Ajelin tänään Kuopiosta Imatralle Poloisella ja huomasimpa tuossa matkalla että kilometrejä oli trippiin kertynyt n. 500 km, mutta bensamittari näyttää puolta tankkia. Näillä arvoilla laskeskelin kulutukseksi tulevan n. 4.5 l/100 km. Pikkuisen tuntuu pieneltä 1.4-koneelle. Trippi on nollattu tankkauksen yhteydessä.
Ilmeisesti jompikumpi antaa nyt väärää tietoa; joko tankissa oleva mittari on tiltissä tai sitten mittaristo rupeaa sekoilemaan. Onko kohtalotovereita joilla olisi sanoa kumpiko reistaa?
Käyn tänään vielä tankkaamassa tankin täyteen, että varmistaa paljonko tankissa on todellisuudessa, mutta ei tuo mittari ole oikein näyttänyt missään vaiheessa elämäänsä ihan lineaarisesti pa-määrää!
Polon pa-mittari sekoilee
Valvoja: ffp jäsenet
No niin, tänään kävin sitten tankkaamassa tankin täyteen; tuloksena 31,5 litraa upposi tankkiin! Mittari näytti tässä vaiheessa hiukkasen vajaata puolta tankkia!
Niin, ja mittaristohan on tämä uudemman mallinen:
Tuli sellainen vaan mieleen, että onkohan näissä mittaristoissa samaa vikaa kuin noissa TT:n mittaristoissa, kuten Heikki J.:llä kävi:
Pajalle.com:n juttu
Niin, ja mittaristohan on tämä uudemman mallinen:

Tuli sellainen vaan mieleen, että onkohan näissä mittaristoissa samaa vikaa kuin noissa TT:n mittaristoissa, kuten Heikki J.:llä kävi:

Pajalle.com:n juttu
Joo, en tiedä sitten noiden teknisistä yhtäläisyyksistä pa-mittarin osalta, mutta ainakaan noita merkkivaloja - mitä siis esim. tuossa G4:n ja TT:n mittaristoissa on tuossa kiekkamittarin ja nopeusmittarin sisällä - ei ole tässä mittaristossa.
Heikki J.:ltä olisin kysellyt, jos nyt sattuu lukemaan tätä, että menikö tuossa TT:ssä tuo mittaristo vaihtoon vai oliko syyllinen jossain muualla?
Heikki J.:ltä olisin kysellyt, jos nyt sattuu lukemaan tätä, että menikö tuossa TT:ssä tuo mittaristo vaihtoon vai oliko syyllinen jossain muualla?
VAG-COMia kehiin
VAG-COM:illa saa näkyville tuon tankin päässä olevan anturin mittaarvon ohmeissa ja sitten ihan litroinakin ainakin vm. -97 diesel Polosta. Sillä arvolla voisi sitten lähteä liikkeelle miettimään, onko kyseessä kohon jumittuminen tankissa tms. Itse en tuota mittaristoa epäilisi ensimmäisenä.
On tuollaista samanlaista ilmiötä ollut joskus vanhassa Opelissakin. Mittari alkoi vain yhtäkkiä toimimaan, eli oli ilmeisesti pa:n pintaa mittaava koho jumissa. Tuon mittaelementin saanee tankista irti suhteellisen helposti?
On tuollaista samanlaista ilmiötä ollut joskus vanhassa Opelissakin. Mittari alkoi vain yhtäkkiä toimimaan, eli oli ilmeisesti pa:n pintaa mittaava koho jumissa. Tuon mittaelementin saanee tankista irti suhteellisen helposti?
Dodii, eli tänään sitten mittailin VAG-COM:lla tuon tankin. Kilometrejä tripissä 510 km, VAG-COM näyttää 18 l, eli 150 Ohm. Tässä kuva mitä mittaristo näyttää:
Ohjekirjan mukaan kun tankki on 45 l. Tämähän siis osoittaisi, että kyseessä olisi anturivika? Eli auton mittari näyttää sen mitä anturi osoittaa, mutta anturi ei seuraa pintaa oikein.
Se vain ihmetyttää että tuo auton mittari kuitenkin tulee alaspäin eikä ole ts. jumittunut täysin, mikä olisi minun mielestäni anturivikana paljon järkevämpi!
Löytyykö keneltäkään käsitystä tuon bensa-mallin anturin toimintaperiaatteesta? Dieselissähän tuo toimii ilmeisesti perinteisellä wc-koho-menetelmällä.

Ohjekirjan mukaan kun tankki on 45 l. Tämähän siis osoittaisi, että kyseessä olisi anturivika? Eli auton mittari näyttää sen mitä anturi osoittaa, mutta anturi ei seuraa pintaa oikein.
Se vain ihmetyttää että tuo auton mittari kuitenkin tulee alaspäin eikä ole ts. jumittunut täysin, mikä olisi minun mielestäni anturivikana paljon järkevämpi!
Löytyykö keneltäkään käsitystä tuon bensa-mallin anturin toimintaperiaatteesta? Dieselissähän tuo toimii ilmeisesti perinteisellä wc-koho-menetelmällä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa