Etulasi jäätyy/huurtuu sisältä

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Etulasi jäätyy/huurtuu sisältä

ViestiKirjoittaja kupukka » 18.11.2005 13:40

Eli Jettaa on ruvennut vaivaamaan nyt se,että etulasi huurtuu sisältä ja lopuksi jäätyy, kun autoa ei käytetä ajon jälkeen. Aika vittumaista lähteä ajamaan, kun etulasi jäässä, tai (pahempi) että helmeilee huurevedestä.:)

Mitäs tuolle voi tehdä ja mistä johtuu? Kosteailma ei ilmeisesti pääse edestä etc. pois vai mikä on? (näin itse ajattelin, että lämmin ilma jää autoon, eikä pääse haihtumaan tarpeeksi "nopeasti" jolloin se höyrystyy ikkunaan ja lopuksi jäätyy...)

Ja jos se lämmin ilma ei pääse pois, niin mikse ei? mikä olisi tukossa?

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 18.11.2005 13:46

Tarkistapa ensin jalkatilat, mattojen alta saattaa hyvinkin löytyä vettä. Seuraavaksi joudutkin etsimään reiän/reitin josta vesi on sisään päässyt :)

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 18.11.2005 13:47

Itellä ainaki ventossa ol lasit sisältä huurussa kun oli lattiassa pari reikää ja lattiassa oli äänieristematot märkinä. Loppu huurtuminen ku otti matot kuivumaan ja paikkas reijät umpeen. Pösössä sitte taas kosteutta tulee vähän kattoluukun takia sisään mutta se nyt ei huurra juuri muuta kun kattoluukun lasin kun pitää kostealla kelillä häikäsysuojan kiinni.

Autoon myös kantautuu aikalailla kosteutta sisälle sateella vaatteissa yms ja jos autolla ei pitkää matkaa ajeta niin kosteus voi tovin siellä pyöriä.

Syitä voi olla monia mutta lähinnä varmaan jostain pääsee/kantautuu autoon vettä/kosteutta.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 18.11.2005 14:23

Joo, mulla on ollut sanomalehdet kumimattojen alla ja ainakin nyt ne oli kosteat... Saako nuo varsinaiset matot kuinka helposti auki? ajattelin, että laattian ja maton välissä voi tulvia :) Pitää varmaan ajaa lämpöiseen (+10C?) ja pitää vkoloppu auto siellä... Jos kuvaisi paikat...

BTW. Kannattaako jalkapuhallusta pitää talvella päällä? Eli että lämmintä ilmaa puhalletaan jalkoihin? Itse en ole pitänyt...

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 18.11.2005 14:28

kupukka: ensimmäisten sekuntien kostea ilma kannattaa puhaltaa jalkotiloihin, Climatronic tekee tämän joskus automaattisesti. Vasta sitten lasille. Syksyllä on hyvä siivota rojut pois autosta, ne kerää paljon kosteutta ja samalla pesee lasit sisältä, niin ne ei huurru niin helposti.

Juissi
-
Viestit: 429
Liittynyt: 5.4.2005 13:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja Juissi » 18.11.2005 15:26

Mulla oli corradossa ongelmana et kostealla veti lasit ihan huuruun.
heitin etu- ja sivulaseihin tuollaista biltemasta saatavaa huurteenestoa
niin ei ole sen jälkeen ollut ongelmia...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.11.2005 20:20

BTW. Kannattaako jalkapuhallusta pitää talvella päällä? Eli että lämmintä ilmaa puhalletaan jalkoihin? Itse en ole pitänyt...
Mulla on talvella puhallus aina suunnilleen siinä puolivälin paikkeilla, eli suurelta osalta jaloille ja loput ylös. Tuolloin autossa tuntuisi pysyvän lämpötila tasaisena ja tarkenee mukavasti kesäjalkineilla ympäri vuoden :)

Bonuksena lattia pysyy lähes aina kuivana.

itkonen
-
Viestit: 847
Liittynyt: 28.7.2003 12:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 18.11.2005 22:15

Nykyisessä kulkineessa automaatti huolehtii ilman suuntauksesta, mutta aiemmissa autoissa parhaiten pysyivä tlasit aina sisäpuolelta kuivina, kun puhallus oli lähes kokonaan jalkoihin ja vain vähän tuulilasille. Lattialle kertynyt lumi suli ja kuivui kunnolla pois. Jos puhaltaa kaiken tuulilasille, niin pikkuhiljaa lattiaan kertyy enemmän ja enemmän kosteutta, joka sitten nousee laseihin kun pysäköi. Tämä siksi, että lumi ehtii kyllä sulaa, mutta kosteus ei liian vähällä ilmanvirtauksella/liian kylmällä lattialla kuiva kunnolla pois.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 21.11.2005 15:57

no ainakin nyt on lasit pysynyt auki, kun vaihdoin kuivat matot... Ja pitää ruveta vissiin puhaltamaan jalkoihinkin lämpöä.

Kiitos!

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 24.11.2005 17:58

Jos sulla oli matot märkänä niin kannattaa selvittää ettei se vesi oo vuotanu sinne. Mulla on nyt ollu sisusta auki ja 5 päivää on sisätilan lämppäri puhaltanu ties minne autossa ja nyt alkaa olla vihdoin kuiva. Ne villat ei meinaan kuiva ihan hetkessä mitä siellä lattiamaton ja bitumimaton alla on ja jos sinne tulee sitä koko aika lisää niin alkaa paikat mätänee ja haisee.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 30.11.2005 17:02

No samaa asiaa edelleen. Lasit huurtuivat jälleen ja ajattelin vaihtaa kuivat sanomalehdet kumimattojen alle. No edessä oli melko kuivat matot, mutta takana oli yllätys! Kukaan ei ole edes ollut takana ja sanomalehdet olivat läpimärjät. Molemmin puolin. (kuskin puolelta pahemmin). Lisäksi kuskin puolelta takana kok.lattiamatto haisi aika härskiltä.

Mistä tuonne taakse on voinut vesi tulla? Pohjassa ei pitäisi olla reikää. Oven tiivisteet? Jettani on sitte muutes 2-ovinen.

Kuinka muuten tässä Jetassa se ilma kulkeutuu takaa pois? Meinaan miten tavarasäiliö toimii ko. ketjussa. (kesällä on ollut tavarasäiliössä melko kosteaa. huomannut, kun vahvistimen pinta on hikeentynyt. liittynee asiaani...?)

Woo
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.9.2003 20:36

ViestiKirjoittaja Woo » 30.11.2005 17:23

Jetassa se vesi jää asumaan sinne taakse.
Joskus on vettä tullut sisälle Jettaan ku se on parkissa perä ylempänä kuin keula, takalasin välistä puskee sisälle vettä. Se lirisee sitten takapenkin pehmusteisiin myös, ja takapenkin alta takajalkatiloihin. Ja edestä tuleva vesi myös menee taakse, vissiinkin äänieristysmattoja pitkin imeytymällä. Hermostuin kerran kun oli takana vettä kunnolla, pari senttiä jo mattojen päälläkin niin porasin akkuporakoneella pari reikää molemmille puolille... :D.

Märkänä tuntuu olevan taas auto, edestä pitää tyhjätä kaukalosta kaikki havunneulaset jne pois ja puhaltaa vesireijät auki. Ovien sisämuovit voisi tarkistaa kans ja ovien vesireijät.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 30.11.2005 22:43

pura sisusta ja vie villat saunaan kuivumaan. mä löysin just vuotokohdat kun ajelin ilman villoja viikon niin sateella sen sitten näki että mistä se sinne tihkuu. takakontti vuosi lampun tiivisteestä ja jalkatilaan tuli oven johtojen läpiviennistä.

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 30.11.2005 23:51

Omassa Jetassa myös kuskin takajalkatila lainehti ja syyllinen oli juurikin se oven sisällä oleva välimuovi (ja nimenomaan etuovesta mulla).

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 1.12.2005 15:35

syyllinen oli juurikin se oven sisällä oleva välimuovi (ja nimenomaan etuovesta mulla).


ööh, mulla ei järki juokse nyt... Oven sisällä oleva välimuovi? Meinaatko sitä sellaista ns.kelmua joka peittää siellä oven sisällä kaikki...

Mulla taidettiin repiä se muovi kesällä irti... :) Tulisiko sen kautte vesi sisälle asti?

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 1.12.2005 15:40

Ovipahvin kun ottaa pois, niin pitäisi ensimmäisenä olla muovi, mikä ohjaa lasia pitkin oven sisään menevän veden niistä vedenpoistorei`istä pihalle. Jos sitä ei ole niin vesi tulee oventiivisteen sisäpuolelle ja lattialle... Ja se on koko oven "sisäpuoleen" liimattu ohut muovi. Omasta oli liimaukset auennu...

Edit. Ja senhän käytännössä näkee helpoiten ilman pahvin irrotusta siten, että valuttaa lasia pitkin vettä oven sisään oven ollessa auki ja katsoo tuleeko ne vedet niistä alhaalla olevista rei´istä vai sieltä ovenkarmin ja ovipahvin alareunan välistä.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 1.12.2005 15:55

No joo se revittiin irti kesällä (prkls) No kai sinne voi laittaa mitä muovia vain. vaikka sitte "jeesus-teipillä" kiinittää. Luultavasti siitä vuotaa mulla jalkoo tiloihin.

Voiko niistä kumitulpista (mitkä ovat autonpohjassa, lähellä kynnystä rivissä n. 30cm välein) vuotaa sadekelillä sisäpuolelle vettä?

Jed
-
Viestit: 284
Liittynyt: 3.8.2003 12:26

ViestiKirjoittaja Jed » 1.12.2005 16:03

Se kiinnitys siinä pulmallisinta onkin. Hätätilassa menee teipilläkin, mutta koska sen oven rakenne on mitä on, niin väkisin sinne alas jää vettä karmin ja sen muovin väliin. Ja siellä ei välttämättä teipin liimat pidä. Varsinkaan talvipakkasilla. Sikalla laitoin omassani siten, että sinne jää noita vesipaikkoja mahd. vähän.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 1.12.2005 16:09

Sika ja kasvihuonemuovi ovat varmaan aika kestävä yhdistelmä, ja miksei ihan rakennusmuovikin. Kannattaa liimatessa huomioida, että joissain kohdin tarvii joustovaraa, muuten ei meinaa saada ovipahvia takaisin paikalleen.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 1.12.2005 16:45

Kiitos hyvistä vinkeistä!

Pitää kuivattaa ensin auto perusteellisesti ja sitten ruveta asentamaan uutta muovia.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 1.12.2005 20:27

ostat sitä kelmua jota laitetaan koulukirjojen päälle, siinä on liimat valmiina joten tarttuu monesta kohtaa ja jos haluu niin extrana voi sit vielä vetästä jeesusta reunoihin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2005 22:05

Juuri noin tein itsekin. Piti repiä irti ja jeesusteipit pitä laittaa uusiks joka kerta. Plus siitä jää puolet teipistä peltiin kiinni kun ottaa pois.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.12.2005 14:06

Pitääpä käydä ostamassa "kontaktimuovia" :)

Saako tuon kokolattiamaton helposti pois? Se on vissiin kaksiosainen? (eri matto takana kuin edessä?) Kuinka se on takapenkin alla? Olisi hyvä jos äänieristysmatot saisi kuivaksi...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.12.2005 14:36

^ Mulla se maton pää ihan vaan loppuu sinne takapenkin alle, tavaratilassa kun ei mattoa ole.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 4.12.2005 14:46

Kuinka helposti sen saa irti? Pitääkö takapenkkiä repiä irti?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.12.2005 15:01

^ Kippaa takapenkki ja kurkkaa sinne alle. Uskoisin lähtevän ilman penkin irrottelua, en tosin ole kokeillut.

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 4.12.2005 18:45

on golffissa kaksiosainen matto. Etupenkkejen alle loppuu eka matto.

rumakuhelvetti
-
Viestit: 95
Liittynyt: 12.10.2005 21:41

juu

ViestiKirjoittaja rumakuhelvetti » 4.12.2005 23:38

mut en jaksanu lukea koko ketjua. mulla huurtui ikkunat kun vettä pääsi lämmittimen kennolle puhaltimelta...uus suojamuovi ja ei huurtunu enää. ainaha talvella on matot kosteat,märät tai jäässä...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.12.2005 11:35

Tässä ketjussa on nyt tullut esiin ne kolme yleisintä vuotopaikkaa Jetoissa, lämppärin puhallin (jugurttipurkkimuovi rikki), ovet (muovit puuttuu/rikki verhoilujen alta) ja takavalot (vuotaa jostain tiivisteestä).

Omassa Jetassa oli aikanaan kaksi jälkimmäistä, ja sitä vettä kyllä riitti. Ite teippasin ovet ihan ilmarilla ja jollain AIV-muovilla. Alareunasta en edes teipannut, vaan ohjasin muovin sinne väliin minne vedenkin pitää mennä.

JyriN
-
Viestit: 178
Liittynyt: 13.7.2004 10:30

ViestiKirjoittaja JyriN » 5.12.2005 12:23

...mulla on ollut sanomalehdet kumimattojen alla ja ainakin nyt ne oli kosteat...

...ajattelin vaihtaa kuivat sanomalehdet kumimattojen alle. No edessä oli melko kuivat matot, mutta takana oli yllätys! Kukaan ei ole edes ollut takana ja sanomalehdet olivat läpimärjät...


Tuo sanomalehtien säilytys mattojen alla tai ylipäätään autossa on kyllä kaikkien aikojen paras keino pitää auto jatkuvasti märkänä ja lahottaa se! En oikein älyä mistä tuo tapa on tullu tai mihin se perustuu, jotain vanhan kansan perintöjä taitaa olla? Järki käteen, jos kaipaatte lisäeristystä autoon ni siihen kyllä löytyy tarkotukseen sopivat materiaalit, jos taas pitää autoa "kuivattaa" ni sekin hoituu ihan muilla konsteilla.

Mutta itse ongelmaan sitten. Ensinnäkin, jos ei autoon pääse jatkuvasti paljon lisää vettä tai lunta (kengissä+vaateissa, vuotamalla tms), niin huurre ei pitäisi olla jatkuva ongelma. Tietenkin kosteutta kertyy näin syksy/talviaikaan reilummin, varsinki jos ajetaan pelkästään lyhyttä matkaa ja kosteus ei ehdi haihtua riittävästi. Toiseksi, kannattaa varmistaa että ilman poistokanavat ei ole tukossa tai peitetty millään roinalla (ilman poistokanavat on yleensä hattuhyllyllä ja tavaratilassa), ja raitisilmasuodattimet vaihdetaan riitävän usein + ilman tulokanavissa ei lillu ylimäärästä shittiä, kuten puunlehtiä tai muuta mätänevää luontoa joka on jatkuvasti kosteana (siis siellä konehuoneen puolella). Näillä eväillä sekä riittävällä puhalluksen käytöllä pitäisi normaalikäytössä pysyä lasit huurteettomana. Nii ja sisäilman kiertoa ei kannata paljon käyttää, koska ulkoilma on yleensä kuivempaa. Jos matot on päässy kastumaan reilummin, pitää ne (ja koko auto) kuivattaa ensin huolella, muuten tuo ongelma vaan jatkuu.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 5.12.2005 13:12

ja takavalot (vuotaa jostain tiivisteestä).

No tavarasäiliö oli siksi jäässä ainakin mulla, ku se vararenkaan luona oleva poistoreikä oli tukos. Se on nyt ok.

Toiseksi, kannattaa varmistaa että ilman poistokanavat ei ole tukossa tai peitetty millään roinalla (ilman poistokanavat on yleensä hattuhyllyllä ja tavaratilassa)

Missähän mahtaa Jetassa olla takana se ilman poistumistie? Hattuhylly on ainakin umpinainen...

uus suojamuovi ja ei huurtunu enää

Minkä hintainen oli?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa