Kumpaa bensaa 1.8T:hen?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

Kumpaa bensaa 1.8T:hen?

ViestiKirjoittaja PekkaL » 9.12.2005 13:14

Bora 1.8T:ssä käsketään käyttämään 95E bensaa. Isompitehoisissa 1.8T-koneissa käytetään taas 98E:tä. Onko mitään järkevää syytä käyttää Borassakin 98E:tä? Entä voiko sen käytöstä olla haittaa?

Sain tämän ajatuksen päähäni lukiessani jotakin esittelyjuttua jostain autolehdestä. (Olisiko ollut AutoBildin juttu uudesta Focus ST:stä) Noh, joka tapauksessa jutussa mainittiin, että käyttämällä 98E:tä saa koneesta irti olikohan se nyt 12-15 hv enemmän kuin mitä ominaistehot ovat.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 9.12.2005 13:24

98E:tä vaan tankkiin. Todennäköisesti kulutus pienenee aavistuksen ja tehojakin sillä voi saada (jos se 95E:lla nakuttaa niin ohjainboksi laskee ahtopainetta).

hexxi
-
Viestit: 265
Liittynyt: 15.8.2003 12:43

ViestiKirjoittaja hexxi » 9.12.2005 14:07

Mulla on A4 1.8TQ 132kw versio(varmaankin aika sama motti kuin esim. TTssä). Ohjekirjassa lukee 98E tai 95E pienellä tehon pudotuksella. Asun saksassa ja täällä 95E maksaa saman kuin suomessakin mutta 98E on välillä lähes 10 centtiä kalliimpaa. Joku jossain vaiheessa mainitsi että jos käyttää 95E niin kulutus kasvaa eikä halvemmasta bensasta ole sitten mitään hyötyä. Oliskohan jollain varmempaa tietoa?

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 9.12.2005 14:54

Itsellä on 95E ja 98E eroista kokemusta Volvon T4:ssa.

Kun ostin auton käytin ensin 95:ta, jossain vaiheessa ajattelin kokeilla 98:a, pers dynolla ei tuntunut mitään eroa, mutta kulutus laski selkeästi, laskeskelin, että tulee halvemmaksi ajella 98-bensalla kuin 95, muutaman tankkauskerran jälkeen.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 9.12.2005 15:11

Autobild tuota testasi muutama numero sitten ja kulutuksessa ei juurikaan eroa tullut mutta tehoissa kylläkin (autona oli Skoda Octavia)

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 9.12.2005 15:15

kai toikin on hyvinkin paljon autosta (moottorista) kiinni. Joskus oisko ollu tuulilasi testas 1.6 Boraa ja siinä ei muistaakseni ollut juuri mitään eroa mihinkään suuntaan, aavistuksen pienempi kulutus 98:lla ajettaessa.

Ei muuta kuin testaamaan, ajaa pari tankillista 98:lla ja katsoo muuttuuko kulutus lukemat mihinkään, teho eroa tuskin pers dynolla huomaa.

MR
-
Viestit: 207
Liittynyt: 4.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja MR » 9.12.2005 15:50

Varmaankin korostuu tuo oktaaviluvun merkitys kun on ahdin moottorin perässä (1.6 vs. 1.8T). Eli ahdistettu kone pyrkii nakuttamaan herkemmin, jolloin tuo suurempi oktaaniluku auttaa asiaan. Mutta sama johtopäätös kuin muillakin: kokeilemalla se selviää. Yleensä viimeistään lastuttamisen jälkeen kannattaa siirtyä 98:n.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.12.2005 18:33

Oma haja otanta, kun vielä tein tavis moottori remontteja aikoinaan. Niin kyselin asiakkailta aina millä bensalla ajoivat. Niin kyllä 95 mentiin jos EGR oli tukossa, kaasuläppä liimautui, joutokäynti askel moottori jumiutui, venttili paloi...
Itse olen aina ajanut 98:lla ja tosi vähän on ollut edellä mainittuja vikoja.
Syy yhteys on osittain mulle epäselvä. Mutta taitaa kone hyödyntää 98 paremmin.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 9.12.2005 19:40

Hieman offtopic: VR6:n ohjekirjassakin oikein sanotaan, et vääntö kasvaa 5nm jos käyttää 98:ia 95:n sijaan. Ja tuntuu kyllä et kone on virkeempi ku käyttää 98:ia. En kyllä tosiaan tiä et miten sen turpokoneen kanssa, oli vaan pakko päästä sanomaan jotain järkevää tähän väliin. ;)

Niin ja tutulta ku kysyin et kumpaa bensaa käyttää VR6:ssa, ni sano et 95:sta koska autossa on katti... En kommentoinu mitään takas. ;)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 10.12.2005 11:21

Yleensä vähän korkeammalla viritysasteella olevat koneet hyötyvät 98E bensan käytöstä, mihinkään karvalakki yks tippa kutoseen on ihan turha työntää muuta ku 95E jos vaan lisähepat mielessä. Joissakin koneissa tyhjäkäynti tasaantuu hieman ku siirtyy 95E 98E. Itse käytän tällä hetkellä molemmissa 98E...

Antsa2
-
Viestit: 13
Liittynyt: 4.11.2005 17:10

ViestiKirjoittaja Antsa2 » 10.12.2005 13:47

Ääni 98:lle vaikka koneena perus yks tippa kasi. Tankillisessa hintaeroa noin euro mutta pienempi kulutus kompensoi ja käynti tasaisempaa. Eron huomas selvästi nykimisenä kun nakutuksentunnistin oli pois pelistä.
95 ja 98 bensoissa on muutakin eroa kuin puristukestävyys, kakstahtisiin aina 98 koska liukuominaisuudet lisäaineistuksien vuoksi paremmat.

Mikko83
-
Viestit: 505
Liittynyt: 16.9.2004 9:25

ViestiKirjoittaja Mikko83 » 10.12.2005 15:10

joo 98E:tä kehiin! ;) itellä ei mikään volkkari ole suostunut ysivitosella kunnolla toimimaan. ysivitonen on saanut aikaan hirveää venttiilien rallatusta ja jälkikäyntiä (1.6bensa jetta). ysikasilla nuo ongelmat hävisivät kuin itikanpaska itämereen ;)

tuli laitettua myös Passat 32b 2.0i(vitoskone) niin siinä jopa ohjekirja kieltää ysivitosen käytön ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa