Koneenvaihto neuvoja tarvitsisin 3 Golf 1.4
Valvoja: ffp jäsenet
Koneenvaihto neuvoja tarvitsisin 3 Golf 1.4
Terve kaikille.
Minulle iski tänään ongelma nimeltään koneen leipominen kiinni ja nyt tulevana viikonloppuna jos uuden koneen löydän niin ajattelin sen vaihtaa paikalleen.
nykyinen kone on 1.4 koneen jumahduksen syytä en tiedä koska öljyä on ja valoja ei pala eikä vilku summerit ei soi ja hihnat ja remmit on ehjiä. se vaan ei pyöri.
Mutta ajattelin nytten että riipuen että minkä koneen löydän oli se sitten 1.4 tai 1.6 bensiini kone niin se tarvis saada nokille. Tämä olisi minulle oikeastaan ensimmäinen tällainen projekti ja siihen tarvitsisin teidän neuvoja.
Alfamerin kirjan varmaan hommaan mutta se ei ole yleensä kamalan täydellinen näiden asioiden kanssa ja toivoisin että osaisitte neuvoa ja kertoa mitä tämmönen kämmäri voi välttää isoimmat ongelmakohdat, jotta pääsen maanantaina omalla autolla töihin.
Kiitos jo nyt vastauksista sillä niitä tulen tarvitsemaan
Kalle J
Minulle iski tänään ongelma nimeltään koneen leipominen kiinni ja nyt tulevana viikonloppuna jos uuden koneen löydän niin ajattelin sen vaihtaa paikalleen.
nykyinen kone on 1.4 koneen jumahduksen syytä en tiedä koska öljyä on ja valoja ei pala eikä vilku summerit ei soi ja hihnat ja remmit on ehjiä. se vaan ei pyöri.
Mutta ajattelin nytten että riipuen että minkä koneen löydän oli se sitten 1.4 tai 1.6 bensiini kone niin se tarvis saada nokille. Tämä olisi minulle oikeastaan ensimmäinen tällainen projekti ja siihen tarvitsisin teidän neuvoja.
Alfamerin kirjan varmaan hommaan mutta se ei ole yleensä kamalan täydellinen näiden asioiden kanssa ja toivoisin että osaisitte neuvoa ja kertoa mitä tämmönen kämmäri voi välttää isoimmat ongelmakohdat, jotta pääsen maanantaina omalla autolla töihin.
Kiitos jo nyt vastauksista sillä niitä tulen tarvitsemaan
Kalle J
Helpoimmalla pääset ku laitat samanlaisen kuin alkuperänen.
Kaikissa muissa vaihtoehdoissa menee vaihtoon itse pannun lisäksi myös kytkintä, vaihteistoa, johtosarjaa, ja mahollisesti myös jarrulaitteistoja viraomiasten mieliksi. Siinä onkin aikapaljon enempi tekemistä, ja ne vaihettavat osat pitää myös jostain hommailla ja tarvittaessa kunnostella. Sitten taas tullaan siihen että yksnelosen ja ykskasin hinnat on melko lähellä toisiaan, joten omatekeleen tekeminen ei ehkä ole järkevää puuhaa...
Tietysti siihen yksneloseenkin kannattaa laittaa uus kytkin ja ja kaikki hihnat, suotimet, nesteet yms samalla kun se on käsillä ja helposti tehtävissä. Että eihän sekään ihan ilmaiseksi tule.
Moottorinvaihdossa pitää ekaks valita, että poistaako pelkän moottorin vai koko paketin.
Kyllä se pelkkä mosa sieltä jotenki mahtuu pois ku tarpeeks irroittelee osia ja sit sopivasti ujuttaa ja sujauttaa, mutta se on vähä kikkailua.
Helpommin se lähtee ku ottaa keulapalan pois ja vetää moottori/vaihteistoyhdistelmän ulos.
Kas näin
Siinä tietysti joutuu irroittamaan vetarit, kytkinvaijerin ja laatikon tuen yms pientä (ylimääräsistä hiommaa toiseen vaihtoehtoon verrattuna), mutta voi olla että menee sama aika kuin toisessa vaihtoehdossa.
Tallista ja vehkeistäkin se on aikapitkälti kiinni, että mikä on parempi ja helpompi työskentelytapa.
Moottorin kylessä on liitin jolla moottorin ja auton johtosarjan voi kätevästi erottaa toisistaan, eli siinä vaiheessa ei tarvi nyppiä kaikkia liittimiä auki. Kaikki irroitettavat piuhat, letkut ja vaijerit kannattaa merkitä ja digikameran käyttö on kova juttu, kuten Zemial jo totesi. Kasatessa ne letkut ja piuhat kyllä aika hyvin löytää paikansa, sillä ne on niin sopivasti mitoitettu ettei monetkaan yllä vääriin paikkoihin.
Kannattaa muuten lueskella http://www.pajalle.com/ sivuilta juttu jossa golf3 saa uuden mosan. Siellä on tarinaa ja kivoja kuvia. Eli vaikka tosta: http://www.pajalle.com/cars.php?id=011&lang=fi&page=6
Kaikissa muissa vaihtoehdoissa menee vaihtoon itse pannun lisäksi myös kytkintä, vaihteistoa, johtosarjaa, ja mahollisesti myös jarrulaitteistoja viraomiasten mieliksi. Siinä onkin aikapaljon enempi tekemistä, ja ne vaihettavat osat pitää myös jostain hommailla ja tarvittaessa kunnostella. Sitten taas tullaan siihen että yksnelosen ja ykskasin hinnat on melko lähellä toisiaan, joten omatekeleen tekeminen ei ehkä ole järkevää puuhaa...
Tietysti siihen yksneloseenkin kannattaa laittaa uus kytkin ja ja kaikki hihnat, suotimet, nesteet yms samalla kun se on käsillä ja helposti tehtävissä. Että eihän sekään ihan ilmaiseksi tule.
Moottorinvaihdossa pitää ekaks valita, että poistaako pelkän moottorin vai koko paketin.
Kyllä se pelkkä mosa sieltä jotenki mahtuu pois ku tarpeeks irroittelee osia ja sit sopivasti ujuttaa ja sujauttaa, mutta se on vähä kikkailua.
Helpommin se lähtee ku ottaa keulapalan pois ja vetää moottori/vaihteistoyhdistelmän ulos.
Kas näin
Siinä tietysti joutuu irroittamaan vetarit, kytkinvaijerin ja laatikon tuen yms pientä (ylimääräsistä hiommaa toiseen vaihtoehtoon verrattuna), mutta voi olla että menee sama aika kuin toisessa vaihtoehdossa.
Tallista ja vehkeistäkin se on aikapitkälti kiinni, että mikä on parempi ja helpompi työskentelytapa.
Moottorin kylessä on liitin jolla moottorin ja auton johtosarjan voi kätevästi erottaa toisistaan, eli siinä vaiheessa ei tarvi nyppiä kaikkia liittimiä auki. Kaikki irroitettavat piuhat, letkut ja vaijerit kannattaa merkitä ja digikameran käyttö on kova juttu, kuten Zemial jo totesi. Kasatessa ne letkut ja piuhat kyllä aika hyvin löytää paikansa, sillä ne on niin sopivasti mitoitettu ettei monetkaan yllä vääriin paikkoihin.
Kannattaa muuten lueskella http://www.pajalle.com/ sivuilta juttu jossa golf3 saa uuden mosan. Siellä on tarinaa ja kivoja kuvia. Eli vaikka tosta: http://www.pajalle.com/cars.php?id=011&lang=fi&page=6
Jos on vaihtamassa isompaa moottoria niin kannattaa soittaa ensin katsastus konttorille, mikä on lain puitteissa mahdollista jne. mitä maksaa. jossain päästö asioissa kun ovat tiukkana. ja eikö tuota 1.6 konetta oo saatavana saman tyyppisellä lohkolla kuin 1.4 kone? katsos tyypit alfamerin kirjasta.. tosin niittä erikoisia konetyyppejä voi olla vaikea löytää..
Juu nyt alkaa näyttään siltä että etsitään se orginaalia vastaava motti.. alkaa kuulostaan helpoimmalta siten..alkaa vaan kiiruus iskeen jotta tuon auton allensa sais vielä maanantaina.. ja tarvitsee näköjään lainata firmalta digikameraakin jotta ttö sittenmenee mukavemmmin kasatessa..
Kiitos tuon keulapalan irroitus ideasta eipä tuo ole käynyt mielessä että se olisi noinkin helppoa tai ainakin se näyttää siltäpakosarjantiivisteen nyt ainakin tarvitsee ja varmaan vaihteiston ja koneen väliin jonkin moisen tiivisteen vai onko siellä kuminen sellainen.
onko noissa 1.4 kuinka paljon ulkoisia eroja siten että tuo vaihteisto ja moottorikiinnikkeet on yhteneviä vai kannattaako ihan samanlaisen perässä juosta pitkiäkin matkoja jotta saa työn tehtyä halvemmalla.
tietenkin nesteet menee vaihtoon ja hihnat jottei tule niiden kanssa tapettua itteensä myöhemmin
Kalle
Kiitos tuon keulapalan irroitus ideasta eipä tuo ole käynyt mielessä että se olisi noinkin helppoa tai ainakin se näyttää siltäpakosarjantiivisteen nyt ainakin tarvitsee ja varmaan vaihteiston ja koneen väliin jonkin moisen tiivisteen vai onko siellä kuminen sellainen.
onko noissa 1.4 kuinka paljon ulkoisia eroja siten että tuo vaihteisto ja moottorikiinnikkeet on yhteneviä vai kannattaako ihan samanlaisen perässä juosta pitkiäkin matkoja jotta saa työn tehtyä halvemmalla.
tietenkin nesteet menee vaihtoon ja hihnat jottei tule niiden kanssa tapettua itteensä myöhemmin
Kalle
Tässä tuota keulan purkua oikeen minutti aikataululla. :)
http://www.pajalle.com/cars.php?id=014&lang=fi
http://www.pajalle.com/cars.php?id=014&lang=fi
^just tota haeskelinkin mutta erehdyin kattomaan eri auton rojektitarinaa :)
Kampiakselin stefa kytkimen puolelta ja kytkinpaketti kannattaa tosiaan vaihtaa siinä vaiheessa kun on kone pöydällä. Ja ehkä myös se kytkimen käyttötappi jos on kulunut (ja jos se on samanlainen rakenne kuin isompikoneisten laatikoissa). Eipä siellä moottorin ja vaihteiston välissä sen kummempia tiivisteitä ole.
Kampiakselin stefa kytkimen puolelta ja kytkinpaketti kannattaa tosiaan vaihtaa siinä vaiheessa kun on kone pöydällä. Ja ehkä myös se kytkimen käyttötappi jos on kulunut (ja jos se on samanlainen rakenne kuin isompikoneisten laatikoissa). Eipä siellä moottorin ja vaihteiston välissä sen kummempia tiivisteitä ole.
Eilen illalla aloitin projektin purkamalla tuon keulan pois ja irroittelemalla johtoja maalarinteippi ja tussia apuna käyttäen.
Eilen myös löytyi samanlainen kone mikä tuossa on ollutkin ja onneksi löytyi 30km säteeltäkin vielä, joten ei tarvitse kauhean kaukaa hakea.
Rupee näyttään valoisalta tämäkin pieni projekti harmittaa eniten etten omista/saanut lainattua Digikameraa jollloin olisin voinut pienen projektin tästä tehdä kuitenkin tällaista sattuu ja joku voisi siitä aina jotain apua saada jos perusteellinen päiväkirjan tekisi.
Tuo keulan irroituksen helppous oli kyllä iloinen yllätys minulle. Siihen ei mennyt kuin reilu tunti, kun sen oikein varovasti yritti ottaa pois, jotta muistaa kaikki heebelit sitten laittaa paikalleen oikein. Vaikkei siellä paljoa ollut semmoista mikä toisi paljoa kirosanoja.
Tänään olisi edessä tuon vähänajetun koneen haku ja siihen tehtävä huolto, kuten remmien +vesipumpunvaihto ja nestehuolto.
Kyllä se autotallissa on kiva häärätä, kuhan ei olisi sellaista paniikkia että pitäisi heti saada.
Kalle
Eilen myös löytyi samanlainen kone mikä tuossa on ollutkin ja onneksi löytyi 30km säteeltäkin vielä, joten ei tarvitse kauhean kaukaa hakea.
Rupee näyttään valoisalta tämäkin pieni projekti harmittaa eniten etten omista/saanut lainattua Digikameraa jollloin olisin voinut pienen projektin tästä tehdä kuitenkin tällaista sattuu ja joku voisi siitä aina jotain apua saada jos perusteellinen päiväkirjan tekisi.
Tuo keulan irroituksen helppous oli kyllä iloinen yllätys minulle. Siihen ei mennyt kuin reilu tunti, kun sen oikein varovasti yritti ottaa pois, jotta muistaa kaikki heebelit sitten laittaa paikalleen oikein. Vaikkei siellä paljoa ollut semmoista mikä toisi paljoa kirosanoja.
Tänään olisi edessä tuon vähänajetun koneen haku ja siihen tehtävä huolto, kuten remmien +vesipumpunvaihto ja nestehuolto.
Kyllä se autotallissa on kiva häärätä, kuhan ei olisi sellaista paniikkia että pitäisi heti saada.
Kalle
jahas projekti edennyt seuraavaan vaiheeseen että uus kone on vanhan koneen vieressä ja huomasin ruiskujen olevan erilaiset, ja liittimet eivät ole yhteen sopivat. meinas taas tulle itku silmään isolla miehellä että mitä nyt vielä kun molemmat koneet kuitenkin samanlaisia mitä nyt noista ymmärrän mutta ruiskut erilaiset. mieleen tuli että taidan vaihta vanhasta koneesta ruiskun tuohon uuteen jotta saan johdot meneen yhteen.
täytynee hakea vain uusi imusarjan tiiviste kun kuitenkin se murjoontuu tai jotain vahinkoa sattuu
hassua sinänsä oli että tilalletulevassa koneesta saan tietooni ruiskusta kaikenlaista mutta tuo toinen siinä ei lue yhtään mitään missään ei hajuakaan mikä se voisi edes olla.
Projekti etenee hitaasti ja vääjäämättömästi. Toivottavasti saan jouluks ajoon, että saan olla joulun kotona tyttöystävän luona tuolla 300km päässä.
täytynee hakea vain uusi imusarjan tiiviste kun kuitenkin se murjoontuu tai jotain vahinkoa sattuu
hassua sinänsä oli että tilalletulevassa koneesta saan tietooni ruiskusta kaikenlaista mutta tuo toinen siinä ei lue yhtään mitään missään ei hajuakaan mikä se voisi edes olla.
Projekti etenee hitaasti ja vääjäämättömästi. Toivottavasti saan jouluks ajoon, että saan olla joulun kotona tyttöystävän luona tuolla 300km päässä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa