Dumbbi...

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

T_oni
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.11.2005 12:48

Dumbbi...

ViestiKirjoittaja T_oni » 30.11.2005 22:31

Voiko esimerkiksi turbo diiseliin laittaa dumbin...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2005 22:35

Jonkun tyhmän ajattelit laittaa vai?

Dump-valven voi laittaa vaikka taustapeiliin mutta ei kai dieselissä sitä tarvita...

opelmies
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.4.2004 9:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja opelmies » 30.11.2005 23:01

Olis se vaan oikeasti kätevä kovemmilla paineilla.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 1.12.2005 7:29

Noh, voihan siihen sellasen laittaa jos haluaa maksaa 400-500e "sihauksesta".. en tiedä tosin toimiiko tuokaan patentti aivan kaikissa koneissa, doc-powerilla on mm. myynnissä forgelta kitti..

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.12.2005 8:21

Öö...dumpista vaan ei ole mitään hyötyä Dieselissä. Lähinnä haittaa. Ensinnäkin eka täytyy rakentaa kaasuläppä moottoriin joka itsessään TIETYSTI huonontaa virtauksia. Ja miksi päästää ulos kovalla työllä aikaan saadut ahtimen paineet ja lisätä laitteita mitkä lisäävät ahtoviivettä?
Onhan meillä onneksi näitä "varteen otettavia" virifirmoja jotka ovat kehittäneet tälläisen huippuhienon ja tuiki tärkeän kitin :)

tumppi82
-
Viestit: 151
Liittynyt: 15.7.2004 18:13

ViestiKirjoittaja tumppi82 » 1.12.2005 14:31

Dumpista on hyötyä bensakoneessa. Kun vaihtaa vaihdetta tms. niin kaasuläppä menee kiinni jolloin turbo vielä pyörii miljoonaa, tästä syntyy ahdinta rasittava paineisku. Lisäksi turbon pyöriminen loppuu pian koska ilma ei liiku. Ja turbiinin uudelleen kiihtyminen vie aikaa.
Dumppi taas päästää turhat paineet ulos jolloin turbo pyörii vapaasti eli se pyörii kauemmin. Koska kaasua painettaessa turbo pyörii jo valmiiksi niin turbon viive on pienempi.
Dumppi saattaa sekoittaa vähän seoksia koska ilmamassa mittarin läpi mennyt ilma meneekin harakoille.

Dieselissä ei ole kaasuläppää eli paineiskuja ei synny, eli dumppi ei toimi eikä sitä edes tarvita.

S8k-80
-
Viestit: 113
Liittynyt: 28.8.2003 20:10

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 1.12.2005 14:44

Joo bensakoneessahan tollanen taikka bypass on välttämätön,
mutta kyllä se diiselissäkin olis ihan hyvä kun aletaan meneen ahdoissa yli 2.bar.
Esimerkiksi kun nostaa kaasun ja ahtoja on reilu 2bar niin kyllä siinä jo ahdin sakkaa kun nostaa kaasun niin pakokaasut loppuvat ja välijäähdytin on vielä täynnä paineisteetua ilmaa, niin se puskee takaisin ahtimelle päin ilman.
Dumppi poistaisi tuon ongelman :)
Mutta dumpin ohjaus on hankalampi toteuttaa kun ei ole sitä kaasuläppää eikä sellaista sinne kannata laittaa.
Mietin silloin kun oli vielä diesel auto kovilla paineilla miten sen dumpin voisi saada pelaan siellä;)

Hessu
-
Viestit: 122
Liittynyt: 3.12.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Hessu » 1.12.2005 14:53

S8k-80 puhuu täyttä asiaa. Se ahdin tosiaan sakkaa juuri kyseisellä tavalla. Kyllä se jotenkin järkevästi pitäs saada sinne toimimaan. EIKÄ sen hiton äänen takia..

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 1.12.2005 19:03

Eiköhän se forgen kapine toimisi tuossa. hintahan sillä on suolainen mutta varmastikkin toimiva.

T_oni
-
Viestit: 9
Liittynyt: 20.11.2005 12:48

ViestiKirjoittaja T_oni » 1.12.2005 19:33

no kui nyt vaa tuli kysyttyä kun ei ole tietoa...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 1.12.2005 20:09

Jos on kaasuvaijerilla oleva pumppu, niin konstruktio vois olla seuraavanlainen:

Mikrokytkin tms kaasuvipuun (pumpun päähän), joka sulkee kun kaasu on pois päältä.
Sama kytkin ohjaa magneettiventtiiliä, joka päästää alipainepumpulta alipaineen dumpin männän päälle kun kaasu nostetaan ylös. Näin alipaine + ahtopaine voittaa dumpin jousen kuorman ja avaa männän.

Tsuhh tsuhh... :)

opelmies
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.4.2004 9:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja opelmies » 1.12.2005 20:29

ei olis kovin hyvä ko pitäs löysätä kaasu kokonaan.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 1.12.2005 20:49

?

Dieselissä ei ole kaasuläppää.. mihin dumppia tarvitaan?
Suhahtelemaan?

Dieseleissä joissa on yli kymmenen baaria painetta ei niissäkään ole dumppia.. kun syöttö lopetetaan menee pakokaasu edelleen samaan suuntaan, ja turbo pyörii koko ajan koska se edelleen saa ilmaa ja se ilma edelleen menee moottorille.. joka menee koneen läpi ahtimelle.
Ainoastaan pakokaasussa "voiman" lämmön määrä vähenee ja tämä vähentää turbon pyörimisnopeutta/ahtopainetta ja siten myös pakokaasua mutta ei sinne imupuolelle mitään paineiskua tule edes tarkoilla mittalaitteilla mitattuna, vaan virtaus on samaan suuntaan koko ajan.

No niin tai näin vaikkei tuollaista mihinkään tarvitsekkaan niin onhan suomessa muutakin hullua tehty=) toki ajan voi käyttää saman harrastuksenkin piirissä paljon hyödyllisemmin.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.12.2005 21:09

Eihän sinne mitään paineiskua tulekkaan, mutta kummalla tavalla on vaihteen vaihdon jälkeen enemmän painetta. Vaihtoehto a: 3bar ahtoja vaihtotilanteen aikana vai b: dumppi tiputtaa paineen 0bar vaihdon ajaksi jolloin ahtimen pyörintänopeus saadaan pidettyä isompana.

S8k-80
-
Viestit: 113
Liittynyt: 28.8.2003 20:10

ViestiKirjoittaja S8k-80 » 1.12.2005 21:29

No sinnehän voisi tehdä sellaisen dumpin mitä ohjattaisiin pakopaineella.
Pakopaine pitäisi dumpin kiinni kunnes kaasu löysätään ja pakopaine loppuu.
Dumpissa voisi olla juosi painamassa pakopaineen apuna ettei dumppi aukea kun ahdot ovat suuremmat kuin pakopaineet.
Jousi voisi olla niin jäykkä ettei vielä 1.bar paine avaa dumppia, niin silloin vaihto tilanteessa jäisi se 1.bar painetta.
En tiedä toimisiko, mutta aikani kuluksi kehittelin tuolaisen systeemin päässäni :)

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 2.12.2005 10:28

toveri halus pullaautoonsa dumpin, siihen semmosen joskus nikkaroitsin. kyllähän se toimi, mutta eos sitten oliko mitään iloa em. hommasta.
Taisin joskus pari sanaa siitä kirjoitella tänne ffpeellekkin, näemmä karies on vienyt treadin mennessään.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=6169

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 2.12.2005 11:11

S8k-80 kirjoitti:Esimerkiksi kun nostaa kaasun ja ahtoja on reilu 2bar niin kyllä siinä jo ahdin sakkaa kun nostaa kaasun niin pakokaasut loppuvat ja välijäähdytin on vielä täynnä paineisteetua ilmaa, niin se puskee takaisin ahtimelle päin ilman.
Dumppi poistaisi tuon ongelman :)
Mutta dumpin ohjaus on hankalampi toteuttaa kun ei ole sitä kaasuläppää eikä sellaista sinne kannata laittaa.
Mietin silloin kun oli vielä diesel auto kovilla paineilla miten sen dumpin voisi saada pelaan siellä;)


Mutta tuleeko ahtimelle mitään paine-aaltoa, tai mistä se muka tulee? Koska konehan imee kokoajan ilmaa? Kierrosten laskiessa tietenkin (verrattuna täyskaasu tilanteeseen) imu vähenee, mutta niinhän vähenee ahtokin koska pakokaasuja vähemmän. Eihän mikään pysäytä imuilman kulkua (vs. bensakone/kaasuläppä) ja aiheuta varsinaista takaisin päin menevää paineaaltoa, oman ymmärryksen mukaan sen se vaatii että taakse päin lähtee paineaalto: paineen 'törmäyksen' kiinteään esteeseen. Kyllä diesel imee sen verran ilmaa, että ei se ic-imusarja-putkisto ehdi muodosta yhtäkkiä 'suljetuksi tilaksi', josta aiheutuu takaisin päin suuntautuva paine-aalto.
Oman pähkäilyn mukaan mikään ei aiheuta paineaaltoa takaisin päin dieselissä, vaan ahdin pyörii pientä vastapainetta vasten koko ajan ja kaasua nostettaessa tämä vastapaine hiljakseen hiipuu.. Eri asia sitten on voiko tuota vastapainetta vielä vähentämällä dumpilla/bypassilla saada herkkyyttä (ja kuinka paljon) paineiden uuteen nousuun, tuskin..Eiköhän se olisi tehtaan puolesta johonkin malliin laitettu.
Mutta laitetaanhan sitä spoilereitakin autoihin ilman aerodynaamisia syitä ja pörinä putkia, joten miksi ei tsuhtsuhdumppia-dieseliin...Kyllä maailmaan ääntä mahtuu :)

savukone
-
Viestit: 30
Liittynyt: 11.7.2005 20:06

ViestiKirjoittaja savukone » 2.12.2005 13:00

omien kokemuksien mukaan diiselissä tulee paineaalto ahtimelle löysätessä. Elikkä kun kierrätän omaa autoani paikallaan löysätessä tulee ilmanputsarista voimakas puhallus ja uskoisin tuon paineaallon olevan voimakkaampi ajossa kun on käytössä täydet ahdot. mutta on se hieno ääni kun turbo sakkaa vaihtaessa;)

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 2.12.2005 19:57

Juu kyllä mullakin tulee paineaalto ahtimeen, tai en ainakaan keksi muuta syytä siihen että turbon aksila oli joutunu ilmanputsariin. Turbo siis hajosi juuri täydestä lennosta kun nosti jalan kaasulta niin smalla jysähti.
Ahdin oli 2 päivää ja noin 160km ajettu Valkovenäjällä valmistettu tehdas uusi. Vaikka laadukkaampi ahdin noita iskuja paremmin kestää niin ei se hyväksi niillekään ole. Esim töissä olen nähnyt paljon räjähtäneitä turboja mack merkkisestä 12litraisesta 470hp moottorista, vaurio melkoisesti saman näköinen kuin tuossa omassa, kyseinen moottorihan tunnetaan siitä että koko hytti tärähtää kun äkkiä nostaa kaasun, (jopa ilman putsari koteloita on haljennu.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 3.12.2005 17:59

eipä siitä taida olla hyötyä ku ei riiselissä ole kaasuläppää

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 3.12.2005 18:30

Ei sillä dumpilla kaasuläppää suojata vaan turboa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.12.2005 19:47

Kai Janne tarkoitti että ei ole läppää aiheuttamassa virtausvastusta eikä siten paineenvaihtelua.

jesi
-
Viestit: 360
Liittynyt: 15.8.2003 12:14

ViestiKirjoittaja jesi » 4.12.2005 22:59

En mä tiedä onko mun korvissa vikaa, mutta ajoittain kaupungilla talsiessa kyllä kuulee joidenkin diisseleidenkin sakkaavan miehekkäästi.
Ja myös rajuja "down-spooleja" kuuluu monestakin vehkeestä.

Perstuntumalla en näkis jonkunlaisen tuuletusjärjestelmän olemassa olosta hirveästi haittaakaan.

sigi
-
Viestit: 481
Liittynyt: 26.3.2004 22:46

ViestiKirjoittaja sigi » 5.12.2005 9:15

eiköhän se dumppi kuulu autoihin joita on viritetty. ei siihen 90hv nokivasaraan :) sittenkun omassa olkaa olemaan ne paineet yli sen 1.5bar voisi tuollaista ruveta tarvitsemaan kun hyöty on haittaa suurempi... eli gt22-sarjaa koneeseen vaan ;)

sokota
-
Viestit: 214
Liittynyt: 6.11.2003 13:09

ViestiKirjoittaja sokota » 5.12.2005 9:50

onhan noita kittejä esim forgelta saatavana, mutta tuossa kesällä juttelin erään tiisseli golhvi kuljettajan kanssa kuka ajelee aika paljon noilla ratapäivillä. hänellä oli dumppi siinä ja sanoi ettei siitä ole mitään hyötyä (muuta kun katu-uskottavuutta=)). enemmän haittaa.. sekoittaa seokset persiilleen eikä pelaa sen kanssa täydellisesti... onhan se tietysti hienoa kun tiisseli suhahtaa ja pöläyttää mahottoman voimasavupilven=)

opelmies
-
Viestit: 90
Liittynyt: 5.4.2004 9:32
Viesti:

ViestiKirjoittaja opelmies » 8.12.2005 17:41

Tätä on viimeaikoina mietitty tosi paljon. Ja muutamia ideoita on kehitysasteella.

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 10.12.2005 10:07

H.Jormalainen: Juuri sitä tarkoitin.
ei mulla ainakaan jetassa aikoinaan mitään ihme ääniä ollu 1.7bar paineilla, vaikka oli suodatinta, isompaa ahdintä ym. hilpettä laitettu kyllähän se vihelteli ja liikku niin saatanasti

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 10.12.2005 16:21

alle 2bar lukemia ei vielä luokitella ahtopaineeksi ;)

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 20.12.2005 23:48

Noh. Kaikki alle 2bar on alipainetta.. :)

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 21.12.2005 2:41

siis tuo dump-valvehan tunnetaan vanhemmissa dieseleissä nimellä popoff ja on esim. 1.6td:ssä vakiona. eli päästää paineen imusarjasta putsarin ja turbon väliin paineen noustessa "liian" korkealle. tällä tavalla suojelee turboa paineiskuilta ja vähentää hienoja suhinoita. tdi laitteita en tarkemmin tunne mutta luulisin että vastaava systeemi löytyy sieltäkin, koska ei vakio vehkeissä ainakaan tuota sakkaus ääntä juurikaan ilmene.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.12.2005 7:00

Popoff on eri asia. Se on vakiojousikuormalla varustettu venttiili mikä toimii paineen rajoittajana, esim aukeaa 1bar kohdalla.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 21.12.2005 12:12

^ Jep, poppari on vain varoventtiilinä vw:n 1.6 td koneessa. Esim hukkaportin jumiutumisen varalle..

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 21.12.2005 17:46

^Ja poppistahan ei löydy 1,9 td ja tdi koneista. Mutta tuohan tukitaan muutenkin kun aletaan ruuvaamaan ähkyä lisää.

eci
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.4.2005 1:26

ViestiKirjoittaja eci » 21.12.2005 18:21

juuh meni näköjään hommat sekaisin. en ole tosiaan noita bensa turboja rassaillut. eikös se dumppi ole kans jousella? ja sitten siihen vaikuttaa kaasun asento? eli samantyyppistä hommaa mutta eri tarkoitukseen.

kime
-
Viestit: 36
Liittynyt: 10.3.2005 12:23

ViestiKirjoittaja kime » 21.12.2005 22:13

käsittääkseni dumpin saa toimimaan ilman alipainetta kun säädettävästä dumpista kääntää jousta tarpeeksi löysälle...parit diesel pätkät kattonu niin kyllä niissä kuuluu et turbo sakkaa aika hyvin...kokeilla dumppia jonkun pitäis...jos ei muuten ni ite kokeilen...atsih atsih

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 14.9.2006 11:04

pistetään nyt tää legendaarinen video tänne

http://www.boost4you.de/videos/TD_BOV_mpg1.mpg


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa