Golf IV pohjaisten autojen takajarrut

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

Golf IV pohjaisten autojen takajarrut

ViestiKirjoittaja Heze » 26.7.2005 21:40

Minulla on käynnissä Seat Leon TDI:n jarruremontti. Etujarrut sainkin jo vaihdettua.

Nyt takajarru sylinteri tuottaa ongelmia. Se ei painu kasaan puristimella, kuten etupää meni hyvin. Nyt en saa enää edes vanhoja jarrupaloja takaisin. Miten tulisi toimia, jotta saan sylinterin kasaan?

Lähteekö takapyörän napa irti tavallisella hylsyllä, vai millä sen saa auki. Kierteillä näytti olevan.

Nyt jos joku vastaavan remontin tehnyt jaksaisi kirjoitella, niin olisi hieno homma.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.7.2005 21:43

Jarrusatulan mäntää pitää painaa ja kiertää.

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 26.7.2005 23:18

Kiitos Rolle.

Olisiko vielä tietoa, millä se navan mutteri lähtee auki, jotta saan takajarrulevyn irti. Kokeilin jo 32 ja 33mm hylsyllä tuloksetta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 26.7.2005 23:22

Eihän napaa tarvii avata jotta levy irtoo, se o siinä navan päällä. Pikkuruuvi auki ja lekaa

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 27.7.2005 3:23

Ahaa. Se on sitten erilainen rakenne, kuin 2-koppasissa. 2-koppasen korjauskirjaa luin, kun ei muuta ollut.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.7.2005 10:49

No on joo. Vähän sama kun yrittäs korjata ydinsukellusvenettä busterin huoltovihkolla. Suosittelen korjaamoa. :D
Viimeksi muokannut rolle, 27.7.2005 11:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 27.7.2005 11:21

No nyt sain takapäänkin vaihdettua. Ensi kerralla sujuu helpommin, kun tietää mitä tekee ;)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 10.12.2005 23:00

Kertokaapas nyt vielä pikaisesti, miten tuo kiertäminen ja painaminen tulisi suorittaa. Allekirjoittaneella loppuvat kädet kesken, eikä mäntä tuntunut painuvan yhtään.

Pelkkä painaminen tai kiertäminen onnistuvat, mutta niiden yhtäaikainen suorittaminen tuottaa hankaluuksia.

Millä työkalu-(yhdistelmäl)-lla/ä ?

EDIT: Jaa, siihen oli olemassa sitten ihan oma erikoistyökalunsakin. No, täytyy yrittää huomenna sopiva "laite" rakennella. Tai sitten apukäsien avulla hoitaa homma.


nm. Pitkästä aikaa pois näppäimistön äärestä "oikeissa töissä" , ja heti sormi suussa.

hykkyrä
-
Viestit: 1068
Liittynyt: 20.8.2004 13:05

ViestiKirjoittaja hykkyrä » 11.12.2005 0:19

^Laita se satula vaikka ruuvipenkkiin kiinni, niin pystyt samalla painamaan ja kiertämään.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 11.12.2005 0:48

Niin tuollainen erikoistyökalu nyt ei montaa euroa maksa. Toisaalta samalla hintaa taitaa palatkin vaihdattaa jossain huoltopisteessä

tonzu
-
Viestit: 232
Liittynyt: 23.7.2003 8:45

ViestiKirjoittaja tonzu » 11.12.2005 2:29

Ja se työkalun hankkiminen kannattaa oikeasti jos haluaa itse ne vaihtaa. Tuli nuo taka levyt/palat vaihdettua aikoinaan ilman sitä ja aika tuskaa oli kiertää ja painaa sitä mäntää yhtäaikaa. Muutama kirosanakin tais päästä suusta. Reilun kympin satsauksella säästää paljon työtä.

poloboy
-
Viestit: 192
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 11.12.2005 11:37

Se jarrutyökalu maksaa muistaakseni jotain 12€ Motonetissä, itse sellaisen ostin.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 11.12.2005 13:03

ja 30-40€ maksaa liikkeessä jarrupalojen vaihto :) Voit mennä essolle pulla kahville. Kun auto on jo valmis. Jos haluaa harrastaa niin se on eri asia.

Jarkko H
-
Viestit: 494
Liittynyt: 26.7.2003 11:57

ViestiKirjoittaja Jarkko H » 11.12.2005 17:15

ruuvipuristimella/liimapuristimella ja rälläkän avaimella tai nokkapihdeillä tuo onnistuu kanssa vaivattomasti.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 11.12.2005 17:49

Koska jarruremontti on tätä kuuluisaa "harrastamista", kun muunlaiselle harrastelulle ei oikein jää aikaa, jarrujen vaihdoin aloitin lauantai-iltana 20.30, eli kaukana Pilteman aukioloajoista.

Tein hienon (hätä-)erikoistyökalun vanhasta isosta prikasta, jarrupalasta ja 10mm kierretangosta yhdistettynä sähköliimalla. Ja, noniin vain muutama kymmenen minuuttia ja homma valmis.

Eli jos haluaa kätensä välttämättä terapialuontoisesti sotkea, kuten minä halusin, kannataa se mäntätyökalu hakea jo ennen projektia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa