
Viimeksi muokannut ISH, 15.12.2005 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 15.12.2005 20:14

Soitat moniin "pieniin" korjaamoihin. Ja ohjauskulmiahan ei ole pakko säätää souositeltavaa olisi. Joku ammattikoulukin parissa tunnissa homman hyvin tekee.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 15.12.2005 20:23

Sait ISH privalla vinkin...

Jontsa
-
Viestit: 149
Liittynyt: 1.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja Jontsa » 15.12.2005 22:24

Niinpä niin, asiat voi tehdä päin metsää tai jotenkin suunilleen jonnekin päin suuntaan tai toiseen tai sitten kunnolla.

Ihan turhaan ostaa mun mielestä yhtään mitään palikkaa alustaan jos sitä ei sen jälkeen säädetä asianmukaisesti. Ai niin joo mut tais olla se tärkein juttu et pääsee parkkiksella luettelee pojille speksejä omasta kärrystä. "Joo on täs vähän puslaa ja säädettävyyttä sinne sun tänne" ja katukrediitit nousee taivaisiin...

Ainakin mä oon katsonut/tarkistuttanut omasta kärrystä kulmapainot ja nelipyöräsuuntauksen aina kun tolppia on ruuvattu ja noin aion jatkossakin tehdä. Mut jokainen tyylillään...

janne.k
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.12.2003 15:40

ViestiKirjoittaja janne.k » 16.12.2005 8:49

Kyllä minunkin mielestä kun alustaa säätää niin kannattaa aina käydä tarkistuttamassa pyöränkulmat

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 16.12.2005 9:49

Pyöränkulmien säätö ehdottomasti, mutta nurkkapainot nyt rupee olemaan jo vähän nysväämisen maksimointia (jonka tosin itse kyllä ensimmäisessä asennuksessa tein kun vaaat oli saatavilla ;D)

Siviiliauton koppa on kuitenkin niin veltto, että nurkkapainot on mitä on riippuen vähän siitä mihin routaröykkyyn on viimeksi ajettu. Rata-autoissa tilanne on toinen kun haetaan maksimipitoa jäykkäkoppasessa autossa.

AaJee
-
Viestit: 1162
Liittynyt: 11.11.2004 13:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja AaJee » 16.12.2005 9:52

Muuttuuko kulmat, kuinka paljon kun korkeutta säädetään? Käsittänyt, että ei hirveästi muuttuisi. Kesällä tuli omaa veivattua edestakaisin, eikä ainakaan mitään toispuolista renkaan kulumista tai vastaavaa ollut huomattavissa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 16.12.2005 11:07

Tokihan ne muuttuu, ja määrä riippuu tietysti siitä että mikä on lähtötilanne ja paljonko ruuvataan.
Ite tein silleen, että kesäasetuksilla kumat kohilleen ja talveks hieman ylöspäin. Eikä mitään säätöjä/tarkistuksia. Ykskään rengas ei kulunu epätasasesti, että ehkäpä parin sentin muutos ei ollut paljoa, tai talvikeli antoi mahollisen kulmavirheen anteeksi...

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 16.12.2005 11:51

Ehdottomasti pyöränkulmat säätöön vaan, jos on investoinnut ~1000e alustasarjaan, miksi säästää 50e, kun sillä rahalla voi varmistaa onnistuneen lopputuloksen.

Tuon pyöränkulmien muuttuminen on ihan automallikohtaista ja riippuu alustan geometriasta, joten mitään yleistyksiä ei voi siitä tehdä.

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 17.12.2005 1:55

aivan yliarvostettu tuo pyörien suuntaus. Ite ajanut toistakymmentä vuotta tontitetulla autoilla eikä oo pahemmin renkaat kulunu epätasaisesti.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 17.12.2005 12:23

Pyöräkulmat vaikuttaa muuhunkin kuin renkaiden kulumiseen. Muunmuassa ajokäyttäytymiseen. Touhutonnin pistäminen alustaan on aika turhaa jos ei laita kulmia kohdalleen. Itse en aja tehtaan kulmilla, koska ne on kompromisseja, mutta silti tiedän miten ne on ja auto käyttäytyy siten kuin haluan.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 17.12.2005 12:46

Mäkin säätelin kesällä alustaa ylös-alas ja kulmien säätämisen jälkeen tontitin vielä varmaan 3-4cm alaspäin... Renkaat kuluu silti tasaisesti ja auto käyttäytyy niinkuin pitääkin (kai). ;) Toisessa etupyörässä on kyl silmämääräsesti enemmän camberia, pitäs ostaa ne camberinsäätöpultit et sais säädettyä tarkemmin.

Kulmat olisin säädättäny viel uudestaan, mut ku autoa ei saanu ajettua paikallisen huoltsikan nosturille. :(


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa