Bora 1.8T:ssä käsketään käyttämään 95E bensaa. Isompitehoisissa 1.8T-koneissa käytetään taas 98E:tä. Onko mitään järkevää syytä käyttää Borassakin 98E:tä? Entä voiko sen käytöstä olla haittaa?
Sain tämän ajatuksen päähäni lukiessani jotakin esittelyjuttua jostain autolehdestä. (Olisiko ollut AutoBildin juttu uudesta Focus ST:stä) Noh, joka tapauksessa jutussa mainittiin, että käyttämällä 98E:tä saa koneesta irti olikohan se nyt 12-15 hv enemmän kuin mitä ominaistehot ovat.
Kumpaa bensaa 1.8T:hen?
Valvoja: ffp jäsenet
Mulla on A4 1.8TQ 132kw versio(varmaankin aika sama motti kuin esim. TTssä). Ohjekirjassa lukee 98E tai 95E pienellä tehon pudotuksella. Asun saksassa ja täällä 95E maksaa saman kuin suomessakin mutta 98E on välillä lähes 10 centtiä kalliimpaa. Joku jossain vaiheessa mainitsi että jos käyttää 95E niin kulutus kasvaa eikä halvemmasta bensasta ole sitten mitään hyötyä. Oliskohan jollain varmempaa tietoa?
kai toikin on hyvinkin paljon autosta (moottorista) kiinni. Joskus oisko ollu tuulilasi testas 1.6 Boraa ja siinä ei muistaakseni ollut juuri mitään eroa mihinkään suuntaan, aavistuksen pienempi kulutus 98:lla ajettaessa.
Ei muuta kuin testaamaan, ajaa pari tankillista 98:lla ja katsoo muuttuuko kulutus lukemat mihinkään, teho eroa tuskin pers dynolla huomaa.
Ei muuta kuin testaamaan, ajaa pari tankillista 98:lla ja katsoo muuttuuko kulutus lukemat mihinkään, teho eroa tuskin pers dynolla huomaa.
Varmaankin korostuu tuo oktaaviluvun merkitys kun on ahdin moottorin perässä (1.6 vs. 1.8T). Eli ahdistettu kone pyrkii nakuttamaan herkemmin, jolloin tuo suurempi oktaaniluku auttaa asiaan. Mutta sama johtopäätös kuin muillakin: kokeilemalla se selviää. Yleensä viimeistään lastuttamisen jälkeen kannattaa siirtyä 98:n.
Oma haja otanta, kun vielä tein tavis moottori remontteja aikoinaan. Niin kyselin asiakkailta aina millä bensalla ajoivat. Niin kyllä 95 mentiin jos EGR oli tukossa, kaasuläppä liimautui, joutokäynti askel moottori jumiutui, venttili paloi...
Itse olen aina ajanut 98:lla ja tosi vähän on ollut edellä mainittuja vikoja.
Syy yhteys on osittain mulle epäselvä. Mutta taitaa kone hyödyntää 98 paremmin.
Itse olen aina ajanut 98:lla ja tosi vähän on ollut edellä mainittuja vikoja.
Syy yhteys on osittain mulle epäselvä. Mutta taitaa kone hyödyntää 98 paremmin.
Hieman offtopic: VR6:n ohjekirjassakin oikein sanotaan, et vääntö kasvaa 5nm jos käyttää 98:ia 95:n sijaan. Ja tuntuu kyllä et kone on virkeempi ku käyttää 98:ia. En kyllä tosiaan tiä et miten sen turpokoneen kanssa, oli vaan pakko päästä sanomaan jotain järkevää tähän väliin. ;)
Niin ja tutulta ku kysyin et kumpaa bensaa käyttää VR6:ssa, ni sano et 95:sta koska autossa on katti... En kommentoinu mitään takas. ;)
Niin ja tutulta ku kysyin et kumpaa bensaa käyttää VR6:ssa, ni sano et 95:sta koska autossa on katti... En kommentoinu mitään takas. ;)
Yleensä vähän korkeammalla viritysasteella olevat koneet hyötyvät 98E bensan käytöstä, mihinkään karvalakki yks tippa kutoseen on ihan turha työntää muuta ku 95E jos vaan lisähepat mielessä. Joissakin koneissa tyhjäkäynti tasaantuu hieman ku siirtyy 95E 98E. Itse käytän tällä hetkellä molemmissa 98E...
Ääni 98:lle vaikka koneena perus yks tippa kasi. Tankillisessa hintaeroa noin euro mutta pienempi kulutus kompensoi ja käynti tasaisempaa. Eron huomas selvästi nykimisenä kun nakutuksentunnistin oli pois pelistä.
95 ja 98 bensoissa on muutakin eroa kuin puristukestävyys, kakstahtisiin aina 98 koska liukuominaisuudet lisäaineistuksien vuoksi paremmat.
95 ja 98 bensoissa on muutakin eroa kuin puristukestävyys, kakstahtisiin aina 98 koska liukuominaisuudet lisäaineistuksien vuoksi paremmat.
joo 98E:tä kehiin! ;) itellä ei mikään volkkari ole suostunut ysivitosella kunnolla toimimaan. ysivitonen on saanut aikaan hirveää venttiilien rallatusta ja jälkikäyntiä (1.6bensa jetta). ysikasilla nuo ongelmat hävisivät kuin itikanpaska itämereen ;)
tuli laitettua myös Passat 32b 2.0i(vitoskone) niin siinä jopa ohjekirja kieltää ysivitosen käytön ;)
tuli laitettua myös Passat 32b 2.0i(vitoskone) niin siinä jopa ohjekirja kieltää ysivitosen käytön ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa