Airbagin vaihto 10-15 välein

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

Airbagin vaihto 10-15 välein

ViestiKirjoittaja jerrij » 30.11.2005 8:37

Kaveri kerto että kohta alkaa airbagien vaihto käsitin että ens vuonna menee 1996vm;n airbagit kuulemma on pakollinen vaihto katsastuksesta ei mene läpi jos ei ole vaihdettu.
toinen juttu sano et aika olis 15uudemmissa autoissa.
korjatkaa asiaa jos kaveri on väärässä

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 30.11.2005 9:41

Paskapuhetta

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 30.11.2005 12:35

Kyllähän niitä ei kukaan vaihtais. Uusien bäggien hinnat on aika tolkuttomia. Esim joku vm92 golffi millä on arvoa 2000€ ja sattuu olemaan airbagit molemmille etumatkustajille. Uudet bägit n500€/kpl +vaihto työ. Eli alkas mennä autoja osiksi. :D

Pikkusen olis kyllä markkina rakoa jos tuollainen systeemi tulis.

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 30.11.2005 13:28

Kyllähän noita juttuja liikkuu, mutta ilmeisesti se on vaan suositus. Airbagi kun on sellanen, että sitä ei voi testata mitenkään.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 30.11.2005 14:28

Se on kyllä pelkkä suositus. Tutun audi A4 B6 ohjekirjassakin luki. Että pitäisi tarkistaa/vaihtaa 15vuoden välein varmaa faktaa ei ole kumpi luki.

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 30.11.2005 14:30

Millä nuo bägit testataan? Onko olemassa joku fiksu tapa, vai testataanko siten, että bägi irti ja poksautetaan se ja sanotaan, että olisi se toiminut. Testauskulut olisi sitten 500€/kpl+asennus.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 30.11.2005 19:19

Tuskinpa sitä pystyy mitenkään mekaanisesti testaamaan..
Airbagin ohjainlaitteen kertomat viat pystyy diagnosoimaan kyllä.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 30.11.2005 19:24

Kaveri sano että ens vuonna ruvetaan tarkastamaan,se käy katsastusasemalta hakemasta asiasta ihan laillisen lapun.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.11.2005 20:17

Pakollinen vaihto on ehkä hiukan liian jyrkkä kommentti(vielä),mutta tarkastaa ne taytyy määräajoin.Jokaisella merkillä omat aikansa,joihin on kylläkin tehty muutoksia vuosien varsilla.
On vaan mietitty,että miten niitä tarkastuksia ruvetaan valvomaan katsastuksissa.Sillä nythän ruvetaan elämään sitä aikaa,että rupeaa autot olemaan sen ikäisiä,että tulee nuo airbagien tarkastukset kuvaan.
Haluaakohan he tarkastuspöytäkirjan vuosikatsastuksiin ja kuinka konttorilla pysytään jokaisen merkin ajoista selvillä.

Millä nuo bägit testataan


Tarkastetaan,että kaikki on paikoillaan.Niille on oma tarkastuspöytä kirja joka täytetään ja jokainen tyyny ja kiristin tarkistetaan,että on paikoillaan ja ettei kiristimet tai selkänojat tai istuinosat ole vaan lauenneet.Lisäksi diagnoosijärjestelmä tutkittaan.
Ja se ei riitä,että jos penkissä lukee sips, vaan se pitää itse oikeasti nähdä.Eli tuo tarkastus vie pitemmän aikaa mitä voisi kuvitella.Niin paljon puretaan kun on tarves. Ja niitä ei saa tehdä ellei ole kyseisistä komponenteistä koulutusta saanut.

Näin meille alkuvuodesta kertoiltiin...

Jontsa
-
Viestit: 149
Liittynyt: 1.8.2003 18:07

ViestiKirjoittaja Jontsa » 30.11.2005 20:35

Kuulostaa legendaariselta tornarilta. Mites esim. jos bagi on jouduttu vaihtamaan jonkun vian takia muuta vuosi sitten tai jotain...

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 30.11.2005 21:08

^Samaa on mietitty,koska esim. kuskin bagejä ja turvavyön kiristimiä on vaihdeltu aina silloin tällöin. Itse olen kyllä ne huoltokirjan taka osaan kirjannut,mutta kuitenkin...

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.11.2005 21:20

Tämähän kuulostaa taas autolijan kannalta suorastaan edukkaalta hommalta...

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 30.11.2005 22:30

Mikäs tässä kunhan joku kätevä alkaa tekee purkkeja autoihin joilla pystyy huijaa katsastusaseman testilaitteita. Ei tarvii kalliita bageja uusia

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2005 22:32

Sitä varten tietotekniikan insinöörit on tietysti!

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 30.11.2005 22:40

Ei siihen mitään purkkia tartte. Töissä kun joudun vaihtamaan istuimia uusista autoista Recaoihin niin ihan parin ohmin vastus bägin johtoon(onnistuu myös mitata yleismittarilla bägin vastus). Ohjaninlaite luulee edelleen siellä olevan bägin sytyin paikoillaan. Niille kaikille jotka sanoo että ei niin saa tehdä niin rakennan inva varusteltuja autoja työkseni ja laissa on tätä varten oma säädös.
Viimeksi muokannut Pasi_T, 30.11.2005 22:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 30.11.2005 22:40

Helppoa varmasti, onhan olemassa purkkeja mitkä huijaa obd-testinkin läpi. Mutta onhan kaikissa autoissa ilmapussimerkkivalo, mitkä on varustettu ko. kapineella. Jos yksikin komponentti on rikki, tai puuttuu, niin tuo valo syttyy. Sen tarkemmin niitä ei pysty tarkistamaan, sehän on sitten rikollista toimintaa jos ne on otettu pois ja huijattu järjestelmää. Mutta jos noita ruvetaan tarkastelemaan mukamas hirveän tarkasti, niin parin vuoden päästä koko auto puretaan osiksi katsastusta varten ja kasataan takaisin...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 1.12.2005 6:27

^ ja voi vain kuvitella mitä se katsastus silloin maksaa .ärkele!

JH
-
Viestit: 71
Liittynyt: 23.7.2003 15:23

ViestiKirjoittaja JH » 1.12.2005 8:58

Helppoa varmasti, onhan olemassa purkkeja mitkä huijaa obd-testinkin läpi.


Mistä tuommoisen löytää?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 1.12.2005 9:03

Hys hys, muistakaa valvova isoveli jolla on foliohattu päässä...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.12.2005 18:12

Tiedoksi että isoveli on tietoinen noista huijauspokseista, ja on keinoja millä ne jotkut ainakin näkee ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2005 18:25

No tuohon pitää vastata itse itseäni lainaten että
Sitä varten tietotekniikan insinöörit on tietysti!


Pitää tehdä sellainen rasia joka kertoo että kaikki on kunnossa :)

Varmaan tosin halvemalla pääsee jos korjaa viat... Käsittääkseni tuo OBD2-standardin mappikasa on vähintään "elämä on"-kallis.

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 1.12.2005 21:16

On se kyllä kumma miten testit menee obd2:llakin läpi vaikka konepellin alla ois rivi luistikaasuttimia läppärunkojen tilalla :)

Kuka niitä mappeja ja virallista infoa tarvitsee tuollaiseen hommaan kun tuo protokolla on kuitenkin väännetty aika läpikotaisin eri sivustoilla, hyvänä vinkkinä asian tutkimiseen antaisin sourceforgesta löytyvät vikakoodien lukemiseen tehdyt softat, niistä saa jo paljon irti tuosta jutusta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.12.2005 22:00

Kuka niitä mappeja ja virallista infoa tarvitsee

Aattelin että jos oikein haluaa hifistellä :)

Voishan sitä sit vaikka testerillä kysellä mitä ja aina vastaa niin kuin haluaa. Eiks olis eri kiva...

Jusa_1.8T
-
Viestit: 99
Liittynyt: 24.6.2004 8:38

ViestiKirjoittaja Jusa_1.8T » 2.12.2005 15:01

ECU simulaattoripiireja löytyy Özen Elektronikin sivuilta www.ozenelektronik.com. Semmoinen vaan linjoille ja instrumenttiklusterista ledit vaan irti niin alkaa mennä katsastuksesta läpi :-) Tuolla on muuten kohtuuhinnalla myös MobyDic-analysaattoriakin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa