Peräkärry mönkijään

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

Peräkärry mönkijään

ViestiKirjoittaja kinelo » 1.12.2005 13:42

Olemme rakennelleet tällaista ideaa: Peräkärry jossa sama alusta kävisi sekä hiekan yms. ja tukkien kuljetukseen. Ensimmäinen malli on kasattu ja kovassa käyttötestissa tälläkin hetkellä jossain metsän siimeksessä :)

Nyt onkin herännyt muutamia kysymyksiä, eihän tuollaista kärryä tarvitse mitenkään rekisteröidä tai käydä kenellekään näyttämässä (ei siis tule tieliikenteeseen) Tarvitseeko olla paperilla mittoja, kantavuuksia, CE hyväksyntää tms jos noita alkaa ihan tosissaan myymään?

Kärry siis toimii sillä periaatteella että lava on rungossa kiinni sokka mekanismilla ja lavan poistamalla saa samoihin kiinnikkeisiin laitettua tukkikärryn pystytuet. Tukkikärrynä käytettäessä pystyy kärryä helposti jatkamaan vajaalla metrillä jos tarvetta on.

Tässä kuvia: http://photobucket.com/albums/a51/kinelo/

Kertokaa ihmeessä mielipiteitä ja ehdotuksia otetaan vastaan :)

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 1.12.2005 14:04

Näppärän näkönen. Pitäskö vetoaisan päätä nostaa pikkusen ylös? Ku kuvien mukaan näyttäs kärry kulkevan vähän pystyssä.

Ei tossa mitää laskelmia ja näyttöjä tarvi. Saahan sitä itse valmistettuja autonkärryjäkin myydä ja taitaa olla aika harvassa ne kärryt joihin on laskelmia tehty, liekö olemassakaan... navathan ne rajoittaa kantavuudet.

Kimezki
-
Viestit: 10
Liittynyt: 24.5.2005 13:27

ViestiKirjoittaja Kimezki » 1.12.2005 14:54

Meillä on myös mönkijän metsä kärry ja siinä oli semmoinen näppärä homma että sai tota akselin paikkaa vaihtaa eli kun avaa lukituksen niin liukuu tota runkoa pitkin. siinä on se hyvä puoli että saa painotuksen hyvin mönkijän koukulle, että siinä olis hyvä lisä ja sitten tietenki teli olis kans hyvä olla. Voin ottaa kuvia siittä kun se ilmestyy tohon pihalle, jos tarttet. Mitäs muuten pidät hintana tolla kärryllä?

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 1.12.2005 15:03

Mua kans kiinnostaa kuvat jos vaan viittit räpsiä. Tarttis alkaa Hondan perään kärryä ja lumilevyä ym. rakentaan...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 1.12.2005 15:34

suositan teliä, pääsee mettässä paremmin kantojen yli ja maavara nousee samalla kun aisa oikenee :D

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 1.12.2005 17:44

Tarviiko noille työkoneille tarkoitetuissa peräkärryissä olla jotakin "virallista hyväksyntää" esimerkiksi katsastuskonttorilta? Eräällä tutulla vaan on sellanen itse kasattu, kohtuullisen epäluotettavan oloinen polttopuukärry traktorin perässä, ja liikenteessä se sillä toisinaan ajelee. Ja en ainakaan muista että siinä mitään kilpeä olisi, hyvä että valot löytyy perästä.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.12.2005 17:51

Mulla on sellanen muistikuva, että traktorilla sais vetää melkein mitä tahansa, minkä kiinni saa kunhan on hitaan ajoneuvon kolmio persiissä.

Sinänsä aika hullunkurista, että jollain pienellä 60-luvun Massikalla jonka jarrut eivät ole enää ihan parhaassa terässä ja jonka ojauksessa voi olla puolikin kierrosta klappia saa vetää rajattoman painoista peräkärryä ihan laillisesti.

Diesel inside
-
Viestit: 628
Liittynyt: 23.7.2003 17:18

ViestiKirjoittaja Diesel inside » 1.12.2005 18:25

Lehtilä kirjoitti:Sinänsä aika hullunkurista, että jollain pienellä 60-luvun Massikalla jonka jarrut eivät ole enää ihan parhaassa terässä ja jonka ojauksessa voi olla puolikin kierrosta klappia saa vetää rajattoman painoista peräkärryä ihan laillisesti.

ei nyt sentään rajattoman painoista.. vastaavat säännöt noillekin on painojen kanssa kun muissakin ajoneuvoissa, ja jarrulliset ja jarruttomat erikseen.. mutta ei tarvi käsittääkseni rekisteröidä mitenkään.. ei ainakaan meilläpäin oo ollut tapana.. (=

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.12.2005 19:08

Tuo varmaan luokitellaan "hinattavaksi laitteeksi" joka ei tarvia mitään sen kummempaa rekisteröintiä tieliikenteessäkään. Maksiminopeus taitaa olla tuolloin 60km/h, vaikka vetäisi henkilöauton perässä. Osa torimyyjien kojuistahan on ainakin joskus kasattu tätä periaatetta noudattaen.

Asiallisen näköinen kärry, ei häpeä tehdastekoiselle.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.12.2005 20:03

diesel inside: Miksiköhän niistä raktorien vetämisistä ei ole sen suurempaa haloota sit noussut?

Kyllähän sitä näkee joka kevät ja syksy, että jonku vanhan raktorin perässä on omatekoinen traileri (jarruton), jossa 3000-4000kg painava vene kyydissä :) eikä ikinä virkavaltaa ole kiinnostanut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.12.2005 21:03

^ Kyllä noihin on selvät säännöt. Peräkärryissäkin on maksimikantavuudet ja jarruttomalla kärryllä saa muistaakseni vetää 2 kertaa traktorin painon verran. 3000...4000kg nyt ei pienellekään traktorille paljoa ole. Vanhalla takavetoValmetilla saa helposti vetää yli 10000kg jarrullisen kärryn kanssa. Ja jarrukin on usein käsikäyttöinen, hydraulipaineella toimiva.

Huvittavinta tuossa on se, että isolla traktorilla 15-vuotias saa kiskoa tieliikenteessä useamman kymmenen tuhannen kilon yhdistelmää.

Edit: Näin se menee:
Ajatellaan, että traktori painaa 2 tonnia. perävaunun maksimimassat:
jarruton 2 kertaa traktorin oma paino eli 4 tonnia
jarullinen 3 kertaa taraktorin oma paino eli 6 tonnia.

Lisäpainoja traktoriin (max.1/3 omamassasta) ja kuormaa saa ottaa lisää.
Viimeksi muokannut SS, 1.12.2005 21:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 1.12.2005 21:05

Pahin noista traktorivetosista kärreistä, mitä oon nähny, niin tällänen Taso-merkkinen korkee laitanen viljakärry (eli onkos siinä nyt lavakoko jotain 16 kuutiota) lastattuna täyteen multaa ja kukkura vielä päälle. Pahimmassa tapauksessa painoahan tälle kuormalle tulee jopa 30 tn. Sitte sitä on kiskomassa joku pikku zetori tai massikka. :o

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja kinelo » 1.12.2005 23:33

Kimezki, kärry on nyt koekäytössä tuollaisenaan ja tuntuu liikkuvan ihan yhtä hyvin maastossa kun telikärry (isot pyörät varmaan vaikuttavat aika paljon). Ideoita otetaan kuitenkin aina vastaan.. Nyt on kahdeksaan kärryyn osat valmiina ja seuraavaan erään saattaa tulla muutoksia. Hinta pyörii jossain tuhannen euron paikkeilla.

Jos ihmisillä riittää kiinnostusta niin mulla mailia tai privaa, mitään myyntihittiä ei ole siis edes tarkoitus tehdä mutta eihän sitä koskaan tiedä.. :)

[email protected]

0400 794180

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 2.12.2005 8:47

ehdottomasti pitäs olla pyörivä aisa ja teli.menee ryteikössä paremmin.kotoo löytyy sellanen omatekonen.

kinelo
-
Viestit: 138
Liittynyt: 1.1.2005 16:11
Viesti:

ViestiKirjoittaja kinelo » 2.12.2005 9:43

Pyörivä aisa on, teli varmaankin tulee ainakin testiin seuraavaan erään.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.12.2005 10:07

Nuo pyörivät telit on vähän sellasia tuomiopäivän laitteita...

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 2.12.2005 10:52

Täällä on yhdessä mönkijässä omatekoinen vetävä telikärry. En tiedä onko sille kärrylle patenttikin.
Siinä on ainakin repimistä, kun sen yhdistelmän saa johonkin kiinni.
Ainakin täydessä hiekkakuormassakin näyttää menevän uskomattomiin ryteikköihin.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.12.2005 11:54

Oliskohan sama kärry, joka oli esittelyss 4x4-magazinessa? Silloin oli ainakin pientä ongelmaa nivelakselin kestävyydessä.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa