S3 Turbon vinkumisesta

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

S3 Turbon vinkumisesta

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 27.11.2005 21:40

Rupes turbo ahdinko pitämään ykskaks äänekästä vinkumista. Vika koodit kattelin Vag-comilla. Moottori puolelta löytyi joku napa 30 voltage too low tai jotain (ei muista ku se oli eilen :)). Aiemmin huomasin että moottorin päällä olevasta mötikästä (N75?) oli piuha irti, pitäskö siitä tulla joku fault code? Ahtovuotoja olen koeistanu useampaan otteeseen ja niitä ei löydy. Bypass tuntuu toimivan liukkaasti. Jos tuo N75 ohjaa sitä hukkaportin painekelloa, niin pääseekö paine koeponnistuksessa kellolle, vai onko venttiili kiinni siten että paine jää venttiilille? Vai onko nyt käyny niin kökkö mäihä että puhallin on entinen. Spekulointia kiitos!

Edit: Vinkuminen kuuluu vain kun ahdot päällä. Lisäksi auto tuntuu aikas puhdittomalta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.11.2005 23:03

Napa 30 on akkujännite. Ei luulisi vaikuttavan asiaan?

Varmaan väsähtäny akkukin tekee ton virhekoodin...

E: Heh, kun meni tietysti ulkomuistista väärinpäin 15 ja 30...
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 28.11.2005 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 28.11.2005 0:04

Napa 30 on jatkuva jännite. 15 virtalukon takaa.

Ahtovuodoltahan tuo vika vaikuttaa. Ja siinä N75:ssakin olisi hyvä olla kaikki piuhat ja letkut kiinni. Jos ei vuoda mistään, ahdinkauppaan vaan.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 28.11.2005 0:18

No voi saatana!

Kiitokset vastanneille

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 28.11.2005 11:12

Soitin LMS:lle. Valottivat tosta venttiilin piuhasta mikä oli irti. Eli kyseessä olikin bypassin ohjaus venttiili eikä N75 niin kuin päissäni ajattelin. Katsoin ahtovuodot vielä kertaalleen. Ei suhise mistään. Täytyypä naprata jurpo irti ja kattoa mikä on tilanne. Aika vittumaisessa paikassa tuo puhallin näissä poikittais kikkareissa :(

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 28.11.2005 11:39

Varaat pitkiä jatkoja räikkään, peilin ja pitkän pinnan niin kyllä se sieltä irtautuu, muutamassa tunnissa.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 28.11.2005 23:36

Ei Terolla ois myydä niitä pinnoja, rystysetkin tarviis uusata :D
Millä kilometreillä porukalla on menny noita solmuja? Omalla ryllätty 120 tkm

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 2.12.2005 22:24

Huonosti jälkikäytettynä / pidettynä "urbo" leviää jo alle satatuhatta km ajettuna.

eritti: jos sulla on mahdollisuutta käyttää painemittaria paikoillaan ja ahdin antaa oletettuja arvoja (oisko sulla jotain 1-1,2bar) ja ahtimessa ei ole silmin havaittavia vuotoja, en lähtisi sitä heti sieltä irti ottamaan... on meinaan kuitenkin niin vw-ittumainen rojekti, varsinkin ihan turhan takia.

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 2.12.2005 22:48

Turbo on jo irti ja kaikin puolin paskana. En tiedä miten edelliset omistajat on autoa käytelly ajon jälkeen, mutta itselläni tulee pakostakin köröteltyä kun asun hiekkatien varressa. Huollot on tehty aina ajallaan. Veikkaan että ahdin hajosi, koska autossa ei ollut tohon 115000 asti lämmitintä ollenkaan. Voi olla aika nahnikasta öljy kun täräyttää tulipalopakkasilla käyntiin ilman lämmitystä:D Jälkikäytön tarve ei S3:sessa ole ehkä niin välttämätöntä, koska siinä on nestejäähdytetyt laakerit ja kiertovesipumppu, joka jää vartiksi päälle ajon jälkeen.
Viimeksi muokannut Ampenaattori, 3.12.2005 14:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 2.12.2005 22:57

Minkälaista mekkalaa se alkoi pitää ja missä tilanteissa?
Ite olisin olevinaan huomannut että matalilta kierroksilta kiihdyttely aiheuttais vinkumista sitä mukaa kun ahdot nousee. Ääni voi sotekutua muihin juttuihin koska tuntuu(kuullostaa) myös siltä että ehkä myös joku pyöränlaakeri jollottaa tai sitten se on vaan nastarenkaiden meteliä, vaikea sanoa kun eka talvi tuon kikkareen kanssa...
Pyöränlaakereitakin vaihtaa mielikseen, jos toisena vaihtoehtona on paska ahdin!

Ampenaattori
-
Viestit: 360
Liittynyt: 5.3.2004 22:51

ViestiKirjoittaja Ampenaattori » 2.12.2005 23:05

Eli kun ahdot nousi, niin kuulu semmonen vinkuminen ku ois ollu joku reilu ahtovuoto. Vaikea kuvailla. Ahtopaineen aaltoilu ja tehottomuus oli oireina myös. Jos epäilee laakeri vikaa ni näppää imuletkun turbolta irti ja koittaa onko akselissa päittäisvälystä.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 2.12.2005 23:26

Kannattaa tutkia, että ahtimen öljynsyöttöputki on kunnolla auki, on tullut vastaan karstottuneita öljyn paineputkia, varsinkin eteläeuroopasta käytettynä tuoduissa autoissa, kun sielläpäin ilmeisimmin käytetään mineraali tms öljyjä ja sitten synteettinen puhdistavia aineita sisältä täällläpäin käytettävä öljy liuottaa paskaa öljykiertoon. Ja pystyy kai niitä epäpuhtauksia suomipeleissäkin olemaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa