Jakohihnan vaihto

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

Jakohihnan vaihto

ViestiKirjoittaja M K » 26.11.2005 14:02

Pieni tiedustelu operaatiosta. Onko kellään kokemusta hihnan ja vesipumpun vaihdosta, onko kiperiä ongelma kohtia? Ajatuksena olis vaihtaa jakohihna itse, kun mielestäni on turha maksaa hommasta jonka voi itsekkin tehdä (toivottavasti).

Työn kohde olis ocu1 2002, 1.6, 8v, AVU.

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

ViestiKirjoittaja M K » 29.11.2005 23:16

mutta eipä siinä....

kohtahan se selviää!

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 29.11.2005 23:26

Korjausopas ei TI miehelle pahaa tekis ;) paljon halvempi kuin vienti pajalle

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 30.11.2005 9:45

Konetta pitää nostaa sopivasti, jotta sen hihnan saa pois ja uuden tilalle. Tarvitaan siis hyvä nosturi, jotta homma olisi mielekästi ja turvallista.

Tuokaluja tarvitaan sitten vielä hihnapyörien lukitukseen, jos haluaa pitää ajoituksen hihnan irroituksen aikana paikallaan. Saahan ne kyllä pyöriteltyä paikalleen ajoitusmerkkien avulla, mutta tarkkuutta vaaditaan, kuten koko työssä muutenkin.

Itse pohdin samaa, kun operaatio oli edessä Golfiin. Pajalla tekivät puoli päivää hommia ja työ maksoi 200 €. Jos ei vie autoaan merkkiliikkeeseen tai muuhun kalliiseen pajaan, voi säästää töiden osalta helposti 1/3. Osat minusta ovat sikahintaisia, samoin on typerää tuo auton moottoritilan suunnittelu sellaiseksi, että perushuoltoihin pitää puoli autoa purkaa.

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

ViestiKirjoittaja M K » 30.11.2005 15:02

Aikaisemmissa rempoissa jos ei merkkejä ole suosiolla löytynyt niin hyvä tussi on ollut oiva apu.

8v:ssä ei onneksi ole sitä nokka-akselien välistä hihnaa.
Tosin kerran neljässä vuodessa 200€ ei hirveästi ole.
Onko tässä ikäluokassa kovin pehmeät hihnapyörät, meneekö vaihtoon?

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 1.12.2005 6:37

Kohdistusmerkkien sijainti löytyy aiemmin mainituista korjausoppaista ja sellaiset on kyllä olemassa. Jotenkinhan ne moottorit tehtaallakin kasataan. :)

Osien kunto kannattaa tarkistaa, kun osat ovat levällään. Samalla vaivalla vaihtaa kaiken vähänkin sitä kaipaavan. Vesipumppu on sellainen värkki näissä koneissa, että ihan suosiolla vaihtoon. Apulaitehihnan ja sen kiristimen suhteen sitten voi käyttää omaa harkintaansa, ottaako riskin, mikäli osat ovat vähänkin vanhempia. Matka todennäköisesti päättyy hihnan katkettua ja vaihto tulee kalliimmaksi kuin jakohihnan yhteydessä tehdyssä vaihdossa.

Alkuperäisosat TDI:hin olivat yhteensä jotain 320 €: jakohihna ja sen kiristin, vesipumppu, apulaitehihna (A/C) ja sen kiristin. Nuo minusta ovat sikahintaisia jos mitkä. Ei ole tässä laskua saatavilla, mutta ehkä reilu satanen on apulaitehihnan osien osuus.

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

ViestiKirjoittaja M K » 21.2.2006 19:33

No niin... Hihna, kiristin ja vesipumppu on vaihdettu. Vielä olis ollut 100km 90000:een.
Yhteensä koko homma töineen 222€ ja aikaa meni vajaa 2 tuntia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa