Dumbbi...
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Öö...dumpista vaan ei ole mitään hyötyä Dieselissä. Lähinnä haittaa. Ensinnäkin eka täytyy rakentaa kaasuläppä moottoriin joka itsessään TIETYSTI huonontaa virtauksia. Ja miksi päästää ulos kovalla työllä aikaan saadut ahtimen paineet ja lisätä laitteita mitkä lisäävät ahtoviivettä?
Onhan meillä onneksi näitä "varteen otettavia" virifirmoja jotka ovat kehittäneet tälläisen huippuhienon ja tuiki tärkeän kitin :)
Onhan meillä onneksi näitä "varteen otettavia" virifirmoja jotka ovat kehittäneet tälläisen huippuhienon ja tuiki tärkeän kitin :)
Dumpista on hyötyä bensakoneessa. Kun vaihtaa vaihdetta tms. niin kaasuläppä menee kiinni jolloin turbo vielä pyörii miljoonaa, tästä syntyy ahdinta rasittava paineisku. Lisäksi turbon pyöriminen loppuu pian koska ilma ei liiku. Ja turbiinin uudelleen kiihtyminen vie aikaa.
Dumppi taas päästää turhat paineet ulos jolloin turbo pyörii vapaasti eli se pyörii kauemmin. Koska kaasua painettaessa turbo pyörii jo valmiiksi niin turbon viive on pienempi.
Dumppi saattaa sekoittaa vähän seoksia koska ilmamassa mittarin läpi mennyt ilma meneekin harakoille.
Dieselissä ei ole kaasuläppää eli paineiskuja ei synny, eli dumppi ei toimi eikä sitä edes tarvita.
Dumppi taas päästää turhat paineet ulos jolloin turbo pyörii vapaasti eli se pyörii kauemmin. Koska kaasua painettaessa turbo pyörii jo valmiiksi niin turbon viive on pienempi.
Dumppi saattaa sekoittaa vähän seoksia koska ilmamassa mittarin läpi mennyt ilma meneekin harakoille.
Dieselissä ei ole kaasuläppää eli paineiskuja ei synny, eli dumppi ei toimi eikä sitä edes tarvita.
Joo bensakoneessahan tollanen taikka bypass on välttämätön,
mutta kyllä se diiselissäkin olis ihan hyvä kun aletaan meneen ahdoissa yli 2.bar.
Esimerkiksi kun nostaa kaasun ja ahtoja on reilu 2bar niin kyllä siinä jo ahdin sakkaa kun nostaa kaasun niin pakokaasut loppuvat ja välijäähdytin on vielä täynnä paineisteetua ilmaa, niin se puskee takaisin ahtimelle päin ilman.
Dumppi poistaisi tuon ongelman :)
Mutta dumpin ohjaus on hankalampi toteuttaa kun ei ole sitä kaasuläppää eikä sellaista sinne kannata laittaa.
Mietin silloin kun oli vielä diesel auto kovilla paineilla miten sen dumpin voisi saada pelaan siellä;)
mutta kyllä se diiselissäkin olis ihan hyvä kun aletaan meneen ahdoissa yli 2.bar.
Esimerkiksi kun nostaa kaasun ja ahtoja on reilu 2bar niin kyllä siinä jo ahdin sakkaa kun nostaa kaasun niin pakokaasut loppuvat ja välijäähdytin on vielä täynnä paineisteetua ilmaa, niin se puskee takaisin ahtimelle päin ilman.
Dumppi poistaisi tuon ongelman :)
Mutta dumpin ohjaus on hankalampi toteuttaa kun ei ole sitä kaasuläppää eikä sellaista sinne kannata laittaa.
Mietin silloin kun oli vielä diesel auto kovilla paineilla miten sen dumpin voisi saada pelaan siellä;)
Jos on kaasuvaijerilla oleva pumppu, niin konstruktio vois olla seuraavanlainen:
Mikrokytkin tms kaasuvipuun (pumpun päähän), joka sulkee kun kaasu on pois päältä.
Sama kytkin ohjaa magneettiventtiiliä, joka päästää alipainepumpulta alipaineen dumpin männän päälle kun kaasu nostetaan ylös. Näin alipaine + ahtopaine voittaa dumpin jousen kuorman ja avaa männän.
Tsuhh tsuhh... :)
Mikrokytkin tms kaasuvipuun (pumpun päähän), joka sulkee kun kaasu on pois päältä.
Sama kytkin ohjaa magneettiventtiiliä, joka päästää alipainepumpulta alipaineen dumpin männän päälle kun kaasu nostetaan ylös. Näin alipaine + ahtopaine voittaa dumpin jousen kuorman ja avaa männän.
Tsuhh tsuhh... :)
?
Dieselissä ei ole kaasuläppää.. mihin dumppia tarvitaan?
Suhahtelemaan?
Dieseleissä joissa on yli kymmenen baaria painetta ei niissäkään ole dumppia.. kun syöttö lopetetaan menee pakokaasu edelleen samaan suuntaan, ja turbo pyörii koko ajan koska se edelleen saa ilmaa ja se ilma edelleen menee moottorille.. joka menee koneen läpi ahtimelle.
Ainoastaan pakokaasussa "voiman" lämmön määrä vähenee ja tämä vähentää turbon pyörimisnopeutta/ahtopainetta ja siten myös pakokaasua mutta ei sinne imupuolelle mitään paineiskua tule edes tarkoilla mittalaitteilla mitattuna, vaan virtaus on samaan suuntaan koko ajan.
No niin tai näin vaikkei tuollaista mihinkään tarvitsekkaan niin onhan suomessa muutakin hullua tehty=) toki ajan voi käyttää saman harrastuksenkin piirissä paljon hyödyllisemmin.
Dieselissä ei ole kaasuläppää.. mihin dumppia tarvitaan?
Suhahtelemaan?
Dieseleissä joissa on yli kymmenen baaria painetta ei niissäkään ole dumppia.. kun syöttö lopetetaan menee pakokaasu edelleen samaan suuntaan, ja turbo pyörii koko ajan koska se edelleen saa ilmaa ja se ilma edelleen menee moottorille.. joka menee koneen läpi ahtimelle.
Ainoastaan pakokaasussa "voiman" lämmön määrä vähenee ja tämä vähentää turbon pyörimisnopeutta/ahtopainetta ja siten myös pakokaasua mutta ei sinne imupuolelle mitään paineiskua tule edes tarkoilla mittalaitteilla mitattuna, vaan virtaus on samaan suuntaan koko ajan.
No niin tai näin vaikkei tuollaista mihinkään tarvitsekkaan niin onhan suomessa muutakin hullua tehty=) toki ajan voi käyttää saman harrastuksenkin piirissä paljon hyödyllisemmin.
No sinnehän voisi tehdä sellaisen dumpin mitä ohjattaisiin pakopaineella.
Pakopaine pitäisi dumpin kiinni kunnes kaasu löysätään ja pakopaine loppuu.
Dumpissa voisi olla juosi painamassa pakopaineen apuna ettei dumppi aukea kun ahdot ovat suuremmat kuin pakopaineet.
Jousi voisi olla niin jäykkä ettei vielä 1.bar paine avaa dumppia, niin silloin vaihto tilanteessa jäisi se 1.bar painetta.
En tiedä toimisiko, mutta aikani kuluksi kehittelin tuolaisen systeemin päässäni :)
Pakopaine pitäisi dumpin kiinni kunnes kaasu löysätään ja pakopaine loppuu.
Dumpissa voisi olla juosi painamassa pakopaineen apuna ettei dumppi aukea kun ahdot ovat suuremmat kuin pakopaineet.
Jousi voisi olla niin jäykkä ettei vielä 1.bar paine avaa dumppia, niin silloin vaihto tilanteessa jäisi se 1.bar painetta.
En tiedä toimisiko, mutta aikani kuluksi kehittelin tuolaisen systeemin päässäni :)
toveri halus pullaautoonsa dumpin, siihen semmosen joskus nikkaroitsin. kyllähän se toimi, mutta eos sitten oliko mitään iloa em. hommasta.
Taisin joskus pari sanaa siitä kirjoitella tänne ffpeellekkin, näemmä karies on vienyt treadin mennessään.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6169
Taisin joskus pari sanaa siitä kirjoitella tänne ffpeellekkin, näemmä karies on vienyt treadin mennessään.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6169
S8k-80 kirjoitti:Esimerkiksi kun nostaa kaasun ja ahtoja on reilu 2bar niin kyllä siinä jo ahdin sakkaa kun nostaa kaasun niin pakokaasut loppuvat ja välijäähdytin on vielä täynnä paineisteetua ilmaa, niin se puskee takaisin ahtimelle päin ilman.
Dumppi poistaisi tuon ongelman :)
Mutta dumpin ohjaus on hankalampi toteuttaa kun ei ole sitä kaasuläppää eikä sellaista sinne kannata laittaa.
Mietin silloin kun oli vielä diesel auto kovilla paineilla miten sen dumpin voisi saada pelaan siellä;)
Mutta tuleeko ahtimelle mitään paine-aaltoa, tai mistä se muka tulee? Koska konehan imee kokoajan ilmaa? Kierrosten laskiessa tietenkin (verrattuna täyskaasu tilanteeseen) imu vähenee, mutta niinhän vähenee ahtokin koska pakokaasuja vähemmän. Eihän mikään pysäytä imuilman kulkua (vs. bensakone/kaasuläppä) ja aiheuta varsinaista takaisin päin menevää paineaaltoa, oman ymmärryksen mukaan sen se vaatii että taakse päin lähtee paineaalto: paineen 'törmäyksen' kiinteään esteeseen. Kyllä diesel imee sen verran ilmaa, että ei se ic-imusarja-putkisto ehdi muodosta yhtäkkiä 'suljetuksi tilaksi', josta aiheutuu takaisin päin suuntautuva paine-aalto.
Oman pähkäilyn mukaan mikään ei aiheuta paineaaltoa takaisin päin dieselissä, vaan ahdin pyörii pientä vastapainetta vasten koko ajan ja kaasua nostettaessa tämä vastapaine hiljakseen hiipuu.. Eri asia sitten on voiko tuota vastapainetta vielä vähentämällä dumpilla/bypassilla saada herkkyyttä (ja kuinka paljon) paineiden uuteen nousuun, tuskin..Eiköhän se olisi tehtaan puolesta johonkin malliin laitettu.
Mutta laitetaanhan sitä spoilereitakin autoihin ilman aerodynaamisia syitä ja pörinä putkia, joten miksi ei tsuhtsuhdumppia-dieseliin...Kyllä maailmaan ääntä mahtuu :)
omien kokemuksien mukaan diiselissä tulee paineaalto ahtimelle löysätessä. Elikkä kun kierrätän omaa autoani paikallaan löysätessä tulee ilmanputsarista voimakas puhallus ja uskoisin tuon paineaallon olevan voimakkaampi ajossa kun on käytössä täydet ahdot. mutta on se hieno ääni kun turbo sakkaa vaihtaessa;)
Juu kyllä mullakin tulee paineaalto ahtimeen, tai en ainakaan keksi muuta syytä siihen että turbon aksila oli joutunu ilmanputsariin. Turbo siis hajosi juuri täydestä lennosta kun nosti jalan kaasulta niin smalla jysähti.
Ahdin oli 2 päivää ja noin 160km ajettu Valkovenäjällä valmistettu tehdas uusi. Vaikka laadukkaampi ahdin noita iskuja paremmin kestää niin ei se hyväksi niillekään ole. Esim töissä olen nähnyt paljon räjähtäneitä turboja mack merkkisestä 12litraisesta 470hp moottorista, vaurio melkoisesti saman näköinen kuin tuossa omassa, kyseinen moottorihan tunnetaan siitä että koko hytti tärähtää kun äkkiä nostaa kaasun, (jopa ilman putsari koteloita on haljennu.
Ahdin oli 2 päivää ja noin 160km ajettu Valkovenäjällä valmistettu tehdas uusi. Vaikka laadukkaampi ahdin noita iskuja paremmin kestää niin ei se hyväksi niillekään ole. Esim töissä olen nähnyt paljon räjähtäneitä turboja mack merkkisestä 12litraisesta 470hp moottorista, vaurio melkoisesti saman näköinen kuin tuossa omassa, kyseinen moottorihan tunnetaan siitä että koko hytti tärähtää kun äkkiä nostaa kaasun, (jopa ilman putsari koteloita on haljennu.
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
onhan noita kittejä esim forgelta saatavana, mutta tuossa kesällä juttelin erään tiisseli golhvi kuljettajan kanssa kuka ajelee aika paljon noilla ratapäivillä. hänellä oli dumppi siinä ja sanoi ettei siitä ole mitään hyötyä (muuta kun katu-uskottavuutta=)). enemmän haittaa.. sekoittaa seokset persiilleen eikä pelaa sen kanssa täydellisesti... onhan se tietysti hienoa kun tiisseli suhahtaa ja pöläyttää mahottoman voimasavupilven=)
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 928
- Liittynyt: 31.7.2003 1:45
- Viesti:
siis tuo dump-valvehan tunnetaan vanhemmissa dieseleissä nimellä popoff ja on esim. 1.6td:ssä vakiona. eli päästää paineen imusarjasta putsarin ja turbon väliin paineen noustessa "liian" korkealle. tällä tavalla suojelee turboa paineiskuilta ja vähentää hienoja suhinoita. tdi laitteita en tarkemmin tunne mutta luulisin että vastaava systeemi löytyy sieltäkin, koska ei vakio vehkeissä ainakaan tuota sakkaus ääntä juurikaan ilmene.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa