Peräkärry mönkijään
Valvoja: ffp jäsenet
Peräkärry mönkijään
Olemme rakennelleet tällaista ideaa: Peräkärry jossa sama alusta kävisi sekä hiekan yms. ja tukkien kuljetukseen. Ensimmäinen malli on kasattu ja kovassa käyttötestissa tälläkin hetkellä jossain metsän siimeksessä :)
Nyt onkin herännyt muutamia kysymyksiä, eihän tuollaista kärryä tarvitse mitenkään rekisteröidä tai käydä kenellekään näyttämässä (ei siis tule tieliikenteeseen) Tarvitseeko olla paperilla mittoja, kantavuuksia, CE hyväksyntää tms jos noita alkaa ihan tosissaan myymään?
Kärry siis toimii sillä periaatteella että lava on rungossa kiinni sokka mekanismilla ja lavan poistamalla saa samoihin kiinnikkeisiin laitettua tukkikärryn pystytuet. Tukkikärrynä käytettäessä pystyy kärryä helposti jatkamaan vajaalla metrillä jos tarvetta on.
Tässä kuvia: http://photobucket.com/albums/a51/kinelo/
Kertokaa ihmeessä mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan vastaan :)
Nyt onkin herännyt muutamia kysymyksiä, eihän tuollaista kärryä tarvitse mitenkään rekisteröidä tai käydä kenellekään näyttämässä (ei siis tule tieliikenteeseen) Tarvitseeko olla paperilla mittoja, kantavuuksia, CE hyväksyntää tms jos noita alkaa ihan tosissaan myymään?
Kärry siis toimii sillä periaatteella että lava on rungossa kiinni sokka mekanismilla ja lavan poistamalla saa samoihin kiinnikkeisiin laitettua tukkikärryn pystytuet. Tukkikärrynä käytettäessä pystyy kärryä helposti jatkamaan vajaalla metrillä jos tarvetta on.
Tässä kuvia: http://photobucket.com/albums/a51/kinelo/
Kertokaa ihmeessä mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan vastaan :)
Näppärän näkönen. Pitäskö vetoaisan päätä nostaa pikkusen ylös? Ku kuvien mukaan näyttäs kärry kulkevan vähän pystyssä.
Ei tossa mitää laskelmia ja näyttöjä tarvi. Saahan sitä itse valmistettuja autonkärryjäkin myydä ja taitaa olla aika harvassa ne kärryt joihin on laskelmia tehty, liekö olemassakaan... navathan ne rajoittaa kantavuudet.
Ei tossa mitää laskelmia ja näyttöjä tarvi. Saahan sitä itse valmistettuja autonkärryjäkin myydä ja taitaa olla aika harvassa ne kärryt joihin on laskelmia tehty, liekö olemassakaan... navathan ne rajoittaa kantavuudet.
Meillä on myös mönkijän metsä kärry ja siinä oli semmoinen näppärä homma että sai tota akselin paikkaa vaihtaa eli kun avaa lukituksen niin liukuu tota runkoa pitkin. siinä on se hyvä puoli että saa painotuksen hyvin mönkijän koukulle, että siinä olis hyvä lisä ja sitten tietenki teli olis kans hyvä olla. Voin ottaa kuvia siittä kun se ilmestyy tohon pihalle, jos tarttet. Mitäs muuten pidät hintana tolla kärryllä?
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 28.4.2004 20:06
Tarviiko noille työkoneille tarkoitetuissa peräkärryissä olla jotakin "virallista hyväksyntää" esimerkiksi katsastuskonttorilta? Eräällä tutulla vaan on sellanen itse kasattu, kohtuullisen epäluotettavan oloinen polttopuukärry traktorin perässä, ja liikenteessä se sillä toisinaan ajelee. Ja en ainakaan muista että siinä mitään kilpeä olisi, hyvä että valot löytyy perästä.
Mulla on sellanen muistikuva, että traktorilla sais vetää melkein mitä tahansa, minkä kiinni saa kunhan on hitaan ajoneuvon kolmio persiissä.
Sinänsä aika hullunkurista, että jollain pienellä 60-luvun Massikalla jonka jarrut eivät ole enää ihan parhaassa terässä ja jonka ojauksessa voi olla puolikin kierrosta klappia saa vetää rajattoman painoista peräkärryä ihan laillisesti.
Sinänsä aika hullunkurista, että jollain pienellä 60-luvun Massikalla jonka jarrut eivät ole enää ihan parhaassa terässä ja jonka ojauksessa voi olla puolikin kierrosta klappia saa vetää rajattoman painoista peräkärryä ihan laillisesti.
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
Lehtilä kirjoitti:Sinänsä aika hullunkurista, että jollain pienellä 60-luvun Massikalla jonka jarrut eivät ole enää ihan parhaassa terässä ja jonka ojauksessa voi olla puolikin kierrosta klappia saa vetää rajattoman painoista peräkärryä ihan laillisesti.
ei nyt sentään rajattoman painoista.. vastaavat säännöt noillekin on painojen kanssa kun muissakin ajoneuvoissa, ja jarrulliset ja jarruttomat erikseen.. mutta ei tarvi käsittääkseni rekisteröidä mitenkään.. ei ainakaan meilläpäin oo ollut tapana.. (=
Tuo varmaan luokitellaan "hinattavaksi laitteeksi" joka ei tarvia mitään sen kummempaa rekisteröintiä tieliikenteessäkään. Maksiminopeus taitaa olla tuolloin 60km/h, vaikka vetäisi henkilöauton perässä. Osa torimyyjien kojuistahan on ainakin joskus kasattu tätä periaatetta noudattaen.
Asiallisen näköinen kärry, ei häpeä tehdastekoiselle.
Asiallisen näköinen kärry, ei häpeä tehdastekoiselle.
^ Kyllä noihin on selvät säännöt. Peräkärryissäkin on maksimikantavuudet ja jarruttomalla kärryllä saa muistaakseni vetää 2 kertaa traktorin painon verran. 3000...4000kg nyt ei pienellekään traktorille paljoa ole. Vanhalla takavetoValmetilla saa helposti vetää yli 10000kg jarrullisen kärryn kanssa. Ja jarrukin on usein käsikäyttöinen, hydraulipaineella toimiva.
Huvittavinta tuossa on se, että isolla traktorilla 15-vuotias saa kiskoa tieliikenteessä useamman kymmenen tuhannen kilon yhdistelmää.
Edit: Näin se menee:
Lisäpainoja traktoriin (max.1/3 omamassasta) ja kuormaa saa ottaa lisää.
Huvittavinta tuossa on se, että isolla traktorilla 15-vuotias saa kiskoa tieliikenteessä useamman kymmenen tuhannen kilon yhdistelmää.
Edit: Näin se menee:
Ajatellaan, että traktori painaa 2 tonnia. perävaunun maksimimassat:
jarruton 2 kertaa traktorin oma paino eli 4 tonnia
jarullinen 3 kertaa taraktorin oma paino eli 6 tonnia.
Lisäpainoja traktoriin (max.1/3 omamassasta) ja kuormaa saa ottaa lisää.
Viimeksi muokannut SS, 1.12.2005 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pahin noista traktorivetosista kärreistä, mitä oon nähny, niin tällänen Taso-merkkinen korkee laitanen viljakärry (eli onkos siinä nyt lavakoko jotain 16 kuutiota) lastattuna täyteen multaa ja kukkura vielä päälle. Pahimmassa tapauksessa painoahan tälle kuormalle tulee jopa 30 tn. Sitte sitä on kiskomassa joku pikku zetori tai massikka. :o
Kimezki, kärry on nyt koekäytössä tuollaisenaan ja tuntuu liikkuvan ihan yhtä hyvin maastossa kun telikärry (isot pyörät varmaan vaikuttavat aika paljon). Ideoita otetaan kuitenkin aina vastaan.. Nyt on kahdeksaan kärryyn osat valmiina ja seuraavaan erään saattaa tulla muutoksia. Hinta pyörii jossain tuhannen euron paikkeilla.
Jos ihmisillä riittää kiinnostusta niin mulla mailia tai privaa, mitään myyntihittiä ei ole siis edes tarkoitus tehdä mutta eihän sitä koskaan tiedä.. :)
[email protected]
0400 794180
Jos ihmisillä riittää kiinnostusta niin mulla mailia tai privaa, mitään myyntihittiä ei ole siis edes tarkoitus tehdä mutta eihän sitä koskaan tiedä.. :)
[email protected]
0400 794180
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 64 vierailijaa