Koneenvaihto neuvoja tarvitsisin 3 Golf 1.4

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

Koneenvaihto neuvoja tarvitsisin 3 Golf 1.4

ViestiKirjoittaja Lash » 12.12.2005 20:10

Terve kaikille.

Minulle iski tänään ongelma nimeltään koneen leipominen kiinni ja nyt tulevana viikonloppuna jos uuden koneen löydän niin ajattelin sen vaihtaa paikalleen.
nykyinen kone on 1.4 koneen jumahduksen syytä en tiedä koska öljyä on ja valoja ei pala eikä vilku summerit ei soi ja hihnat ja remmit on ehjiä. se vaan ei pyöri.
Mutta ajattelin nytten että riipuen että minkä koneen löydän oli se sitten 1.4 tai 1.6 bensiini kone niin se tarvis saada nokille. Tämä olisi minulle oikeastaan ensimmäinen tällainen projekti ja siihen tarvitsisin teidän neuvoja.

Alfamerin kirjan varmaan hommaan mutta se ei ole yleensä kamalan täydellinen näiden asioiden kanssa ja toivoisin että osaisitte neuvoa ja kertoa mitä tämmönen kämmäri voi välttää isoimmat ongelmakohdat, jotta pääsen maanantaina omalla autolla töihin.

Kiitos jo nyt vastauksista sillä niitä tulen tarvitsemaan

Kalle J

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 12.12.2005 21:29

1.6 ei taida sopia, koska 1.4 taisi olla se ns. pikkulohko.

1: pese konehuone hyvin ennen hommaan rupeamista, on paljon mukavempi touhuta.

2: kuvaa kaikki johdot ja letkut hyvin huolellisesti digikameralla, se helpottaa kasaamista 100-0.

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

ViestiKirjoittaja Lash » 13.12.2005 7:14

Eli tällä pikkulohkolla varmaan tarkoitat sitä että tekniikan vaihdon tapahtuessa joutuu vaihtaa alustaa ja jarruja jotta olisi mahdollista saada uudelleen laillisesti tielle.
Harmillista. Tarvitsee siis etsiä pelkästään tuota 1.4 konetta

Kiitos

Kalle

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 13.12.2005 8:04

Helpoimmalla pääset ku laitat samanlaisen kuin alkuperänen.
Kaikissa muissa vaihtoehdoissa menee vaihtoon itse pannun lisäksi myös kytkintä, vaihteistoa, johtosarjaa, ja mahollisesti myös jarrulaitteistoja viraomiasten mieliksi. Siinä onkin aikapaljon enempi tekemistä, ja ne vaihettavat osat pitää myös jostain hommailla ja tarvittaessa kunnostella. Sitten taas tullaan siihen että yksnelosen ja ykskasin hinnat on melko lähellä toisiaan, joten omatekeleen tekeminen ei ehkä ole järkevää puuhaa...
Tietysti siihen yksneloseenkin kannattaa laittaa uus kytkin ja ja kaikki hihnat, suotimet, nesteet yms samalla kun se on käsillä ja helposti tehtävissä. Että eihän sekään ihan ilmaiseksi tule.

Moottorinvaihdossa pitää ekaks valita, että poistaako pelkän moottorin vai koko paketin.
Kyllä se pelkkä mosa sieltä jotenki mahtuu pois ku tarpeeks irroittelee osia ja sit sopivasti ujuttaa ja sujauttaa, mutta se on vähä kikkailua.
Helpommin se lähtee ku ottaa keulapalan pois ja vetää moottori/vaihteistoyhdistelmän ulos.
Kas näin
Siinä tietysti joutuu irroittamaan vetarit, kytkinvaijerin ja laatikon tuen yms pientä (ylimääräsistä hiommaa toiseen vaihtoehtoon verrattuna), mutta voi olla että menee sama aika kuin toisessa vaihtoehdossa.
Tallista ja vehkeistäkin se on aikapitkälti kiinni, että mikä on parempi ja helpompi työskentelytapa.
Moottorin kylessä on liitin jolla moottorin ja auton johtosarjan voi kätevästi erottaa toisistaan, eli siinä vaiheessa ei tarvi nyppiä kaikkia liittimiä auki. Kaikki irroitettavat piuhat, letkut ja vaijerit kannattaa merkitä ja digikameran käyttö on kova juttu, kuten Zemial jo totesi. Kasatessa ne letkut ja piuhat kyllä aika hyvin löytää paikansa, sillä ne on niin sopivasti mitoitettu ettei monetkaan yllä vääriin paikkoihin.

Kannattaa muuten lueskella http://www.pajalle.com/ sivuilta juttu jossa golf3 saa uuden mosan. Siellä on tarinaa ja kivoja kuvia. Eli vaikka tosta: http://www.pajalle.com/cars.php?id=011&lang=fi&page=6

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 13.12.2005 11:48

Jos on vaihtamassa isompaa moottoria niin kannattaa soittaa ensin katsastus konttorille, mikä on lain puitteissa mahdollista jne. mitä maksaa. jossain päästö asioissa kun ovat tiukkana. ja eikö tuota 1.6 konetta oo saatavana saman tyyppisellä lohkolla kuin 1.4 kone? katsos tyypit alfamerin kirjasta.. tosin niittä erikoisia konetyyppejä voi olla vaikea löytää..

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

ViestiKirjoittaja Lash » 13.12.2005 13:12

Juu nyt alkaa näyttään siltä että etsitään se orginaalia vastaava motti.. alkaa kuulostaan helpoimmalta siten..alkaa vaan kiiruus iskeen jotta tuon auton allensa sais vielä maanantaina.. ja tarvitsee näköjään lainata firmalta digikameraakin jotta ttö sittenmenee mukavemmmin kasatessa..

Kiitos tuon keulapalan irroitus ideasta eipä tuo ole käynyt mielessä että se olisi noinkin helppoa tai ainakin se näyttää siltäpakosarjantiivisteen nyt ainakin tarvitsee ja varmaan vaihteiston ja koneen väliin jonkin moisen tiivisteen vai onko siellä kuminen sellainen.

onko noissa 1.4 kuinka paljon ulkoisia eroja siten että tuo vaihteisto ja moottorikiinnikkeet on yhteneviä vai kannattaako ihan samanlaisen perässä juosta pitkiäkin matkoja jotta saa työn tehtyä halvemmalla.
tietenkin nesteet menee vaihtoon ja hihnat jottei tule niiden kanssa tapettua itteensä myöhemmin

Kalle

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 13.12.2005 13:17

Tässä tuota keulan purkua oikeen minutti aikataululla. :)
http://www.pajalle.com/cars.php?id=014&lang=fi

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 13.12.2005 13:21

^just tota haeskelinkin mutta erehdyin kattomaan eri auton rojektitarinaa :)
Kampiakselin stefa kytkimen puolelta ja kytkinpaketti kannattaa tosiaan vaihtaa siinä vaiheessa kun on kone pöydällä. Ja ehkä myös se kytkimen käyttötappi jos on kulunut (ja jos se on samanlainen rakenne kuin isompikoneisten laatikoissa). Eipä siellä moottorin ja vaihteiston välissä sen kummempia tiivisteitä ole.

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

ViestiKirjoittaja Lash » 13.12.2005 20:21

Kiitoksia näistä neuvoista... sain lainaks viikonlopuks tallin ja toivon että saisin sinä aikana vaihdettua...

konekkin meinaa löytyä mutta etsintä jatkuu

Kalle

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 14.12.2005 19:59

Laita 1.3 lohko ja ja vanha kansi pääleppäin saman laisia

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

ViestiKirjoittaja Lash » 15.12.2005 10:49

Eilen illalla aloitin projektin purkamalla tuon keulan pois ja irroittelemalla johtoja maalarinteippi ja tussia apuna käyttäen.
Eilen myös löytyi samanlainen kone mikä tuossa on ollutkin ja onneksi löytyi 30km säteeltäkin vielä, joten ei tarvitse kauhean kaukaa hakea.
Rupee näyttään valoisalta tämäkin pieni projekti harmittaa eniten etten omista/saanut lainattua Digikameraa jollloin olisin voinut pienen projektin tästä tehdä kuitenkin tällaista sattuu ja joku voisi siitä aina jotain apua saada jos perusteellinen päiväkirjan tekisi.

Tuo keulan irroituksen helppous oli kyllä iloinen yllätys minulle. Siihen ei mennyt kuin reilu tunti, kun sen oikein varovasti yritti ottaa pois, jotta muistaa kaikki heebelit sitten laittaa paikalleen oikein. Vaikkei siellä paljoa ollut semmoista mikä toisi paljoa kirosanoja.
Tänään olisi edessä tuon vähänajetun koneen haku ja siihen tehtävä huolto, kuten remmien +vesipumpunvaihto ja nestehuolto.

Kyllä se autotallissa on kiva häärätä, kuhan ei olisi sellaista paniikkia että pitäisi heti saada.

Kalle

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

ViestiKirjoittaja Lash » 16.12.2005 17:59

No tottakai piti tulla sitten takapakkiakin näis hommissa olin eräältä purkaamolta jo tehnyt kaupat "1.4" koneesta mutta sekin sitten muuttu yht äkkiä 1.3.
Voi sanoa etä harmittaa ja taas saa olla etsimässä mutta elämä on. Ei se vaan oo niin helppoo ku sitä joskus toivos.

Kalle

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 16.12.2005 21:46

Ei allekirjoituksia tai muita ylimääräisyyksiä viesteihin, kiitos.

Lash
-
Viestit: 13
Liittynyt: 1.11.2005 15:14

ViestiKirjoittaja Lash » 20.12.2005 8:13

jahas projekti edennyt seuraavaan vaiheeseen että uus kone on vanhan koneen vieressä ja huomasin ruiskujen olevan erilaiset, ja liittimet eivät ole yhteen sopivat. meinas taas tulle itku silmään isolla miehellä että mitä nyt vielä kun molemmat koneet kuitenkin samanlaisia mitä nyt noista ymmärrän mutta ruiskut erilaiset. mieleen tuli että taidan vaihta vanhasta koneesta ruiskun tuohon uuteen jotta saan johdot meneen yhteen.
täytynee hakea vain uusi imusarjan tiiviste kun kuitenkin se murjoontuu tai jotain vahinkoa sattuu
hassua sinänsä oli että tilalletulevassa koneesta saan tietooni ruiskusta kaikenlaista mutta tuo toinen siinä ei lue yhtään mitään missään ei hajuakaan mikä se voisi edes olla.


Projekti etenee hitaasti ja vääjäämättömästi. Toivottavasti saan jouluks ajoon, että saan olla joulun kotona tyttöystävän luona tuolla 300km päässä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa