Etulasi jäätyy/huurtuu sisältä
Valvoja: ffp jäsenet
Etulasi jäätyy/huurtuu sisältä
Eli Jettaa on ruvennut vaivaamaan nyt se,että etulasi huurtuu sisältä ja lopuksi jäätyy, kun autoa ei käytetä ajon jälkeen. Aika vittumaista lähteä ajamaan, kun etulasi jäässä, tai (pahempi) että helmeilee huurevedestä.:)
Mitäs tuolle voi tehdä ja mistä johtuu? Kosteailma ei ilmeisesti pääse edestä etc. pois vai mikä on? (näin itse ajattelin, että lämmin ilma jää autoon, eikä pääse haihtumaan tarpeeksi "nopeasti" jolloin se höyrystyy ikkunaan ja lopuksi jäätyy...)
Ja jos se lämmin ilma ei pääse pois, niin mikse ei? mikä olisi tukossa?
Mitäs tuolle voi tehdä ja mistä johtuu? Kosteailma ei ilmeisesti pääse edestä etc. pois vai mikä on? (näin itse ajattelin, että lämmin ilma jää autoon, eikä pääse haihtumaan tarpeeksi "nopeasti" jolloin se höyrystyy ikkunaan ja lopuksi jäätyy...)
Ja jos se lämmin ilma ei pääse pois, niin mikse ei? mikä olisi tukossa?
Itellä ainaki ventossa ol lasit sisältä huurussa kun oli lattiassa pari reikää ja lattiassa oli äänieristematot märkinä. Loppu huurtuminen ku otti matot kuivumaan ja paikkas reijät umpeen. Pösössä sitte taas kosteutta tulee vähän kattoluukun takia sisään mutta se nyt ei huurra juuri muuta kun kattoluukun lasin kun pitää kostealla kelillä häikäsysuojan kiinni.
Autoon myös kantautuu aikalailla kosteutta sisälle sateella vaatteissa yms ja jos autolla ei pitkää matkaa ajeta niin kosteus voi tovin siellä pyöriä.
Syitä voi olla monia mutta lähinnä varmaan jostain pääsee/kantautuu autoon vettä/kosteutta.
Autoon myös kantautuu aikalailla kosteutta sisälle sateella vaatteissa yms ja jos autolla ei pitkää matkaa ajeta niin kosteus voi tovin siellä pyöriä.
Syitä voi olla monia mutta lähinnä varmaan jostain pääsee/kantautuu autoon vettä/kosteutta.
Joo, mulla on ollut sanomalehdet kumimattojen alla ja ainakin nyt ne oli kosteat... Saako nuo varsinaiset matot kuinka helposti auki? ajattelin, että laattian ja maton välissä voi tulvia :) Pitää varmaan ajaa lämpöiseen (+10C?) ja pitää vkoloppu auto siellä... Jos kuvaisi paikat...
BTW. Kannattaako jalkapuhallusta pitää talvella päällä? Eli että lämmintä ilmaa puhalletaan jalkoihin? Itse en ole pitänyt...
BTW. Kannattaako jalkapuhallusta pitää talvella päällä? Eli että lämmintä ilmaa puhalletaan jalkoihin? Itse en ole pitänyt...
Mulla on talvella puhallus aina suunnilleen siinä puolivälin paikkeilla, eli suurelta osalta jaloille ja loput ylös. Tuolloin autossa tuntuisi pysyvän lämpötila tasaisena ja tarkenee mukavasti kesäjalkineilla ympäri vuoden :)BTW. Kannattaako jalkapuhallusta pitää talvella päällä? Eli että lämmintä ilmaa puhalletaan jalkoihin? Itse en ole pitänyt...
Bonuksena lattia pysyy lähes aina kuivana.
Nykyisessä kulkineessa automaatti huolehtii ilman suuntauksesta, mutta aiemmissa autoissa parhaiten pysyivä tlasit aina sisäpuolelta kuivina, kun puhallus oli lähes kokonaan jalkoihin ja vain vähän tuulilasille. Lattialle kertynyt lumi suli ja kuivui kunnolla pois. Jos puhaltaa kaiken tuulilasille, niin pikkuhiljaa lattiaan kertyy enemmän ja enemmän kosteutta, joka sitten nousee laseihin kun pysäköi. Tämä siksi, että lumi ehtii kyllä sulaa, mutta kosteus ei liian vähällä ilmanvirtauksella/liian kylmällä lattialla kuiva kunnolla pois.
Jos sulla oli matot märkänä niin kannattaa selvittää ettei se vesi oo vuotanu sinne. Mulla on nyt ollu sisusta auki ja 5 päivää on sisätilan lämppäri puhaltanu ties minne autossa ja nyt alkaa olla vihdoin kuiva. Ne villat ei meinaan kuiva ihan hetkessä mitä siellä lattiamaton ja bitumimaton alla on ja jos sinne tulee sitä koko aika lisää niin alkaa paikat mätänee ja haisee.
No samaa asiaa edelleen. Lasit huurtuivat jälleen ja ajattelin vaihtaa kuivat sanomalehdet kumimattojen alle. No edessä oli melko kuivat matot, mutta takana oli yllätys! Kukaan ei ole edes ollut takana ja sanomalehdet olivat läpimärjät. Molemmin puolin. (kuskin puolelta pahemmin). Lisäksi kuskin puolelta takana kok.lattiamatto haisi aika härskiltä.
Mistä tuonne taakse on voinut vesi tulla? Pohjassa ei pitäisi olla reikää. Oven tiivisteet? Jettani on sitte muutes 2-ovinen.
Kuinka muuten tässä Jetassa se ilma kulkeutuu takaa pois? Meinaan miten tavarasäiliö toimii ko. ketjussa. (kesällä on ollut tavarasäiliössä melko kosteaa. huomannut, kun vahvistimen pinta on hikeentynyt. liittynee asiaani...?)
Mistä tuonne taakse on voinut vesi tulla? Pohjassa ei pitäisi olla reikää. Oven tiivisteet? Jettani on sitte muutes 2-ovinen.
Kuinka muuten tässä Jetassa se ilma kulkeutuu takaa pois? Meinaan miten tavarasäiliö toimii ko. ketjussa. (kesällä on ollut tavarasäiliössä melko kosteaa. huomannut, kun vahvistimen pinta on hikeentynyt. liittynee asiaani...?)
Jetassa se vesi jää asumaan sinne taakse.
Joskus on vettä tullut sisälle Jettaan ku se on parkissa perä ylempänä kuin keula, takalasin välistä puskee sisälle vettä. Se lirisee sitten takapenkin pehmusteisiin myös, ja takapenkin alta takajalkatiloihin. Ja edestä tuleva vesi myös menee taakse, vissiinkin äänieristysmattoja pitkin imeytymällä. Hermostuin kerran kun oli takana vettä kunnolla, pari senttiä jo mattojen päälläkin niin porasin akkuporakoneella pari reikää molemmille puolille... :D.
Märkänä tuntuu olevan taas auto, edestä pitää tyhjätä kaukalosta kaikki havunneulaset jne pois ja puhaltaa vesireijät auki. Ovien sisämuovit voisi tarkistaa kans ja ovien vesireijät.
Joskus on vettä tullut sisälle Jettaan ku se on parkissa perä ylempänä kuin keula, takalasin välistä puskee sisälle vettä. Se lirisee sitten takapenkin pehmusteisiin myös, ja takapenkin alta takajalkatiloihin. Ja edestä tuleva vesi myös menee taakse, vissiinkin äänieristysmattoja pitkin imeytymällä. Hermostuin kerran kun oli takana vettä kunnolla, pari senttiä jo mattojen päälläkin niin porasin akkuporakoneella pari reikää molemmille puolille... :D.
Märkänä tuntuu olevan taas auto, edestä pitää tyhjätä kaukalosta kaikki havunneulaset jne pois ja puhaltaa vesireijät auki. Ovien sisämuovit voisi tarkistaa kans ja ovien vesireijät.
syyllinen oli juurikin se oven sisällä oleva välimuovi (ja nimenomaan etuovesta mulla).
ööh, mulla ei järki juokse nyt... Oven sisällä oleva välimuovi? Meinaatko sitä sellaista ns.kelmua joka peittää siellä oven sisällä kaikki...
Mulla taidettiin repiä se muovi kesällä irti... :) Tulisiko sen kautte vesi sisälle asti?
Ovipahvin kun ottaa pois, niin pitäisi ensimmäisenä olla muovi, mikä ohjaa lasia pitkin oven sisään menevän veden niistä vedenpoistorei`istä pihalle. Jos sitä ei ole niin vesi tulee oventiivisteen sisäpuolelle ja lattialle... Ja se on koko oven "sisäpuoleen" liimattu ohut muovi. Omasta oli liimaukset auennu...
Edit. Ja senhän käytännössä näkee helpoiten ilman pahvin irrotusta siten, että valuttaa lasia pitkin vettä oven sisään oven ollessa auki ja katsoo tuleeko ne vedet niistä alhaalla olevista rei´istä vai sieltä ovenkarmin ja ovipahvin alareunan välistä.
Edit. Ja senhän käytännössä näkee helpoiten ilman pahvin irrotusta siten, että valuttaa lasia pitkin vettä oven sisään oven ollessa auki ja katsoo tuleeko ne vedet niistä alhaalla olevista rei´istä vai sieltä ovenkarmin ja ovipahvin alareunan välistä.
No joo se revittiin irti kesällä (prkls) No kai sinne voi laittaa mitä muovia vain. vaikka sitte "jeesus-teipillä" kiinittää. Luultavasti siitä vuotaa mulla jalkoo tiloihin.
Voiko niistä kumitulpista (mitkä ovat autonpohjassa, lähellä kynnystä rivissä n. 30cm välein) vuotaa sadekelillä sisäpuolelle vettä?
Voiko niistä kumitulpista (mitkä ovat autonpohjassa, lähellä kynnystä rivissä n. 30cm välein) vuotaa sadekelillä sisäpuolelle vettä?
Se kiinnitys siinä pulmallisinta onkin. Hätätilassa menee teipilläkin, mutta koska sen oven rakenne on mitä on, niin väkisin sinne alas jää vettä karmin ja sen muovin väliin. Ja siellä ei välttämättä teipin liimat pidä. Varsinkaan talvipakkasilla. Sikalla laitoin omassani siten, että sinne jää noita vesipaikkoja mahd. vähän.
-
- -
- Viesti:
-
- -
juu
mut en jaksanu lukea koko ketjua. mulla huurtui ikkunat kun vettä pääsi lämmittimen kennolle puhaltimelta...uus suojamuovi ja ei huurtunu enää. ainaha talvella on matot kosteat,märät tai jäässä...
Tässä ketjussa on nyt tullut esiin ne kolme yleisintä vuotopaikkaa Jetoissa, lämppärin puhallin (jugurttipurkkimuovi rikki), ovet (muovit puuttuu/rikki verhoilujen alta) ja takavalot (vuotaa jostain tiivisteestä).
Omassa Jetassa oli aikanaan kaksi jälkimmäistä, ja sitä vettä kyllä riitti. Ite teippasin ovet ihan ilmarilla ja jollain AIV-muovilla. Alareunasta en edes teipannut, vaan ohjasin muovin sinne väliin minne vedenkin pitää mennä.
Omassa Jetassa oli aikanaan kaksi jälkimmäistä, ja sitä vettä kyllä riitti. Ite teippasin ovet ihan ilmarilla ja jollain AIV-muovilla. Alareunasta en edes teipannut, vaan ohjasin muovin sinne väliin minne vedenkin pitää mennä.
...mulla on ollut sanomalehdet kumimattojen alla ja ainakin nyt ne oli kosteat...
...ajattelin vaihtaa kuivat sanomalehdet kumimattojen alle. No edessä oli melko kuivat matot, mutta takana oli yllätys! Kukaan ei ole edes ollut takana ja sanomalehdet olivat läpimärjät...
Tuo sanomalehtien säilytys mattojen alla tai ylipäätään autossa on kyllä kaikkien aikojen paras keino pitää auto jatkuvasti märkänä ja lahottaa se! En oikein älyä mistä tuo tapa on tullu tai mihin se perustuu, jotain vanhan kansan perintöjä taitaa olla? Järki käteen, jos kaipaatte lisäeristystä autoon ni siihen kyllä löytyy tarkotukseen sopivat materiaalit, jos taas pitää autoa "kuivattaa" ni sekin hoituu ihan muilla konsteilla.
Mutta itse ongelmaan sitten. Ensinnäkin, jos ei autoon pääse jatkuvasti paljon lisää vettä tai lunta (kengissä+vaateissa, vuotamalla tms), niin huurre ei pitäisi olla jatkuva ongelma. Tietenkin kosteutta kertyy näin syksy/talviaikaan reilummin, varsinki jos ajetaan pelkästään lyhyttä matkaa ja kosteus ei ehdi haihtua riittävästi. Toiseksi, kannattaa varmistaa että ilman poistokanavat ei ole tukossa tai peitetty millään roinalla (ilman poistokanavat on yleensä hattuhyllyllä ja tavaratilassa), ja raitisilmasuodattimet vaihdetaan riitävän usein + ilman tulokanavissa ei lillu ylimäärästä shittiä, kuten puunlehtiä tai muuta mätänevää luontoa joka on jatkuvasti kosteana (siis siellä konehuoneen puolella). Näillä eväillä sekä riittävällä puhalluksen käytöllä pitäisi normaalikäytössä pysyä lasit huurteettomana. Nii ja sisäilman kiertoa ei kannata paljon käyttää, koska ulkoilma on yleensä kuivempaa. Jos matot on päässy kastumaan reilummin, pitää ne (ja koko auto) kuivattaa ensin huolella, muuten tuo ongelma vaan jatkuu.
ja takavalot (vuotaa jostain tiivisteestä).
No tavarasäiliö oli siksi jäässä ainakin mulla, ku se vararenkaan luona oleva poistoreikä oli tukos. Se on nyt ok.
Toiseksi, kannattaa varmistaa että ilman poistokanavat ei ole tukossa tai peitetty millään roinalla (ilman poistokanavat on yleensä hattuhyllyllä ja tavaratilassa)
Missähän mahtaa Jetassa olla takana se ilman poistumistie? Hattuhylly on ainakin umpinainen...
uus suojamuovi ja ei huurtunu enää
Minkä hintainen oli?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”