Pieni tiedustelu operaatiosta. Onko kellään kokemusta hihnan ja vesipumpun vaihdosta, onko kiperiä ongelma kohtia? Ajatuksena olis vaihtaa jakohihna itse, kun mielestäni on turha maksaa hommasta jonka voi itsekkin tehdä (toivottavasti).
Työn kohde olis ocu1 2002, 1.6, 8v, AVU.
Jakohihnan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Konetta pitää nostaa sopivasti, jotta sen hihnan saa pois ja uuden tilalle. Tarvitaan siis hyvä nosturi, jotta homma olisi mielekästi ja turvallista.
Tuokaluja tarvitaan sitten vielä hihnapyörien lukitukseen, jos haluaa pitää ajoituksen hihnan irroituksen aikana paikallaan. Saahan ne kyllä pyöriteltyä paikalleen ajoitusmerkkien avulla, mutta tarkkuutta vaaditaan, kuten koko työssä muutenkin.
Itse pohdin samaa, kun operaatio oli edessä Golfiin. Pajalla tekivät puoli päivää hommia ja työ maksoi 200 €. Jos ei vie autoaan merkkiliikkeeseen tai muuhun kalliiseen pajaan, voi säästää töiden osalta helposti 1/3. Osat minusta ovat sikahintaisia, samoin on typerää tuo auton moottoritilan suunnittelu sellaiseksi, että perushuoltoihin pitää puoli autoa purkaa.
Tuokaluja tarvitaan sitten vielä hihnapyörien lukitukseen, jos haluaa pitää ajoituksen hihnan irroituksen aikana paikallaan. Saahan ne kyllä pyöriteltyä paikalleen ajoitusmerkkien avulla, mutta tarkkuutta vaaditaan, kuten koko työssä muutenkin.
Itse pohdin samaa, kun operaatio oli edessä Golfiin. Pajalla tekivät puoli päivää hommia ja työ maksoi 200 €. Jos ei vie autoaan merkkiliikkeeseen tai muuhun kalliiseen pajaan, voi säästää töiden osalta helposti 1/3. Osat minusta ovat sikahintaisia, samoin on typerää tuo auton moottoritilan suunnittelu sellaiseksi, että perushuoltoihin pitää puoli autoa purkaa.
Kohdistusmerkkien sijainti löytyy aiemmin mainituista korjausoppaista ja sellaiset on kyllä olemassa. Jotenkinhan ne moottorit tehtaallakin kasataan. :)
Osien kunto kannattaa tarkistaa, kun osat ovat levällään. Samalla vaivalla vaihtaa kaiken vähänkin sitä kaipaavan. Vesipumppu on sellainen värkki näissä koneissa, että ihan suosiolla vaihtoon. Apulaitehihnan ja sen kiristimen suhteen sitten voi käyttää omaa harkintaansa, ottaako riskin, mikäli osat ovat vähänkin vanhempia. Matka todennäköisesti päättyy hihnan katkettua ja vaihto tulee kalliimmaksi kuin jakohihnan yhteydessä tehdyssä vaihdossa.
Alkuperäisosat TDI:hin olivat yhteensä jotain 320 €: jakohihna ja sen kiristin, vesipumppu, apulaitehihna (A/C) ja sen kiristin. Nuo minusta ovat sikahintaisia jos mitkä. Ei ole tässä laskua saatavilla, mutta ehkä reilu satanen on apulaitehihnan osien osuus.
Osien kunto kannattaa tarkistaa, kun osat ovat levällään. Samalla vaivalla vaihtaa kaiken vähänkin sitä kaipaavan. Vesipumppu on sellainen värkki näissä koneissa, että ihan suosiolla vaihtoon. Apulaitehihnan ja sen kiristimen suhteen sitten voi käyttää omaa harkintaansa, ottaako riskin, mikäli osat ovat vähänkin vanhempia. Matka todennäköisesti päättyy hihnan katkettua ja vaihto tulee kalliimmaksi kuin jakohihnan yhteydessä tehdyssä vaihdossa.
Alkuperäisosat TDI:hin olivat yhteensä jotain 320 €: jakohihna ja sen kiristin, vesipumppu, apulaitehihna (A/C) ja sen kiristin. Nuo minusta ovat sikahintaisia jos mitkä. Ei ole tässä laskua saatavilla, mutta ehkä reilu satanen on apulaitehihnan osien osuus.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa