Polon pa-mittari sekoilee

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

Polon pa-mittari sekoilee

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 22.11.2005 16:15

Ajelin tänään Kuopiosta Imatralle Poloisella ja huomasimpa tuossa matkalla että kilometrejä oli trippiin kertynyt n. 500 km, mutta bensamittari näyttää puolta tankkia. Näillä arvoilla laskeskelin kulutukseksi tulevan n. 4.5 l/100 km. Pikkuisen tuntuu pieneltä 1.4-koneelle. Trippi on nollattu tankkauksen yhteydessä.

Ilmeisesti jompikumpi antaa nyt väärää tietoa; joko tankissa oleva mittari on tiltissä tai sitten mittaristo rupeaa sekoilemaan. Onko kohtalotovereita joilla olisi sanoa kumpiko reistaa?

Käyn tänään vielä tankkaamassa tankin täyteen, että varmistaa paljonko tankissa on todellisuudessa, mutta ei tuo mittari ole oikein näyttänyt missään vaiheessa elämäänsä ihan lineaarisesti pa-määrää!

mika84
-
Viestit: 26
Liittynyt: 8.7.2005 12:16

ViestiKirjoittaja mika84 » 22.11.2005 16:41

Mulla ainakin polon pa-mittari on vähän hidas tajuamaan paljonko sitä ainetta tankissa on. Jos pitkän matkan ajaa pysähtymättä, niin näyttää ettei bensaa menis paljon ollenkaan. Sitten kun on pysähtyny kahville ja jatkaa matkaa, niin johan on vajaampi tankki.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 23.11.2005 17:00

No niin, tänään kävin sitten tankkaamassa tankin täyteen; tuloksena 31,5 litraa upposi tankkiin! Mittari näytti tässä vaiheessa hiukkasen vajaata puolta tankkia!

Niin, ja mittaristohan on tämä uudemman mallinen:
Kuva

Tuli sellainen vaan mieleen, että onkohan näissä mittaristoissa samaa vikaa kuin noissa TT:n mittaristoissa, kuten Heikki J.:llä kävi:
Kuva
Pajalle.com:n juttu

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 23.11.2005 20:35

Noihan voi vaikka olla teknisesti sama mittaristo :)

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 23.11.2005 20:53

Joo, en tiedä sitten noiden teknisistä yhtäläisyyksistä pa-mittarin osalta, mutta ainakaan noita merkkivaloja - mitä siis esim. tuossa G4:n ja TT:n mittaristoissa on tuossa kiekkamittarin ja nopeusmittarin sisällä - ei ole tässä mittaristossa.

Heikki J.:ltä olisin kysellyt, jos nyt sattuu lukemaan tätä, että menikö tuossa TT:ssä tuo mittaristo vaihtoon vai oliko syyllinen jossain muualla?

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

VAG-COMia kehiin

ViestiKirjoittaja datamake » 24.11.2005 9:40

VAG-COM:illa saa näkyville tuon tankin päässä olevan anturin mittaarvon ohmeissa ja sitten ihan litroinakin ainakin vm. -97 diesel Polosta. Sillä arvolla voisi sitten lähteä liikkeelle miettimään, onko kyseessä kohon jumittuminen tankissa tms. Itse en tuota mittaristoa epäilisi ensimmäisenä.

On tuollaista samanlaista ilmiötä ollut joskus vanhassa Opelissakin. Mittari alkoi vain yhtäkkiä toimimaan, eli oli ilmeisesti pa:n pintaa mittaava koho jumissa. Tuon mittaelementin saanee tankista irti suhteellisen helposti?

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 28.11.2005 16:43

Dodii, eli tänään sitten mittailin VAG-COM:lla tuon tankin. Kilometrejä tripissä 510 km, VAG-COM näyttää 18 l, eli 150 Ohm. Tässä kuva mitä mittaristo näyttää:
Kuva

Ohjekirjan mukaan kun tankki on 45 l. Tämähän siis osoittaisi, että kyseessä olisi anturivika? Eli auton mittari näyttää sen mitä anturi osoittaa, mutta anturi ei seuraa pintaa oikein.

Se vain ihmetyttää että tuo auton mittari kuitenkin tulee alaspäin eikä ole ts. jumittunut täysin, mikä olisi minun mielestäni anturivikana paljon järkevämpi!

Löytyykö keneltäkään käsitystä tuon bensa-mallin anturin toimintaperiaatteesta? Dieselissähän tuo toimii ilmeisesti perinteisellä wc-koho-menetelmällä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 19 vierailijaa